Hvad skal jeg vælge? (Lowbudget amd/intel)

Diverse d.  08. december. 2004, skrevet af Mummelmann
Vist: 310 gange.

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2004 22:40:24
Svar/Indlæg:
172/55
Ohøj!
Jeg er kommet til at futte en ram-sokkel af i min digidice, så jeg er nu nede på 1. Det er ikke helt nok til mit brug, så jeg er nok nødt til at købe noget nyt inden længe...

I den forbindelse tænkte jeg, at det vel egentligt er åndssvagt at sætte penge i noget nyt soc478 grej, når nu det lader til at der er kommet en ny intel-sokkel.

Godtnok har jeg de seneste år sværget til Intel, men jeg har da set AMD lave nogle fine resultater på det seneste, så jeg vil også gerne have dem med i mine overvejelser.
Mit problem er så bare, at jeg ikke ligefrem svømmer i penge for tiden, så valget kommer nok til at stå mellem Celeron D og Sempron.
Umiddelbart lader det jo til at Sempron er en smule hurtigere på papiret, men Celeron D kan tilsyneladende overclockes som ind i helvede, hvilket giver den en ydelsesmæssig fordel i sidste ende. (Jeg kender ikke så meget til semprons evne til oc)

Jeg har ikke kunnet finde nogle soc754 barebones med PCI-X. Er det ikke den fremtidige standard for grafikkort? Vil det ikke være dumt at købe noget "kun" med AGP?

Og med hensyn til ram - kræver Sempron også at man bruger ECC ram, lige som A64'erne gør?

Jeg håber der er nogle der kan svare på et par af mine spørgsmål :)
Jeg håber der er no

Bøge

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:03:47
Svar/Indlæg:
205/1
Hverken Sempron eller A64 (bortset fra FX-51 til socket 940) kræver ECC RAM.

PCI-e er fremtiden for grafikkort, ingen tvivl om det. Pt. understøttes PCI-e kun på nogle socket 775 bundkort og omkring Jul på nForce4 baserede socket 939 bundkort.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:20:09
Svar/Indlæg:
3943/44
Er der nogen som ved om der kommer pci-e til 754 (eller hvad den nu hedder! sempron /a64 første sockel!)

balder

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:35:00
Svar/Indlæg:
367/3
Der kommer boards med PCIe til socket 754. Du kan f.eks se, i en af nyhederne her på siden, at ECS har annonceret et socket 754 nFoce4 board.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:48:30
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, Det lyder jo ikke som om, det her er dit ønske system, og dermed et system du vil beholde de næste 3-4 år - det vil derfor være fuldstændigt ligegyldigt, om du vælger AGP eller PCIe. Lige nu kan det ikke svare sig at købe Sempr0n, fordi prisforskellen til Athlon64 er så lille. Så kig hellere på en 1800 Mhz Athlon64 2800+ til socket 754 med en enkelt eller 2 stænger gode ram. Der findes fremragende og overclockvenlige bundkort med nForce3 chipset til socket 754 til fornuftige penge...

Pga. de billige Athlon64 til socket 754 har jeg også svært ved at se fornuften i en Celeron D. Der er ikke ret mange opgaver, hvor de ikke bliver tørret godt og grundigt af Athlon64'erne...

palle

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:50:21
Svar/Indlæg:
2307/37
BTW, så er PCI-X og PCIe to vidt forskellige ting. PCIe er den nye standard indenfor grafikkort - PCI-X er en efterhånden gammel udvidet PCI standard til servere og workstations...

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 00:55:02
Svar/Indlæg:
172/55
Okay... Jeg havde fået indtrykket at man SKULLE køre med ecc ram i de nye amd maskiner (jeg mener faktisk jeg har læst en herinde der sagde det, og jeg har ikke haft interessen til at undersøge det tidligere :00 )

Jeg tror jeg vil kigge lidt nærmere på en athlon64, og så bare glemme alt om >>PCIe<< ;)

Mange tak for hjælpen