Computer m. højttaler? (Jukebox)

Case-modding d.  20. december. 2004, skrevet af The_Dare_Devil
Vist: 420 gange.

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 21:39:24
Svar/Indlæg:
422/58
Jeg har efterhånden fået lavet en del casemodding:
Har lavet det klassiske mod med at skære vindue i siden, sleevet flere PSUer, bygget mit eget kabinet i træ mm.
Jeg vil derfor gerne prøve noget nyt!

Jeg har bestemt mig for, at det kunne være sjovt, at lave en Jukebox - Ikke bare en computer med lidt musikifiler i, men et kabinet som indeholder forstærker, subwoofer og noget sattelit geil i fronten, så den kan bruges som en jukebox..

Computerens hardware bliver ikke noget banebrydende - Satser på lidt PII el. PIII, en masse ram, et godt lydkort, et billigt netkort, en 40-80GB 7200 RPM HD og Win2000 server ...

Med hensyn til enheder i jukeboxen vil jeg skyde på, at det bliver enten 10" eller 12" bas, eller 2*8"....
På fronten vil der så bliver monteret mellemtone og dome-diskant, og hele hifisystemet vil blive forbundet gennem et eller 2 3-vejs delefilter

Det eneste, som jeg er lidt i tvivl om, er, om hardwaren kan tåle at være udsat for det meget stærke magnetfelt, som der er tæt på enhederne... Her tænker jeg især på HDerne..

Er der nogle som har nogle indvendinger, eller nogen tilføjelser? :p

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2004 22:41:50
Svar/Indlæg:
199/62
ved ihvertfald at cd-rom drev ikke kan arbejde hvis der er så stærk en magnet så tæt på....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 22:43:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Dum idé.

Ikke bare mht. design, men også mht. lyd.

Hvor stor havde du da tænkt dig at den skulle være?

-> #1

HD'er i dag er faktisk meget gode til at håndtere stærke magnetfelter ;)

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 23:13:45
Svar/Indlæg:
422/58
#2 - Har du en begrundelse?

Jeg havde tænkt mig at placere enheden/enhederne i bunden af kabinet, og hvis der bliver 2 enheder skille kabinettet i 2 rum.. :)..
Med hensyn til størrelse ved jeg ikke helt - kommer jo an på hvilken enhed jeg vælger.. ;).. Når du køber en enhed, står der som regl i specifikationerne hvor man L kabinettet ca. skal være.. Jeg skal jo prøve at ramme dette.. ;).. Men med lidt held kan jeg jo finde en/et par enheder, som kan klare sig med forholdsvist lille kabinet, hvis de bare benytter en lang bas-reflexport ;)..

Men er det ikke noget med, at en HD bliver slettet, hvis den bliver udsat fra et magnetfelt udefra?
Men på den anden side ; Den kan jo ikke være SUPER følsom, for den kan jo godt holde til at en pumpe står ved isiden af den, og en pumpe skaber jo også et rimelig kraftigt magnetfelt.. ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 23:17:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

#1 tænker på det aktive materiale på overfladen af pladerne. I gamle dage var de meget følsomme. Men i dag er sagen en anden.

Harddiskene roterer hurtigere og er bedre forseglede. Faktisk så godt, at de (næsten) er i stand til at ophæve Jordens tyngdefelt.

Hvis det ikke siger dig så meget, så betyder det, at lagrer man f.eks. en film på en harddisk af god kvalitet. Så kan man lade den ligge i over 50 år, vente, sætte den i sin computer og så er filerne stadigvæk intakte.

Jordens magnetfelt (et af de kraftigste vi har "tilgængeligt") får nemlig det aktive materiale til at "forfalde" og falde i en given position ("1" eller "0").

Men harddiske i dag er meget kraftige, og kan mere eller mindre bedre tåle kraftige magnetfelter.

Men derfor bør man ikke kompromitterer sine datas sikkerhed. Højttalere udsender ikke blot et kraftigt magnetfelt, men også et elektromagnetisk felt. Dvs. at man har nogle bølger der står og varierer.

Det er muligt at harddisken kan holde til det. Men jeg har ikke lyst til at prøve det efter, og slet ikke med en harddisk der indeholder vitale data :l ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 23:25:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Læs #5.

Nu ved jeg jo, at du har rimelig meget forstand på "det der", så jeg vil slet ikke begynde at diskutere højttalere og specifikationer med dig. Mest af alt nok fordi, at vi i sidste ende er enige ;)

Men mht.:

"<i>Dum idé.

Ikke bare mht. design, men også mht. lyd.

Hvor stor havde du da tænkt dig at den skulle være?</i> "

Så menes der:

"Dum idé" = Syn's at det er en dum idé da jeg tror at jeg har et godt forslag til dig.

"Design og lyd" = Lidt det samme igen.

