Behøver man et reservoir?

Vandkøling d.  11. december. 2004, skrevet af Gonzalez
Vist: 495 gange.

Gonzalez

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:19:15
Svar/Indlæg:
75/8
Tja... Overskriften siger vel sig selv.

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg er igang med at vandkøle min shuttle, (Det skal lige siges at det er første gang at jeg beskæftiger mig med H20 i pc-sammenhæng) og jeg har ikke så meget plads til det hele.

Jeg tænkte på at bruge sådan en her: En Dangerden Fillport
http://coolerkit.dk/product.as...

Men er der den store ydelseforskel ved at bruge et lille reservoir fremfor uden? Er et reservoir at foretrække? I så fald... Kan i foreslå et prisbilligt lille reservoir?

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:23:16
Svar/Indlæg:
2694/107
Jeg kører uden et resevoir...
der er efter hvad jeg ved 2 måder du kan fylde systemet med vand.
1.
saml systemet uden kabinet. Dog uden at sætte en enkelt slange på (det skal være ved et kølehoved.
tag kølehovedet og læg under vand.
tag slangen der skal sættes på det kølehoved og læg ved ned under vandet sammen med kølehovedet.
tænd pumpen og lad det køre en lille time.
derefter når der er vand i hele systemet samler du det sidste under vandet.

2.
sæt et T-stykke ind lige før pumpen og sæt en slange på. (ligesom den påfyldnings studs du selv linker til. men du bruger bare en tragt istedet.

/Ash

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:26:17
Svar/Indlæg:
870/45
Der har været en del diskussioner omkring dette, men min mening er:

Det er ikke nødvendigt, og giver ikke en bedre temperatur, MEDMINDRE at dit resovoir er lavet af aluminiun f. eks. I så fald vil den jo kunne afgive en smule af varmen/energien.

Det eneste det efter min mening er godt til, er når man skal fylde vand på systemet.

Du kan nok forestille dig et meget stort resovoir hvor du hælder noget koldt vand i. Det vil selvfølgelig være effektivt, men KUN lige indtil det hele den store mængde vand er varmet op igen. Så derfor synes jeg at du skulle anskaffe dig et lille resovoir eller også noget helt andet, hvis fantasien rækker så langt :)

SyZyGy

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:29:57
Svar/Indlæg:
48/14
man kan da ikke køle ret godt hvis man f.eks som jeg vil have både på cpu, gfx og chipset, så skal man da have et reservoir right?

Sorry for OT :)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:30:30
Svar/Indlæg:
4263/107
Det er ikke nødvendigt, men så vidt jeg kan forstå på folk er det lidt nemmere at påfylde en med et T-stykke :i

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:33:35
Svar/Indlæg:
2694/107
Resevoir oversat til dansk er "vandbeholder" og det er alt den gør.
Det køler ikke. medmindre det er meget stort.
et resevoir gør at vandet bliver varmet langsommere op og derfor også bliver kølet langsommere ned.

/Ash

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:39:06
Svar/Indlæg:
3799/43
du kan se hvordan jeg har bixet det sammen i min Biostar Barebone
http://ice-cool.no-ip.biz/bare...

Gonzalez

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:42:08
Svar/Indlæg:
75/8
Tak for responsen :) Jeg tror at jeg vil vælge fremgangsmetode nummer 2 i #1. Hehe... Den virkede nemlig mere simpel.

Men jeg glemte faktisk at skrive at systemet skal køle min cpu OG gpu. Så det var faktisk et væsentligt spørgsmål som #3 stilte alligevel ;) hehe.

Så derfor er jeg stadig en smule i tvivl om et lille reservoir er at foretrække? Hvis forskellen er et par grader så gør det lige meget.

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2004 14:48:25
Svar/Indlæg:
94/5
Et resevoir har 2 formål:

1 - gør det muligt at efterfylde sit vandsystem (plus evt. aftapning)
2 - sørge for at pumpen hele tiden har vand nok - dvs ikke begynder at pumpe luft rundt i systemet.

Et t-stykke , men en slange fungere lige sågodt - skal selv have dangerdan fillport til min shuttle.

