Dothan Amok

Bundkort / CPU d.  21. december. 2004, skrevet af jrw
Vist: 1098 gange.

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:02:12
Svar/Indlæg:
371/31
Er der nogle members på oc.dk der har rodet med Dothan CPUs i de nye socket 479 desktop boards fra DFI og Aopen?

Noget tyder på at både FXere, A64'ere og Prescotts får tæsk...

Dothan @ 2.7GHz på luft = 31000 3d01 (X800XT)

Jeg har ledt en smule, men kan ikke finde hverken DFIs eller Aopens board i DK. Det varer nok lidt tid...

Uden at ville anspore til AMD vs Intel krig, tror jeg nok at AMD får noget at tænke over i foråret.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker, når man smider sådan en Dothan på et ordentligt chipset (i925X fx). De ovenstående boards er ekviperet med Intel 855GME chipset forstås...

Jeg vil anbefale at man tager sig tid til at cruise hele tråden igennem ovre på xs.org - det er spændende læsning!

http://xtremesystems.org/forum...

Boards: http://www.newegg.com/app/View...
CPUs: http://www.newegg.com/app/View...

PS. Foretil Jer at have sådan et lille labert Micro-ATX kabinet stående på bordet, der ikke siger en lyd - og bare ruller alle kendte setups på luft rundt... Jeg bliver helt svimmel :e

^^

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:03:31
Svar/Indlæg:
371/31
For slet ikke at tale om, at en 330W PSU er nok.

Det er ret meget billigere end at have en 550W kørende 10 timer/døgnet :D

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:10:51
Svar/Indlæg:
2192/67
Ja det er nice. Men det er nu altså relativt svært at nå 2,7 ghz for så vidt jeg husker (er en uges tid siden at jeg læste tråden). I hvertfald har de fleste som har fået de mobos svært ved at nå mere end 170 mhz FSB.
Derudover så ville CPUen også få en meget bedre score i fx 3dmark2001 hvis der var Dual channel understøttelse.
Jeg mener også at de har snakket om en multiplatform, som fx S775 på I865 chipset. Men de er vidst ikke muligt, sådan som det ser ud pt.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:10:56
Svar/Indlæg:
4120/115
Er selv på udkig efter sådan et board 😉 kan sku heller ikke finde dem nogen steder, men de skal nok komme!

Men indtilviddere så er de kun understøttet af I855, ved dog ikke om den nye Centrino platform der kommer i januar, om den indeholder et lidt friskere chipset også...?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:20:53
Svar/Indlæg:
3385/80
#1 Fedt at se at du virkelig ikke har fattet konceptet med en strømforsygning. Tillykke, du har hermed fået titlen som "mindre begavet" ;)

Se det ligesom en bil.. Den kan køre 300km/t, men den skal ikke.. Samme gælder en strømforsygning. Den kan levere det der står, men den skal ikke.

balder

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:21:44
Svar/Indlæg:
367/3
Prc-data har Aopens kort til 1.995,-

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:31:32
Svar/Indlæg:
371/31
#4 Beklager at jeg har formærmet dig med min manglende viden angående strømforsyninger. Tak for opklaringen...

Min pointe gik på, at hvis en 330W er nok til at trække den inkl det løse, så trækker den maximalt noget mindre end en Prescott der skal have en 470+ PSU. Pointen holder derfor: den er billigere end en Prescott...

Til jer andre: http://www.septor.net/specs/in... 8)

Som jeg ser det, er disse første resultater med Dothan temmelig nye og grejet er slet ikke udviklet. Det giver imidlertid en ide om hvad der muligvis ligger ude i horisonten - og det er ikke tosset!

Som det ser ud foreløbig, har Intel ramt noget de minder om guld med arkitekturen i Dothan, noget man kan håber de udvikler videre på - primært i form af optimering og udgivelse og chipsets... Måske ser vi engang regulære desktop chipsets til mobile CPUer fra alle de store mærker.

Det interessante imo er sammenblandingen af mobil og stationær teknologi, og at denne sammenblanding faktisk smider fede resultater af sig.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:31:58
Svar/Indlæg:
10398/435
Den har vist været oppe at vende...

En 2.0ghz Dothan bliver spanket i alle spil af en FX-55
http://www.gamepc.com/labs/vie...
husk nu at kigge rigtigt! Den øverste række er med OC på!

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:33:55
Svar/Indlæg:
415/19
Dothan processoren har et enormt potentiale, men man kan desværre ikke sige det samme om 855i chipsettet.

Kigger man på chipsetet er det utroligt at Dothan overhovedet har en chance rent performance mæssigt. Der mangler:

Dual channel
PCI/AGP lock
Høj fsb
Hyper Threading
+ meget mere

DFI og Aopen har lavet nogle bundkort til disse CPU'er hvor det er muligt at overclocke en lille smule, men Vmodsne er få og meget svære. BIOS tillader ikke meget OC og det er derfor bedre at bruge Clockgen.

Man kan bruge OCZ Booster på bundkortene, men det virker ikke optimalt og det synes svært at komme over 3.3V Vdimm ligemeget hvad.

Et af de største problem er at næsten er udmuligt at komme over 165MHz fsb. Der er flere årsager, en af de mest væsentlige er at AGP frekvensen er enormt høj da den ikke kan låse.

Maks divider er 1/4 dvs at når fsb = 160 har vi en PCI hastighed på 40Mhz og en AGP på hele 80MHz :l

Ydermere ødelægger Boosteren DFI boardet så det slet ikke kan køre uden når Boosteren først har siddet i en gang. (Dog tror jeg at man skal have været over 3.3V Vdimm for at man ødelægger noget)

Alle bundkortene er også MiniATX formentlig fordi at chipsettet ikke understøtter mere end de 2(3?) PCI porte der er plads til på de små bundkort.

Jeg tror personligt at fik vi boards med mulighed for AGP og PCI låsning kunne man formentlig ret nemt nå 3Ghz Dothan med helt almindelig luftkøling. Læg mærke til at de 2.5 - 2.6Ghz meget nemt opnåes med stock køleren der mest af alt minder om en tam chipset køler.(ja jeg snakker om CPU køleren)

Der er bestemt masser af potentiale i chipsne, men SLET ikke i chipsettet. Dothan scorer helt ekstreme Car-scores i 01 og er enormt stærk i 03 og 05.

