Projektet der gik i stå. Update 30-12: Færdig

Case-modding d.  19. december. 2004, skrevet af Lars
Vist: 1435 gange.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 13:10:24
Svar/Indlæg:
3712/44
For ca. 1½ måned siden, samtidigt med at jeg var travlt beskæftiget med at købe grej til juniors nye computer besluttede jeg mig til at skifte lidt blæsere ud og modificere mit vandkøling lidt, sådan at det hele kom til at se rigtigt fedt ud...

Lad mig bare sige at det gik fint med at få det hele splittet ad.... En bundkort udskiftning og 2 grafikkortudskiftninger senere er jeg stadigvæk ikke kommet længere. Jeg kan nemlig ikke lige blive klog på om jeg overhovedet gider at ha' vandkøling på northbridgen, dels overclocker mit system lige så godt, om ikke bedre end nogensinde med luft på northbridgen i stedet for vand, og samtidigt har jeg svært ved at finde nogle slanger der ikke knækker når de skal nå fra NB til GPU.. Og nej Clear Flex kan heller ikke klare mosten :l Jeg overvejer at anskaffe noget Tygon slange, også fordi det ikke skulle blive så mælkehvidt så hurtigt som Clear Flex.

Nogen forslag til slange? Eller virker det Swiftech vikle rundt om slangerne stads Studiedata sælger? Nogen der har erfaringer med det?

Er der i øvrigt nogen der kender nogle støjsvage 80mm blå LED blæsere. Jeg har smidt nogle 120mm MIST blå LED blæsere i toppen af kabinettet på radiatoren, og synes slev det ser vildt fedt ud, så nu må de andre blæsere også udskiftes, det er bare ikke lige til at finde nogen blå LED blæsere der siger lige så lidt som Papst 80mm 12dB.... :l

Anyways, jeg er nødt til at finde på noget snart, nu er det kke kun konen der synes jeg er et rodehoved. Selv Pejsen kaldte mig et rodehoved forleden... :r :e :e :e

Der er friske billeder i profilen, så I kan se hvad jeg mener....

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 13:17:14
Svar/Indlæg:
1321/45
Tygon's "kink-punkt" er ikke ret meget bedre end Clearflex's (hvis overhovedet!)

Hvorfor ikke bare luftkøle NB'en?

Alternativt, så kan spændebånd godt rette kinker ud (har det selv), men det er ikke just pænt :r

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 13:26:23
Svar/Indlæg:
3712/44
#1 > Hehe jeg ved det med spændebåndene. Sidst inden jeg tog det "gamle" af havde jeg 4 plastic spændebånd på slangen fra northbridge til grafikkort. Ikke videre pænt, men det virkede.

Jeg ville egentlig gerne ha' vandkølet northbridgen, da det kunne spare mig lidt larm og lednings fnidder. Planen er at der skal være så få synlige ledninger/slanger som muligt. Og radiator/pumpe kommer jo stort set ikke til at bemærke det ekstra kølehoved. Og når jeg først får lukket det hele inde igen, så er det helt sikkert en fordel at ha' vand på NB'en. Ved godt at det ikke er nødvendigt, men det er der jo så meget der ikke er.... ;)

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 13:54:58
Svar/Indlæg:
503/516
#0 Kan ikke helt forstå du har problemer med kink på slangen fra GPU til NB? Kan self. være fordi du kører med 3/8" slange eller?

Anyhow, så har jeg afprøvet det Swiftec "vikle rundt om slangerne" og det fungerer ganske udmærket. Dog er jeg ikke helt vild med at den slags "snask" siddende, da det forstyrrer et ellers "clean" look. Med hensyn til forskellen på Clearflex og Tygoon, er min erfaring at deres "kink" punkt ligger samme sted for både 3/8" og 1/2" udgaven. Dog synes jeg, som du også selv nævner, at Clearflex bliver lidt hurtigere mælkehvid.

Mvh

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:04:32
Svar/Indlæg:
1494/10
De mest lysløse LED blæsere er vist TT's 80mm der larmer 21db ved 12v, du kan jo bare sætte dem ned til 8-10v og så larmer de da slet ikke :)

Jeg ved at SHG har nogle af de blå TT LED blæsere, jeg overvejede nemlig selv at købe et par stykker med sidst jeg bestilte derfra (i torsdags).

virus

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:08:12
Svar/Indlæg:
888/34
jeg har sat L stykker i mit så kan du godt bukke hehe
http://www.overclocking.dk/bil...

men har valgt ikke at sætte vand på nordbroen igen da de skod clips ryger ud af bundkortet

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:09:07
Svar/Indlæg:
3011/103
Lars, jeg har selv lige købt 6x Arctic Cooling Arctic Fan Pro 2L TC. De er temperaturstyret, 80mm og blå :e
For din skyld har jeg lige uploadet et dugfrisk billede fra i går til min profil. Mach'en er endnu ikke monteret, så den blev lige kastet op på sofaen :e

Jeg er selv meget godt tilfreds med dem.