Gonzalez

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:56:14
Svar/Indlæg:
75/8
Tak for de billeder ICE-Cool. Det er fedt at se hvordan det kan gøres jo :)

Gonzalez

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2004 14:58:19
Svar/Indlæg:
75/8
Tak... Det er jo i sandhed jul, som jeg bliver begavet med utrolig viden :e hehe.

Jeg tror at jeg har fået svar, og vælger at undlade et reservoir.

Mange tak for alle svarerne.

Og god jul

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2004 15:09:50
Svar/Indlæg:
487/59
Jeg kører selv med reservoir, 280ml fra Innovatek (http://www.bsmultimedia.dk/inf... ), det er i noget plexietellerandet.

Det sidder bagpå kabi, og hvis jeg mærker godt efter på det kan jeg mærke en lille smule varme, derfor afgiver det derved en lille smule varme, og derfor har den en positiv effekt :)
Men indrømmet, det er ikke det store, men lidt har også ret.

I en Shuttle ville jeg klart tage den fillport, og så ser den jo lækker ud :)

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
13-12-2004 11:13:43
Svar/Indlæg:
5039/109
# 6

Hvorfor er der skum i dit vand? Ellers nogle gode billeder.

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
13-12-2004 14:38:17
Svar/Indlæg:
94/5
- bare af nysgerrighed - hvor vil du placere den fillport? top, og siderne tages jo af, når man skal ind i maskinen

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2004 15:13:40
Svar/Indlæg:
2664/97
Nå jeg kan se jeg er den eneste der bruger reservoir til at opfange luftbobler med?? hmm troede ellers også det var en af de primære grunde, da jeg synes det er meget nemmere med sådan et end et T-Stykke :00

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
13-12-2004 17:08:12
Svar/Indlæg:
94/5
#14 - man kan bruge en udlufter eller t-stykke i stedet for et reservoir. Men det er smag og behag.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2004 17:12:17
Svar/Indlæg:
2664/97
15# synes nu bare det er nemmest med et reservoir. Der kommer NADA luft igennem hvis man sætter det rigtig op, men det gør der derimod med et T-stykke, hvis man har bare lidt flow. Kan godt være luft er lettest, men når man har et rimeligt flow så bliver den smugle luft i systemet da hurtigt blandet emd vandet, sådet ikk lige kan komme op i det lille t stykke.. :00 men det måske bare mig:p

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2004 17:12:35
Svar/Indlæg:
2664/97
Hvem lavede den dobbelt post :00 :p

Gonzalez

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2004 17:58:02
Svar/Indlæg:
75/8
#13: Tja... Det har jeg ærligt talt ikke tænkt over :e men jeg kunne da forestille mig at jeg gav slangen til fillporten lidt mere længde? Det burde da kunne gøre det... :p

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 19:54:02
Svar/Indlæg:
94/5
#18 sidder nemlig med præcis samme overvejelser, når jeg skal have vandkølet min egen shuttle

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2004 20:26:06
Svar/Indlæg:
4112/53
Et lille resoir som f.eks. det i Asetek's kits, er fint nok.
Der er flere formål med et Resoir:
1: Sørge for, at der hele tiden er vand nok i systemet.
2: "udlufte" systemet. Er der den rette cirkulation i resoir'et, så vil centrifugalkraften gøre, at evt. luftbobler i systemet vil "samles" i midten af resoir'et, og dermed lettere samles til større bobler, som dermed kan udskilles af/fra vandet.
3: være en "buffer" tank, sådan at pumpen har noget vand at "bruge" indtil der begynder at komme vand retur til resoir'et pga. trykforøgelsen.
4: Gøre "opfyldning"/Påfyldning af vandet nemmere.
5: Afhængig af udformningen af resoir'et, så kan det også fungere som "filter", på en sådan måde, at urenhedder (Sand og metalspåner) samles heri.
6: Den sidste "funktion"/bivirkning er, at vandet også bliver kølet en (meget) lille smule. Hvor meget, afhænger af omgivelses temp, overfladeareal og luft udskiftningsrate/airflow.

Så i mine øjne, er et Resoir et must.
Hvis du alligevel vil benytte den der "Dangerden Fillport", så kan du jo evt. sætte den til et T-stykke lige foran Resoir'et, og på denne måde, få gavn af begge tings praktiske funktioner.