Casemod - totalt noob.

Case-modding d.  07. december. 2004, skrevet af mfla
Vist: 662 gange.

mfla
 
Overclocker
Tilføjet:
07-12-2004 16:59:41
Svar/Indlæg:
7/2
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave et hul i mit kabinet 8)

Og da det jo er noget man bare SKAL prøve, så kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad jeg skal bruge af værktøj, hvis jeg ikke vil ud og spendere en større formue - det kan jo være det er den eneste gang jeg lige får den ide (alt efter hvor godt det kommer til at gå!).

Jeg vil gerne have lavet et hul til et kølegitter, så jeg skal skære/save i et standard aluminiumskabinet. Er der nogen der lige kan hjælpe mig lidt på vej? Har været igennem guiderne her på sitet, men synes ikke lige jeg kan finde noget...

Enolc
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 17:02:00
Svar/Indlæg:
101/10
well.. der er jo et utal af måder hvor på man kan lave en hul i en metalplade :)

hvis du har en stiksav, er det nok lettest at smide en metalklinge på den og så bore et hul (husk HS bor og ikke træbor ;)) og så bare derudaf.

Smid en gang c-strip på bagefter, det giver det et pænt look :)



Briston
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2004 17:03:40
Svar/Indlæg:
2540/228
prøv at kigge lidt rundt herinde: http://www.casemodding.dk/ der er et par rigtig fine guides.

Ellers så er det nemmeste jo en Dremmel, den skærer sgu igennem alt. Ud over dremmel kan en stiksav også fint bruges, bare pas på da alu er ret tyndt/skrøbeligt

Men held og lykke med det

|Commodore



mfla
 
Overclocker
Tilføjet:
07-12-2004 17:22:33
Svar/Indlæg:
7/2
#1 c-strip??? hvad er det?



Nanos
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 17:28:29
Svar/Indlæg:
180/16
Taget fra www.mm-data.dk

Gummiliste til at montere på kanterne af udskårne huller i kabinettet og øvrige skarpe metalkanter i kabinettet.

http://www.mm-data.dk/shop/def...



Surfmaster
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 17:49:59
Svar/Indlæg:
83/3
Jeg ville så ikke mene en dremel er den nemmeste udvej.
Til et firkantet hul måske, men skal du lave noget rundt til en blæser f.eks., så ville jeg klart foretrække en pladesaks.



Så borer du først lige et hul inden i det stykker der skal fjernes, og så klipper du bare derfra og ud til kanten.
Det bliver også meget pænere, end hvis man bruger en dremel, og det er klart hurtigere! Du skal tænke på, at det er en skive du skal tvinge rundt i en cirkel, så det bliver noget hakket at se på.

Men okay, hvis du skal ha en liste på, så kan vel godt bruge dremel.



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 17:59:16
Svar/Indlæg:
1328/55
#5 En pladesaks laver da noget nær det grimmeste hul der findes imo

#1 HSS bor ;) :p

#0 jeg har brugt en stiksav.. det bliver ikke superpænt, men fint nok.. og mere end det hvis du alligevel skal have en liste omkring :)

Eller skulle et kopbor være ret godt til det, men det er self dyrt hvis det kun er til en enkelt gang



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2004 18:11:26
Svar/Indlæg:
2353/24
en god ide vil være hvis du sætter malertape på kabinettet, der hvor du skal skære, for så kan du tegnehullet på det, samt du formindsker risikoen for at ridse resten af dit kabinet.

Nu har ikke lavet huller/skåret i aluminium før, men ved andet tyndplade ved jeg at det er en god ide at lægge et bræt underneden, da det tager en del af vibrationerne.



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2004 18:14:27
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg syntes da helt klart at kop-bor er den nemmeste måde.

Det er i hvert fald sådan jeg har lavet alle mine "huller" gennem tiden.

Kop-bor er så også forholdsvis dyre, men det er jo en engangs-investering :)



Enolc
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 18:21:05
Svar/Indlæg:
101/10
#6 jaja.. hør nu efter hvad jeg mener og ikke hvad jeg siger ;)

Den mest optimale måde er at bruge en søjleboremaskine med et stykke værktøj som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som har en justerbar arm med et HSS skær i den ene ende. På den måde for man et fuldstændigt rundt hul.. :)

Ellers er et kopbor også en god løsning.. men de er dyre når de skal være i store dimensioner!

Tror det er svært at lave det pænt med en pladesaks - tror du for bukket materialet rundt om hullet.



Surfmaster
 
Superbruger
Tilføjet:
07-12-2004 18:36:13
Svar/Indlæg:
83/3
#9 Nej det er nu ikke så svært. Man klipper bare 3-4mm ad gangen, så bliver det så rundt som man har lyst til, eller har tegnet op til.

Men jo et hulbor/kopbor ville nok være det mest optimale, bare ikke så mange der har et i 80mm eller større :)



#11
mfla
 
Overclocker
Tilføjet:
07-12-2004 21:57:37
Svar/Indlæg:
7/2
Fedt - tak for alle svarene... kom endlig med flere gode noob links, hvis i brænder inde med nogen 🙂



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
08-12-2004 09:33:17
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har prøvet med en stiksav, det gik meget fint. Man skal bare ikke køre helt ud til kanten. Hvis man virkelig går op i hvordan hullets finish skal se ud, så skal man bruge en fil til den sidste mm. Det gjorde jeg, og det blev rigtig flot. Og med stiksav er det vigtigt at man lægger en plade under, som gerne må skæres i, ikke mors køkkenbord. Da de vibrationer der bliver skabt tager energien der ellers skulle have været brugt til at skære med, husk det, når man filer og metallet "synger" så er det spildt arbejde. Mindst lyd, max hul :e



ChickenCasual
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2004 09:39:31
Svar/Indlæg:
41/2
Heh oki man kan også tage en lowtech måde.

#1 en drimmel / pladesaks / kopbor mm.
#2 Malertape
#3 blyant
#4 en god metalfil
#5 toldmodighed



Stratos
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 13:59:24
Svar/Indlæg:
189/18
Farmer og jeg lavede for et par år siden vindue i mit gamle kabinet. Vi brugte en stiksav.

Vi lavede en lille guide: http://www.dftgang.dk/
Kig under projekter --> stratos

(Både til vindue og blowhole)



#15
mfla
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2004 20:15:56
Svar/Indlæg:
7/2
Endnu en gang tak for alle råd og vejledninger... nu er moddet udført med godt resultat. En passer, tommestok, boremaskine, stiksav og tålmodighed blev brugt til forsøget. Så nu er der et stort hul i stedet for en lille udstandsning i kabinettet med et par små huller i. Det betyder en del, for nu skal blæseren ikke arbejde nær så meget da luften flyder frit. Blæseren er temp. styret, og er faldet fra 2800 omdr./min. til 2300 - og det kan høres... eller det kan det ikke nu... eller... ja i forstår 🙂 Desuden er CPU temp. faldet 6 grader, så alt i alt rigtigt fint resultat, synes jeg.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2004 08:04:48
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg brugte vinkelsliber og kopbor til mit... det virkede fint nok, men deu skal nok regne med at slibe efter der hvor du har skåret med vinkelsliberen, da den ikke efterlader nogle særlig pæne kanter..D::?