Jeg håber MEGET at Intel opdager dens gemte potentiale og laver en desktop version af deres Dothan. :e

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:35:43
Svar/Indlæg:
10398/435
og en til review hvor Dothan1,7ghz næsten, kun næsten, bliver rusket rundt af en 1,8ghz A64'er:

http://www.gamepc.com/labs/vie...

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:36:03
Svar/Indlæg:
415/19
#8 Lyder rigtig godt 8)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:37:37
Svar/Indlæg:
10398/435
Pejsen,

Høj fsb <-- dothan er en 133fsb cpu...
Hyper Threading <-- ligger det i chipset?? sikker på det ikke er dothan som ikke kan HT'e?

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:37:49
Svar/Indlæg:
371/31
#7 1-10 fps er ikke at blive spanket.

Dothan'en er iøvrigt ikke clocket max (2.7) - FXere er ligeledes overhovedet ikke clocket.

Ikke meget lys den test kaster over nogen af CPUerne.

Jeg vil egentlig osse gerne benytte lejligheden til at trække lidt af mit hype tilbage. Dothan @ 2.7 er slet ikke gennembenchet endnu, så jeg ved reelt ikke om den tæsker alt omkring sig. Det gør den formentlig ikke.

Men de foreløbige tests er imponerende :D

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:41:38
Svar/Indlæg:
10398/435
Desuden, hvad er det for et sammenligningsgrunlag? A64 blev så vidt jeg ved released et år siden. Tror i ikke at AMD om et år står med en cpu som tæver dothan?? :i

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:44:11
Svar/Indlæg:
823/24
#14 Kan det ikke være lige meget?

Desuden, så plejer der ikke komme nye cpu'er hver andet år. Måske opdateringer, men ikke nye kerner o.s.v.

Jeg tror man skal vente til der kommer nye chipsets og nye muligheder for overclocking, før man skal begynde at bedømme noget!

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:44:34
Svar/Indlæg:
2192/67
Illuminati#dsdsdk
Er det bare mig som syns at du er blevet virkelig fjendtlig over for alt du ikke selv har ? Lige så snart der er noget som truer det du har valgt, eller den cpu du har valgt så står du på bagbenne. Fatter ikke at folk ikke bare kan være glade for konkurrence. Derfor kan man godt komme med konstruktiv kritik.
Personligt ser jeg det sådan at cpuen mangler to ting. Dual channel og HyperThreadning. Derudover mangler der udvikling af chipset, som tidligere nævnt så er det jo på vej.

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:46:39
Svar/Indlæg:
371/31
#14 Selvfølgelig. De skiftes jo heldigvis til at "føre". Og det er dejligt.

Jeg sværger en smule til Intel, og er lidt skuffet over Prescotts'ene for tiden. Derfor er jeg vild og tovlig over det potentiale Dothan-chippen viser.

Lissom jeg var vild og tovlig da A64 0.09 resultaterne begyndte at dukke op.

Dette er ikke ment som en "Intel vs AMD-tråd" og jeg beklager hvis jeg har ansporet til en diskussion/skænderi om hvilken af de to der er bedst. Dette er en "Dothan" tråd - så lad os diskutere... DOTHAN.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:47:34
Svar/Indlæg:
10398/435
#13, når man regner på det så kommer den faktisk op på 15% i forskel... og når det er en cpu det drejer sig om, og det giver det forskel i spil. Så ville jeg kalde det spankning!

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:50:22
Svar/Indlæg:
415/19
#12 Har jeg misforstået noget eller kan man ikke lave højere end 133 fsb nu om dage?

HT skal vel ligge begge steder? Jeg er egentlig også ligeglad du ved godt hvad jeg mener.

2.0 = 3k

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

1.8 = 2k

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:50:48
Svar/Indlæg:
823/24
#17 Prisen har intet med CPU'en at gøre. PRøv at tjeck hvad en FX 55 koster :)

Desuden, så er det ikke CPU'en, men bundkortet som ikke understøtter SLI. Så vi kan jo fint ricikere at det en dag kommer ud ;)

Men det kan jo fint ske at man ikke kan presse den CPU så meget og at AMD derfor ville være det bedste valg. Der kan ske så meget..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:52:21
Svar/Indlæg:
10398/435
#16 og #18... jo i har ret. jeg stejler, når det bliver stejlet som i #0... men jeg skal da nok prøve at lade være :) og jo konkurrence er en god ting for os som forbrugere!

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:54:40
Svar/Indlæg:
371/31
#22 Herligt. Vi trækker lidt i land begge parter, alle er glade og vi snakker Dothan...

Lækre marks du har der btw :D

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2004 19:57:13
Svar/Indlæg:
14079/622
Pentium-M er VILD :e
Hvis den så lige bliver opdateret med chipset og HT, er den sgu en killer :) Og så lige en oplåst multiplier ;)

Ville gerne bytte min amd64´er med en 2ghz pentium-m.. :P

Håber også at AMD får lidt koncurrence, da intel - udover Pentium-m, ikke er meget værd (imo).

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 19:59:40
Svar/Indlæg:
3799/43
hvad hjælper det når fremtiden er 64bit's cpu'er ?

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 20:10:36
Svar/Indlæg:
415/19
#25 Ikke meget.. men det kan vi vel tage til den tid?

Jeg tror bestemt ikke at alle overclockere har købt deres nuværende A64 system fordi der er 64bit support.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 20:28:34
Svar/Indlæg:
1235/80
multiplier på min er låst op.......
den går fra 6-25, men over de 20 kan du ikke komme med fsb på over 90-100(har dog ikke prøvet med mere end 90

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2004 20:32:11
Svar/Indlæg:
14079/622
->#27
Ikke dårligt :)

jrw

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 22:46:43
Svar/Indlæg:
371/31

EMT64 (64bit arkitektur) findes allerede i visse Prescott-steppings.

Intel skal derfor nok være med når 64-bit Windows lander.

