120mm i bunden af kabinettet?

Luftkøling d.  08. december. 2004, skrevet af jacobsen
Vist: 448 gange.

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2004 22:57:53
Svar/Indlæg:
199/62
Jeg er igang med at makke lidt i mit kabinet, og fik den ide at sætte 1 eller 2 120mm blæsere i bunden af kabinettet?
der er cirka 2 cm plads under bunden som der kan suges fra. Der er selvfølgelig en masse støv på div. gulve og sådan noget, men med et støvfilter er det jo nemt lige at række hånden ned og rense... Skal lige siges at jeg får en 120mm i siden, ind på cpu køler, også har jeg 80mm "udstødning" i toppen og 1 90mm bagi... har også en low noise nede ved hdd. men den giver jo ingen flow.

tænker nok mest på os at få et flow ved gfx, og i selve bunden af kabi!

håber der er nogen der kan svare på om det er en dum ide, eller god.

Letzki

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:01:40
Svar/Indlæg:
766/79
Hmm, tja tror bare at din blæser kommer til at larme en del mere når den ikk har mere luft at gøre godt med.. Men hvis du køber en Papst lownoise og sætter en på 5/7 volt.. Så vil den nok ikk sige det store..

Kan godt se idèen i det.. Men tror ikk det kommer til at ha den helt store effekit.. (< Stavehat) Og hvis der ligger støv på gulvet og kommer op i dit støv filter, vil det jo bare give mere modstand for din blæser..

Mere modstand - Mere larm.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2004 23:15:08
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - jeg er nu godt nok ikke helt enig med #1 - jo jo modstand = larm, men der er nu mange der har monteret deres indsugning i bunden af kabinettet - også 2x120 til en køler eller lignende - så det kan du fint. Det er nok værd at overveje en fancontroller hvis du vil have så mange blæsere til at køre - så du kan justere dem efter lyd/køleeffekt (5/7 Volt som #1 nævner)

Tom*te*gran

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 14:14:19
Svar/Indlæg:
199/62
larm betyder en del! men jeg bruger den fancontrol som fulgte med mit kabinet. den er fra Thermaltake.

Det kræver at blæseren skal have strøm fra molexstik.

Nogen forslag til god/billig 120mm? den skal helst være UV reaktiv, eller blå! ;)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 16:01:12
Svar/Indlæg:
2126/135
Brug noget skum (det der kommer når du køber gfx eller mobo) som støvfilter... det fanger støvet, men laver stadig et godt flow. Jeg har en langsomtgående 140 mm papst blæser i mit kabinet, der hvor dvd/cd/hddskuffe skulle side. Og foran sidder filteret så. Så har jeg en alm. 80mm papst på fuld speed bag på kabinettet.

Hvis du sætter en 120 mm i bunden på dit kabinet, vil du få overtryk, og den varme luft vil bare sprede sig... lav altid udsugning kraftigere end indsugning, så du får en lille smule undertryk... derved kan der ikke være varm luft i dit kabinet, og du har opnået maximalt flow.

Som blæser ville jeg vælge denne
http://edbpriser.dk/Listprices...
eller denne
http://edbpriser.dk/Listprices...

.. :)

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 16:05:52
Svar/Indlæg:
976/138
Jeg kan kun anbefale NoiseBlocker blæsere som du kan få ved www.vcore.dk Der er godt nok ikke helt blå, men ser kanon fede ud.

CMJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 16:12:42
Svar/Indlæg:
872/65
#4 jeg vil nu ikke mene det overhovedet er muligt at få under eller overtryk i et kabinet.. tænk på alle de sprækker og sådan hvor der sagtens kan komme luft ind..

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 16:19:29
Svar/Indlæg:
2126/135
vi snakker hverken vakuum eller noget mærkbart... Og jo med den rigtige blæser er det ingen sag... Jeg har en lille ecs centrifugelblæser, der flytter ca, 280cfm v. 18V (JA du læste rigtigt) Den er 150*40*40mm og blæser fra siden... den var totalt lydløs, indtil jeg kom til at tabe den på gulvet...
Men hvis du tænker, hmm sådan en vil jeg have... Så koster den 1400kr.
Godt at man har en pappa som er elektriker, og får nallerne i sådan nogle gode sager. :e
Nå men jeg kunne proppe en lille skumgummibold ind foran i mit kabinet, og få den til at poppe ud når jeg tændte for blæseren :e
Det var så ikke så sundt for blæseren...

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 17:44:25
Svar/Indlæg:
199/62
hvordan ville i så foreslå det skulle være? hvis den varme luft ikke kan komme ud, er det jo lidt noget skidt.. men giver jo heller ingen mening i at sætte den/dem til at blæse ud i bunden. hvordan skal jeg så placere 1-2 120mm for at det giver det rigtige flow? er ikke meget for at skulle skære i siderne på mit kabinet! og jeg ved ikk lige hvor de så skulle side!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 18:00:44
Svar/Indlæg:
2664/97
8# der er ikk rigtig noget der hedder varm/kold luft i et kabinet. Der er allerede nok flow hvis man har et par blæsere i kabinettet til at blande alt luften sammen..

Hvis du bare sørger for at der er ca lige så meget indsug som der er udsug så det helt fint.. ville når have lidt mere indsug, sådan at der ikk kommer støv ind andre steder en der er blæsere. For så er det jo nemt at kontrollere det, bare et støvfilter på også er den klaret..

