Dansk dommer fastholder dommen over Microsoft.

Litteratur d.  22. december. 2004, skrevet af KTD
Vist: 376 gange.

KTD

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 11:35:48
Svar/Indlæg:
673/535
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 12:43:15
Svar/Indlæg:
3329/182
Det kan da være ligemeget om den er med eller ej fra start - med internet kan den alligevel hentes inden for 5 min og man behøver ikke være en haj for at gå ind på www.microsoft.dk > download :00

Men jeg kan kun tilslutte mig at det ville være fedt med lidt mere åbent kildekode så folk har mulighed for selv at tilpasse / bygge noget nyt op 8)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 12:47:45
Svar/Indlæg:
2175/186
sys det h*** monopol p*k er noget lort...

Microsoft har været så gode at de har sat sig på markedet... er der en grund til... Kan godt være linux kommer ( sys det er nice ), men det vinder jo også mere og mere frem...

Hmm det er da på en måde synd at bill/microsoft skal straffes, fordi de i bund og grund lavede noget godt på et perfekt tidspunkt :/

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 12:51:42
Svar/Indlæg:
541/22
Bøden gør jo at software bliver dyrere og det kommer til at gå ud over os :x

Micker

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 12:59:10
Svar/Indlæg:
1012/98
Jeg hader det monopol lort.. max nærigsvinet bill g kunne sq godt tage at slappe lidt af og sørge for at alm. mennesker kan få råd til software. Takket være være det monopol pis kan de sætte prisen som de har lyst. Nu kan fattige studerende betale 1000+ bobs for xp :00 flot nok spade... Man kan få rimelig meget harddisk for de penge :p

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 13:00:04
Svar/Indlæg:
1287/32
Så kan det jo være at folk dropper det ms lort og velger en bedre media player istedet. Som fx Winamp, VLC eller RealOne...

Men det mest problematiske som er inkluderet i windows er imo ie... Så det burde også fjernes hvis det stod til mig.

Hvis win blev Open Source ville det være muligt at lave Linux/MacOS udgaver af fx DirectX og Windows API'et hvilket ville gøre det muligt at køre Windows programmer/spil fejlfrit på Linux/MacOS. Så ville Windows miste sin sidste konkurrencefordel iforhold til Linux - nemlig den som har med softwarekompatibilitet at gøre. Men helt ærligt tvivler jeg på at Microsoft + Open Source nogen sinde bliver foregentlige begreber.

"En uafhængig analytiker påpeger over for CNN, at dommen hæmmer Microsoft, fordi firmaet bygger sin succes på, at man kobler så meget software som muligt sammen med sit styresystem. Microsofts produkterne bliver mindre attraktive, når man ikke længere automatisk får programmer som medieafspilleren automatisk med." Hvis virkeligheden henger sådan sammen ville Linux være verdens mest populære OS da de fleste distroer inkluderer mere software en folk nogen sinde vil få brug for. Så jeg tror desverre ikke at den manglende Media Player vil få synderlig indflydelse på windows popularitet :(

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 13:14:11
Svar/Indlæg:
3329/182
#4 Hvis du er studerende kan du købe studielicens til Win XP Pro og det koster ca. 600,-

Desuden synes jeg heller ikke det er dyrt for Windows hvis du f.eks. skulle betale 1300,- for det - tænk på at du bruger det konstant - det er ikke bare ligesom et spil til 400,- der ryger hen i et hjørne når du ikke gider det mere.

#5 Glem ikke foobar :p

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 13:14:55
Svar/Indlæg:
436/69
Syntes det er en latterlig dom.

Alle kan da gå ind og downloade en eller anden player. Alle kan da håndtere AVI osv. Desuden syntes jeg det er tyndt, at påstå at folk køber windows pga. (IMO en sut-player) WMP. Tror fx virksomheder er flintrende ligeglade om der er WMP med eller ikke. Der er så mange gratis alternativer.

