IBM ThinkPad T20 kan jeg nøjes med en sådan c

Diverse d.  11. december. 2004, skrevet af System
Vist: 430 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2004 01:21:29
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej...

Jeg søger en bærbar computer og er faldet over følgende BRUGTE computer (IBM ThinkPad T20 700MHG 12GB 128MB 14,1TFT LAN
).

Jeg kan lige så godt sige først som sidst at jeg ikke har noget forstand på computere, og derfor søger jeg jeres hjælp :e
Jeg skal bruge min computer til studiebrug på uni-altså opgaveskrivning, internet. Spil og download af film skal den ikke bruges til, da det ikke interesserer mig.

Jeg har direkte kopieret salgsannoncen for den computer jeg har set sat til salg desværre er det på tysk da jeg bor der, men ordene er dog meget lig. Den koster 3000 kr incl forsendelse, og det aner jeg heller ikke om er for meget?

Detaljer:
Hersteller IBM
Gehäuse-Bauform Mobilcomputer
Prozessor-Typ Pentium III
Hersteller Intel
Prozessor 700Mhz
Cache 256 KB
Speicher 128 MB
RAM / Max. Hauptspeicher 576 MB
Diskettenlaufwerk 3,5" Diskettenlaufwerk Nicht in Lieferung
Festplatte 12 GB
Optischer Speicher CD -ROM
Display Durchmesser 14,1 TFT Zoll
Farbunterstützung 24 Bit (16,7 M Farben)
Max. Auflösung 1024 x 768
Technologie TFT- Aktivmatrix
Eingabegerät Tastatur, Englisch TrackPoint
Massenspeicher-Controller IDE
Graphik ATI Rage Mobility Grafikkarte
Max. Auflösung 1024 x 768
Audioausgang Soundkarte
Audioeingang Mikrofon
Modemtyp Fax / Modem
Netzwerk 10/100 LAN
Max. Modemgeschwindingkeit 56 Kbps
Batterietechnologie Lithium-Ionen

Anschlüsse
1 x VGA Monitoranschluss

1 x Display / Video - S-Video-Ausgang -

1 x parallel - IEEE 1284

1 x seriell - RS-232

1 x USB

1 x Infrarot - IrDA

1 x Tastatur DK und Maus

1 x Audio - line-In

1 x Mikrofon - Eingang

1 x Modem - Telefonleitung - RJ-11

1 x Netzwerk 10/100 Mbit/s - RJ45

1 x Docking-/Anschluß- Replikator

1 x Kopfhörer

2 x PCMCIA

Derudover har jeg ½ års garanti på computeren...det er forhandler af brugte computere....kan det anbefales at købe brugt?

Håber virkeligt der er en der vil hjælpe, da jeg ikke kender nogen, der har forstand på computere:e

HIlsen
Lene
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 01:27:03
Svar/Indlæg:
3799/43
hvilke spil havde du tænkt dig at spille ? jeg ville personligt fortrække en større harddisk

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 01:52:42
Svar/Indlæg:
2192/67
1# hun vil jo lige netop ikke spille spil.

Jeg syntes at det ligner en meget fornuftig arbejdsmaskine. Den jo ikke nogen sindsyg hurtig maskine. Men den er lille og praktisk. Derudover så siger den model ikke meget, så den er rar at arbejde ved.

Dog vil jeg sige at afhængig af hvilket styresystem du vil have lagt ind, så skal du nok overveje at få lidt flere ram i. Så vidt jeg kan forstå er der 128 mb i nu. Det er fint nok hvis du vil køre windows 98. Men hvis du gerne vil køre XP så er det for lidt. Så skal du gerne mindst op i 256 mb, eller endnu bedre 512mb. Så går det rimelig tjept. Med Xp har du også fordelen af at du kan bare sætte USB ting i også finder den selv driver og det hele. Det kan windows 98 ikke. Det er jo praktisk hvis en man arbejder sammen med har en USB nøgle, så virker den med det samme. Det samme gælder for de fleste printere.
Men hvis du køber en bærbar uden windows installeret, så skal du nok lige have en til at hjælpe dig som ved lidt om det.

Ellers så ser resten meget til forladeligt ud.

Hvis du vil ud og se dig omkring efter en ny kan du bruge følgende hovedregler.
- Gå langt uden om en med en CPU/Processor der hedder Celeron.
- Helst 256 mb ram
- Forhåndsinstalleret windows (gerne XP), derved er det nemt at komme igang
- Derudover så er det rart at lige besigtige den bærbare før man køber, så man lige kan teste tasterne (er de slidt, går trægt osv).

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 01:56:16
Svar/Indlæg:
3799/43
#2 hehe jeg kom til at overse det sidste.. ups.. :r

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 02:32:02
Svar/Indlæg:
2694/107
Hvis det er med dansk tastatur og en fungerende batteri vil jeg sige det er en god pris.

