Trådløst netværk - hvad skal der bruges?

Diverse d.  06. december. 2004, skrevet af System
Vist: 276 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
06-12-2004 09:20:25
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej

Min søster har planer om at dele en internetforbindelse med underboen og jeg har lige et par spørgsmål da min viden om trådløst netværk er meget lille.

1) Kan der være problemer med "gennemtrængeligheden" når det er i det lodrette plan. Det er en almindelig "københavnerlejlighed" med trægulv og gipsloft (tror jeg nok). Hvad der ligger imellem ved jeg ikke?

2) Kan underboen stadig bruge kabelforbindelse samtidig med at min søs får trådløst?

3) Hvad skal der bruges af udstyr (min søster køber snart en bærbar, og sørger for at den har WLAN)?

4) Hvad vil I umiddelbart anbefale af udstyr med hensyn til mærke/pris (det skal ikke være noget dyrt og fancy, nærmest så billigt som muligt).

5) Er der andet jeg bør vide?


Jeg håber I kan hjælpe og på forhånd tak!

Anders
Briston
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2004 09:25:06
Svar/Indlæg:
2540/228
først vil jeg lige sige at jeg ikke mener at det er lovligt sårn at dele sin forbindelse med andre.

Mht udstyret, så skal hun bare have en trådløs router, linksys, d-link eller sådan noget, det funker.
tror ikke at der er nogen problemer i at nå ned i den anden lejlighed overhovedet.




McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2004 09:27:54
Svar/Indlæg:
807/31
ud fra hvad du siger, så vil jeg mene at det er en "lille smule" ulovligt det du har gang i der! ;)

men ud over det. Har du en firewall? hvis ikke, så kan du passende købe en trådløs firewall, så du slår 2 fluer med 1 smæk.
hvis du har en firewall, og vil blive ved med at bruge denne, så skal du have fat i et access point.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-12-2004 09:42:48
Svar/Indlæg:
4033/364
Hun skal bruge en trådløs router.. den skal forbindes til det modem/router som der har internet (OBS - det er kun Tiscali samt TDC erhverv der såvidt vides gør det lovligt.. ved at stofanet skal man have en "familie"pakke for at man må sætte en router til (koster 25kr/md).

Trådløse PCI netkort koster ca 300kr. for de billige. Det er en god ide at købe noget af samme mærke/serie, da man er mere sikker på at det virker.. angående rækkevidden, så tror jeg ikke det er noget problem.. jeg har med min bærbar koblet på en linksys 54G router (det var et uheld, da min egen router var slået fra - og softwaren leder videre efter et trådløst net uden kryptering).. anyway jeg sad på 2. sal, routeren var i stueplan (betonbygning).

Dybest set kan de klare sig med det simpleste.. men en router er nok et must, da den kan sættes til det hele.. Routere har normalt indbygget en 4 ports switch, så ergo underboen skal have routeren stående.. (OG det skal være hende der har internetforbindelsen, da man ellers skal enten kable router og modem sammen, eller købe et ekstra accespoint (der kan bridge etc).. => ergo routeren SKAL stå der hvor forbindelsen er.. (den kan sagtens stå et stykke derfra, der skal bare et kabel imellem).

Jeg vil umiddelbart forslå at du smutter forbi på edbpriser.dk eller gate2prices.com og ser hvad det koster (eller hvis det er kbh området, så er der ihvertfald en del forhandlere, fx på frederiksberg alle). jeg vil forslå en 802.11g baseret router, hvis prisen er supervigtig så gå ned i en 802.11b router (man kan godt bruge b udstyr med g netværk).. forskellen er hastigheden, da g = 54mbit og b=11mbit (OPTIMALE hastigheder).. du kan også hvis prisen tillader det, gå efter et SuperG netværk, da de tests vi har lavet (se undertegnets tests) giver en god sendestyrke. Men dybest set er dit behov så lille, så en trådløs router skulle være mere end nok..

umiddelbart er der mange gode mærker som, LinkSys, netgear, 3com, D-Link - men mange af dem er indemaden den samme...

angående "noget" du skal være opmærksom på, er SIKKERHED.. du skal som MINIMUM sætte WEP kryptering på routeren (så skal underboen og din søster bare have det kodeord du/I laver), for ellers har ALLE adgang til den.. admin kodeordet bør også ændres!.




Bøge
 
Superbruger
Tilføjet:
06-12-2004 09:47:07
Svar/Indlæg:
205/1
Husk af valget af router er afhænig af hvem internet udbyderen er.

Jeg har selv en Linksys WRT54G og den fungerer fint. Den har inbygget 4 ports switch, hvilket gør det muligt at benytte trådløst samtidigt med kablet netværk.



ManGO
 
Superbruger
Tilføjet:
06-12-2004 11:03:32
Svar/Indlæg:
18/8
Jeg gir lige en anden lille mulighed !

Hvis den af jer der har internet forbindelsen har pceren tændt 24-7 så kan i lave et adhoc forbindelse og det kræver kun 2 trådløse kort og så er i begge på internettet. ang. med sikkerheden kan man sagtens køre web sikkerhed i ad hoc.

og med hensyn til deling af internet så tror jeg ikke det er ulovligt for man stjæler jo ikke mere hastighed... men jeg er self. ikke sikker :)



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-12-2004 11:23:45
Svar/Indlæg:
4033/364
#4

IKKE nødvendigvis.. de fleste routere er ofte med RJ45 (alm. netkabelstik) . En trådløs router BEHØVER ikke fungere som router, men kan bruges som accespoint ved at sætte den til modem/routeren man har fået af sin inetudbyder (ved at sætte den i en af switchens porte). Fordelen fremfor AP er netop de tre-fire ekstra porte til en lille merpris. Desuden kan det godt være lidt svært at sætte en forbindelse op til f.eks. PPPoA (tiscali) . Og generelt er RJ45 baseret routere mere anvendelige fordi de fleste bruger denne forbindelse før eller siden i forbindelsen (det kan godt være det vil være bedre at sætte den DIREKTE til tlf. stikket eller hvad det nu er, men skifter de til kabelmodem virker den ikke mere.. eller FWA.. etc.. med RJ45 vil du næsten altid kunne sætte den imellem...)

#5

man sparer så lidt ved en ad hoc forbindelse.. og den kan være noget mere snørklet at sætte op... og læs tidligere indslag.. de fleste udbydere tillader ikke officielt flere på nettet, faktisk tror jeg uofficielt tillader de det hvis det er indenfor samme hustand ( hvilket dette her jo ikke er)... fx Stofanet låser på MAC adressen, hvilket gør at man skal kopiere denne fra den computer man sætter stofa op med første gang..



Bøge
 
Superbruger
Tilføjet:
06-12-2004 12:16:46
Svar/Indlæg:
205/1
#6 Enig. Men specielt Tiscali og CyberCity skaber problemer.