Fejl bios på AV8, Vcore

Diverse d.  15. december. 2004, skrevet af LaMer
Vist: 338 gange.

LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 22:00:32
Svar/Indlæg:
104/17
jeg sidder og arbejder med en maskine beståendene af
abit AV8 , 3500 winchester , 2 x 512 mb mushkin pc3200 , 2 x 120gb maxtor SATA Raid 0.

jeg samlede det hele og det startede pænt op, bios var så en nyere udgave så den genkednte min 90nm winchester.

jeg indstallere raid og sætter det til raid 0.

jeg indstallere windows XP pro og så skal jeg lige igang med nogle driver. Jeg smider net stikket i, intet sker, jeg går ud fra det er chipsæt der skal indstalleres og smider medfølgene mobo cd i cd-rom og venter lidt. Intet sker. Jeg har haft rigtig underlige tilfælde med det cd-drev før og lukker computeren og smider et andet cd-rom drev i istedet. starter, bios melder god MEN! mens den så begynder at godkende "pool data" kommer der lige 3 rækker blå pixels på skræmen hvor efter den slukker.

Nu kan jeg ikke starte skidtet, den melder en milion af bip koder, men mest hypppigt en kort - kort - kort -kort hurtigtig efter hinanden.

Jeg prøver alle Dimm slots med en eller 2 blok ram i men intet hjælper, skræmen acktivere ikke længere.

spg. er så?
Er mit mobo dødt?
Kunne det være at compen pludselig har opdaget den ikke kender 90nm cpu'er og så vil have en 130nm og opdatere bios inden jeg kan komme vider?
Hva skal jeg gøre?x(

plzzz nogen der kan hjælpe, modtog et deffekt Mobo igår og var rigligt til jeg lå søvnløs helel natten af raseri. :x

**UPDATE**
Jeg har målt lidt temps rundt på boardet. intet er over 35grader.

har prøvet med andre ram i som er 100% funktionelle

Displayed på board melder oftest fejl 41 (står ikke hva den skyldes i manual)

**Update**

Har resat bios

**Update**

Kan det passe at der evt er en fjel i bios versionen som gør at den kun giver 1,4volt Vcore, standart? dermed kan jeg jo ikke starte min cpu op og har jo nok bare været heldig at den kørte en times tid inden..


Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2004 22:04:46
Svar/Indlæg:
4954/69
Har du prøvet at clear CMOS? :)

Læs i manual - eller tag batteri ud og pil strøm fra i 10 min ca.



Telle
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2004 22:05:23
Svar/Indlæg:
823/24
Hvad med at prøve at resette biosen? :)

Har du evt et andet grafikkort du kan prøve med?

Hvis intet af dette virker, så pil alt fra, undtagen grafikkort, cpu og ram, og se om den så vil noget?



LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 22:13:09
Svar/Indlæg:
104/17
har cleared bios!

det gav kun et mindre teckno track af bip koder.

x( x( x( x( x( x( x(



LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 22:54:06
Svar/Indlæg:
104/17
efter abit burde den ikke kunne melde fejl 41 hvis jeg forstår deres hp rigtigt..

hva angår bip koder så spiler den 5 koder på engang så fatter hat af hva den mener




LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 22:59:39
Svar/Indlæg:
104/17
hmm jeg lagde mærke til da det hele kørte som det skulle at Vcore stod på 1,4Volt..

Det er jo forlidt ifølge stock Vcore. Kan jeg ændre denne setting unden at komme ind i bios? :00



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2004 23:51:08
Svar/Indlæg:
3943/44
#6 ja men så skal du til at modde dit bundkort!
Lyder som en RMA sag



Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2004 00:03:18
Svar/Indlæg:
1498/226
Hmmm....

Efter jeg har læst det folk har skrevet, kommer jeg pludselig til at genkende mit eget problem...
Jeg modtog for nogen tid et HELT nyt system fra SHG...
Da jeg fik smidt det hele i, virkede det ikke.... SYNC OUT OF RANGE meldte min skærm...
Nå.... FEDT...

Jeg kunne dog komme i bios, men det hele lignede matrixkoder med "bios-billedet"...
Men tilbage til dit problem...
Måske er det dit GFX som ikke har siddet fjong, og brændt det af.... Så lige et tjek der... kører blæseren rundt på GFX'et ??
Hvis du prøver at pille GFX'et ud, hvad bliver "bip" koden så ???

når du har fået tjekket op på det, kan vi begynde at kredse det mere ind.. 😉

Capiz 8)



LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2004 08:31:58
Svar/Indlæg:
104/17
#8

ang. og mit gfx har siddet skævt, jeg er sikker på den sad som det skulle en ting jeg altid tjekker før jeg starter op efter som jeg har brædt gfx og bundkort af før på den måde (aldrig mere tak).
x( Blæseren kører.

jeg har prøvet at pille gfx ud, samme bipkoder og samme fejlmeldign på bundkort: "C1".

Idag skal jeg prøve med en ny cpu, en newcartle 130nm, et andet gfx (x800) og andre ram.
Disse komponenter er pillet ud fra en helt frisk maskine som kører super. så kan jeg ligsom bruge udluggelses metoden og begrænse problemet.

Jeg har læst lidt om det problem med Vcore på 1,4. det skulle være min bios verison der fucker med det og den burde faktisk hvis jeg endelig komme rind i bios ændre Vcore tilbage til 1,4 hvergang jeg genstarter. Så jeg skal satme være heldig hvis det skulle være at den kan starte op med en 130, komme ind i windows, indstallere chipset driver, opdatere bios med flashmenu uden den crascher.



LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2004 10:34:30
Svar/Indlæg:
104/17
Kan det passe at der evt er en fjel i bios versionen som gør at den kun giver 1,4volt Vcore, standart? dermed kan jeg jo ikke starte min cpu op og har jo nok bare været heldig at den kørte en times tid inden..



LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2004 12:14:31
Svar/Indlæg:
104/17
skal den køre med 1,4Vcore?

http://www6.tomshardware.com/c...

ifølge den er standart 1,5 men ved så heller ikke om det er 130nm

Nåå ja der er det smarte awdflash der. Skal jeg så lige have sat mig ind i...
nogen der kende en guide side ellers såkender jeg en på abits hjemmeside..
men den er så avanceret..



Zulu_ugh
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2004 18:12:28
Svar/Indlæg:
397/31
#12
ingen af dem i det link er 90 nm. Standard er 1,4 V




LaMer
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2004 20:53:54
Svar/Indlæg:
104/17
okey, jamen så ved jeg sku ikke hvad mit problem er når det ikke er vcore.

jeg har slet ikke kunne få liv i den igen.. jeg har prøvet med anden gfx andre ram og skal til med en 130nm cpu