Hvordan skal rækkefølgen være i vandkøling?

Vandkøling d.  17. december. 2004, skrevet af Thiim
Vist: 892 gange.

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:16:36
Svar/Indlæg:
245/40
hej...

Jeg får mit vandkøling her på mandag.. .og jeg ville lige høre ad hvordan man kan gøre det bedst muligt så det hele bliver kølet ned....

Jeg får til Cpu og Gfx-kort på mandag, så vil jeg lige ha købe et til Chipsæt...

Men skal det gå fra:

Pump->Cpu->gfx-kort->pump

Pump->Cpu->gfx-kort->Chipsæt->pump

Eller hvordan ville det bedste være? ...

HÅber i kan hjælpe mig lidt

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:17:43
Svar/Indlæg:
3799/43
ud over du ikke har chipsæt med i nr. 1 såå...
rækkefølgen er underordnet..

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:20:05
Svar/Indlæg:
3799/43
alt efter hvad man vil overclocke mest er der en lille forskeld..
hvis du går efter Gfx OC skal det køles først og der efter cpu.. og Cpu OC så er det den anden vej..

men hvor skal væske køleren placeres ?

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:20:29
Svar/Indlæg:
245/40
det er fordi nr1. er det jeg får på mandag, og nr2. er når jeg fåer købt chipsæt....

Men det jeg "søger" er hvordan får jeg kølet det bedst ned. for Cpu'en er vel det som skal komme først, men skal jeg så tag Chip-sæt eller Gfx-kort???

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:20:57
Svar/Indlæg:
245/40
Ok...

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:21:52
Svar/Indlæg:
3532/303
øhm... Hvor er din radiatoer placeret i det der system?

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:24:55
Svar/Indlæg:
245/40
hehe.... øhhh..... ude i bilen.. hehe den glemte jeg sq... ;) Hvor skal den være, hvor er det bedste sted?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 20:46:27
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg har i mit system smidt det sådan her:

Pumpe -> Radiator -> CPU -> NB -> GFX ->(Kommer snart) HDD -> Resoir -> Pumpe

Da jeg ikke OC'er GFX ret meget, er det for mig ligemeget, om NB er før eller efter GFX.

Det kan måske give en 2-5MHz mere på GFX, hvis jeg smider det før NB, da GFX normalt kører ved høje temp. Desuden afgiver NB ikke så pokkers meget varme alligevel.

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 21:25:09
Svar/Indlæg:
245/40
#7... øh..... Hvad er NB? ?:(

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2004 21:41:34
Svar/Indlæg:
245/40
Nu da jeg gerne vil OC min spu så den ahr flere mhz... skal jeg ikke lave mit system sådan her?

Pumpe -> Radiator -> CPU -> MB -> GFX ->(Resoir - Hvis jeg får taget mig sammen til at lave en) -> Pumpe

Ville det ikke være det bedste?

?:(

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 07:57:57
Svar/Indlæg:
3346/81
#9 - det er en udemærket rækkefølge - det er svært at påvise andet end marginelle forskelle i OCMHz på rækkefølgen, men generelt kan man vel se på komponenterne som følger:

Vandet har den laveste temperatur når det forlader køleren.
Køleren danner det største trykfald i systemet.
CPU afgiver flest Watt.
CPU kølehoveder som Antarctica og tilsvarende modeller danner også et stort trykfald pga. deres virkemåde.
GFX kommer på en andenplads hvad angår afgivelse af Watt og har man en ekstra køler i systemet kan man med fordel placere den mellem CPU og GFX.
Nordbroen er den der typisk afgiver færrest Watt og kan fint sidde sidst i systemet.
Reservoiret er ikke et "must", men en "nice to have" ting - ikke for temperaturens skyld, men fordi det er nemmere at fylde systemet, og sidenhen også udlufte det.
Pumpen bør man nok vælge efter 2 kriterier, nemlig løftehøjde og om man vil køre 12 eller 220Volt.

Tom*te*gran

P.S.

Chipsæt, NB (Northbridge) og MB (Motherboard) er en og samme ting, nemlig North Bridge chipsættet der sidder på motherboardet.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2004 08:38:31
Svar/Indlæg:
274/19
Der er ingen regel for hvordan rækkefølgen skal være i et system, vandet bliver kun varmet en ganske lille smule når det går gennem en vandblok.
Hvad der skal bestemme hvordan du placerer enhederne i dit system er simpelt hen hvad der giver den bedste slangeførsel.