Specs: http://www.arctic-cooling.com/...
Forhandler: http://www.g-shop.dk/shop/prod...

De er tilmed BILLIGE! ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:15:09
Svar/Indlæg:
3346/81
#2 - altså, hvor befriende at se at du kan rode Lars 🙂 Nu har jeg haft dårlig samvittighed hver eneste gang jeg lukkede din profil op. Det har dog inspireret, så nu er jeg helt vild kæphøj fordi jeg har fået ryddet op i min del af "PC-lokalet" (som jeg deler med konen!) efter guderne må vide hvor lang tid.

#2 & #3 Mht. slangerne - sidder og spekulerer på om det kunne være interessant at få lavet nogle slanger i PTFE med rusftfrit overtræksflet - lidt som de runde kabler. Jeg har nemlig en leverandør der laver sådan noget stads. Eneste downside - udover prisen - er at man skal blive enig med sig selv om hvilke tilslutninger og længder man vil have fra starten.

Har i øvrigt været nødt til at bruge 90° fittings for at komme rundt, men det er selvfølgelig ikke "kønt.

Kan man få sådan en 180° ting - ligesom til slangen fra en vaskemaskine - men i et pænere materiale.

Jeg kan evt. skaffe dem i 180° som rørbøjninger man kunne trække slangen igennem, så den ikke knækker - radius kender jeg ikke på stående fod - i rustfrit stål - evt. el-poleret udv. - skal bare kende den ønskede ID.

Tom*te*gran

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:19:34
Svar/Indlæg:
3712/44
Kanon feedback allesammen.

Mht. sammenbukning af slange, så bruger jeg ½" ID Clear Flex, det er 19 mm udvendigt, og selv det bukker som bare pokker. Men det buk jeg skal lave er også ret skarpt, vi snakker under 10 cm diameter, altså under 5 cm radius, og det er endda under hvad Swiftech lover deres 625 kan klare... :l

virus> Hehe sådan gjorde jeg også på hele systemet i satrten fordi det var nemmere, og pænere, men det kostede over 5°C på mit grafikkort pga. dårligere flow (ok havde også 13 L-stykker i systemet) og det ville jeg helst undgå fremover... ;)

Mht. blæsere har jeg også fundet nogle Coolermaster ting, men dem du har deer SoundWave ser rigtigt godt ud. Og de er stille siger du? Fedt nok, så kan det være det er en 8-10 stk af dem jeg skal ha' :) Hvordan passer hullerne til montering af gitter i hjørnerne? Jeg har nemlig nogle Antec blue LED, og der er hullerne for små til de selvskærende skruer.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:21:02
Svar/Indlæg:
3712/44
#7 > Det lyder spændende, det kunne godt være interessant. Jeg vender lige tilbage senere, er på vej til en børnefødselsdag jeg ikke kan slippe for at gå til..... :l :00 ....... :e

virus

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:23:10
Svar/Indlæg:
888/34
hey lars jeg kan godt se det, min temp er steget lidt ca 4 c på cpuen og 5 c på gfx men nu kan jeg da lukke kabinnettet man kan få nogle 16mm L styker mine er kun 12mm kig hos vcore.dk

kig godt på billede det er din gammle psu

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 14:29:05
Svar/Indlæg:
3011/103
De selvskærende skruer er for store til vores kabinet. Jeg har alternative brugt nogle lange tynde skruer, spændeskiver og en møtrik. Så har jeg ganske enkelt klippet skruerne over, så det passer. Jeg har dog overvejet, at tage et metalbor, og bore hullerne i kabinettet en anelse større.
Jeg overvejede selv at købe et par stykker mere, så jeg også har til en cardcooler.
De kan starte ved 7V, men ikke ved 5V. De kan dog godt køre ved 5V. De lyser bare svagere ved 5/7V.

Jeg kan godt lide, at de er temperaturstyret, da de så selv regulerer.
I og med, at du har kompressor på CPU, så afgiver den ikke varme til kabinettet, og det hjælper også til, at holde dem nede i omdrejninger.