Det spænden i forbindelse med Dothan CPUen er, hvorvidt den overhovedet kan fixes til at fungere med 64bit. Prescotten er en fiasko. I hvert fald sådan relativt. Måske kan den fixes - der findes jo nogle steppings der klarer varmen bedre og nogle som understøtter 64bit. Men ydelsesmæssigt virker det som om Dothan'en klarer sig meget bedre. Det vil med andre ord være smartere at kunne udstyre Dothan'en med 64bit teknologi end at bringe 64bit Prescotterne op på Dothan ydelse. Varmen taget i betragtning.

Jeg er så spændt på hvad planen er med Dothan. Foreløbig er det jo ikke noget Intel har sat i værk (desktop Dothans) - det er jo bare nogel der har lavet Dothan kompatible desktop bundkort.

Hvis Intel smider et desktop chipset efter Dothan inderfor nær fremtid, og smider den ud i en 64bit version når Windows 64bit lander, er der dømt Intel-forår!!! Uh jeg er spændt!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 22:48:07
Svar/Indlæg:
10398/435
#26.. det er rigtigt.. jeg købte ikke min pga 64bit support og jeg tror at mange andre også i bund og grund var ligeglade med 64bit. Kan dog ikke lade være med at glæde mig som et barn til XP64bit udkommer! :e samt drivere... xp64 og drivere er jo stadig i et tidligt udviklingsstadie...

Speje

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 23:29:37
Svar/Indlæg:
104/3
heh sjovt... den pentium M er jo på mange måder en cpu der minder mere om p3 end p4... nogen gange må man gå tilbage for at komme frem :)

Ligemeget om intel vil satse udelukkende på PM (mener jeg er urealistisk) eller de vil havde en anden linie med "stationær" cpu'r. Får vi helt sikkert gavn af noget af alt det strømbesparende gejl (bla. mht lvl2cache) Intel har proppet i PM og som P4 seriøst mangler :(.

Personligt synes jeg det kunne være rigtig interresant at se en PM med dobbelt kerne! Så kan de for min skyld fint glemme HT
:e

Speje

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 23:34:05
Svar/Indlæg:
104/3
#29 uden at vide meget om cpu design tror jeg ikke det kan betale at "omdesigne" en cpu så den kan klare 64bit. Vil mene det er mere realistisk at bruge de insamlede erfaringer og så starte forfra. Derfor forestiller jeg mig oxo at de det der skal afløse p4 bliver en eller anden form for 64bit ting der ikke nødvendigvis har så meget tilfældes med PM bortset fra de strømbesparende funktioner.

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 23:38:29
Svar/Indlæg:
823/24
#32 Jeg tror ikke at man bare kan vælge at tage noget fra en CPU og bruge det, desvære!

Desuden, 64 bit er jo netop blevet bygget på P4 kernen.. Det er i hvert fald indbygget i nogle steppings af de nye Prescott..

Jeg tror dog ikke at de tænker særlig meget på 64 bit lige nu mht denne cpu i hvert fald. Der gør jo en del tid inden der kommer et 64 bit windows..

Speje

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 23:46:37
Svar/Indlæg:
104/3

er stort set uenig ialt hvad du siger :l

den første påstand skære jo direkte i øjnene... det er jo indlysende at intels ingeniører har fået en masse erfaringer fra PM, P4, P3 (osv.) - hvis de undlod at bruge dem var de jo godt dumme... Det er vist det der normalt henvises til som "udvikling" ;) man prøver noget - virker det, bliver der arbejdet videre på det. Ellers skrotter man det.

Den anden er måske endnu mere forkert

og den trejde kommer jo an på hvordan du definere "en del tid"...

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2004 23:57:13
Svar/Indlæg:
823/24
#34 Hvorfor er den anden forkert(læs evt #29..)???

Hvad er grunden til at Prescott blev så varm som den er? Man havde jo teknologi som gjorde det koldere (Northwood). Men ja, selvfølgelig bruger man gammel teknologi og bliver klogere på det, men du kan ikke bare tage et skema og sige at du skal bruge nummer 1, 4, 8, 17 og 19, fordi hvis man vælger de ting, så får man også nogle andre ting med, som måske er negative. Hvis du forstår?

Ingen ved hvornår Windows 64 bit kommer.. Så en del tid er vel bare en del tid!

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 00:07:59
Svar/Indlæg:
104/3
hmmm du burde måske undersøge ting før du udtaler dig... ellers kommer du til at sige noget vås!

Grunden til at Prescott bliver varmere end Northwood er at den er lavet med en nyere (ja nyere) produktionsteknik og at den har 2x så meget lvl2 cache (og muligvis oxo flere transistorer andre steder).
Den "nyere" 'produktionsteknik' er i bund og grund at alle "transistorer" bliver mindre på cpu'n (der er sikkert oxo en masse produktionsmæssige forskelle men de er ikke så interresante for os). Da transistorene sidder "tættere" bliver varmen mere konsentreret derfor bliver cpu'n sværere at køle. På sigt (når de har fået mere styr på produktionen) er der dog mulighed for at nedsætte strømforbruget - da de mindre transistorer som tommelfingerregel behøver mindre strøm. Lvl2 cachen æder MEGET strøm derfor giver fordoblingen af denne prescotten et strørre strømforbrug.

64bit har INTET med p4 at gøre... vis mig et link der beviser det modsatte :)

håber ovenstående giver mening ellers uddyber jeg gerne hvor jeg kan.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 00:15:56
Svar/Indlæg:
104/3
#35 overså lige #29

hvis du læser de "rygter" der versere (ihvertfald de jeg har set) omtaler de alle muligheden af 64bit extentions eller andre lignende ordvalg... Og så nævner de at Intel ikke vil udtale sig om det. HVIS nogen prescotts havde 64bit tror du så ikke Intel ville reklamere med dette? Eller i det mindste skrive det på pakken? Jeg kan selvf. ikke afvise at Intel propper en eller anden lille extention, funktion eller hvad man vælger at kalde det, i prescotten. Det ændre dog ikke ved det faktum at prescotten behandler data ved 32bit og derfor aldrig (i sin nuværende form) bliver en "rigtig" 64bit cpu.

