V droop mod på Ic7-g og andre mods?

Overclocking d.  19. december. 2004, skrevet af Nosferatu
Vist: 408 gange.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 18:43:19
Svar/Indlæg:
2029/63
Jeg piver ofte over ikke at kunne få min cpu helt stabil på 3.83 Ghz :( Så nu slog damen mig da jeg begyndte at whine igen :e

Så nu skal der gøres noget ved det. Har altid undret mig over hvad dropp mod gav og hvorfor så mange Asus brugere lavede dette mod.

http://www.xtremesystems.org/f...

Her jeg læste om det :)

VTT mod har jeg altid gerne ville lave men syntes bare det er lidt omfattende :l

BTW : Kan godt bruge en lodekolbe og har rimelig meget gå på mod. Regner ydermere med at købe en presshot 3.2 eller 3.0 Ghz snart.

På forhånd tak for jeres hjælp ;)

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 20:33:35
Svar/Indlæg:
3321/21
Har selv lavet vtt og vdd på mit ic7-max3. Vdd har ikke hjulpet mig nogle steder, men det har vtt.
Vil nu sige at vtt er let at udføre, der ska loddes 3 steder, og så er der en printbane der ska skæres over. Der findes dog en del forskellige måder at gøre det på.

Det droop mod ska jeg da også lige ha lavet..

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2004 21:00:07
Svar/Indlæg:
2029/63
jamen så må jeg i krig med vtt mod og dropmod i et huk efter jul. men det er jo næsten nemmere at lave flere af gangen end at skille lortet ad konstant :)

Hvad gav det dig da? højere fsb, lavere volt ???

andre :)?

Djake

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2004 23:12:15
Svar/Indlæg:
418/10
Kan anbefale hipro5's vmod guide. mit gamle max3 var moddet med det hele, det gav dog ikke noget højere overclock på andet end rammene. Men cpuen havde også sat sin begrænsning inden.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 07:32:49
Svar/Indlæg:
3712/44
IMO er det spild af tid og garanti. Havde (har) et Max 3 der var (er) moddet med ALT, og ligesom #3 fik jeg ikke andet ud af det end højere clock på ram.

Til gengæld spadserer min EE nu næsten 100 Mhz hurtigere på et helt standard IC7-G rev 1.1 end på et fuldt moddet (hipro5) Max 3 bundkort.

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 08:36:20
Svar/Indlæg:
1321/45

Det er faktisk kommet frem i den seneste tid, at Max3 slet ikke clocker så godt som de to andre IC'ere :o

"Hvorfor(!?)", hører jeg nogle spørge?

Fordi hele "Vcore-powerplanten (aka mosfets'ne omkring cpu-soklen) på et Max3, har ringere kapacitet (ampere-mæssigt) end de to andre!

Dette kommer virkelig til udtryk, når én af de "store" Prescott's skal OC's, da det virkelig trækker noget juice igennem Powerplanten, når du nærmer dig 4 Ghz..

Jeg kan ikke huske de præcise tal, men omkring 4 Ghz, kører Max3's mosfets et godt stykke ud over spec (ca. 30%), hvorimod de to andres mosfets stadig er indenfor spec (eller kun lige akkurat udenfor)

Hvad Abit lige tænkte dér, skal jeg ikke udtale mig om, men sådan ligger landet (sagde Max3-ejeren :x )

Dagens morale:

Til "store Prescott OC's, styr udenom Max3

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 09:17:14
Svar/Indlæg:
3712/44
#5 > Yup, har godt observeret det igennem længere tid. Selv hipro5 siger at IC7-G er det "bedste". Min cpu trækker omkring 200W og det er bare ikke noget problem for bundkortet ;)

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 18:41:18
Svar/Indlæg:
2029/63
Fedt at i gad oplys mig lidt der gutter :) Dejligt at jeg endelig fik taget mig sammen til at lave denne tråd.

Syntes efterhånden jeg er nået så lang "frem/ud" i Oc verden at god vandkøling ikke er hvad det handler om mere.

Mit store problem

Købte mig en 30 cappers SL6WU 3.0 Ghz nw for 4 måneder siden. Og vi besluttede at køre den til ved 1.475@1.55 ligesom normale 16 cappers (Det er da 16 ikke ?:( )

Smed den stille og rolig op til de 250 fsb og der løb den perfekt. dog var der cool/warm boot issues, og der kome simpelthen intet post.

Eneste løsning var at skulle pcen. Slukke trømforsyningen og tæmme den for rest strøm med 2-3 tryk på start knappen for så at tænde psu igen og det virkede ca 3 ud af 4 gange. Ellers måtte procedyren gentages.

-:[CC]:- min bornholmske M8 sagde at det også skete efter Vmod af hans ic7-g og jeg accepterede problemerne :x

efter 2 måneder besluttede jeg at nu kunne det være nok og skildte ALT ad, og til sidst nåede vi frem til den skulle have 1.625 Vcore for at boot issues forsvant.

Latterligt når man gav 1935 kr for cpuen :(

Umiddelbart er jeg ret åben for Droop mod, OG andre mods. Men det er mest fordi jeg IKKE gidder skifte platform, At jeg ikke føler mig helt tryk ved Dohan (+Jeg har A-Data Pc4000 med løse timmings) og at systemet efterhånden gennem de sidste 8 måneder har nået sit peak om man så må sige.

Så jeg ser kun få mulighedder for højere fsb.