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 16:01:48
Svar/Indlæg:
458/22
Hvorfor ikke bare gå fra CPU til GFX til NB? så skal du ikke bøje helt så meget. Vandet er ikke meget varmere efter at forladt GFX.

Prøver bare "at tænke lidt uden for kassen" ;)

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 16:10:09
Svar/Indlæg:
675/55
Hej Lars

Hvis du har problemer med det buk, og ikke vil have en albue på, så er silikone slange sagen.. og ja det kinker vildt nemt! men hvis du så bruger f.eks. det der fra Swiftec eller en fjeder rundt om så kan man sagtens lave det buk uden kink, desuden er der med silikone slange ikke det enorme "spænd" i slangen som næsten kan trække ting ud af soklen når det er 19mm clearflex..

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 16:37:18
Svar/Indlæg:
1293/104
Tænkte på om du kunne varme slangen op med en varmepistol, lave bukket som det skal være, og lade det afkøle. Måske forbliver den bøjet korrekt uden knæk. Alternativt kan du bukke en stump kobberrør og afslutte med en stump plastslange i hver ende. Godt nok ikke særligt kønt, men.......... :00

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 18:18:58
Svar/Indlæg:
3346/81
#14 - yep - jeg har også med held varmeformet slanger, men jeg tror umiddelbart at den bøjeradius som Lars nævner er for lille til at det virker. Det med kobberrøret er vel lidt samme tanke som den jeg nævnte i #7 - nemlig at lave en 180° bøjning - omend løsningsmodellerne er forskellige.

Tom*te*gran

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2004 19:00:56
Svar/Indlæg:
94/5
Det med at varmedeformere slangerne er nemt, om man kan sagtens lave men en meget lille radius. Du skal bare skaffen en rundstang , materiale underordnet og gerne massiv. Den bøjer du bare så den passer ind i dit system, så vinklerne passer. Så trækker du bare slangen ud over stangen og varmer den op. Stangens ydre diameter skal bare passe på din slanges indre diameter.
Det kan dog godt give et problem med at få slangen af igen, men det kan som regel lade sig gøre. Du skal bare være opmærksom på, at hvis slangen får for meget varme, kan den ikke komme af og dit evt. smøremiddel på stangen kan holde til varmen.
Alternativt kan du sætte en masse spændebånd omkring slangen, så den ikke kinker og derpå varmedeformerer den - herpå fjernes sændebåndene (har selv afprøvet denne metode og den virker fint).

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 20:23:21
Svar/Indlæg:
3712/44
Pyha, jeg overlevede børnefødselsdagen..... :p :e

#10 > Nå ok, du har også bemærket temp stigningen. Jeg skulle lige kigge lidt før jeg fik øje på min gamle elskede Enermax PSU oppe i hjørnet ;)

#11 > Ja jeg overvejer også noget alternativt. Jeg har savet/filet alle hullerne ud bagpå, så der kan komme mere luft ud, uden at ramme nogetm for at få bedre flow og mindre larm. man skal bare lige huske at man har gjort det bår man mærker bagpå kabinettet mens skidtet kører... ;)

#12 > Hehe, jo men nu skal mit vandkøling jo ikke på CPU'en, det vile være en ret voldsom nedgradering af køleevne på mit system ;)

Varmeformning af slanger lyder ret fedt, det må jeg lige lege lidt med. jeg har i øvrgit også været bekymret for det træk sådan nogle 19mm tykke Clear Flex slanger laver på kølehovederne, når de bliver bøjet rigtigt meget.

Alternativt noget kobberrør. Eller hvad med noget Anodiseret aluminium, blåt anodiseret f.eks... Det kunne da være frækt. Må lige se om ikke min svoger har nogle idéer, han er da VVS installatør....

Jeg går igang med at checke 80mm blå LED blæsere. Nogen der har erfaringer med at montere Swiftech pumpen på højkant? Har hørt at den skulle larme mindre, og hvis jeg kan få den til at sidde på pladen ved siden af bundkortet kunne jeg også få bunden i kabinettet til at se endnu "bedre" ud :p

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 20:48:36
Svar/Indlæg:
1137/24
#0 Nu ved jeg ikke om der er forskel på afstanden mellem NB og AGP-port på IC7 og MAX3, men jeg har DD Z-Chip på NB og MAZE4 på GFX uden brug af L-stykker med Tygon slange.
Det bukker ikke kritisk, så det er noget bedre end 2 L-stykker!

Jeg har kun et billede i profilen, hvor jeg har brugt 2 L-stykker, men efter min pumpe døde, og jeg har samlet det hele igen, så er jeg kommet af med dem :)

Jeg smider lige de nye billeder op her senere...