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 00:17:17
Svar/Indlæg:
823/24
#36 Hmm så må jeg hellere tie stille :i :r

Men hvad er grunden til at der er så mange som siger at der er flere Prescott som har 64 bit indbygget?

Men forstår bare ikke hvorfor dobbelt så meget cache giver meget mere varme.. Fordi P4 EE har jo dobbelt så meget cache som Prescott, og de bliver da varme, men de bliver da ikke meget mere varme end Prescott ?:(

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 00:29:39
Svar/Indlæg:
104/3
#38 nej du skal da ikke tie stille... det er altid godt at sige sin mening! men når du ikke er 100% sikker hvad du siger er rigtigt, bør du gøre dette klart. Ellers er der jo nok en eller anden kværulant der kommer efter dig ;)

godt spørgsmål? hvem har fordel af sådanne rygter? Intel. Hvem "nægter" at udtale sig? Intel. Hvem har ikke en 64bit cpu som normale mennesker vil betale for? Intel. Dit gæt kan være lige så godt som mit. Jeg tror bare Intel ønsker så megen forviring som muligt mht. 64bit så de ikke mister kunder til AMD på den konto.

korrekt men de er jo oxo fremstillet på den gammeldaws måde - som Intel har mere styr på. Desuden er kernen større og derfor er varmekilden "større" og dermed nemmere at køle. Du har en pointe... tror det primært kan tilskrives at Intel endnu ikke magter at fremstille prescotten tilfredsstillende. Hvorimod de har haft rigeligt med tid til at øve sig på Northwooden.

Det er jo ikke første gang at en cpu fabrikant har haft problemer med varme ved lancering af en cpu med 'ny' produktionsmetode :i

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 00:59:39
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg mener nu ikke at en større L2 cache vil større varmeudvikling.
Men flere transistorer gør.
Udover det, så tror jeg CPU producenterne er ret kolde i røven over varmeudviklingen.

AMD startede jo det "varme-show", og siden dengang er det gået den forkerte vej MANGE gange. VGA er jo også set med meget varmeudvikling og sindsygt larmende kølere.

Alt kan jo køles, så kører det hurtigt, og er det ny teknologi, så ryger det på gaden. Problemerne kigger man på ved "anden generation" 8)

Og lige en sidste ting, når det kommer til "rygter", så hører vi lige nøjagtig det som AMD og Intel ønsker vi skal høre, hverken mere eller mindre. Og der er nok lige så meget løgn og latin i dem som der er sandheder. Det hedder Marketing *GG* ;)

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 01:08:10
Svar/Indlæg:
104/3
lvl2cache er jo sammensat af transistorer... :)

tror heller ikke at varmeudvikling står højt på AMD's og Intel's prioriteringsliste.... lige indtil det bliver så slemt at cpu'erne ikke kan sælges *host *host *Prescott.

:)

nu tror jeg vist jeg skal sove hvis jeg skal op og se smølferne klokken 6.15 imorgen :p

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 01:35:22
Svar/Indlæg:
1581/5
synes det er uinteressant, det er alt for omkostningsfuldt overhovedet at tænke på at bygge et dothan system, desuden er de "vi bruger en triple cascade vapochill køling med tøris omkring kompressorne" ikke noget der viser noget om oc potentialet med mindre ekstreme kølingsmetoder.

ang. "den mangler hyper-threading og dual-channel ram" så er dothan en helt anden arkitektur, der minder meget mere om pentium 3 end pentium 4.
HT er noget der er indbygget i cpu'en, ikke chipsettet.
dual-channel ram giver først øget ydelse i det øjeblik at cpu'en kan udnytte den rambåndbredde der er tilgængelig med en kanal fuldt ud (eller tæt på 100%).

hvad jeg finder interessant, er det lave strømforbrug, jeg håber de snart laver en prisbillig desktop løsning, der kan komme ind, måske lidt under ydelsen på amd64 og prescott systemer, og give os næsten lydløse systemer.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 09:30:17
Svar/Indlæg:
104/3
#42 enig angående HT,

mht til dual-channel er det jo ikke en funktion der koster noget videre. Når den lave fsb på PM desuden tages i betragtning vil jeg umiddelbart mene at den ville få god gavn af dual.

jrw

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 14:42:43
Svar/Indlæg:
371/31
De flotte resulater med Dothan er på luft. Ovenikøbet med stock køleren.

Og på sin vis kan HT jo være ligemeget, når processoren bencher så godt som den gør.

Racerbil

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 15:15:49
Svar/Indlæg:
462/53
Prescott laver mere varme fordi den bliver fremstillet med 0.09 micron teknologi, hvor northwood bruger 0.13.
Når transistorerne sidder tættere sammen bliver modstanden større, så man bliver nødt til at skubbe hårdere(mere strøm)... Men desværre bliver der også "utæt" mellem transistorerne når man øger strømmen, så strømmen fiser ud som varme.

Og som andre siger, så er der også flere transistorer til at lave al den her varme trykket sammen på mindre plads, så varmen stiger yderligere.

Jeg mener det er sådan det hænger sammen.

klonen

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 16:41:32
Svar/Indlæg:
599/14
#speje... intel har indbygget 64bit i deres xeon processor. Og det skulle jo også være lige på trapperne til p4 (samt 2mb lvl2 cache)..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 00:27:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Det er (endnu en gang) sjovt at overvære en "vi ved noget halvt, og diskuterer ud fra det"-tråd.

Syn's at I lige skulle tage og klø jer selv i nakken, og tale/skrive pænt til hinanden.

B@NG undtaget, for ham tør jeg sgu ikke at lægge mig ud med :00 :e

(;) :p)

Men I andre (læs: joke), tag lige og vær lidt smartere at høre på. Det er kun en f*cking CPU, og slet ikke noget værd at blive tossede over.

Hvis I virkelig vil have en grobund at diskutere ud fra. Så prøv at kigge på CPU-designs i stedet for brands. Og diskutér ud fra det.

Så vil I ganske givet opdage noget meget sjovt...

MHz er "pludselig" ikke længere en målestok for ydelse.

