-> #25
Er man bevidst om muligheden foreligger den altid.
Man er ikke tvunget (på noget som helst tidspunkt) til at bruge Microsofts produkter. Om så det er Internet Explorer, Medie-afspilleren eller minestryger.
Vælger man en computer med udelukkende med Microsoftprodukter, har man netop valgt en computer ud fra det Microsoft lever så højt på.
Det integrerede. Det er 1.000 gange nemmere for Hr. og Fru Jensen at købe en computer hvor alt er klappet og klar, frem for en computer hvor alt skal indstilles og gennemgås for dem...
Det samme gælder kompatibilitet (ved godt, at det næsten ikke længere er diskutabelt). Når Hr. og Fru Jensen skal bruge deres dokumenter på en anden computer, så er det altså vigtigt, at tingene ligner hinanden.
Jeg ved det, og jeg ved, at "I" også ved det. Jeg er ikke den eneste der sidder med en midaldrende far, som ikke lige er med på noderne.
Han forsøger det bedste han har lært. Hvordan I himlens navn skulle en person som han, kunne finde rundt i "Mandrake", "RedHat", "Knoppix" og "Dappix"?! Det er fuldstændigt uoverskueligt.
Du/I skal jo huske på, at "vi" udgør en marginal i denne sammenhæng. Microsoft sælger mestendels deres produkter i større portioner. Til f.eks. institutioner, offentlige anlæg og andre "store" organer.
Det er virkelig noget lort, hvis tingene ikke spiller sammen.
Der er altid et alternativ, og jeg ser rødt, når en eller anden latterlig mand fra PBS Rambøll, prøver at bilde DDN ind, at det er bedst at investere i Microsoft produkter, og spare lidt "andre steder".
"Andre steder" er lig: Netværkssikkerhed, vedligeholdelse og jeg ved ikke hvad...
Der er forskellige skoler rundt omkring i Nordjylland, som bruger mio. af kroner på software, men nada på hardware. De kunne nå langt, hvis de fik en lille smule kompetence på området, og vidste. At det ikke er lig død, at bruge opensource.
Dét bliver jeg sur over. For de får ikke valget. Der sidder ikke folk, der nok "inde i det" til at kunne vurdere. Selvom på de fleste af skolerne går mindst 100 elever der kunne sige det modsatte.
Men det er nu engang ikke sådan tingene fungerer.
Det geniale ved Windows er netop, at det hele er integreret. DDN eller min far skal ikke tænke på at installere en ny Medie-afspiller eller opdateringer. Det gør den af sig selv.
Jeg bruger er par timer (hvor man før i tiden satte en hel weekend til det) på at reinstallere hans computer. Og i løbet af den tid har han alle sine elskede dokumenter, programmer, genveje og spil.
Det er DET Microsoft står for. At hjælpe computeren ind i de små hjem.
Men så længe folk ikke er nok "inde i det", ser jeg ikke noget problem, what so ever, i, at Bill Gates kan sælge et produkt der hælper min fatter og DDN er stort skridt hen af vejen.
Microsoft bliver ikke presset ned over hovedet på folk. Man vælger selv om man vil bruge kr. 7.000 på en HP med skærm, mus, tastatur og alskens godter. Hvortil der er præinstalleret en softwarepakke bestående af udelukkende Microsoftprodukter.
Det er en klappeklar og færdig løsning der er til at sluge med aftenskaffen.
Man vælger selv. Og det er noget fis, som forbruger, at stå med hænderne i lommen og se sådan her: :00 - ud i hovedet. For man har et valg.
Vi er, som kvalitetsbevidste computerbrugere, godt klar over muligheden. Men prøv du at forestille dig, at du, alene mand, skal præstere at prakke folk en "standard" på hovedet... det er stort set umuligt. For der vil altid sidde små smålige nørder, som du og jeg, til at fortælle min fatter, at Linux bare ER det bedste, frem for den løsning han kan forstå og absorbere.
... nej!
Vi er som kvalitetsnørder godt klar over mulighederne. Og er godt klar over hvordan tingene fungerer. Men det er min far ikke. Og ("desværre"), det er størstedelen af Microsoft-forbrugerne heller ikke.
Jeg ville vitterligt ønske, at alle vidste mindst lige så meget om computere som vi gør. For gjorde alle det, var vi nok nået 10-15 år længere frem.
Computerne er efterhånden ved at være en så integreret del af vores hverdag, at det er vigtigt at der kan indføres en standard.
Tag f.eks. det danskudviklede "Bluetooth". Det er en genial standard der gør, at ens printer, mus, tastatur, telefon, headset osv. taler sammen. Trådløst.
Når det engang, om nogle år, kommer til at skulle konkurrere med USB (om det trådløse herredømme), tror du så også at vi får den samme fløjdannelse?
Nej. For både USB og BT er efterhånden så integrede at de fleste er klar over valget.
Men hvor ville det være skønt for min far, at kunne købe en printer. Sætte batterier i, trykke på en knap, og vupti! Så er han/man kørende.
Bag dette teknologiske vidunder står en lang proces, som blev grundlagt i 1985.
Den rette mand, var på det rette tidspunkt det rette sted og købte det rette stykke software til den rette pris og tænkte den rette tanke.
Mande er intet mindre end genial.
Han har hjulpet SÅ mange folk. Ikke bare på IT-området, men også ud over det. Hvis ikke Verdens rigeste (det er han så vistnok ikke længere) mand ikke kan vise sådan en overmåde... så ved jeg virkelig ikke hvem der kan.
Bill Gates er ikke bare rig på intellekt, men også på penge og vilje til at bruge dem rigtigt.
Når han tænker en tanke, om at ville hjælpe folk nemmere til computeren.
Så er en stor del af det også det, at integrere tingene så vidt muligt.
Men, du ved det og jeg ved det, at folk selv kan bestemme om de vil bruge:
OpenOffice eller Microsoft Office
Medie-afspiller eller Winamp
Explorer eller FireFox
- og lige så godt ved du, at fravælger man en integreret del, så fravælger man også nogle fordele.
Og så længe folk ikke kan forholde sig til "enten eller"-princippet og stedet tænker "både og". Så bliver vi ved med at have denne diskussion.
Men på et eller andet tidspunkt falder tiøren, og folk ser hvad det er Microsoft har at tilbyde.
Mange der klager over at "Microsoft-produkter er dyre", har end ikke undersøgt deres muligheder. Lad mig afsløre en lille hemmelighed:
Når man køber et lovligt produkt, medfølger der fordele. Såsom "rabatter". Og så siger jeg ikke mere...
Og hvis "folk" ellers gad at hive de hænder op af lommerne, og kradse sig lidt i roen. Så ville de også tænke, at "hey, her er noget!". Og indse, at man når længere ved at købe sine produkter, end at klage over de er for dyre, købe hardware, der så ikke virker, fordi man ikke har en lovlig udg. af sit OS og dermed ikke kan opdatere til SP2 (ved at godt man kan alligevel. Dette er hypotetisk, og MEGET nær sandheden).
Det eneste Microsoft er "skyldige" i, er at gøre tingene en anelse lettere, for en stor del af Verdens computerbefolkning...
Så please. Kom ikke og spil martyr. For det er hverken du eller jeg.
Det bedste vi kan gøre er, at fortælle folk som min far, om mulighederne, be' en lille bøn og håbe på, at min far så forstår at vurdere og bruge disse valg korrekt.
Indtil den dag indtræffer, vil jeg fortsætte med at råde ham til Microsoftprodukter.
For de virker!