BTW. Smid noget Vcore efter den EE!!! 1,875 :e
/Thomas

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 20:58:48
Svar/Indlæg:
3712/44
#18 > Hmm, er det så ½" ID eller 3/8" ID Tygon slange du bruger?

Mit Clear Flex ½" ID sad faktisk også ok de første par dage, men så kollapsede det altså. Jeg har jo også lige en slange fra Mach'en der skal være plads til. Det var egentlig grunden til at jeg ville ha haft et 6800Ultra kort med DD vand på, for der sidder studsene opad, hvilket havde været genialt for mit setup.

Hehe, du synes ikke 1.875V er nok ?:( ;) :e :e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:06:56
Svar/Indlæg:
3346/81
#19 - du må have gang i din svoger og hans rørbukker - anodiseret blå alu er da ikke at kimse af!

Jeg prøver at forhøre mig omkring det med ss flet slanger - enten i PTFE eller silicone - det sidste er klart det nemmeste og billigste.

Smider en meddelelse i tråden i næste uge.

Tom*te*gran

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:18:37
Svar/Indlæg:
3712/44
#20 > Alletiders, det ser jeg frem til :) Damn, jeg er færdig efter den børnefødselsdag..... :x

Og jo, anodiseret aluminium i alskens farver er en fed ting, det er ikke mange år siden jeg gik amok i anodiseret alu grej til min MTB.... :e

Ahh, jeg trænger til at få det her gjort færdigt, så jeg kan bruge vinteren til at spille i stedet for hele tiden at rode med et eller andet.... :p

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:26:20
Svar/Indlæg:
1137/24
#19 1/2 ID, som der står i min profil :e ;) :P

1,875 = Pottetræning, be a man and punish that little sucker!! :e

Billeder kommer op nu her!
MEN jeg kan se, at det var efter jeg tog mit døde R9700 ud fordi, at jeg brændte mit X800XT PE af, så jeg kører med det R9200SE, hvor MAZE4 ikke kan sidde på :l

Så summa sumarum, så kan jeg ikke bekræfte, at Tygon kan klare jobbet i længere end 30 min., men det var før slangen havde været "varmet op" af vandet.

Jeg kan holde min 3,0C@3,75 Ghz SL6WK Malay (ring stepping) 36 grader load ved 1,60 VCore (1,65 i bios) med mine blæsere på 5 V!! Ambient ca. 20c...
Så helt varmt bliver vandet ikke :e

Damm jeg er glad for at min kører igen efter 2 måneder med død pumpe, leaks :s og masser modning af kabi :D.
/Thomas

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:29:10
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg tror det kunne blive nice med kobber rør. Man kan jo bare polere det helt vildt så det bliver helt blankt.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:34:10
Svar/Indlæg:
3712/44
#22 > Du havde da vel ikke forventet at jeg også skulle LÆSE i din profil hva' ?:( :o :o ..... :e :e Godt så ½" ID it is..... :r

Mht. Vcore så er der lige et problem med varmen. Da jeg jo kører med pænt høje spændinger på mine rails 3.3V@3.6, 12V@13, så svarer 1.875V i bios til lige godt 1.9V IRL. Det er sådan cirka 200W power til cpu'en, og der skal desværre bedre køling til at det har nogen som helst gavnlig effekt at smide Vcore længere op.

Hvis jeg tvinger temp ned ved at sørge for en lav ambinet temp, så kan jeg faktisk køre 4.4 Ghz @ 1.775V. Man burde måske få sig en ordentlig cpu køler..... :p ;)

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:43:21
Svar/Indlæg:
1137/24
#24 1,9V!!!
Troede kun det var for seriøse overclockere :e ;) :P

Vi har fået nyt digicam og billederne fylder 800-900 kb, hvilket er en del mere end oc.dk tillader...

Nogen der kender et godt komprimeringsprogram??!?
/Thomas

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:56:27
Svar/Indlæg:
287/14
#25 Gå ind i paint og gem dem som Jpeg filer ;) :)

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:59:31
Svar/Indlæg:
1137/24
#26 De er gemt som JPEG fra kamerats side...

Andre der har nogle ideer ;) :P
/Thomas

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 22:03:03
Svar/Indlæg:
2192/67
27# ja men de bliver mindre vis du gemmer dem som jpg en gang til. Ellers så ind i photoshop og lav dem om til 1024x768. Så bliver de mindre.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 22:08:39
Svar/Indlæg:
1137/24
#27 Fandt jeg også lige ud af :)
Men det er ikke nok, nu er de nede på 600kb...