Dothan er og (for)bliver en milepæl i Intels historie. Den er mærkepunktet, for den dag, hvor Intels CPU'er viste AMD-folket, at "vi kan også". Og de gjorde det.

Sammenlign pris og ydelse, og I vil opdage, at de to ting følges meget godt ad...

Så igen, for lige at pointere, diskutér designs, og ikke brands ;)

Og må vi så få kammertonen :f

God jul ;)

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 20:16:00
Svar/Indlæg:
301/14
Ja tak, Nonig/Arthur :l :D

Undskyld hvis jeg er lidt hård, men jeg hader at høre folk, der ikke har ret meget styr på Pentium4, udtale sig om det som om Paul Otellini var deres nabo :x

Jeg modtager gerne kritik bare ikke "det ved jeg ;)"-tonen. Det minder mig fandme om de andre danske sider :l

1. Dorthan

Den mangler ikke HT. Det er en funktion, der kun er relevant, når pipelinen er meget lang. Dorthan/AMD kører 10-12 mens Prescott kører over 30. Altså ikke nogen umiddelbar hindring.

Den mangler dual channel. Dette kan påvises direkte ved at se på, hvordan den reagerer på at gå fra (CPU : RAM) 1:1 -> 3:5 - ydelsen stiger. Det samme så vi ved i845D/E/PE. Altså ville dual channel gøre gavn.

FSB'en er en meget vigtig faktor, specielt, ja helt afgørende meget, i 3DMark2001. Vi ved alle, hvordan 20MHz på bussen gør underværker, hvis man lige sænker sin multiplier. 31k med ~FSB160 er intet mindre end sensationelt, hvis man spørger mig. Jeg gad gerne se, hvad der skete for de hurtige FX55'ere, hvis man satte FSB'en ned fra de rare 270 til 160! :i

Til sidst er der chipsættet, som Pejsen korrekt har fat i, det stinker. Det er ikke låst, det er ikke ment til overclocking. Ja, det er til bærbare. Det er helt klart det, der holder folk tilbage. Det er lidt sjovt, at en 1.5 og en 2.1 begge når omtrent FSB160-170, ikke? :)

Køling. Her er Dorthans virkelige styrke. Det kræver ikke meget at score fantastiske resultater! :)

2. Athlon64

Ja, drenge, i behøver ikke forsvare jeres dejlige indkøb. De ER p.t. de bedste, og det er da klart, for de har det bedst.

Tag din elskede CPU ud af sin sokkel på det dejlige entusiast-NF3 bundkort, og sæt det ned i et billigt microATX bundkort med et virkeligt usselt SiS chipset.

Tag den ene ramblok af og slå alle former for AGP/PCI-låse fra.

Slut af med at tage din chipset-køler op på CPU'en, og RAM derefter 2.5-2.7GHz med en svag blæser :)

3. Northwood -> Prescott = forvirring

Jeg vil bare lige komme med nogle pointer. Den ENESTE grund til, at Prescott er blevet varmere end Northwood er:

Den har mange flere transistorer.

Jamen har 130nm->90nm ikke hjulpet, spørger i så: JO, hvis Prescott var lavet på 130nm ville den afgive hundredevis af watt!

4. 64bit

Jeg vil lige starte med at sige JA, Prescott HAR fået EMT64 i sine nyeste steppings. Det er lige så meget 64bit som AMD64 er det.

En af de ting, der bliver KANONT sjove at opleve i 2005, er, at enormt mange A64-bruger pludselig vil være tvunget til at clocke ned, når de kører 64bit. Det bliver en hype af de store, for der er ikke så mange, der har overvejet, at deres dejlige 80W Athlon64 bliver 25-30% varmere, når den kører 64bit. Athlon64 har nemlig slået alle resistorerne fra, der er krævet for at køre med de ekstra 32bit. 80W + 25% er 100W, og snakker vi så ikke Prescott? :)

Nu må jeg hellere holde.. Jeg modtager gerne kritik, bare den er konstruktiv :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 21:03:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Først: "Dothan" ikke "Dorthan". Jeg krummer tæer hver gang jeg ser det stavet og hører det udtalt...

Dernæst: Du har ret i meget af det du siger. Det lyder meget rigtigt, og passer meget godt på det vi gerne "vil" tro :)

Jeg har bare lige ét "kritikpunkt". Nemlig nr. 3.

En Prescott bliver ikke varmere pga. antallet af transistorer. Men som du ganske rigtigt selv siger. Pga. fremstillingsprocessen. Hvis det samme antal transistorer var spredt ud over et større areal, ville den være betydeligt køligere ;)

Så dén må du ikke rode rundt i.

Men det er i orden at du bliver irriteret. Det gør jeg også selv til tider. Men man skal stadigvæk holde en pæn tone. Og jeg tror nok, at folk i tråden godt ved hvad jeg mener :)

Og din sidste pointe er jeg helt vild med :e

Som jeg har nævnt (vistnok i en anden tråd), så begynder Intels og AMD's CPU'er at ligne hinanden mere og mere. Det er åbenlyst, at ignorante fanatiske fanboys ikke vil erkende det.

Men jeg synes sgu at det er smukt, at du har set "lyset" ;)

Så *thumbs up* herfra. Keep up the good work...

Og glædelig jul ;) 8)

Black

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 21:48:17
Svar/Indlæg:
2749/122
#48 vil du godt lige forklare mig det der med at du mener at AMD64 vil give meget mere varme når de blir smidt i et win64 system ... det holder da ikke... for hvis det var sådan, så ville den jo nok også deaktivere sine 32bit transistorere når den køre 64bit ville jeg da mene = ikke den store varme forskel... men bare afkræft min teori hvis du mener noget andet...
(men gør du det så forklar venligst hvor du har det fra og om det holder vand)

...

:p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 21:52:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #50

Rune... *shh* :f :p

;) :00

Black

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 21:55:49
Svar/Indlæg:
2749/122
#51 selv *shh* hr. Arthur_xxxxxxx

hehe allan du er sku så spass :e

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 22:43:37
Svar/Indlæg:
301/14
Damn, det med doRthan havde jeg ikke lige lagt mærke til.. En vane fra XS :l som jeg må vænne mig af med :i

Dothan (jeg kan jo godt :D) er koldere end Banias. Samme antal transistorer, men på et mindre areal.. Hvordan går det så til?

