Hun skal bruge en trådløs router.. den skal forbindes til det modem/router som der har internet (OBS - det er kun Tiscali samt TDC erhverv der såvidt vides gør det lovligt.. ved at stofanet skal man have en "familie"pakke for at man må sætte en router til (koster 25kr/md).
Trådløse PCI netkort koster ca 300kr. for de billige. Det er en god ide at købe noget af samme mærke/serie, da man er mere sikker på at det virker.. angående rækkevidden, så tror jeg ikke det er noget problem.. jeg har med min bærbar koblet på en linksys 54G router (det var et uheld, da min egen router var slået fra - og softwaren leder videre efter et trådløst net uden kryptering).. anyway jeg sad på 2. sal, routeren var i stueplan (betonbygning).
Dybest set kan de klare sig med det simpleste.. men en router er nok et must, da den kan sættes til det hele.. Routere har normalt indbygget en 4 ports switch, så ergo underboen skal have routeren stående.. (OG det skal være hende der har internetforbindelsen, da man ellers skal enten kable router og modem sammen, eller købe et ekstra accespoint (der kan bridge etc).. => ergo routeren SKAL stå der hvor forbindelsen er.. (den kan sagtens stå et stykke derfra, der skal bare et kabel imellem).
Jeg vil umiddelbart forslå at du smutter forbi på edbpriser.dk eller gate2prices.com og ser hvad det koster (eller hvis det er kbh området, så er der ihvertfald en del forhandlere, fx på frederiksberg alle). jeg vil forslå en 802.11g baseret router, hvis prisen er supervigtig så gå ned i en 802.11b router (man kan godt bruge b udstyr med g netværk).. forskellen er hastigheden, da g = 54mbit og b=11mbit (OPTIMALE hastigheder).. du kan også hvis prisen tillader det, gå efter et SuperG netværk, da de tests vi har lavet (se undertegnets tests) giver en god sendestyrke. Men dybest set er dit behov så lille, så en trådløs router skulle være mere end nok..
umiddelbart er der mange gode mærker som, LinkSys, netgear, 3com, D-Link - men mange af dem er indemaden den samme...
angående "noget" du skal være opmærksom på, er SIKKERHED.. du skal som MINIMUM sætte WEP kryptering på routeren (så skal underboen og din søster bare have det kodeord du/I laver), for ellers har ALLE adgang til den.. admin kodeordet bør også ændres!.