Ja tak, Nonig/Arthur :l :D
Undskyld hvis jeg er lidt hård, men jeg hader at høre folk, der ikke har ret meget styr på Pentium4, udtale sig om det som om Paul Otellini var deres nabo :x
Jeg modtager gerne kritik bare ikke "det ved jeg ;)"-tonen. Det minder mig fandme om de andre danske sider :l
1. Dorthan
Den mangler ikke HT. Det er en funktion, der kun er relevant, når pipelinen er meget lang. Dorthan/AMD kører 10-12 mens Prescott kører over 30. Altså ikke nogen umiddelbar hindring.
Den mangler dual channel. Dette kan påvises direkte ved at se på, hvordan den reagerer på at gå fra (CPU : RAM) 1:1 -> 3:5 - ydelsen stiger. Det samme så vi ved i845D/E/PE. Altså ville dual channel gøre gavn.
FSB'en er en meget vigtig faktor, specielt, ja helt afgørende meget, i 3DMark2001. Vi ved alle, hvordan 20MHz på bussen gør underværker, hvis man lige sænker sin multiplier. 31k med ~FSB160 er intet mindre end sensationelt, hvis man spørger mig. Jeg gad gerne se, hvad der skete for de hurtige FX55'ere, hvis man satte FSB'en ned fra de rare 270 til 160! :i
Til sidst er der chipsættet, som Pejsen korrekt har fat i, det stinker. Det er ikke låst, det er ikke ment til overclocking. Ja, det er til bærbare. Det er helt klart det, der holder folk tilbage. Det er lidt sjovt, at en 1.5 og en 2.1 begge når omtrent FSB160-170, ikke? :)
Køling. Her er Dorthans virkelige styrke. Det kræver ikke meget at score fantastiske resultater! :)
2. Athlon64
Ja, drenge, i behøver ikke forsvare jeres dejlige indkøb. De ER p.t. de bedste, og det er da klart, for de har det bedst.
Tag din elskede CPU ud af sin sokkel på det dejlige entusiast-NF3 bundkort, og sæt det ned i et billigt microATX bundkort med et virkeligt usselt SiS chipset.
Tag den ene ramblok af og slå alle former for AGP/PCI-låse fra.
Slut af med at tage din chipset-køler op på CPU'en, og RAM derefter 2.5-2.7GHz med en svag blæser :)
3. Northwood -> Prescott = forvirring
Jeg vil bare lige komme med nogle pointer. Den ENESTE grund til, at Prescott er blevet varmere end Northwood er:
Den har mange flere transistorer.
Jamen har 130nm->90nm ikke hjulpet, spørger i så: JO, hvis Prescott var lavet på 130nm ville den afgive hundredevis af watt!
4. 64bit
Jeg vil lige starte med at sige JA, Prescott HAR fået EMT64 i sine nyeste steppings. Det er lige så meget 64bit som AMD64 er det.
En af de ting, der bliver KANONT sjove at opleve i 2005, er, at enormt mange A64-bruger pludselig vil være tvunget til at clocke ned, når de kører 64bit. Det bliver en hype af de store, for der er ikke så mange, der har overvejet, at deres dejlige 80W Athlon64 bliver 25-30% varmere, når den kører 64bit. Athlon64 har nemlig slået alle resistorerne fra, der er krævet for at køre med de ekstra 32bit. 80W + 25% er 100W, og snakker vi så ikke Prescott? :)
Nu må jeg hellere holde.. Jeg modtager gerne kritik, bare den er konstruktiv :)