M$ monopol kan diskuteres. Det er klart at det ikke gør det billigere for forbrugeren, men modsat kan vi da helt klart være glade for at sender vi en dokument i M$ format, så er man 99% sikker på at modtageren kan læse det.
Og så er der da sikkert nogen der vil sige: Jamen der findes da Open Office. Ja Nemli ja. Jeg tvivler på at det er nær så avanceret som officepakken, og jeg tror at den vil løbe ind i mange problemer mht. kompatibilitet.

Fx arbejdede min far tidligere i Lotus programmer, men med det samme der skulle sendes noget ud, var der jo problemer fordi at alle andre bruge M$, og derfor er han nu også delvist gået over til M$

M$ & BG må siges at have have gjort det MEGET godt. Jeg tror den hadske stemning, kommer bare fordi de er store, end en reel holdning til firmaet, som så mange andre firmaer der er på vej op, oplever.

4# Har du hørt om studielicens.. ;)

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 13:35:27
Svar/Indlæg:
1287/32
#7 Problemet er at folk flest ikke downloader noget andet... Derfor opnår ms monopolstatus.

Mht. Open Office vil jeg anbefale dig at prøve det før du udtaler dig om dets funktioner.
Jeg kan fortelle dig at Open Office opfylder mine behov mindst ligeså godt som MS office. Jeg bruger officepakken til gymnasiebrug. Det inkluderer skrivning af stile i flere forskellige sprog og udarbejdelse af rapporter og blækregninger på computeren. På dette område vil jeg våge den påstand at Open Office er mere avanceret grundet mere avancerede muligheder for at arbejde med ligninger.

Omkring det kompatibilitets messige kan jeg fortelle dig at Open Office både åbner og gemmer i word, excel og powerpoint format uden problemer. Jeg kan sagtens åbne mine Open Office lagrede Word dokumenter over på skolen uden tab af formatering osv. Derimod understøtter MS Office ikke Open Office's formater hvilket er endu et eksempel på MS grove monopoludnyttelse.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
22-12-2004 14:10:21
Svar/Indlæg:
7881/1165
problemet er ikke at microsoft er bedst...
De var bare bedst til at reklamere for sig selv i starten.
Og nu ved 90% af befolkningen ikke hvad de skal gøre, når de sidder foran en mac eller linux-maskine!!
90% af befolkningen er bondefanget, og kan ikke finde ud af andet. Computeren er for de fleste af dem en nødvendighed, så de er nærmest tvunget til at bruge microsofts produkter.
Jeg har brugt mange timer på at sætte mig ind i linux og mac.. Og har ikke tiltro til det endnu. Microsoft windows, office osv. er nærmest kommet ind med blodet. Jeg er opvokset med det sammen med mine forældre. Og det er mega svært for mange at slippe, og starte på noget nyt. Jeg ved da, at skulle jeg lærer linux ligeså godt som jeg kender windows, skulle jeg bruge mindst 10år på det!! og det er så skræmmende langt tid, at det nærmets er uoverskueligt. Jeg synes det er sjovt at rode med. Men jeg lærer det aldrig så godt som windows.
Microsofts gode markedsføring har gjort alt for mange mennesker afhængige!! Inkl. mig selv!

Sheik3n^

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 14:33:12
Svar/Indlæg:
359/63
Jeg synes at den hadske MS stemning er direkte til at brække sig over! x(
Folk kan svine MS utroligt meget, men personen bag skærmen sidder stadig med MS styresystem på sin pc.

Selv så har vi 5 computere til at køre herhjemme med original XP Pro og det hele kører fejlfrit især med SP2 som er genialt med det sikkerheds center!

Ne0nfarven

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 14:37:03
Svar/Indlæg:
286/51
#8 Er ikk helt enig i dine Open Office udtalelser. Jeg har ikk problemer med at åbne Open Office docs med M$ Office 2003 overhovedet! Kan godt være de ældre versioner af M$ ikk var gode til det, kan jeg ikk sige, men M$ Office 2003 klarer det fint.

Desuden syns jeg BG og M$ burde fasholde prisen på software, for, som #6 siger, det er software som du bruger i år og ikk som spil, som blir kasseret efter et par måneder!

