Raid 0 er som andre siger hvor dataen bliver delt ud på begge drev og giver i teorien dobbelt så stor hastighed.
Raid 1 er der det samme på begge harddiske men den ene kan faile og man har ikke tabt noget...
Det andre raid levels er ikke så relevante, da de kræver mange diske og er dyre...
Raid 0
+
god hastighed ved både read og write
få hele kapaciteten udnyttet
-
ringe data sikkerhed. Een disk failer og alt data er tabt
Jeg anbefaler aldrig nogen at bruge denne form for raid til andet end et "temp" drev, dvs til redigering osv. hvor stor skrive og læse hastighed er påkrævet samt sikkerheden er mindre vigtig.
Raid 1
+
god hastighed ved read (som er det der fortages 80% af tiden(er ikke sikker, men det er et skøn)), dvs rent praktisk vil det stortset føles som raid 0
store data sikkerhed, hvis en disk failer er dataen ikke tabt
-
dårlig udnyttelse af pladsen, kun den halve plads udnyttes
Denne form for raid er perfekt til fx. systemdrev, eller andet data med en vis vigtighed. Den store fordel er at læse hastigheden er den samme som ved raid 0. Det samtidig med at man ved at man er beskyttet imod diskfailure er en rar fornemmelse ;)
Ulempen er at man ikke udnytter alt sin plads. Men fx. har jeg 2x160Gb i raid 1 til system drev og en sikkert drev dvs billeder, dokumenter osv som ikke må gå tabt. Det er længe nok plads for mig
bottom line: Hvis du kan undvære pladsen så vælg raid 1, hvis ikke vil du nok være bedre tjent uden raid da du så ikke mister ALT data ved disk faliure.