Hvad er socket?

Bundkort / CPU d.  05. december. 2004, skrevet af System
Vist: 1329 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
05-12-2004 12:24:46
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har været inde på edbpriser.dk og set på nogle bundkort. Jeg ved stortset hvad alle tingene betyder men hvad er socket? Og hvad er forskællen på forskællige socket's numre?
DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2004 12:30:05
Svar/Indlæg:
2786/120
Socket betyder hvilken slags CPU der kan sidde i Bundkortet... Socket A er f.eks. AMD XP processore, Socket 478 er P4
Socket 939 er AMD64 og AMD FX osv... ;)

MVH.
Toke :)

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2004 12:32:30
Svar/Indlæg:
3329/182
Socket er den type "sko" som CPU'en skal sidde i.

Det er forskelligt alt efter hvor mange ben CPU'en har og desuden dens form.

Derfor skal du f.eks. til et socket A bundkort have fat i en socket A CPU - altså en matchende.

Dog skal du holde udkig med at de forskellige bundkort kan klare forskellige FSB hastigheder - specielt hvis du skal have socket A. Bundkortet skal som minimum kunne klare det din CPU kræver.

Hvis du ellers er i tvivl mener jeg der ligger en CPU guide på www.edbpriser.dk som du kan læse lidt i.

Held og lykke ;)

Greforb

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2004 12:33:01
Svar/Indlæg:
359/115
En socket kan oversættelse til en sokkel, altså et fæstningspunkt. I de tilfælde du ser med bundkort er ordet socket givetvis givet i forbindelse med den CPU som bundkortet understøtter. Nummeret betegner antallet af pins den CPU der skal sidde i den pågældende sokkel skal have for at passe i den pågældende sokkel. For ikke så længe siden havde man også f.eks. Socket A, som typisk, kun angives som Socket A, selvom det er det samme som Socket 462 (som man bruger til bl.a. AMDs Athlon og Duron processorer). Ordet socket kan også ses i andre forbindelser.