1. Skifte cpu ud med en Presshot
2. Modde kortet ind i helvede
3. Sælge skidtet og købe AMD64/Dohan (NEJ VIL IKKE ) :00

Sorry for den lange post, men nu har jeg jo fat i jer Guru´s :e

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 18:43:30
Svar/Indlæg:
2029/63
Syntes jeg er uheldig og løbe ind i de lede 250 fsb problemer :(

Så svært at komme over de 25% oc.

hvad skal vi med TOP of the line Grej når det er så bøvlet at nå 35% oc :(

en fortvivlet nørd med 2 x 100 K modstand samt 1 20 K ohm´s modstand :(

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 19:31:30
Svar/Indlæg:
3712/44
#8 > Jeg tror virkeligt ikke bundkortet har noget som helst med dine problemer at gøre. jeg har lige siddet og hamret mit system igennem en masse torture/stabilitets tests idag, bare for at se om jeg kunne få mit samlede strøm forbug op over 1 kWh. Det lykkedes ikke helt, men jeg er dog oppe på 958W....... :e

Prøv lige at regne på det engang. Min EE kører 4.4 Ghz @ ca. 1.9V, mine spændinger er justeret til ca. 3.6V, 5.5V og 13V (målt). Der sidder 2 GB ram i bundkortet som får ca. 2.83V, yderligere et x800xt pe grafikkort der er rimeligt overclocket. Det bundkort trækker langt over hvad det "skal kunne" og det er bare hamrende stabilt, og der er 4 blæsere 4 harddiske og 3 optiske drev sluttet til det. Jeg tror simpelthen ikke på at det er dit bundkort der bremser dig.

Min PSU blev så varm at luften der kom bagud simpelthen lugtede brændt.... :e Bundkortet (som i øvrigt er luftkølet pt. med blæseren på 5V) kørte bare....

Det er IMO mest sandsynligt at din cpu bare ikke vil mere med mindre du finder på noget bedre køling. Næstmest sandsynlige årsag er ram/bundkort kompabilitet.

Jeg forstår så udemærket din trang til at "gøre et eller andet", det er bare min helt klare opfattelse at det i bedste fald ville være spildt krudt. Jeg har haft droop mod på både mit Asus P4C800E og på mit IC7 Max3, og reelt giver det INTET :l

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2004 20:33:29
Svar/Indlæg:
567/2
Der er ikke problemer på MAX3 med Droop jo.
Det er ASUS der har indstillet deres droop forkert, derfor skal det moddes væk.
angående VTT er et kredsløb der selv følger den bedre imo, men også besværligere.
Jeg har ikke umiddelbart en guide til det, men det er vist beskrevet på XS.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 20:57:02
Svar/Indlæg:
2029/63
Alle mods (untagen droppmod Mener jeg)

Er her

http://www.thelab.gr/reviews/i...

Så kommer issued bare med at det er DYRT at få en Mach 1 eller 2.

De ligger jo fra 2K og op efter brugt :(

Og pelsi elementer er jo MONSTER urentable :( Ikke?

Mener kun de har en udnyttelses procent på 60 %.

Altså 100 W strøm = 60 W varme anulleres, dog tror jeg nok i kan rette mig lidt :)

har lidt svært ved at tro det er ram/mobo kombatilitets problemer da CC testede mine gamle A-Data PC4000 2x 256 mb og fik dem uden problemer op på 285 Fsb ved 2.5-4-4-5.

Vil billeder eller forklaringer af hvornår og hvorledes mit system crasher ved over 250 fsb kunne give mere information?

Regards Nosfer@tu

PS. Takker MANGE gange for jeres tid og føler endelig jeg er ved at finde et Fora der passer til mig :)

Men der går nok ikke lønge inden vi ser et RUSH af noobies herinde også :(

PPS. Er faktisk en skjult beunder af jeres viden og niveau angående hardware og OC :)

Eneste emne jeg VIRKELIG ved alt om er bios modding og oc af Nv 35/40 Gfx kort :)

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2004 21:05:48
Svar/Indlæg:
567/2
ja machs er vejen frem sådan set, det er det koldeste til menigmand.
men de er jo ret dyre, som du nævner.
De 60% lyder rigtigt nok, ca, men jeg vil nu tro det er de 40% der er spildt og ikke de 60 ;)
Peltier er ikke fornuftigt til en cpu. Der skal mindst et 226w pelt til en cpu, og så skubber det gerne 400+ watt ud når man medregner cpu. Det vil sige at din strømforsyning skal levere godt 16 ampere på 12v-linjen, og så opnår du ikke engang fuld effekt. Så man skal ud og investere i en separat strømforsyning til den, som leverer 14-15v og en masse amps.
og de 400 watt skal også fjernes, så der sker noget i ens radi :e
og så bliver det ikke engang vildt koldt.
Men til grafikkort er de nu ok, især 226erne :D

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 21:26:00
Svar/Indlæg:
1321/45

Jeg må erklære mig enig med Lars i, at det højst sandsynligt er din cpu der har nået max (med din nuværende køling)

Du er selv inde på "kuren":

Bedre køling (men det koster ;))

Anden cpu (Men regn ikke med at smide en 3,0+ Ghz Prescott på 250 FSB bare sådan uden videre ;) )

Mange af de eksisterende mods, virker enten på andre dele end cpuen, eller kommer først til deres ret, med mere strømkrævende cpu'er end din (Droop-moddet f.eks.). Jeg mener heller ikke, du kan modde dig ud af problemet.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 22:12:03
Svar/Indlæg:
2029/63
ja eneste vej er nok Mach 1/2 :(

bare en MEGET bøvlet og kompliceret vej :(

Måske man kunne finde en billig en på ebay? Også måske fixe den lidt op?

Men klogest ville nok bare været at smide cash efter en letter brugt med garanti.

Kan næsten heller ikke være andet bekendt nu hvor jeg er blevet It-Trainee hos rosti a/s som er en del af Mærsk gruppen :e

Så kommer der også regelmæssig cash flow og måske mulighed for billigere hardware :D