Det sidste er egentlig ret nemt.

Grunden til at syn's at idéen er "dum" er fordi, at vi på rustur (du ved sikkert hvad jeg snakker om ;)) havde en "jukebox" med. Der er tale om et anlæg på størrelse med et mid-tower kabinet.

Deri sad selve computeren (bundkort, CPU, RAM, HD osv. og TFT-skærm) og forstærkeren. Bagpå var der diverse stik (aux, line-in, mic., osv.) og et par skydepot's der fungererede som equalizer og volumenkontrol.

Selve interfacet havde gutterne selv programmeret.

Men det "fede" var, at der var stik til højttalere i. (Nogle store sataner).

Så jeg vil foreslå dig TO ting:
1: At du laver en konventionel jukebox (alá den fra McD-"coin offer"-reklamen).
2: At du laver en computer-forstærker enhed for sig, og højttalere for sig.

Hva' siger du til dét?

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 23:48:06
Svar/Indlæg:
422/58
#7 - Hehe... Jeg kan jo lige overveje det lidt.. :).. Hehe... Men sagen er den, at jeg allerede har prøvet det meste at det du nævner der.. ;)..
I mit Jukebox I projekt byggede jeg i spånplade et kabinet, hvori MB, ram osv. sad i... Der var selvfølgelig farvede blæsere og alt det der geil i.. Hehe.. ;)
I mine højttalerprojekter har jeg bygget en del forskelligt ; Et sæt gulvhøjttalere, et par sæt reolhøjttalere, og sidst min ikke mindst ; Mit nuværende Subwoffersystem, som består af en Subwoofer med 12" XS Jensen bas, og 2 tophøjttalere med 8" mellemtone og en blød horndiskant.. :)
Derfor ville jeg gerne prøve noget nyt.. ;).. Men måske skulle jeg droppe det, også bare prøve at bygge noget, som er lidt bedre end det jeg har nu... Men kunne godt tænke mig at lave det hele i en.. Hehe.. Men hvis det giver dårlig lyd (fx. raslen fra HW eller lignende), er det jo ikke sjovt.. :D...
Derfor jeg søger råd her på siden - Har rimelig stor tiltro til jeres ekspertise, og Arthur viser er denne tiltro ikke er ubegrundet.. *GG*...
Men tak for svarene indtil videre.. VIl lige overveje, om projektet bliver til noget.. :)

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 02:24:14
Svar/Indlæg:
4337/121
Magnetfeld er ikke noget problem hvis du bruger enheder med ferritringe på magneten.

Jeg vil anbefale at du bruger 8" da de ikke kræver så meget "saft" og er hurtige så de spiller mere dynamisk.

Forstærker der kan du bruge en Bil forstærker (dog kan strømforsyningen være ret dyr til sådan en fætter)
En anden mulighed er at du tager et Micro anlæg og bruger forstærkeren derfra (Jeg har et JVC micro anlæg som jeg kan sælge dig for et mindre beløb, men kun selve anlæget. Det kan køre på 12V og 230V)

Hvis du vil bruge lidt ekstra penge på projektet så tror jeg du kan opnå et rigtig godt look og lyd ved at opbygge kabinettet til det hele i MDF .

Kan anbefale iTunes som jukebox player

Det lyder som en rigtig fun ide du der har fået.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 02:27:30
Svar/Indlæg:
4337/121
Kassen kunne F.eks være 1x1m så skulle der nok kunne blive plads til noget indeni

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 10:32:53
Svar/Indlæg:
6052/189

CerB

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 11:14:21
Svar/Indlæg:
392/18
Jeg synes det er en super sej ide, især hvis du laver det med en touch screen til at vælge musik numre med.

Min første tanke da jeg læste tråden var at du burde bygge den som en god gammeldags jukebox, altså med højtalere og bas i selve kassen.

Det ville osse give dig mulighed for at leje den ud og tjene lidt på det :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 11:19:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

My thought excactly. Tænkte "Peach Pit" med det samme :e

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 15:27:26
Svar/Indlæg:
422/58
Hehe.. Dejligt at i er positive.. :).. Har været nede ved "leverandøren" og høre ad, hvad han kunne skaffe af komponenter ;)...
#9 - Jeg kiggede også efter nogle enheder, som var magnetisk afskærmede.. Men desværre var det kun muligt at skaffe op til 5" enheder, som var det, og hvis det skal være over det han sådan lige kan skaffe hjem, bliver det DYRT... :(...
Imidlertid ser det ud til, at bunden enten bliver:

1*10" (Kan jeg købe dernede) - Tror jeg ville være Godt!
1*12" (Kan jeg købe dernede) - Måske for stort?
2*5" (Kan jeg købe dernede) - Måske for lille?
4*6" (Har jeg liggende - de er self ens) - Måske for mange enheder!?

