Forbedring af airflow? Kig lige her.

Diverse d.  01. december. 2004, skrevet af rysse
Vist: 240 gange.

rysse

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2004 14:28:26
Svar/Indlæg:
102/26
Jeg har et Antec Super Lanboy kabinet, med en papst 120mm der blæser ind i front, og en der hiver luft ud bagi. Jeg har så taget dette billede: http://overclocking.dk/billedb...

Som I kan se har jeg også en PSU der hiver luft den vej ud, og så tænkte jeg, med inspiration fra "effektiv cpu-køling til kr. 0,-"-tråden, om jeg ikke kunne vende den bagerste papst, for at blæse kold luft ind til CPU'en?

Ville det skabe overtryk og hvad kan gå galt?

rysse

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2004 14:36:10
Svar/Indlæg:
102/26
#1 nu er det sådan at CPU køleren blæser ned af. Så det er mere ligesom

---> |
|
V

Vil jeg tro :)

rysse

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2004 15:02:22
Svar/Indlæg:
102/26
Det jeg tænkte på, var om den forreste køler hiver så meget luft ind, at det gør noget man sætter den bagerste mod den første.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2004 15:05:08
Svar/Indlæg:
342/54
Jeg tror ikke det vil være en fordel, for kabinettet som helhed, men måske for CPU'en.

1. Bagerste kab.blæser, trækker kold luft ind over cpu,
2 dels cpu køler trækker den kolde luft ned over cpu og dels trækker PSU noget af den nye kold luft op og ud igen.(Det sidste er lidt spild)
3 CPU køler blæser varm luft nedad?? (jvf #2)
4 forreste blæser trækker kold luft ind, som ramler ind i det varme luft fra CPU køler. Her opstår vel en form for overtryk og luften skal så presse sig ud et sted, formentlig opad imod cpu og psu.

Jeg tror du risikere noget stillestående luft i bunden af dit kabinet ved det, så skal du evt. sætte forrste blæser til at puste ud i stedet.(Mens så slås du lidt med naturlovende der siger at varm luft stiger opad, hvorfor det måske ikke er specielt effektivt.

Prøv dig frem og se hvad dine temps siger... Det er bestemt ikke noget PC'en brænder sammen af.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2004 15:47:07
Svar/Indlæg:
1713/31
Front blæser ind, Bagerste blæser ud, PSU ud også lav en duct fra blæseren på CPU'en til et hul i kabinettet (siden eller fronten) så den suger frisk luft ind og køler CPU med. Det vil nu virke mest som én ekstra indsugningsblæser, men får nok "balanceret" flowet mere.

Hvis du er interesseret i at få et godt flow omkring dine komponenter er en rund køleprofil på CPU'en med hul til alle sider godt. Så kommer der køling på de komponenter omkring CPU'en - ram, mosfets, northbridge... og også lidt oversiden af grafikkortet. Zalman's CU7000 er bl.a. bygget op sådan.

rysse

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2004 15:55:06
Svar/Indlæg:
102/26
Hvis jeg er interesseret? Det er jo sådan det allerede er :)

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2004 16:03:16
Svar/Indlæg:
2502/221
7# LOL, læs lige de første par indlæg hehe..

Har et Antec Sonata hvorblæserne sidder på samme måde, og har så en enermax med en 92mm forneden
så har jeg en papst som din bagerst, en til på min cpu, og en Sunon 120x120x40 som nødblæser i fronten, samt en zalman 92 på gfx, og synes det fungerer ret godt!

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2004 16:04:48
Svar/Indlæg:
2502/221
vil foresten mene det ikke giver andet énd få grader laverer cpu temp, og en masse flow problemer hvis du vender den!