Køb af konsol bør man primært basere på spiludbuddet til de forskellige maskiner. Dog er der også en hardware-del som er værd at overveje.
Vi kan starte med den kraftigeste af maskinerne
Xbox:
Klart den kraftigeste af de 3 konsoller, desværre har det også sin pris i form af den efter min mening larmer lidt, hvilket man forholdsvis nemt kan blive iriiteret af hvis man ser dvd film på den. mht til spiludbuddet har Xbox nogle meget stærke titler (Halo, Fable osv), men man fristes nemt til at døbe den Truckbox da en stor del af spillene simpelthen bare handler om større, hurtigere, bedre osv. Der mangler ofte nyskabende elementer i spillene. mht til multiplatform spillene (spil som udkommer til alle 3 konsoller), får man her den bedste oplevelse, simpelthen fordi Xbox'en er den hurtigste af de 3. Xbox står også stærkest af de 3 mht til online spil.
Til sidst skal nævnes hvad der efter min mening er Xbox'en største force. Den kan moddes med større disk osv, og blive en regulær medie maskine man afspille divx osv fra (læg mærke til at MS nu banner folk med moddede boxes fra Xbox Live). Som nævnt tidligere er der også et utal af emulatorer man kan muntre sig med.
Gamecube:
GC'en ligger hardwaremæssigt i midten spektret, multiplatformspillene fungerer stadigvæk fint på denne maskine. Hovedgrunden til at vælge GC'en ville nok være de specielle titler som man ikke ser på de andre konsoller, f.eks: Zelda, Animal Crossing, Pikmin, Mario osv. Der er efterhånden også en del rpg titler ude/på vej.
Dette er nok maskinens største force, men det kræver naturligvis at man finder Nintendo's lidt specielle spilstil morsom. Derudover tilbyder maskinen og en del af spillene connectivity med en Gameboy advance, dette virker dog ofte bare som en måde at tjene penge på, fremfor at tilbyde noget helt nyt til spillene (der er dog undtagelser). GC har praktisk talt ingen online spil, men man kan dog få et program til fx at spille Mariokart på nettet mod andre.
PS2:
Den ældste af de 3 konsoller, og samtidig også den der lider mest under hardwarekravene. Der er her eksempler på multiplatformspil hvor grafikken er væsentligt dårligere end på de andre 2 konsoller,nogen siger endda at spillene kan hakke på ps2'en.
Maskinens største force er udbuddet af spil, det er simpelthen klart flest titler ude til den. PS2 er også det bedste bud hvis man vil spille rpg eller platform spil. mht til online er jeg lidt usikker på PS2'en, men svjv er der ikke så gode muligheder som med Xbox Live.
Jeg har prøvet at være så objektiv som muligt i ovenstående, men en del af det er naturligvis baseret på egne oplevelser med konsollerne.
I kan jo prøve at gætte hvilken en af de konsoller jeg selv har :)
Så kan vi se om jeg har favoriseret den.