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 16:00:50
Svar/Indlæg:
3640/1231
.oO( Janteloven ) :00

Microsoft har gjort det godt... nej, de har gjort det BEDST.

Er der nogen af jer der IKKE ville gøre det samme hvis i kunne? ?:(

Næææh, Bill Gates var bare hurtig nok til at få ført det ud i livet, og i er bare misundelige MuHaHaHa :e :p 8)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 16:04:06
Svar/Indlæg:
3640/1231
Og helt ærligt... ja, mange programmer er dyre, men nu siger i selv hvor bøvlet det er at bruge Open source, og hvor laaaang tid det tager.

Det vil sige at hvis i nu programmerede en komplet Office pakke, og lad os bare sige at i kunne klare det på 3-4 år, så ville i da gladeligt sælge dem for en 50'er stykket, fordi det er synd for forbrugerne?

En DVD film koster 200,-, varer ca. 2 timer (okay, man ser den måske 5 gange på et liv, så 10 timers underholdning).
En WinXP koster ikke engang 2000,- og hvor mange timer underholder den jer?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
22-12-2004 16:12:22
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13:
Ingen... kan den næsten udenad :e :e
Ej windows burde være billigere og det samme med office... På den anden side.. Han kunne også sætte prisen op til 10000kr, og de fleste ville stadig blive nød til at købe den!!
Der vil være et ramaskrig uden videre.. Men det kunne rage ham, for han ved udemærket godt, at i den sidste ende er alle hans brugere afhængige af stadset. Og ville med glæde give 10000kr for CD'en!! Ganske enkelt fordi alternativet er for dårligt :o
Samtidig med vil han nok kunne sælge flere af sine X-box's :D

Sheik3n^

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 18:12:53
Svar/Indlæg:
359/63
Thumbs up til B@NG!

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 18:16:33
Svar/Indlæg:
846/74
Bare fordi microsoft er bedre til at lave software end d.eks. Linux, skal de da ikke straffes for.

Det er da fair nok at de har monopol på markedet, når de er bedst..

MHB på WMP så synes jeg det er helt fint at det er med? hvad er der forkert i at vedlægge et godt medie afspiller program? Det er da helt fair.

Jeg mener at MS gør et godt arbejde, og så skal det nok lige siges at Bill Gates ikke er nærrig.. Hvor mange Milliarder $ har han ikke givet v;k til velg'renhed-

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 18:30:51
Svar/Indlæg:
2353/24
Det eneste man kan sige om Bill Gates er at han var/er en god og snu forretningsmand... Han gjorde det "rigtige" ved at købe nogle virksomheder der hver især havde en god ide, og han fik "bare" det hele til at gå op i en højere enhed... det som vi idag kender som win 3.1 og win95 (specielt den sidste), samt deres efterfølgere.

Jeg syntes at det er underligt at det lige netop er wmp, kunne bedre forstå hvis de havde grebet ind overfor deres sammenkobling af outlook, windows messenger og ie,d a det har langt størrer betydning for den almene bruger end wmp... Pc-producenterne vil jo sikkert afligevel købe wmp af ms, når de jo afligevel skal have word, works etc. med i "pre-installereings-pakken".

Det jeg har mest imod Ms er deres holdning om at deres produkter er "ufejlbarlige"... men det er der jo sikkert en juridisk grund til... Og halvdelen af "fejlene" (læs: sikkerhedshuller) vil ikke være hvis det ikke var fordi at windows + ie er så populære...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
22-12-2004 18:36:35
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det bill gates bruger til velgørenhed, er en brøkdel af hvad han tjener... Det skal bare se godt ud.
Nej han skal ikke straffes, jo mindre han gør noget ulovligt!!
og det er ulovligt at tvinge andre producenter ud af markedet. Ikke linux og mac, men med de programmer de lægger ind i windows.
Microsoft ved de kan, og gør det. Og det er at udnytte sin monopol status. Ikke at give os bedre produkter som de så hårdnakket påstår!!
Bl.a. Firewall, messenger, browser, mediaplayer osv.
Fint at microsoft laver dem, men de burde eksistere som et alternativ, på enten en vedlagt CD, eller et produkt ved siden af, og ikke som en integreret del af windows.
Personligt håber jeg på at den XP-light der skal sælges i østen og mellemøsten også kommer til Danmark.

rosty

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 18:49:01
Svar/Indlæg:
910/91
hvis bill gad....tror jeg han kan score lækre kællinger med store p..... :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 20:06:51
Svar/Indlæg:
23132/740
... en ting i denne sag jeg er ufattelig træt af at høre på er.