Prøver lige photoshop :)
/Thomas

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 23:44:31
Svar/Indlæg:
2502/221
6# jeg har to af dem, bare med 3 trins manuel regulering, ellers lækre blæserer til en MEGET atraktiv pris!

Enolc

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2004 00:53:07
Svar/Indlæg:
101/10
ved ikke lige om det har været foreslået, men man kan også bruge strips om slangerne til at undgå knæk.. :i

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 20:15:30
Svar/Indlæg:
3346/81
Nå, men jeg fik da testet i firmaet at 1/4" PTFE slange med rustfrit flet kan holde en 180° bøjeradius på < 5 cm uden at det "kinker". Det korteste stykke jeg kan gøre det med er ca. 20 cm langt.
Det åbner vel visse perspektiver 🙂

Tom*te*gran

P.S.
Havde ikke noget i YD 19 mm.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 11:59:34
Svar/Indlæg:
3712/44
#32 (aka. Tomgun) > Lyder spændende, det giver jo nogle fine perspektiver :)

<B>Nå en lille uddate:</B>

Har fundet nogle fede 80mm blå LED blæsere. Det blev nogle CoolerMaster som officielt er på 22 dBA. De larmer IMO ikke mere end Papst 12 dB 80mm, faktisk endda mindre sådan rent subjektivt vurderet. Faktisk er blæseren vildt "lækker". Lavet i helt klar, gennemsigtig plast med 4 (rimeligt stærke) LED's, siger ingenting, selv når man sætter en hånd helt foran den kan man ikke høre den. Ok, den flytter ikke vildt meget luft heller, men det har jeg jo så heldigvis heller ikke behov for. Finish er utrolig lækker, alle LED's sidder integreret i det støbte plast, så der er ikke nogen bånd/ledninger over det hele. Ledningen til blæseren er lavet i meget "neutral" farve og meget smidigt/fleksibel "coating". Så den kan anbefales til case-moddere med sans for detaljer. Det bedste er at de kun kostede 56,- kr stykket.

Så har jeg også fået noget af Swiftech's forlængede hønsering's ting hjem til at sno rundt om alm. (ikke Clear Flex/Tygon) ½" ID slange. Det tog mig lige lidt tid at finde ud af at få det "nemt" på. Men det virker rimeligt godt på helt almindelig slange som nemt kinker kan man i alt fald komme ned i ca. 9-10 cm's diameter. Regner med at teste det i systemet i løbet af "nogle dage"... :00 :e

Edit: Et lille billede af blæseren her: http://www.overclocking.dk/bil...

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 13:46:40
Svar/Indlæg:
2602/173
Fik lige skiftet mine slanger til ClearFlex igår, men for satan den laver et knæk mellem cpu og nb 😕

Skal have monteret et L stykke idag.

#5 Fedt vand? :e Der er mange farver :)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 17:14:37
Svar/Indlæg:
1328/55
#31 siger.. STRIPS! :)

Nemt, billigt og hurtigt :)

Om det er pænt.. tja.. De kan vel fås så de matcher den farve vandet har (hvis du har noget UV i).. så bliver de "usynlige"

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 17:23:46
Svar/Indlæg:
3712/44
#35 > Pointen er jo netop at jeg har brugt strips/spændebånd, og IMO er det hverken pænt, smart eller særligt praktisk egentlig.

Jeg ved godt at det virker, men hele pointen var jo netop at finde på noget andet. Noget med en smule stil over ;)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 17:41:35
Svar/Indlæg:
1328/55
Hmm.. så tror jeg det det bedste du kan gøre er at få din svoger til at bøje en blød kobbervinkel.. sådan så det ikke virker så brat som et L-stykke.. og så bare polere det som en anden også siger..

.. eller du kunne self. lave det af det der blå alu :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 21:23:41
Svar/Indlæg:
3712/44
#37 > Yup, det er nok meget muligt at det ender i sådan noget.

Men nu regner jeg lige med at jeg prøver de der Swiftech Coolsleeves først og ser hvordan det tager sig ud i praksis.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 21:51:17
Svar/Indlæg:
3011/103
Lars, må vi få et hint om, hvor blæserne er købt, og kan du ikke knipse et billede af den, hvor den kører? ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 22:57:43
Svar/Indlæg:
3712/44
#39 > Jo, det kan du tro. Er dog lige på arbejde nu, men jeg regner med at montere dem i morgen ;)

Jeg har købt dem hos HSData, det er denne her: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Jeg har købt 6 af dem indtil videre. Der er 3 pins stik på, men der medfølger både converter til 4-pins molex, samt skruer til montering af gitter til hver enkelt blæser. Og det klare plast det er lavet i er virkeligt i en flot finish :)

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 09:56:23
Svar/Indlæg:
2175/21
revoltec er altså også godt lydsvage....og giver det bedste lys imo.

