Diode skift

Case-modding d.  17. december. 2004, skrevet af varming
Vist: 418 gange.

varming

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2004 00:23:52
Svar/Indlæg:
20/14
Hejsa,

jeg har et Abit IC7-MAX3 hvor der i den OTES kanal øverst er grønne dioder i...
MEN jeg overvejer blå katoder, for grøn ser lidt for fesen ud, så spørgsmålet går på, hvor nemme de dioder er at skifte og hvilke jeg skal skifte dem til...

Nogen der har erfaring hermed og kan hjælpe en nOOb???

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 00:29:00
Svar/Indlæg:
3329/182
Det er små SMD LEDS og dem kan jeg ikke anbefale dig et begynde at skife da de er så små at det næsten er umuligt for en der ikke er øvet i det.

Men du kan istedet dække dem til med noget sort tape eller noget ikke-elektrisk ledende sortsilikonemasse eller gummifuge - det er i hvert fald den løsning jeg selv ville foretrække ;)

Anonym202141123645

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 00:31:07
Svar/Indlæg:
79/5
Ehm, katoden er det ene ben på dioden, den kan du ikke skifte.
Du skal måle spændingsforskellen på anoden og katoden, jeg vil tro det ligger ved 1.5V eller deromkring.
Derefter finder du bare en diode med samme spec. i mit eksempel 1.5 V. så skal du lode det gamle af, og lode det nye på.
Vent dog med at gøre noget til min "guide" er blevet godkendt af andre her inde, for det er godt nok lidt tid siden jeg sidst rodede med dioder. :e

Men vil ikke anbefale dig at gøre det der. Det er IKKE for noobs, og du kan i værste fald ødelægge dit bundkort.

Jeg kan ikke holdes til ansvar for overstående. :l

varming

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2004 00:39:11
Svar/Indlæg:
20/14
Du bliver ikke holdt ansvarlig for noget som helst, for så avanceret en ting vil jeg ikke kaste mig ud i...
Jeg troede bare det var alm. dioder, som i en farvet blæser, der sad i den OTES. Og at de derfor var lige til at skifte ud...

Men som #1 skriver det, er de ikke bare lige sådan til at skifte, så jeg vil følge hans eksempel og dække dem til med noget sort tape, svigerfar er elektriker og har sikkert lige det der skal til!

varming

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2004 00:45:04
Svar/Indlæg:
20/14
Og så var jeg ikke klar over at katode var ben på LED's, jeg mente at jeg ville ud og investere i de der kolde katode-rør, som man kan sætte op i sit kabinet :)
Sorry hvis det var lidt uklart

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
17-12-2004 11:01:45
Svar/Indlæg:
5039/109
Katoden er - benet på en diode, og anoden er + benet. Jeg har prøvet at skifte en smd LED på en mobil telefon, det er omtrent samme størrelse, hvis loddekolben er for varm, brænder man dioden. Man skal bruge en pinset, og muligvis en lup.

Btw. Jeg fik ikke den nye LED i min gamle mobil til at virke.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:04:54
Svar/Indlæg:
1685/240
Det kommer meget an på hvor store eller små de de dioder er...

Er det 0402 kan jeg IKKE anbefale at skifte dem ud, men er det derimod 0805 eller større, så er det sq ikke så svært...

Som det nævnes så hedder det ben der ALTID skal sættes til mest minus katoden (ellers sættes den i spærrerretning) og den der skal til mest plus er anoden...

A --|>|-- K

er min ASCII tegning af dioden til at forstå?

\\foo`

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 10:05:49
Svar/Indlæg:
4230/89
to ting.. (1) man skal være pænt go med en loddekolbe... (2) og man skal have en xtrem lille lodekolbe for ikke at ramme andre ting som dioden eller bundkortet...