Folk der gladeligt køber hardware til flere tusinde kroner. Men ikke kan hive ussel mammon op af lommen for at købe:

Spil
Musik
Film
Programmer
Styresystem

- Det behøver man ikke. Der findes mange andre gode (gratis) lovlige alternativer...

Så hvad med, om I ikke tog og fejede for egen dør, inden I smed om jer med sådan en gang fis. Det er virkelig noget gylle at lukke ud. De fleste af jer er sgu i udemærket stand til selv at tage vare på jeres computer.

De eneste der opretholder Microsofts monopol, er alle de spader der beholder deres ulovlige OS.

Hvis I lige tog jer lidt sammen, så kunne det være at der kom bedre drivere til alternative styresystemer.

Men, at påråbe jerselv som værende ofre for denne store pengemaskine...

Det er fandme noget fis.

I har på alle tidspunkter selv valget.

Vil I ikke køre med Windows. Så må I sgu være mænd nok til at erkende, at så udelukker I jer selv fra visse ting her i livet. Men what the fuck?! Der er jo alligevel SÅ mange af jer, der kender så mange alternativer.

Så hvad med om I ikke bare brugte dem? Og overlod det til os, med de lovlige OS, at klage over bugs og jeg ved snart ikke hvad.

Jeg har nada respekt over for folk der klager over ting de ikke har købt eller ejet. Det er noget forbandet idioti.

Tag og køb jeres lort, hvis I er så skindhellige. Eller så kan I bare holde jer til OpenSource. Der er sgu ikke nogen der tvinger Medie-player, InternetExplorer og jeg ved ikke hvad - ned i halsen på jer.

Valget er til hver en tid 110% jeres. Så hvad med om I opførte jer som mandfolk, og lige tog skeen i den anden hånd?! :00 :i

Der er bare folk der skal unævne majoriteterne som skurke. De samme alternative tosser der piercer sig, får tatoveringer og alt muligt, bare for at "skille sig ud" - sammen med alle de andre.

Bill Gates er en genial forretningsmand. Han er ikke en forbryder. Var han det, var han nok blevet knaldet for længe siden. Men man skal ikke tage fejl af de to ting. Manden er et geni, siger jeg uden at udnævne mig selv til MS-fanboy.

Men jeg bryder mig til gengæld ikke om de folk der bare udråber Microsoft til at være "the bad guy".

Hvis Microsoft er skyldig i noget, så er det sgu nok snarere at få alverdens computere til at snakke "sammen. For før det, var der ikke særlig megen progression på området. Microsoft leverer nogle forbandet gode produkter. Det kan man ikke betvivle. Og jeg gider slet ikke at høre på "Linux er mere sikkert", for det er også noget værre l*rt...

Det er nemt at give MS skylden, fordi at de er de største. Jo større mål, jo nemmere er de at ramme?!

Det er noget forbandet fis.

Af samme grund gider jeg heller ikke at høre på "Intel er bedst" eller "AMD er bedst".

Folk er sgu frit stillet til at vælge.

Og jo før det går op for de der "alternative typer", jo bedre. For det andet er sgu for latterligt.

Mange af "jer" har end ikke den mindste smule indsigt i hvordan tingene hænger sammen. Kender ikke grundlaget for Microsoft...