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 18:12:10
Svar/Indlæg:
199/62
lidt blandede svar.. kan ikk finde ud af om indsugning eller udsugning skal være størst. Men under alle omstændigheder, så skal blæsere i bunden af kabinettet ikke blæse ud efter hvad jeg lige kan regne ud.. mit gfx skal også have luf, og ikke bare den varme luft der skal suges ud! men en 92 og 80 mm kan self. ikke suge så meget luft ud som 2-3 120mm kan blæse ind. har også en 120mm i psu som vel også blæser ud, men det gover vist ikke det store.

tror ikk der kommer decideret "overtryk"..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 18:22:44
Svar/Indlæg:
2664/97
10# hehe nej kan godt forstå dig lidt.. :p Hvor mange blæsere har du, og størelsen og hvor sidder de?? Så kan vi lige prøve igen..

nej man kan ikk skabe tryk i en pc, der er så mange steder luften kan komme ind og ud, men man kan efterligne trykket, og få lidt ud af det..

Jeg synes stadig det er bedst at have det sådan at der ikk kommer støv ind alle vegne, fordi man har stort udsug.. kan bedst lide at man kan kontrollere hvor luften skal komme ind.. og det er hos mig, kun i fronten der kan komme luft ind, for jeg blæser mere ind end der bliver suget ud.. så jeg slipper for støv når jeg bruger mine filtre ;)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 19:08:06
Svar/Indlæg:
2126/135
Lav sådan

http://www.overclocking.dk/bil...

Alt efter hvor mange 120mm du vil lave i bunden, kan du bruge fanspeed til at neddrosle dem så de passer til din 90,80 og 120psu-blæser.
Brug skum som filter. virker bedst... Brug det HW skum som følger med mobos og gfx'
;)

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 19:10:03
Svar/Indlæg:
199/62
Jeg har nu aldrig haft problemer med støv. dog samlede der sig lidt i min gamle cnps7000.

Jeg har (endnu) 2x92mm blæsere i siden. en ud for cpu, og en ud for gfx til at blæse ind. så har jeg en 80mm i toppen til at blæse ud, og en 80mm nede ved diskene selvf. til at blæse ind. Bag i har jeg en 92mm til at blæse ud!

det er de 2x90 mm i siden jeg skal bytte ud med en 120mm, fordi at den ene sidder på ruden, og kan ikke give noget luft rigtigt, og den anden larmer!! så der skal jeg have en 80--> 120mm rør dims. (den passer lige nøjagtigt på udsugningshullerne) Så kommer den til at blæse på CPU. det lyder måske lidt pndsvag jeg vil skifte de 2 blæsere som ellers er placeret godt, men de sidder i en blå plastik plade, som fylder det halve af siden på kabinettet. det er lidt træls!

Men så er det jo at der kommer problem når gfx ikke får nogen udlufning. Der sidder godt nok en AC vga silencer på mit kort, men den kan jo heller ikke køle med kolde luft! det optimale ville jo nok være at sætte en 120mm i toppen og i bunden af kabinettet, men der sidder USB udgange og håndtag i toppen... så der vil jeg helst ikke lave alt for meget ravage!

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 19:18:34
Svar/Indlæg:
2126/135
Kan du ikke lave en paint tegning af dit nuværende system, eller hvis du kan tage et billede. og så læg det ind i din profil.

ps. en 80--->120 dims ... det kaldes et overgangsstykke. ;)

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 20:02:07
Svar/Indlæg:
199/62
så fik jeg endelig et billed ind, men det blev nu ikke halt for heldigt! jeg prøver lige at få nogle flere ind..

man ser kun cpu og bagerst blæser plus man kan se den i siden.

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2004 20:19:39
Svar/Indlæg:
199/62

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2004 21:11:59
Svar/Indlæg:
2126/135
Ahhh jeg kan godt se hvad der kan give en del støj... den termaltake blæser du har i lågen er lige til skraldespanden...fy føj de støjer som bar faan.

Se dette... Det er som jeg har det!
Ingen støj og rigtig gode temperaturer!

Kun papst blæsere der kører v. lave omdr. Undtagen den 140mm, men den siger heller ikke noget. Men du kan sikkert også bruge andre blæsere med farver...

Og der bliver kun bedre hvis du gør det med at blæse luft ind fra siden med 1 eller 2 - 80/120mm langsomgående blæsere. :e

Men det der er mest effektivt er den 140mm jeg har sidende foran... den giver et totalt godt flow...

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 11:34:13
Svar/Indlæg:
199/62

Ja du har ret den LARMER mega meget veed 12v, men jeg kører alle mine blæsere på 7 volt.

de blæsere som #5 linker til ser dejlige ud... men skal man vælge model 1 eller 2? 1 larmer 17Db, men der står ikke hvad den larmer ved 7 volt? kan den ikke trække rundt der eller?

model 2 larmer 18-34 og flytter noget mere luft... men krævver så også at den køre 7 volt, for 34Db er sgu en del :)

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 11:52:02
Svar/Indlæg:
199/62
jeg har prøvet at lave en paint tegning, men ved ikke helt om det er noget der holder.. undskyld mine dårlige tegne evner :e

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 15:22:46
Svar/Indlæg:
2126/135
#19 så længe at blæseren på siden, blæser indad, så vil det virke fint. OG det er nok med een enkelt blæser i bunden...