10-4

Overclocker
Tilføjet:
23-12-2004 13:20:18
Svar/Indlæg:
187/35
efter mine mine beregninger er luftkøling bedst

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 15:06:04
Svar/Indlæg:
3712/44
Så har jeg smidt et billede af et par blæsere der kører. Er lige stået op, så de er ikke blevet monteret endnu. Men det kommer.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 15:18:48
Svar/Indlæg:
3011/103
De giver godt nok et kraftigt lys. Flotte. Dioderne er måske nok lidt for tydelige efter min smag.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 15:37:24
Svar/Indlæg:
3712/44
#44 > Ja, der er faktisk rimeligt tydelige de dioder, men jeg er ved at eksperimentere med at komme noget gitter på, så ser det faktisk bedre ud..... Så det tror jeg lige jeg gør. Men de der Coolsleves fra Swiftech reagerer fint på det UV blå lys, så jeg tror det kommer til at se rimeligt fedt ud når jeg får taget mig sammen til at lave det færdigt... :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 15:51:43
Svar/Indlæg:
3712/44
Soundwave> Så er de i kassen, mangler lige at stramme ledninger op osv. men de blæsere giver et fedt lys i "boksen" :)

Så mangler jeg bare at få psu tilbage i kabinettet, puttet vandkølehoved på HB, placere pumpe og reservoir og trække ledninger pænt.... puha, det er mange ting må hellere vente til efter jul..... :e

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 16:05:07
Svar/Indlæg:
3011/103
Damn de lyser op :e Har du ikke 8 af dem, eller bruger du to af et andet mærke? Mine lyser slet slet ikke så meget op. Hvad fandt du ud af til montering af dem?
Jeg overvejer stadig at bore hullerne op, så de selvskærende passer. Har endda firmabilen i disse dage, så har værktøjet hjemme til det :p

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 16:12:08
Svar/Indlæg:
3712/44
#47 > Jamen det fede er at der faktisk til hver eneste blæser følger selvskærende skruer med til montering af kølegitter. De er i øvrigt helt standard størrelse, og hullerne i blæserne passer perfekt til de plastik nitter der følger med til Lian Li. Så det er bare at smide dem i som enhver anden blæser.

De to blå lyskilder forrest i kabinettet er 2x Sunbeam kold katoderør, og de lyder endnu mere op.... Så jeg har "kun" 6 af dem.... :e

Tror det kommer til at se rimeligt fedt ud når jeg får de slanger med coolsleves på og får trukket ledningerne pænt :)

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 19:16:20
Svar/Indlæg:
301/14
NICE Lars.. Jeg er selv ved at indrette et PC75B, blåt :) Regner med at der kommer 2-4 blå blæsere og et nyt sæt UV-katoder til inden nytår :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 23:23:12
Svar/Indlæg:
3712/44
Weee, efter at have rodet med kabler, ledninger, bolte og møtrikker, plastic slanger og coolsleeves hele dagen (i omkring 11 timer) er det endeligt lykkedes for mig at blive "færdig" med mit projekt :e

Nye billeder smidt i profilen, har dog gemt det ene gamle, så man kan se hvor jeg "kom fra".... hehe.

Desværre er hverken jeg eller mit digicam nogen haj til at tage billeder i mørke, så de yder ikke helt kabinettet retfærdighed, men det ser fedt ud når jeg sidder her og kigger på det. Og nu har jeg hel vild god benplads igen for første gang i flere måneder.... :e

The

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 23:26:21
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#50

Feee :D

Fedt :) Virker det så det til at sætte uden på slangerne fra studiedata ?
Det slange du har der under bordet. Er det clearflex 60 og er det til salg ? :)

[ Edit ]

Du ville bare være færdig i år :e

Mvh.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 23:37:25
Svar/Indlæg:
3712/44
#51 > Yup, jeg købte 3 pakker af de Swiftech Cool Sleeves der hedder 625 blå og brugte faktisk mindre end 2.

De passer perfekt på helt almindelig (og billig) ½" ID slange fra Studiedata. Selv stykket fra chipset køler til GFX som kun er 22 cm langt er der ingen problemer med når der er Cool Sleeves på. De er meget nemme at have med at gøre, materialet mindre meget om "hønseringe", og man kan bare sætte det på slangen og så klippe det med over der hvor man nu klipper sin slange.

