Diverse HW spørgsmål

Diverse d.  08. december. 2004, skrevet af Lusingando.
Vist: 203 gange.

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 14:29:27
Svar/Indlæg:
1015/47
Hej!.. :)

Det er endelig blevet tid til at skulle kigge på nyt hardware, da det som vi alle ved jo snart er jul, og ydermere er der ikke forfærdeligt længe til min fødselsdag. Derfor sidder jeg allerede nu og er ved at strikke et system sammen, har dog ikke fundet CPU, Mobo, GFX og Ram endnu.. Fordi jeg først skal købe til januar, og så vil jeg lige se tiden an.. Men følgende er jeg på udkig efter:

HDD (Primære): Western Digital Raptor WD740GD - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 1347 kr.

HDD 2 (Lager): Hitachi DeskStar 7K250 - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 1124 kr.

PSU: NorthQ 4100 KingKong Extreme - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 895 kr.

KABI: Cooler Master Stacker STC-T01 - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 1129 kr.

CPU Køler: ZALMAN CNPS 7700-Cu - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 384 kr.

Kølerpasta: Artic Silver 5 - http://www.edbpriser.dk/Listpr... - 40 kr.

Efter et indlæg herinde er jeg blevet fristet til at købe 2 harddiske.. En med 10k rpm til styresystem samt programmer, og én med 7,2k rpm til spil, lager osv. Nogen der har erfaringer med ovenstående diske? Varme, støj, resonans (nogen der kender til noget effektivt støjdæmpning?) osv.? Så vil jeg gerne høre lidt om dem!..

Strømforsyningen har jeg også kun hørt godt om, men er der andre jeg skal kigge på i samme prisklasse? Systemet skal overclockes så der skal være lidt juice' at ta' af! :e

Kabinettet har jeg primært valgt pga. de gode udluftningsmuligheder.. At det så er stort og tungt gør ikke spor.. Det er mit gamle HQ-08 nemlig også! .. Men for at montere 120mm blæsere i fronten, SKAL man så bruge de harddiske rammer? For det er jo ikke optimalt at købe 3 rammer bare for at få de 3 blæsere monteret ordentligt i fronten!.. Skal man selv til at bikse med noget her? Og er der nogen der har erfaringer med LOW NOISE 120mm blæsere, gerne uden diverse lys og tingel-tangel!?

Køleren og kølerpastaen har jeg også kun hørt godt om, men må jo lige se tiden an for eventuelle pladsproblemer da jeg ikke har valgt bundkort endnu.. Årsagen til dette er, at jeg lige vil se tiden an og læse et par tests af de to nye chipsæt som står for døren.. Dette ligger op til endnu et spørgsmål.. Hvad pokker er forskellen på de to? Systemet skal være drøn stabilt og skal gerne clockes en del.. Så hvilket skal jeg ud efter? Nforce 4 eller Via Kt890? ?:(

Processoren bliver med 100 %'s sikkerhed en AMD64.. Hvilken model vil jeg også lige se an, der er jo godt en måneds tid inden jeg skal ud og købe ind! Men helt sikker en af de nye med 90nm teknologi! :p

Af RAM havde jeg tænkt mig 2 x 512 mb af en endnu ubestemt fabrikant.. Disse skal ligesom resten af systemet leve med et moderat overclock.. Så nogen bestemte jeg skal gå efter? Gerne med stramme timings!..

Svar modtages med kyshånd! :f

jrw

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2004 15:18:18
Svar/Indlæg:
371/31
Jeg synes du skulle medtænke Lian Li's PC-61 kabinet og Antecs TP550 samt OCZs PowerStream-serie...

Der findes faktisk INGEN Winchestere nogen steder i DK lige for tiden. Jeg håber for dig at der kommer nye sendinger inden januar :D

Jeg har den samme køler og er vældig tilfreds med den.

Mange Winchestere rykker på MSIs nForce3 boards med en del vcore, så måske du skulle overveje en tungere køleløsning. Hvis du er frisk på at gennemgå et veritabelt installationshelvede kan ThermalRights XP120 satan holde en 90nm temmelig kold med ret hidsig vcore...

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 16:56:42
Svar/Indlæg:
1015/47
Uh ja!.. Jeg ville meget nødigt undvære en Winchester! Men der er jo ikke andet at gøre end at våbne sig med tålmodighed! :r

Hmm.. Ja! De Lian Li kabinetter er godtnok definationen på "stilren".. Men jeg kunne godt tænke mig noget med nogle 120mm blæsere, så jeg kan købe med lave rpm og stadig få et fornuftigt flow!..

Nu har jeg ikke lige set en test med ThermalRights XP120 mod 7700-Cu men det kunne da være spændende at se hvordan de performer mod hinanden!.. Har desuden overvejet lidt vandkøling.. For trænger virkelig til et lydløst og hurtigt system! :e

Strømforsyningerne må jeg lige tage et kig på! :D

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 17:14:17
Svar/Indlæg:
2353/24

i flg. coolermaster, så er det nødvendigt med 3 stk. hd rammer, men jeg mener dog at strips kan gøre det ;) og så er strips langt billigere.

Må dog hellere lige tilføje at jeg kun har en 120mm blæser i fronten, da jeg ikke syntes at det er nødvendigt med mere.

min kabinettemp ligger iflg. speedfan på ca. 30 grader.

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 17:26:29
Svar/Indlæg:
1015/47

Herre jemini! Ja det er jo en fin kabinet-temperatur!.. Men ellers må jeg jo bare bakse med nogle strips, hvis det altså bliver et Stacker!.. Men sig mig, hvordan er det at arbejde med for os dødelige? :) ..

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 17:58:02
Svar/Indlæg:
2353/24
dødelig? det går jeg udfra at jeg os er :p :e

Det er dejligt at man kan sætte hjul på det (medfølger), da det letter arbejdet en del da man bare kan flytte rundt på det uden problemmer. En anden meget posetiv ting er at de medfølgende blæsere (1x80mm og 2x120mm) er meget lydløse, de larmer mindre end papst 19db(A), ligesom pladsen er... ja overdådigt (der skulle uden problemmer være plads til en dual radiator i fronten, siges der). De største minusser jeg kan finde er at det mildest talt kan være meget besværligt pille frontstykkerne af, samt at der sidder 14 skruer (eller der omkring) i mobotray`et, men der kan man self bare lade være med at sætte dem alle i, hvis man jævnligt piller sit mobo ud ;).

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 18:11:33
Svar/Indlæg:
1015/47

Juhuu! Rullemarie! Eller ahøm.. *Host* :r ..

Tror sq det bliver et Stacker! En lydløs vindtunnel.. Og tilmed på hjul? Hvad mere kan man drømme om!
:p

14 skruer til mobo-tray er godtnok mange, meeeen, så må jeg jo bare gøre det ordentligt første gang!.. Og det er jo altid rart at have plads til lidt vand når det skulle komme! ;)

Nu mangler jeg bare at få fastslået hvad der skal i kabinettet! :f

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 18:12:41
Svar/Indlæg:
1015/47
#6..

Tjah, jeg har altid også gjort det på den måde.. Men for pokker, det er jo altid sjovt at få lidt albuerum når man skal lege med nyt hw! :)