Jeg tror næppe, at der findes 32bit-transistorer og 64bit transistorer, hvor de sidste slås fra i WinXP-64.

Det hedder jo "64bit-extension". Prøv at anskue det som en udvidelse af processorens muligheder. Derved er det da også kun fornuftigt, at der må benyttes mere af processorens kerne til disse nye tiltag.

Jeg har det fra en artikel skrevet af et større amerikansk HW-site. Kan ikke huske hvilken side, men det var meget langt og intelligent. Noget man ikke fattede så meget af, men det er da en sjov sideeffekt :)´

Netop hér tror jeg man skal hente grunden til, at Prescotten ikke har haft 64bit før, for er det ikke lidt sjovt, at det lige pludselig kan "slåes til"? Min påstand er, at det har været gemt i kernen all the way. Det er sjovt nok nu, hvor man med nogle af de nye E0-steppings er gået fra 115W til 84W, at EMT64 dukker op.

Jeg tror sagtens det kunne være tilfældet: en 115W chip ville burn like hell med 64bit hvorimod en 84watter nok ville klare mosten :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 22:54:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

Jeg begynder at synes mere og mere om dig :e

Black

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:00:37
Svar/Indlæg:
2749/122
#53 se det er der jo lige frem en smule fornuft i ... hehe du har sku dine sager/viden i orden, det er altid rart at hører...

Men jeg må nu nok indrømme at jeg først skifter til Dothan/next gen dothan´s når der ka købes Intel/nvidia Chipsets med SLi og Dual DDR og Sata1/2 samt Gigabit lan onboard +eventuelt nogle boards med lidt flere Pci-porte og noget andet geil... :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:06:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #55

Hva' dælen Rune?! "Konverterer" du ?:( :o Så står Verden da ikke længere... :00

:e :p

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:08:24
Svar/Indlæg:
1081/37

Der er en grund til at de laver kernen mindre, en mindre kerne vil også forbruge mindre strøm, det er jo ligesom hele ideen med at gøre den mindre at der vil komme mindre modstand i alle transistorene(og imellem transistorene) og dermed vil der ikke blive afsat ligeså meget effekt i hver transistor i kernen!

Der er ikke noget der hedder en 32bit transistor eller en 64bit transistor, en 64bit cpu bruger alle transistorene når den afvikler 64bit, men den kun bruger halvdelen af dem når den afvikler 32bit!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:12:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57

Yup. Det er fuldstændig korrekt. Men det fjerner ikke det faktum, at en Prescott bliver varm, netop af dén grund ;)

Og til det sidste. Vi ved alle godt hvad der menes, så der er ingen grund til at dyrke fluer på den :r

Rune formulerer sig bare lidt dumt...

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:30:48
Svar/Indlæg:
1081/37

Jeg skal sige dig er overhovedet ikke ekspert i intel og bliver det heller aldrig(er mest til AMD), men jeg ved da en hel del om digital teknik og hvad der foregår inde i en CPU

kan ikke lige forstå det du mener med det her:

"En Prescott bliver ikke varmere pga. antallet af transistorer. Men som du ganske rigtigt selv siger. Pga. fremstillingsprocessen. Hvis det samme antal transistorer var spredt ud over et større areal, ville den være betydeligt køligere"

Fordi det kan jeg nu ikke lige få til at passe! jo det ville nok passe hvis den har bygget op af diskrete transistore på en printplade, hvilket iøvrigt ville være umuligt, men i nano teknologi der hjælper det altså ikke at man breder noget ud for at det ville kunne få mere overflade at køle på det er afstandene simpelthen for små til imellem hver transistor, at det ville gøre en forskel, desuden er antallet af transistorer også lig med effektforbrug da det er der det meste af effekten bliver afsat!

Undskyld rune ikke meningen at gøre dig forlejen:)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:34:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #59

Forestil dig samme antal transistorer fordelt på et større areal (f.eks. m. 130nm-teknologi). Du ville dermed opnå en given effekt pr. areal. Når denne effekt "bredes ud", vil man opnå en mindre effekt pr. areal.

... giver det mening nu?! :)

Og uanset om man er "ekspert i Intel" eller AMD, så er de bygget op på samme måde... ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:42:34
Svar/Indlæg:
1081/37
#60 hehe jo da forstår godt hvad du mener, men det er jo stadigvæk den samme effekt ligemeget hvor stort arealet er, effekten bliver jo ikke mindre af at du har et lidt større areal den skal bredes ud på, det er rigtigt nok at du har en mindre effekt pr millimeter, men det er jo lidt ligegyldigt det ville CPUen jo ikke blive varmere af, da det er den samme effekt, om den så bliver bredt ud på et par millimeter mere det ville ikke gøre den store forskel! jo måske ville du kunne måle en forskel i hvor mange nano sekunder den var om at brænde af uden køler :e

Black

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:42:59
Svar/Indlæg:
2749/122
#59 alt forladt... jeg er sku ikke forlegen... hehe

Men jeg har faktisk altid troet at fks. halvdelen af transistorende kørte 32bit(i en AMD64) og så når man installerede et 64bit styrersystem så blev de andre altså den anden halvdel(64bit delen) slået til og 32bit delen slået fra... men det er åbenbart bare mig der havde misforstået noget der så :p

som NN@Allan ved så ska jeg nogen gange lige ha det rigtige printet ind på printpladen(læs-Hjernen) for at forstå tingende 100% rigtigt :e (det ska dog siges at jeg ikke er dumm :r )

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:49:28
Svar/Indlæg:
1081/37
#62 ja kender det godt når man sidder her om aftenen kører den biologiske computer sku lidt langsomt engang imellem :e

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:50:44
Svar/Indlæg:
4263/107

Nej, du er bare særdeles morsom til tider :e

Og således fortsætter vi vores naive tro på at Intel begynder at producere disse fantastiske CPU'er til desktop brug :p :00 8)

Speje

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:50:52
Svar/Indlæg:
104/3
#46 tillykke

"Dothan er og (for)bliver en milepæl i Intels historie. Den er mærkepunktet, for den dag, hvor Intels CPU'er viste AMD-folket, at "vi kan også". Og de gjorde det."

hov det er da vist en fejl? Du har jo lige sagt at det der brand snak (som ALLE åbenbart er delagtig i) må høre op...