Den teoretiske temperaturforbedring på 0,1-0,5 grader du kan opnå på f. eks. cpu'en ved at placere denne først i systemet er ubetydelig hvis denne opsætning gør at slangerne i dit system bøjer mere en ellers.
Dette skaber nemlig større modstand og derfor lavere flow, der self. leder til højere temps på alle komponenterne i dit system.

Det eneste du bør tænke på er placeringen af reservoiret, dette bør være før pumpen da denne har det bedst med et urestriktivt inlet.

Eller så bare forbind komponenterne så dine slanger har så få, og så små så mulige bøj. 90 graders fittings er et stort no-no!

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 11:35:17
Svar/Indlæg:
3346/81
#11 - Citat: "90° bøjninger er et stort no-no" gider du så godt forklare mig hvorfor jeg i mit system med en 10 stykker af slagsen, og 3 x 120 mm kølere, CPU, GFX samt NB og det hele slutter i et reservoir der sidder ca. 40 cm. over pumperne stadig har ca. 1/2 meters løftehøjde tilbage i effekt?

Bortset fra det er jeg da enig med dig i at rækkefølgen af komponenterne er kun af akademisk interesse i forhold til den resulterende temperatur.

Sidst men ikke mindst er jeg 112 Toyota-procent enig med dig i at uhindret positivt tilløb til en centrifugalpumpe er en rigtig god ide.

Tom*te*gran

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2004 11:51:44
Svar/Indlæg:
274/19
#12 Det burde have en negativ effekt med de 90 grader fittings, men løftehøjde skulle ikke være ændret betydeligt. Kan ikke lige sige hvor stor modstand det er, men jeg er ved at lave nogle forsøg med at teste flow-rate i forskellige scenarioer.

Jeg vil bruge to stk. eheim compact 1000 pumper (da jeg er nærig) og vil forsøge at beskrive i hvad slags systemer det kan betale sig med 2 pumper i serie i forhold til 1, og forskellige komponenters indflydelse på flowrate.
Men jeg tror ikke jeg kan få de blokke jeg skal have lavet, lavet før jul jeg skal lige have snakket med ham der skal fræse dem. Så der går nok noget tid før jeg er klar med resultater.
Ser lige om jeg kan finde nogle 90 graders fittings ved biltema så kan jeg også se om de har nogen indflydelse.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 12:01:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#13 - Det er helt korrekt at 90° bøjninger napper noget af energien (løftehøjde og derfor i sidste ende reducerer flowet) - men det svarer ca. til friktionen i ca. 1 meter vandret slange - derfor er jeg ikke så bekymret, men jeg er enig i at god planlægning af "rør-føringen" er en rigtig god ide - både af flowhensyn, men også for udseendet, samt tilgængelighed i kabinettet.

Tom*te*gran

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 12:08:58
Svar/Indlæg:
245/40
ok... mange tak... :D

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2004 12:18:22
Svar/Indlæg:
274/19
Hvis der er nogle der er interreseret så testede jeg lige løftehøjde for to compact 1000 modded til inline i serie. Jeg testede med og uden min radiator som er en dd double heatercore. Forskellen var ca. 3 cm:
133cm med radiator
136cm uden.
Men flowrate er en helt anden sag, jeg har ingen præcise målinger lige nu og har ikke tid til at foretage dem, men denne slags radiator reducerer det noget selv om det er en af de mest flow-venlige radiatorer.
Alt i alt ser mine målinger indtil nu ud som om at den lille eheim compact 1000 er en meget god pumpe for pengene, især hvis man har flere af dem :)

teko

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 12:27:20
Svar/Indlæg:
873/19
Jeg køre pumpe -> cpu -> radi -> reservoir og pumpe2 -> radi2 -> GFX -> Chipset -> reservoir

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 14:31:14
Svar/Indlæg:
1762/36
er det ikke pumpe -> radi -> cpu -> reservoir -> osv...?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 14:53:42
Svar/Indlæg:
4112/53
#18 Lig mærke til, at det er GFX der er efter Radi2, og ikke en CPU!!!
#13 Før din test er "komplet", skal du også lave de samme to senarier, hvor du har sat de to pumper til at kører i parralel! Før da, er din test ikke komplet.

Jeg kender noget til det, fra da jeg sejlede med en Gastanker, og der skulle vi nogle gange "kun" have cargo pumperne igang.
Det var når der ikke var ret meget modtryk ("modtageren" lå nogenlunde samme nivau), og der var en stor "cargoline" i land.

andre gange skulle vi have "booster pumperne" igang, enten i parralel, eller i serie.
Jeg har endnu kun oplevet én gang, hvor vi skulle have dem i serie, og det var hvor modtager tankene lå oppe i 500 meters højde!
Ellers har det (næsten) altid været nok, at have enten kun én boosterpumpe kørende, eller også begge bosterpumper kørrende i parralel.