/Ash

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 02:53:48
Svar/Indlæg:
2192/67
4# jeg tror at personen bor i Tyskland...

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 03:02:40
Svar/Indlæg:
1016/19
#4 Der står i listen, at det er med dansk tastatur....

NPI

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 09:15:29
Svar/Indlæg:
406/1
Det er et godt køb, den er måske ikke den hurtigste men IBM er noget der holder... prisen er jo også fin nok

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 11:44:06
Svar/Indlæg:
850/23
#10 Den ville jeg nu holde mig fra. Du får meget mere ydelse og en bedre oplevelse ud af den til 3000 kr.
Om du vil få styresystem kopieret, hvilket jo er ulovligt - vil jeg ikke anbefale dig! Men det koster at købe en computer, styresystem og Office/Works koster en del penge!!!

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2004 12:04:44
Svar/Indlæg:
14079/622
Du må ikke bruge F5 til at opdatere i tråden ;)

Umiddelbart ville jeg mene at prisen er ok. Men det kommer helt an på om der medfølger nyt batteri. Hvis ikke, kommer det raskt til at koste 1200 oveni :l

Men IBM koster også en del. Og de er ret gode mht. tastatur. Hold dig væk fra den 300mhz. Den er for langsom.

Minusser ved den er:

-Dyrt batteri, hvis den skal have et nyt.
-Kun 12gb HDD. Men det burde være nok, hvis ikke du skal spille så meget og have film på den.
-Intet OS (dog kan du få en OEM til 600kr. Dvs. du kan kun bruge den på den computer. Så du kan ikke installere det på en anden, hvis du får en ny. Du kan sikkert få en brændt*host*, men det taler vi ikke om på oc.dk;))
-Kun 128mb ram. Det dobbelte er klart at foretrække - hvis ikke mere. Men igen, hvis du ikke skal bruge den til spil, burde det være nok...

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2004 12:41:08
Svar/Indlæg:
94/5

Her er to ibm:

http://www.laptops.dk/?s=224

http://www.laptops.dk/?s=287

De koster 4000-4500 , men er begge med styresystem (win 2000) og den første er med 256mb ram, hvilket er fint. Du behøves ikke flere ram til dit brug af computeren og med win 2000 kan 128 mb godt gå, men ting kan godt virke lidt tungt at arbejde med.

Jeg vil klart anbefale dig en IBM i dit tilfælde. Du skal holde dig til t-serien eller x-serien. X-serien er mindre, har længere batterilevetid, men har kun 12" skærm og ikke noget CD-drev.

Nu er jeg ikke klar over, hvor meget "nørd" du er til computer, men ellers kan du installere linux styresystem, som er gratis. Ellers kan du godt ligge ca. 700kr (for win xp home) oven i prisen til den computer du selv har fundet. Flere ram er ikke nødvendigt til at starte på, men kan opgraderes senere (har selv 2 pc'er, som kører xp fint med 128 mb ram). Du skal være opmærksom på batteriet - hvor meget har det været brugt - er det litium-ion eller NikkelCalium - li-ion er bedst. Batterier holder typpisk 3-4 år ved moderat brug. og koster 1000-2000 kr.

TwinX!

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 15:27:18
Svar/Indlæg:
909/40

Jep det gør du bare i windows...
Dog er der self. ikke æøå på tast, så dere rbare bare nogle knapper der betyder det...

Er dog ikke helt sikker... Ved ikke om der er mindre knapper på et eng tast da de ikke har æåø ?:(

LilleIndianer

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 17:24:50
Svar/Indlæg:
1404/19
--> #18

Slå dit tastatur over på engelsk, så finder du ud af hvad de taster bliver brugt til når du slår på dem for at skrive "æ" "ø" og "å".. :e

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
13-12-2004 18:49:51
Svar/Indlæg:
94/5
Mange er de knapper, som man på dansk skal bruge altknappen for at skrive er flyttet, så man kan nøjes med shift.

Prøv bare at skift instillingerne i windows - man vender sig hurtigt til at der står noget andet på tasterne. Har selv brugt engelsk tastatur-layout ved programering.

Hvis du er rimelig god til at skrive på et tastatur, så gør det ikke noget, at det er et engelsk tastatur - man kigger jo alligvel ikke hvad der står på tasterne :)

Forskellen mellem engelsk og dansk er ikke så stor på de alm taster, men det kan være lidt svært at finde specielle tegn som ! = # m.m.

Man kan lave en genvejstast i win xp til at skifte mellem engelsk og dansk tastatur-layout - det gør det nemt at skifte imellem dem :). Bliver du træt af det engelske tastatur, så kan man senere hen få det skiftet til et dansk, men det er ikke helt gratis.

sapoisk

Superbruger
Tilføjet:
13-12-2004 20:27:05
Svar/Indlæg:
78/13
Lene gider du ikke lige smide linket til hvor du finder de brugte bærbare fra tyskland! da jeg har en masse reservedele liggende til bærbare som jeg gerne vil af med....