-----------------------

Er der ikke lige en der vil være så venlig at pege på hvor i det datasheet de 64bit extentions står beskevet???

Det er meget fint at diverse mener at den nyeste p4 helt bestemt er proppet med 64bit af den ene eller anden art. Hvorfor gør I jer så ikke den ulejlighed at underbygge jeres påstand og oplyse mig?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 23:54:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #61

Så prøver vi igen ;)

Forestil dig en given effekt på f.eks. 100W. Denne effekt er ækvivilent med et givent antal transistorer (vi snakker ikke om deres størrelse). Denne effekt kan afledes af to faktorer. Modstanden i CPU'en og effekten tilført.

CPU'en med færrest antal transistorer vil ("naturligvis") udlede den mindste effekt, såfremt denne er produceret med en teknologi der udligner denne faktor, ved sammenligning med en CPU bestående af en større mængde transistorer.

CPU'erne udleder dermed forskellig effekt, tilsvarende antal transistorer. Arealet har ikke ændret, dertil må det være effekten som funktion af "noget" der er vores "akilleshæl".

Den eneste umiddelbare forskel er faktisk størrelsen. Hvorfor?

Fordi at vi pludselig har presset et større antal transistorer (=effekt) ned på et mindre areal (teknisk set, i henhold til CPU'en produceret m. 130nm).

Og nu kommer "paradokset". Det er ikke antallet af transistorer der er "faktoren". Men pladsen de fylder der fortæller os hvad vi skal fokusere på.

Sammenlign f.eks. en loddekolbe med en kogeplade. En loddekolbe udleder en given effekt på et meget mindre areal, end f.eks. kogepladen gør.

Det er "sværere" at køle et lille areal (stor effekt pr. areal) i stedet for en stor flade (lille effekt pr. areal). Princippet kender du jo selv fra f.eks. køleprofiler.

Min tese er, at en Prescott ikke bliver varm pga. antallet af transistorer, men pga. den plads de er blevet trampet sammen på. Set i relief (det er sådan set "pointen") til en CPU baseret på 130nm.

To CPU'er baseret på 130nm, vil givetvis udlede en effekt tilsvarende antallet af transistorer.

Dermed fylder de også mere, og er derfor også nemmere at køle.

Håber seriøst at det giver mening nu?! :r

-> #65

Dén kommentar forventer du forhåbentlig ikke, at jeg tager seriøst?! :l

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:00:00
Svar/Indlæg:
104/3
Desværre har du ikke ret :(

Når dien bliver mindre har den mindre masse... Hvis du tilføre den samme energi til 2 forskellige masser vil den mindste blive varmest. Desuden betyder den mere "konsentrerede" varme at det bliver mere vanskeligt at få energien fordelt ud i køleprofilen. Hvis du betragter det rent fysisk/teoretisk giver det god mening.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:07:05
Svar/Indlæg:
104/3
#66 det må vel være op til dig selv hvordan du tager den, men når du adressere "alle" kan du vel ikke forvente at jeg holder mund når jeg overhovedet ikke nævnet AMD vs. Intel??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:16:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #67

Vil du ansættes som "NoNig'sk - Dansk"/"Dansk - NoNig'sk" tolk?! :e

-> #68

Jeg forstår bare ikke hvad du vil med den kommentar :r

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:29:29
Svar/Indlæg:
104/3
#69 Et ærefuldt hverv jeg gerne tager på mig og som jeg vil udføre med stolthed til min dødsdag :) - ved bare ikke om jeg kan klare det store arbejdspres :p

Ville bare lige prikke lidt til dig... Det var ikke meningen at den skulle tages så tungt - kunne bare ikke dy mig. Synes #47 var lidt for "Thor rydder op med sin store hammer agtig" til at jeg kunne lade den gå forbi min næse.
Går ud fra posten var ment som en reminder til folk at de bør være saglige og det kan jeg jo ikke være uenig i.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:38:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #70

Din lille flab! :p

Det er MIO-opgave, at provokere folk. Skal jeg bruge hjælp skal jeg nok PM'e, nå! :r

:e

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:46:25
Svar/Indlæg:
104/3
For det første er jeg højere end dig

For det andet er monopol noget skidt noget!

For det tredje kan du næppe provokere dig selv (mm. du har en eller anden lidelse jeg ikke kender til)

Derfor må det være min pligt at gå dig lidt i bedene ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:49:27
Svar/Indlæg:
1081/37
#66 lad os lige vende den om og sige at du har to kerner der er fuldstændigt magen til hinnanden med hensyn til opbygning og antal transistore, den eneste forskel er at den ene er 130nm og den anden er 90nm hvad for en vil så blive varmest? det vil den på 130nm og det er fordi at der er mindre modstand i hver enkel transistor i 90nm udgaven og dermed bliver der også afsat mindre effekt!

ja det er rigtigt at hvis chippen har et større areal så er det lettere at fjerne varmen, det siger sig selv! men du skal ikke komme og påstå at den ikke bliver varmere fordi at den har flere transistore, men fordi at de er 90nm, fordi så modsiger du ligesom hele idéen med 90nm teknologien

#67 ja men du skal ikke komme og påstå at 500mg silicium kan optage så mange joule at det ville gøre en forskel i temperaturen i kernen, så den med massefylde den holder altså bestemt ikke, som sagt så er det det klart at jo større overflade CPUen har jo lettere er det at komme af med varmen, men masse har det ikke noget med at gøre, så skal man sku nok op i en lidt større størelsesorden med den effekt CPUer afgir!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:57:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #73

De skulle gerne (inden for marginalerne) ende op med at blive lige varme. Det den ene har i mindre indre modstand, bliver udlignet af den andens effekt/areal-forhold ;)

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:03:23
Svar/Indlæg:
104/3

500mg kan da gøre en enorm forskel! hvis du tager dem ud af 1000mg.... desuden nævner jeg overhovedet ikke massefylde, da denne jo ikke er så relevant i denne sammenhæng. Hele pointen er jo netop at den effekten bliver "koncentreret" på et "mindre" areal og at dette mindre areal selvfølgelig må have en mindre masse.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:04:44
Svar/Indlæg:
104/3
#75 ved godt at et areal ikke kan have en masse... men håber meningen er klar?

