Fordele/ulemper ved fladskærme

Diverse d.  02. december. 2004, skrevet af System
Vist: 277 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
02-12-2004 20:11:51
Svar/Indlæg:
0/11005
Har tænkt på at købe en en fladskærm, men er blevet i tvivl om hvad fordele der er ved dem.

Ved det optimale til spil er 85 Hz. Nuværende skærm 75 Hz. Fladskærmen er på 12 ms dvs. 1000 ms/12ms = 83,3 Hz
Fladskærmes største problem er opdaterings tid, dette skulle være løst med 12 ms.

Er fladskærme skarpere og har de bedre farver end almindelige CRT skærme. Mvh Lars

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 20:18:29
Svar/Indlæg:
2651/179
Jeg har lige fået min 19" lg tft skærm ind af døren, den er da okay, men der er en rød pixel fejl, den kan dog kun ses når det er sort / blåt.

Mvh.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2004 20:29:06
Svar/Indlæg:
104/3
du kan ikke sammenligne opdatering for crt og tft skærme så direkte... En tft skærm opdatere kun pixel'n når den ændre sig en crt opdatere hele tiden...

min tft har en responstid på 20 eller 25ms og jeg skal anstrenge mig meget for at opdage 'lag'... så vil undre mig hvis du kan se noget på en 12ms

crt'r; har generelt bedre farver, er hurtigere til at opdatere, er billig.

tft'r; har generelt et mere roligt billlede (bedre til at læse på), vejer meget mindre, bruger mindre strøm.

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2004 21:39:25
Svar/Indlæg:
54/0
Jeg er generelt enig, men vil dog lige kommentere det med farverne:

crt'r har bedre gråtone- og farveskalering

tft'r har skarpere farver og er mere lysstærk.

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
02-12-2004 22:51:56
Svar/Indlæg:
199/62
0# ikk så læng siden jeg læste en test af nogle fladskærme, og der fik en Samsung der minder om den du linker til du linker til topkarakter. (http://www.edbpriser.dk/Listpr... ) Var bedre end både LG og Viewsonics topmodel ( tror nok det var topmodelerne ) i samme prisklasse.

fordel er jo helt klart vægt, størrelse og meget bedre for øjnene at se på... Minus er selvfølgelig prisen, og så er crt jo lidt hurtigere til billigere penge ;)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2004 23:28:21
Svar/Indlæg:
3640/1231
Der er mange flere ting end bare lige opdateringshastigheden der spiller ind der.

F.eks. en skærm med et lortepanel (undskyld mit franske) kan være 12ms og alligevel ghoste.
En skærm med det bedste panel kan være op til 25ms uden at ghoste.

Så det er ikke bare sådan lige at gå efter ms.

DVI f.eks. gør jo også en forskel :i

Fordele og ulemper... tjaaaah, har man først haft en TFT vil man nok ikke tilbage til CRT igen.

Billedet er mere roligt og klart, og er helt klart at foretrække hvis man ikke gamer så meget.
Desværre er opløsningerne ikke ret høje medmindre man går over 19.6" hvilket så koster en mindre formue.

Desværre er de jo dyre nok i forvejen :(

Jeg vil sige at hvis man er hardcore gamer med virkelig store krav, så hold dig til en CRT medmindre du har 7-8000,- til en skærm.

Hvis ikke, så er det bare afsted og anskaf dig en TFT... De er da ALT for lækre :e

Speje

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 16:20:32
Svar/Indlæg:
104/3
#3 lyder meget rimeligt, alle med tft skærme kender nok til den gråsnoller 'farve' der fremkommer når en tft skærm forsøger at lave hvid :l

]Runner[

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2004 16:46:07
Svar/Indlæg:
100/1
4 # ja en fed skærm, og den er blevet meget billigere.

og så har jeg lidt at tilføje;

"response time" kan være misvisende da det er tiden at skifte fra sort til hvid (eller var det omvendt) og dette kan optimeres uden at hjælpe på tiden mellem alle de mange millioner andre farver.
men det er det bedste vi har p.t.

For at opnå det mest rolige skarpe billede der viser sort & hvid ordentligt skal DVI bruges, ellers får man ikke det fulde ud af sin skærm.

Med VGA skal man bruge en højere updaterings frekvens (75 Hz) for at opnå et roligt billede med DVI (60 Hz).