Vil lige give mit besyv med..
Nu ved jeg ikke hvilken software I bruger? 6000,- til det nævnte hardware kan nok lade sig gøre, men software er normalt ikke gratis. Derfor mener jeg I skal have evt. allerede indkøbt software i mente, når I skal købe hardwaren.
Har brugt Pinnacle 8 LE lidt, og det kunne ikke udnytte dual. Det kan til gengæld Sony Vegas (Noget nær det fedeste og mest intuitive videoredigering jeg har prøvet) og sikkert også Adobe Premiere. Men så snakker vi software der koster mindst det samme som det budget der er sat af til hardware ;)
Hvad angår grafikkort, så er det for det meste ikke så vigtigt. Men visse programmer, som f.eks. Canopus' (kan ikke lige huske navnet), udnytter et evt. DX8 grafikkort til realtime rendering af effekter, og belaster derfor CPU'en mindre af samme grund.
Mht. hardware, så har jeg en klar erfaring inden for videoredigering: Her tæller mhz! Et dual system er en stor fordel, hvis ellers softwaren kan udnytte det. Har for lang tid siden haft dual MP 2.1Ghz, som løb fra min Vapo-kølede P4 @ 3.7Ghz. For nylig har jeg haft en dual Xeon 2.4 @ 3.5Ghz og det rykkede for vildt.
Et lille regnestykke:
Asus PC-DL deluxe ca. 1500,-
2 x Xeon 2.4 @ 3.2Ghz eller mere: 3300,-
2x512MB noname PC3200: 1000,-
OCZ Powerstream 420W: 875,-
= 6675,- i nypriser..
Jeg har pt. to sådanne CPU'er til salg for 2000,- (Se evt. salgsforum). I ovenstående konfiguration vil du dermed komme ned på ca. 5400,- Derudover kan RAM og PSU sikkert også findes billigere brugt til en billigere pris. Skal du have noget der er hurtigere end det nævnte, vil prisen stige ganske dramatisk.
Men som sagt: Det kommer an på softwaren ;)