ibook frem for pc notebook?

Diverse d.  10. december. 2004, skrevet af System
Vist: 359 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2004 15:37:46
Svar/Indlæg:
0/11005
hey

Skal til at købe bærbar computer og står i et dilemma om hvor vidt det kan betale sig at købe en Apple ibook G4, eller hvordan? Er der nogen som kender links til sammenligning af denne, mod pc notebooks? og ellers, har en mac nogen fordele?

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2004 15:43:08
Svar/Indlæg:
2540/228
hvad skal den bruges til? :)

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2004 16:11:01
Svar/Indlæg:
4337/121
Det gode ved en Apple computer er at designet er meget gennemtænkt dvs ingen skarpe kanter osv og så er alt software 100% optimeret til hardwaren

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2004 16:19:05
Svar/Indlæg:
4120/115
Efter min mening så skal man kun købe apple for designet... hvis du skal bruge den til noget fornuftigt, så køb en PC!

Anton

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2004 18:44:51
Svar/Indlæg:
444/97
min mor (halvt mig :p )
har en iBook og holdkæft hvor er den fed bare til at surfe mm. på den er lynhurtig og har indbygget trædløs internet som kan række fra mit loft til min seng 1 etage +ca. 15 m. væk!
Men det er ikke en man skal spille på ;)
Men det siger lidt sig selv :00

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2004 19:33:25
Svar/Indlæg:
1016/19
Har en kammerat som har sådan en...

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

... og jeg må indrømme at der kastes en del misundelige blikke fra mig til ham. Den ER altså fed. Tænk hvis man vandt i lotto :p

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2004 23:23:18
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har arbejdet med mac og pc i over 10 år og ALDRIG ville jeg vælge at købe en mac medmindre jeg går på grafisk skole.
iBook kører ikke i længere tid på batteri, hvis man køber sig en bærbar med Centrino i tilsvarende prisklasse. Der er heller ikke andre feateres på iBook'en pånær det oplyste tastatur som ikke kan findes på PC.
Om MacOS-X er bedre end Windows må være en smagssag og jeg ønsker ikke at starte sådan en diskussion.
Men én ting skal man være MEGET opmærksom på og det er hvad ens studiekammarater kører med. Jeg ville gætte på at de fleste kører med Windows og bruger Microsoft Office. Hvis dette er tilfældet kan man dog købe en Office til Mac, men den er ikke magen til den på PC og den "tegner/printer" tingene anderledes.
De samme skrifter (pånær OpenType) og programmer findes ikke til begge platforme og hvis man bruger specielle programmer som eksempelvis Visio, så må have kammeraterne med PC til at lave diagrammerne som skal med i rapporten.
De lancerer Maccen som en "brugervenlig" computer og "nemt" at udveksle filer med Windows. Det er desværre ikke så sort og hvidt som det ser ud. Maccen er lige så kompliceret som Windows og meget få har erfaringen til rent faktisk at kunne løse store problemer under kølerhjelmen på systemet. Dette ender lige så ofte i en geninstallation, ligesom mange vælger med en Windows.
Filtyper skal man have mere styr på som macbruger, end som pc-bruger, men alt antyder det modsatte. Jeg har gentagne gange modtaget filer fra macbrugere som ikke har nogen benævnelse, for det bruger man ikke i stor stil på mac. Så hvis du udveksler filer med PC, så skal macbrugeren huske at angive filerne korrekt.
En anden ting er at ikke alle sider på nettet vises korrekt og man ikke lige kan fixe problemet ved at bruge en anden browser. Der er også en del plugins og java som ikke er optimalt på MacOS-X platformen.
En anden ulempe er at mange speciele ting som udbredes lynhurtigt i pc-miljøet, ikke altid kommer med det samme til mac. Et eksempel er divx som først kom 2 år efter og mp3 som kom 3 år efter at pc'en havde kørt dem. Dette er fordi at færre kompilerer opensouce til maccen og de fleste macbrugere ikke er istand til den slags

Men alt i alt er maccen er en god computer, hvis man sidder i et isoleret miljø og ikke skal udveksle filer med pc-brugere. Så er den stabil og klare de ting som man smider i hovedet på den.
Man har ligeledes heller ikke de samme problemer med at man skal huske at beskytte sig imod virus og orme.
Men det med virus opfatter jeg kun som en sovepude, for når man ikke tænker på den slags, så rammer en orm måske ekstra hårdt den dag det går galt. Der er de samme huller i MacOS-X som i mange andre systemer, forskellen er blot at færre leder efter dem og færre måske gidder udnytte dem.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 00:25:23
Svar/Indlæg:
4120/115
Meget fornuftigt sagt!

Ang. det med at programmere på Mac, så hørte jeg fra en arbejdspartner, der var blevet bedt om at programmere noget på en Mac, sige at mac, det måtte være for aber... "hvorfor kalder de det eller coco32" ;) Og han sagde desuden at det næsten var umuligt at programmere op imod selve MacOS som system, imodsætning til windows, hvor man nærmest kan programmere op imod alting...

Det kan self. tolkes både som godt og skidt... stabilitets messigt må det jo betyde at det nærmest er umuligt for et program at gå ind og ødelægge kernens arbejds routiner, da man ikke kan programmere op imod den. Men det kan jo også være skidt i den forstand at det ikke er muligt at indbygge features i programmerne på samme måde som f.eks. i windows programmer?