Slangelængde/pumpe kapacitet

Vandkøling d.  12. december. 2004, skrevet af Chrisp
Vist: 1265 gange.

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2004 10:18:15
Svar/Indlæg:
617/52
Har x længde slanger i et vandkølesystem nogen betydning i forhold til hvor kraftig en pumpe der er nødvendig for at pumpe vandet rundt?

Har f.eks sammenlagt 1m slange i et lukket system og vil så gerne forlænge slangerne for at placere radiator udenfor kabinet et køligere sted.. lad os f.eks sige 1m fra hvor kabinettet er placeret.. dvs. 1 meter frem og tilbage = 2 m slange yderligere.
Vil det kræve en kraftigere pumpe, eller burde det ikke være noget problem?

The

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2004 11:47:51
Svar/Indlæg:
2651/179
Tjaeh. Hvilken pumpe har du ?

Det vil det ikke nej. Det er kun hvis du har noget slangeværk, som går lodret op i luften, at det kræver en større pumpe.

Mvh.

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2004 11:57:53
Svar/Indlæg:
1321/45

Det vil selvfølgelig øge den samlede modstand i systemet, men medmindre din pumpe allerede nu er på overarbejde, tror jeg ikke du vil få problemer ;)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2004 19:53:23
Svar/Indlæg:
1762/36
#2 Jeg giver dig fuldstændig ret, jo flere studser og ting og sager der er sat på, jo større modstand er der...

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2004 20:06:29
Svar/Indlæg:
94/5
Det kommer an på så meget - slangetype, slangediameter, antal studse, studseudforminger, vinkel på slangerne i forhold til vandret, pumpekapacitet.

Prøv det - hvis det virker, så virker det, hvis ikke , så må du afkorte længden af slangerne eller invistere i en større pumpe.

Men beskriv lige dit system.

juul

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2004 20:21:54
Svar/Indlæg:
50/15
endvær modstand så som vinkel- og lige studser slangelængde osv. har teoretisk indflydelse på flow og løftehøjde, det kaldes for tryktab, og jo flere modstande man sætter i systemet, jo mere tryktab skal pumpen overvinde.... ;)

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2004 23:46:52
Svar/Indlæg:
617/52
Det er dette sæt jeg har http://www.overclocking.dk/lit... har ikke lyst til at arbejde noget videre med det så valgte hvad jeg syntes var en nem løsning, og er faktisk positivt overrasket over det.

Men.. vil egentlig gerne lige ha radiatoren ind i skunken og stå fordi der altid er køligt, så det er slangerne til/fra radiator jeg gerne vil forlænge med en meters penge, men er ikke klar over om jeg kan gøre det uden at skulle ud og investere i ny kraftigere/bedre pumpe..
Det eneste jeg gerne vil ændre er længden på slangerne til og fra radiatoren, og så lige en forlængerledning til fan så jeg får fjernet den sidste rest af støj fra putteren.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2004 00:08:49
Svar/Indlæg:
3346/81
#6 - Det behøver ikke være det fjerneste kompliceret.

Forlæng du bare slangerne - det skal nok virke.

Tom*te*gran