Black

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:05:52
Svar/Indlæg:
2749/122
Ikke For noget gutter men i har allerede sørget for at jeg er tabt bag en vogn... :r

Hehe ka i ikke lave en bog om emnet og så gi mig den i julegave... for så har jeg da vist til et par års læsning eller 5... ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:11:39
Svar/Indlæg:
1081/37
#74 jeg tvivler stærkt at nogle millimeter kan udligne 30watt:) kobber og alu leder trodsalt pænt meget bedre varme end silicium

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:16:05
Svar/Indlæg:
1081/37

jo synes nu du nævner noget med masse her:

"#61
Desværre har du ikke ret

Når dien bliver mindre har den mindre masse... Hvis du tilføre den samme energi til 2 forskellige masser vil den mindste blive varmest. Desuden betyder den mere "konsentrerede" varme at det bliver mere vanskeligt at få energien fordelt ud i køleprofilen. Hvis du betragter det rent fysisk/teoretisk giver det god mening."

BOOOMER

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:16:12
Svar/Indlæg:
170/29
tror at Speje, har spist for meget speje i aften, så han tåger.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:23:14
Svar/Indlæg:
1081/37
#80 ej det går nok forstår godt hvad han mener:)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 02:21:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #82

Det ville da være min umiddelbart første tanke, jow.

Har du andre idéer da?

:00 :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 02:59:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #84

Jeg ved at det er sent:

1: "HeatSpreader" ;)
2: Det var dybt ironisk ment. Sorry. Det var ikke meningen at du skulle gå i en længere forklaring...

- men tak alligevel ;) :i

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 03:08:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #86

Jotak, og i lige måde :)

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 03:32:18
Svar/Indlæg:
1581/5
glædelig jul, og magen til bullcrap skal man lede længe efter, eller ihvertfald over på hol eller tweakfup :P

flere transistore = højere varmeafgivelse, mindre die opbygning = mindre varme osv.
men de ting kan være fløjtenes ligegyldige, da i hverken kan gøre fra eller til med den ene eller den anden teori, det eneste vi pc brugere kan gøre, er at arbejde med de ting der er tilgængelige på markedet, og få det bedste ud af dem.

Det kan da være hamrendes ligegyldigt om man har en prescott der arbejder ved 70c eller en dothan der arbejder ved 38, set fra et ydelsesmæssigt syn, jeg er så træt af folk der kommer og siger "min cpu er kun XXX idle" eller "min er 60c under load DET ER ALT FOR MEGET", det kan være hamrendes ligegyldigt.
man kan bruge temperaturer vejledende, og for at se om man har mulighed for at få temperaturen længere ned, og dermed øge oc potentialet, men når man så engang har bygget et system, med god køling osv. så kan det mildest talt være ligegyldigt om den er 30c eller 60c.

Det eneste tidspunkt hvor temperatur (prescott vs. amd64 diskutioner osv.) er specielt vigtig, er når vi taler effektforbrug.
Da vi overclockere betaler en hel del mere på strømregningen end den almene pc bruger :)

der er sikkert ikke hoved og hale i det jeg skriver, men uanset hvilken teori man har om hvorfor cpu'er er som de er, så ændrer det ikke på dem, og hvad der skal til for at de kan overclockes.

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 10:42:11
Svar/Indlæg:
104/3
#79 masse og massefylde er ikke det samme... !

masse beskriver hvor meget et objekt/ting vejer og opgives i g

massefylde beskriver hvor meget et stof/materiale vejer ift. hvor meget det fylder og opgives i g/m3

#80 :p

Mener nu denne diskution er meget relevant... Det er jo vigtigt at forstå hvorfor en cpu har en fordel overfor en anden. Mener heller ikke det er rimeligt at kalde dette for en Intel vs. AMD diskution!

--------

noterer mig at ingen endnu har fremlagt bevis for at den nyeste rev af prescotten har 64bit extentions.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 10:46:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #89

Netop. Det behøver ikke at være en typisk "AMD vs. Intel".

Og vedr. 64bit-delen i Prescott. Tjah, jeg kan kun sige, at jeg har gjort mig de samme overvejelser. Specielt siden Intel ikke ville frigive komplette datasheets og (design)"billeder" af CPU'en :00

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 11:08:01
Svar/Indlæg:
104/3

sad og læste på det datasheet igår og det eneste jeg kunne finde var at ét enkelt ben er afsat til noget 64bit et eller andet (s.63) ellers bliver 64bit ikke nævnt med et eneste ord (som jeg har kunnet finde).

Derfor virker det sandsynligt at alt det 64bit-i-prescot-snak stammer fra Intels pressemedelelser, der jo ikke er så meddelsomme :)

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 15:35:45
Svar/Indlæg:
301/14
EMT64 var nævnt ved den første og bedste E0-processor jeg klikkede på :i -> http://processorfinder.intel.c...

Man kan sige meget om Intel, men de lyver ALDRIG i deres sSpec finder. Jeg tror på det og FUGGER fra XS, der er "Intel Developer", har en liggende ;)

God jul sludrehoveder :D

Speje

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 18:28:23
Svar/Indlæg:
104/3

takker var lige det jeg ledte efter. Fandt noget developers guide om EM64T, den er bare 700 sider og ser ud til (sjovt nok) at henvende sig til programmører. Findes der ikke en lidt mere menneskelig forklaring af det?

Speje

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2004 00:28:56
Svar/Indlæg:
104/3

takker var lige det jeg ledte efter. Fandt noget developers guide om EM64T, den er bare 700 sider og ser ud til (sjovt nok) at henvende sig til programmører. Findes der ikke en lidt mere menneskelig forklaring af det?