Det der ligger under bordet er alm. slange, og det er det gamle billede, det er det slange jeg har brugt :)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 23:50:41
Svar/Indlæg:
3346/81
#52 - Ej "blåt" til lyst, men også til benching!

Det må da vist være det nye motto :e Jeg er meget imponeret over de der "Coolsleves" - kender godt tricket med metalspiral uden om for at de ikke klapper sammen, men det der uendelige hønsering er s'gu noget kønnere.

Hvad har du gjort af el-ledningerne? Er de trukket på bagsiden af mobo-pladen, eller hvad er tricket? Jeg synes jeg har en million, milliard kabler - mit kabinet er meget pænt så længe jeg kun har trukket vand, men så kommer ledningerne 😕

Flot arbejde - og så nåede du det i indeværende år!

Tomgun

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2004 00:16:28
Svar/Indlæg:
301/14
Satme et nice stykke arbejde.. Mit PC75B tog sig lige et kig, og vil nu være endnu mere blåt i 2005 :00 :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 09:52:42
Svar/Indlæg:
3712/44
#53 og 54 > Takker for roserne :) Men det kræver nok at man kan li' blåt.... :e

Mht. kabler fra psu'en, så er de allesamme trukket bagom bundpladen til mobo. Harddiskene er vendt om, så alle kabler tilsluttes forrest i kabinettet, og dermed ikke ses. Transformer til de Sunbeam kold katode ting jeg har forrest/nederst i kabinettet er bygget ind i "kassen" under harddiskene, og der er savet/boret huller i siden af den til at montere tænd/sluk kontakterne. Alle kabler fra blæserne bagest i kabinettet er trukket op i toppen af kabinettet langs med radiatoren og så ned til fancontrollerne.

Pumpen er stillet på højkant for at optimere "slange-trækning", og minimere støj. På reservoiret er det lykkedes mig at få vendt den ene fitting så den vender nedad og den anden opad, igen så flowet optimeres og slangerne bliver så korte og med så få knæk som muligt.

Jeg overvejer i øjeblikket hvordan jeg kan få skjlut alle ledninger i bunden af kabinettet, evt. ved hjælp af noget noisekiller kit, som min pumpe står på et stykke af lige pt... :)

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 09:58:31
Svar/Indlæg:
1950/230
Det ser bare fedt ud lars ;)

Dalle_DK

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:02:17
Svar/Indlæg:
285/29
Nu har jeg ikke læst hele tråden, da den er blevet lidt lang, men hvad er det du har rundt om slangerne? Er det godt? HAr du prøvet coldsleeves, er det bedre?

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:13:46
Svar/Indlæg:
3712/44
#57 > LOL, ikke alene har du ikke læst hele tråden, du har vist heller ikke læst de sidste 4-5 post.... :e

Det ER cool sleeves der er rundt om slangerne, og de VIRKER... ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:22:14
Svar/Indlæg:
3346/81
#55 - tak for infoen - nu er det ud med hele dynen 🙂 Det skulle det nu have været alligevel - fordi jeg vil trække vandet igen, og der skal strømper på ledningerne. Forskellen er så bare at nu har jeg nogle gode forslag til at få mit ledningsrod minimeret.
Mangler lige nogle stumper for at kunne blive færdig.

Lars, jeg har spekuleret på at trække ledningerne i slanger/coolsleves, så det kommer til at se ens ud - kunne du eventuelt gøre det med dem der kører i bunden?

Tomgun

Dalle_DK

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:24:18
Svar/Indlæg:
285/29
#58 UPS :r :00
Hvor meget får man med i sådan en pakke og hvilken tykkelse skal man købe til 12mm indvendig slanger og 19 mm udvendig?

Godt nytår til jer alle

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:31:23
Svar/Indlæg:
3712/44
#59> Hmm det var da slet ikke en tosset idé med at trække ledningerne i slanger/cool sleeves :i Det må jeg lige se på, men det bliver nok ikke lide de første par dage.... ;)

Mht. minimering af ledningsrodet, så kommer du nok til at skulle bruge jævnt mange forlængerkabler og ekstra stik med mindre din psu har pænt lange kabler. Her var min GlobalWin Sapphire psu perfekt, og Enermax har også pænt kange kabler. Både PC Power og OCZ har ikke specielt lange kabler, så der skal trylles lidt rundt omkring. Heldigvis så har alle mine 4 diske heldigvis et alm. strømstik, så jeg har et 1 -> 4 splitter kabel på den ene af de skærmede VGA/HDD kabler til alle 4 harddiske.

