ide til effektiv passiv køling.

Vandkøling d.  02. december. 2004, skrevet af heinrich
Vist: 884 gange.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 10:34:01
Svar/Indlæg:
1341/56

radiator nedsænket i f.eks methanol, som jo fordamper ved 60grader. så ville vandet aldrig komme over 60 grader, man skal selvfølgelig sørge for at det fordampede væske kommer på i nogle rør med køle finner på, hvor det så kondensere.

en væske der fordampede ved f.eks 40 grader ville selvfølgelig være bedre, men kender ikke de forskellige kogepunkter.

jeg ved ikke helt om det ville være til at lave.... men mener selv det er en god ide :e

svare nok ikke lige forløbig... men håber i forstå ideen

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 10:48:22
Svar/Indlæg:
342/54
Altså vandkøling der er kølet af væskekøling.

Uden et stort kendskab til fysik og væskekøling vil jeg mene man får en udfordring med at tætne "methanol"(eller whatever) beholderen.
Hvis væsken fordamper må der opstå et tryk radiatoren der er nedsænket skal have nogle adgangsveje som slangerne kan løbe igennem.(Kan selvfølgelige bare monteres med metalstusser og metalrør ind i methanol beholderen.

Men din køling vil stadig ikke blive helt passiv da der jo stadig skal en pumpe til at få vandkølingen til at cirkulere?!?

Du vil vel også få en betydelig temp, når methanolen først reagere(aktivt afgiver varme) ved 60 grader. (Det kan jo klares ved blot at have en tilstrækkelig stor væskebeholder, men så kan man jo ligeså godt droppe ideen.

Glæder mig til at høre en teoretisk tilgang til det 🙂

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 10:53:11
Svar/Indlæg:
208/51
Hvis du virkelig vil igang, så prøv at tage et akvarie og fylde med syrefri olie, og sænke alt ned pånær drev, det leder varmen rimeligt godt og behøver ik mere køling da der er stor overflade..

Tror der er nogle andre herinde der har eksperimenteret med det, prøv at søge.

Thomas Høybye

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 10:58:11
Svar/Indlæg:
2664/97
0# det her er en idé jeg selv har tænkt på, men droppede den da jeg valgte vandkøling istedet for:

Zalman har nogle passibe kølere til Grafikkort, i den pakke er der 2 ret store køleprofiler, de kan næsten dække 3 diske helt.
Så min idé har været, at den skulle planslibes på den ene side, (den hvor der er minds køleripper) også skulle der laves huller så harddiskene kunne skruges fast i den, ogs har man 2 store køleprofiler på siderne af sine harddiske. Også kan man jo sætte dem op hvor de skal side normalt igen. Det er ikk så svært hvis man har muligheden for at få dem planslepet.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 13:12:16
Svar/Indlæg:
2664/97
4# ahh ja det jo rigtigt.. Tænkte bare på det fordi jeg har en liggene, som jeg ikk bruger, derfor jeg selv har haft overvejet det. :r

Det olie han snakker om er ikke noget der bare sådan lige futter af. Det er noget du kan nedsænke dit hardware i, også virker det som multi køling på alt. det skulle hvis være rimelig effektivt, men du skal nok regne med at du ikk kan RMA eller sælge det bagefter ;)

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 13:28:46
Svar/Indlæg:
208/51
#4 Syrefri olie er ikke særligt brændbart, det skal have en væge for overhovedet at kunne antænde, og hvis der sker en gnist nede i olien er der jo heller ikke noget ilt, så det vil ikke kunne antænde af det.
Vi bruger det selv til Præcisionsmodstande herude på arbejdet (<0,01% tolerance) for at holde en nøjagtig temperatur, og der er det det bedste middel..

Thomas Høybye

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 13:32:07
Svar/Indlæg:
230/10
Men for at methanolen fortættes igen skal den jo afgive den selv samme varme som den har optaget, så køleteknisk skal der vel bruges samme areal til at køle methanolen igen som du ellers skulle have brugt på at køle vandet. Så hvorfor ikke bare køle vandet hvor du ellers vil køle methanolen. Det er noget helt andet hvis du valgte et åbent system hvor methanolen fordampede frit, for så kunne varmen jo frigøres her...

NoNameNoFame

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2004 14:19:52
Svar/Indlæg:
156/19
Husk lige at ringe til brandvæsnet inden du går i gang med det.

Nævner lige nogle stikord her: Kolding, BooooooooooM,

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2004 15:00:56
Svar/Indlæg:
274/19
Det er allerede opfundet det kaldes en heatpipe :)

Vand i en beholder med undertryk kan også bruges som kølevæske...

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 19:31:07
Svar/Indlæg:
1341/56
hmm... det har du jo egentlig ret i.... troede lige jeg havde fået en siuper god ide :00

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2004 06:39:38
Svar/Indlæg:
3346/81
#12 - det havde du jo egentlig også - der er bare andre der ar fået en tilsvarende, men det gør jo ikke dit eget ræsonnement dårligere.

Thumbs up for det.

Tom*te*gran