Derfor holder jeg på, at det i disse sammenhænge (Vandkøling) har større effekt, at sætte to (ens) pumper til at kører i parralel, og evt. lave to "linier", hvor CPU er på den ene, og GFX, NB er på den anden, og så kun have ét resoir, men ellers to systemer, med to pumper og to radiatore. På denne måde, vil du kunne opnå de laveste temp. på både CPU og GFX, og dermed også have største mulighed for at OC begge dele!
Skal HDD også ind i vandsystemet, vil jeg jeg ændre på systemerne, og smide CPU + NB på den ene linie, og så GFX og HDD på den anden linie.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2004 15:45:56
Svar/Indlæg:
274/19
#19 Det kommer jo an på pumpens styrker, hvis pumperne har højt flow men lavt tryk er det bedst med dem i serie og hvis de har lavt flow men højt tryk er parallel bedst. Generelt set self.

I et vandkølings setup kommer det også an på hvilken slags blokke man kører med, om de har høj eller lav modstand.
Men skal nok prøve at køre pumperne i parallel.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 16:30:32
Svar/Indlæg:
3346/81
#19 & #20 - jeg har valgt at køre dem i parallel - min L20 på 1 x 120 mm køler og GFX og L30 på 2 x 120 køler der servicerer CPU og NB - de returnerer i og fødes fra samme reservoir. Det virker fint.

Jeg har som tidligere skrevet omkring 40 cm løftehøjde til overs når det returnerer til reservoiret.

Tom*te*gran

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 19:02:55
Svar/Indlæg:
4112/53
#20, Det er rigtigt nok, som du siger "generelt" :)
Men når det kommer til praksis, så er det du beskriver, jo bare ganske alm. "hverdag" for alle centrifugalpumper. De kan levere store mængder ved lavt tryk, og små mængder ved højt tryk.

Skal der laves om på dette, så skal der skiftes pumpetype!
Højt tryk (over 20 Bar) + højt flow så skal man over i f.eks. skruepumper eller stempelpumper :p . Men det er straks mere tekniske betragtninger :00 , og derforgider jeg ikke at gå mere i dybden med dette. :e ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 19:11:04
Svar/Indlæg:
3346/81
#22 - højt tryk - ja tak for kaffe - da der går 10 mVs (meter vand søjle) på 1 bar og de fleste af de små centrifugalpumper der anvendes til vandkøling leverer mellem 1 og 2 mVs, så er 20 bar nok lidt over målet (20 bar = 200 mVs) teknisk betragtet eller ej
🙂

Tom*te*gran

[Edit: Det blev sørme post nr. 3.000]

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 20:24:49
Svar/Indlæg:
4112/53
#23 Ja, det er rigtigt nok.
Det med de andre pumpetyper, er mere for at "illustrere" at man sagtens kan "overvinde" dine små 133 cm vandsøjle! ;) :p :p

Jeg er selv maskinmester, og der har vi brændstofsystemet, hvor der skal leveres op til flere m³ i sekundet, og dette er ved 60 bar!
Men der skal der godt nok også nogle hæftige skruepumper til, for at kunne levere nok.

Men nok om det.
Den størrelse pumper, skal vi jo ikke judt have gang i, her i vores vandsystemer! Det skal godt nok være noget af et "serverskur" der skal have vand i såfald! *LOL* :e :e :e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2004 21:57:14
Svar/Indlæg:
3346/81
#24 - det er jeg helt med på 🙂 Skulle det blive nødvendigt er de største jeg leverer enten 500 m3/h ved 100 mVs eller 100 m3/h ved 150 mVs - ikke helt så stort som det i bruger, men stadig en hulens masse vand. Det kan så nok godt ses på elregningen ☹

Tom*te*gran

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 20:09:49
Svar/Indlæg:
4112/53
#25 Så skulle du se nogle af de brandpumper jeg har set!
Jeg kender ikke spec. på dem, blot at elmotoren er til højspænding og mener det var til 10kV (Det var i Mexico så er ikke sikker). de havde en vandstråle stående ud af et 8" rør! og der var mere end én meter fra enden af røret, til "nedfaldspunktet".
De kørte i døgndrift, da det var på et Rafinadderi.