Desuden et hav af forlænger ledninger på blæserne. For ikke at miste for meget strøm til blæserne har jeg lige smidt 12V op på 13V.... :e (j/k ved godt at spændingen ikke falder SÅ meget på 1-1½ m....) De 13V er mere for at hjælpe på oc.... ;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:36:34
Svar/Indlæg:
3712/44
#60 > NP ;) 12/19 mm siger du, så er det vel enten ClearFlex eller Tygoon slange? Swiftech laver ikke andet end 500 og 625, som passer til hhv 3/4" og 1/2" ID. Det jeg har er det største og det kan også godt komme på mit Clear Flex slange, men IMO er det ikke vildt pænt fordi det bliver strukket for meget ud.

Du kan selv se det på Swiftech's hjemmeside her: http://www.swiftnets.com/produ...

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:42:55
Svar/Indlæg:
3346/81
#61 - tak.

Jeg har godt noteret mig at f.eks. blæserne kræver masser af forlænger - og uden at have målt vil jeg sige at dem der sidder på min NQ KingKong har en god længde.

Mht. HDD så hejser jeg dem op i forlængelse af 3 1/2" rammen - med et af LianLis kit. Inspirationen kommer fra Lockheeds maskine. Anledningen er at så får jeg væsentlig mere plads til mine to pumper i bunden.

Det er fedt at spille og benche, men det er fandme også sjovt at bygge.

Tomgun

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 10:58:25
Svar/Indlæg:
3712/44
#63 > Ja jeg synes også det er virkelig sjovt at bygge.

Udfordringen er jo at få det hele til både at være flot, og samtidigt sørge for man begrænser sit oc potentiale så lidt som overhovedet muligt of det helst uden at lave for meget støj.....

Det er alle de udfordringer som umiddelbart modarbejder hinanden, der gør det sjovt at prøve på at finde den bedst mulige løsning. Det er lige før det er endnu federe end at tune/style sin bil. Her kan jeg jo se min pc mens jeg bruger den... :e

Dalle_DK

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:02:49
Svar/Indlæg:
285/29
Altså du bruger 625 eller hvad?

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:11:24
Svar/Indlæg:
3011/103
Det ser sgu' godt ud Lars. Det er dæleme blåt, men flot ;) Er den efterhånden ved at være perfekt, eller har du andre projekter i baghånden?

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:19:03
Svar/Indlæg:
3346/81
#64 - not to get carried away - men det er vel egentlig en form for industrielt design? Altså at få form og funktion til at gå op i en højere enhed (I guder det lød kedeligt)

Tune/style bilen - well - jeg har begrænset mig til at hælde nogle smådimser i min og så skifte mellem mine sommer og vinteralu fødder. Jeg opgav at smide en chip i - (170 -> 210 bhp) fordi jeg sagtens kan lave fartbøder som den er, og så er jeg ikke lige på omgangshøjde med Killerfrog :e - så jeg nøjes med mit PC70 :e

Tomgun

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:19:05
Svar/Indlæg:
3712/44
#65 > Ja, jeg bruger 625, og 2 kits burde være nok til de fleste systemer, 3 kits er rigeligt.

#66> Hehe, ja det er ret blåt.... :e Og nej jeg har ikke lige flere projekter planlagt indtil videre. Nu skal der spilles og holdes ferie og rejses og sådan noget..... :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:43:34
Svar/Indlæg:
3712/44
#67 > Hehe, det lyder nu ikke spor kedeligt i mine ører :)

Btw, så bliver biler først for alvor sjove når de når over 300 hk, men det skriver vi ikke lige mere om her, for jeg kunne naturligvis ikke drømme om at køre for stærkt.... ;)

Anyways, da jeg pillede elmåleren ned i går aftes efter en måneds montering kunne jeg bla. registrere at jeg med mit gennemsnitlige forbrug på min pc bruger for omkring 200,- kr om måneden i strøm, men hvad der er endnu vigtigere, jeg har nået endnu en milepæl, nemlig at komme over 1 kWh i hvert fald kortvarigt. Hele 1065 w har jeg været oppe på. Tog lige et billede af måleren... :e http://www.overclocking.dk/bil...

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2004 11:56:28
Svar/Indlæg:
3346/81
#69 > 300 hk - det er mere end jeg lige har moneter til :l - men det er garanteret sjovt syd for grænsen!

Dejligt at du har målt strømforbruget, så har jeg da en anelse om at mit ikke er så højt at det gør noget.

Tomgun