Til top er der ikke så mange valgmuligheder:

1*1" Domediskant (Kan jeg købe dernede) + 1*2" (Kan jeg købe dernede) Mellemtone
1*1" Domediskant (Kan jeg købe dernede) + 1*5" (Kan jeg købe dernede) Mellemtone

Nærmere Specs om enheder får jeg fat i senere... Men en ting er fastsat: Subwoofer delefilteret er købt, og det skære ved 120hz.. Det syntes jeg selv er meget passende.. ;)

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 15:33:44
Svar/Indlæg:
422/58
Hehe.. Dejligt at i er positive.. :).. Har været nede ved "leverandøren" og høre ad, hvad han kunne skaffe af komponenter ;)...
#9 - Jeg kiggede også efter nogle enheder, som var magnetisk afskærmede.. Men desværre var det kun muligt at skaffe op til 5" enheder, som var det, og hvis det skal være over det han sådan lige kan skaffe hjem, bliver det DYRT... :(...
Imidlertid ser det ud til, at bunden enten bliver:

1*10" (Kan jeg købe dernede) - Tror jeg ville være Godt!
1*12" (Kan jeg købe dernede) - Måske for stort?
2*5" (Kan jeg købe dernede) - Måske for lille?
4*6" (Har jeg liggende - de er self ens) - Måske for mange enheder!?

Til top er der ikke så mange valgmuligheder:

1*1" Domediskant (Kan jeg købe dernede) + 1*2" (Kan jeg købe dernede) Mellemtone
1*1" Domediskant (Kan jeg købe dernede) + 1*5" (Kan jeg købe dernede) Mellemtone

Nærmere Specs om enheder får jeg fat i senere... Men en ting er fastsat: Subwoofer delefilteret er købt, og det skære ved 120hz.. Det syntes jeg selv er meget passende.. ;)

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 15:36:13
Svar/Indlæg:
4337/121
#15 hvad vil du drive det med? Gå efeter max 10"

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 15:38:53
Svar/Indlæg:
1950/230
Jeg har selv leget lidt med dette, og jeg er 99% sikker på, at bly vil kunne hjælpe dig.

Mener at tynde blyplader kan fjerne bølger og stråling fra magnetiske enheder.!

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 16:14:58
Svar/Indlæg:
422/58
Har lige lagt et forslag til evt. design (GROV skitse) i min profil..

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 16:16:41
Svar/Indlæg:
422/58
#16 - Det bliver enten en forstæker, som står ude for kabinet, eller en integreret monoforstærker... Tror også at det bliver en 10".. ;)

#17 - Jeg fik at vide af den kloge, at de højttalere, som er magnetisk afskærmet, har fået viklet ganske almindeligt blik omkring deres magnet.. :s.. SÅ han mener at blik kan bruges!?

Jeppefar

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 18:40:30
Svar/Indlæg:
47/1
Herlig ide du har der. Hvad med en selvbyggerforstærker fra Brinck, nu du er igang.
Evt 2* http://www.brinck.dk/byggesaet...

#18 - Fin skitse, men leg aldrig med basrefleksrør, hvis du ikke har beregnet den perfekt, da den ellers gør mere skidt end godt.
90% af "Bilkaanlæggenes" basrefleksrør er bare en designdetalje. En rigtigt beregnet basrefleks er en kompliceret affære!

Hilsen Jeppe

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:07:08
Svar/Indlæg:
2175/186
hmm som nævnt før så kan man bruge ferrit afskærmning... MEN magnetiskafskærming gør lyden dårligere... Man kan også få halvt afskærmede ting...

The_Dare_Devil

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:20:18
Svar/Indlæg:
422/58
#20 - Den er satme lækker :D:D!! Ville gerne have fingre i den!! Og iæst til den pris!! Desværre bor jeg ikke i kbh.. :'(...

Med hensyn til basreflex ved jeg, at det er meget svært at få det til at virke... Basreflerørets rolle er jo at skabe resonans.. Lidt det samme, som der sker, når man puster ned i en flaske..
Det er rigtigt, at det er svært at få til at passe, men jeg har ikke så meget lyst til at bygge trykkammerkabinet, da højttaleren kommer til at vende ned mod gulvet..
Og sammen med den 10" enhed, som jeg formegentlig køber, følger der også specifikationer med, som fortæller, hvor mange L kabinettet skal være, hvis man ønsker at benytte sig at basreflex princippet.. ;)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 22:40:29
Svar/Indlæg:
274/19
Har du overvejet transmissionslinie med cpu-køleren placeret ved lydudgangen, så slipper du for en blæser :p

En god forstærker til dette projekt ville efter min mening være noget som en hypex trevejs, det er en god klasse d forstærker (så du slipper for alt for meget varme i kabinettet) og med riley delfilter. www.hypex.nl