Så tag lige jer selv ved nakken, og tænk jer om. For det andet er da for ynkeligt :l

Sheik3n^

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 20:20:18
Svar/Indlæg:
359/63
#20 Jeg nød at læse det indlæg! :)

fan2mas

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 22:37:14
Svar/Indlæg:
43/5
4 milliarder ....det er for sort, det er hans opfindelse, selvfølgelig skal han da selv ha love at bestemme hvad han putter i den ?
At det blir brugt på de fleste pc'er har jo også noget at gøre med det er det nemmeste at finde ud af (selv min kæreste kan finde ud af at bruge windows, og det siger ik så lidt ). Bill har vel aldrig forhindret andre i at opfinde noget der er lige så nemt/godt, også ka de bare putte deres egne ting i der ?

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 22:38:34
Svar/Indlæg:
767/119
#20 HØRT! Du forstår sgu at formulere dig Allan!

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 22:41:20
Svar/Indlæg:
436/69
12&13&20 - Lige mine ord.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 00:34:44
Svar/Indlæg:
839/19
Det eneste Microsoft er skyldige i er at markedsføre sig selv, det tvivler jeg på at der er nogen som vil betrivle.
Men hvad har det gjort, Microsofts gode markedsføring?
Tjo, det har gjort at folk er afhængige, og bange for selv at tage et valg. (Microsofts FUD kampagner)
Folk som ikke har den store interesse i computere vil ikke gå ud og finde alternativer, men bare bruge det som der er med.

Microsoft har via deres markedsføring dannet noget som minder om et monopol - ikke helt, men det er da ikke langt fra.
Mediaplayer er med fra starten af, og tæt integreret i Windows. Microsoft har overfor konkurrenterne ikke frigivet særlig mange oplysninger, så der kan laves konkurrencedygtige programmer. Hvilket ikke må siges at være et forsøg på at hindre konkurrence. Mi er jeg ikke lige frem jurist men er det ikke illegalt.?
Og er det ikke det som Microsoft er blevet dømt på?

Jeg mindes tilbage i dagene med win98, at når man installerede styresystemet fik man muligheden for at vælge hvad man ville installere med windows (alt fra minestryger til cd-afspiller og mediaplayer). Hvorfor har de fjernet det nu?

Microsoft har selv været ude om det, de har fjernet kundernes mulighed for at vælge, med mindre at man har et jævnt kendskab til alternativer - hvilket størstedelen af Windows brugerbase ikke har.

NoNig / Arthur_Prefect: du siger selv at det er op til folk at vælge, men hvis man vælger windows (eller det bliver valgt for en) hvor ligger ens valg så når alt er så tæt integreret?

/Kingu

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 01:02:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Er man bevidst om muligheden foreligger den altid.

Man er ikke tvunget (på noget som helst tidspunkt) til at bruge Microsofts produkter. Om så det er Internet Explorer, Medie-afspilleren eller minestryger.

Vælger man en computer med udelukkende med Microsoftprodukter, har man netop valgt en computer ud fra det Microsoft lever så højt på.

Det integrerede. Det er 1.000 gange nemmere for Hr. og Fru Jensen at købe en computer hvor alt er klappet og klar, frem for en computer hvor alt skal indstilles og gennemgås for dem...

Det samme gælder kompatibilitet (ved godt, at det næsten ikke længere er diskutabelt). Når Hr. og Fru Jensen skal bruge deres dokumenter på en anden computer, så er det altså vigtigt, at tingene ligner hinanden.

Jeg ved det, og jeg ved, at "I" også ved det. Jeg er ikke den eneste der sidder med en midaldrende far, som ikke lige er med på noderne.

Han forsøger det bedste han har lært. Hvordan I himlens navn skulle en person som han, kunne finde rundt i "Mandrake", "RedHat", "Knoppix" og "Dappix"?! Det er fuldstændigt uoverskueligt.

Du/I skal jo huske på, at "vi" udgør en marginal i denne sammenhæng. Microsoft sælger mestendels deres produkter i større portioner. Til f.eks. institutioner, offentlige anlæg og andre "store" organer.

Det er virkelig noget lort, hvis tingene ikke spiller sammen.

Der er altid et alternativ, og jeg ser rødt, når en eller anden latterlig mand fra PBS Rambøll, prøver at bilde DDN ind, at det er bedst at investere i Microsoft produkter, og spare lidt "andre steder".

"Andre steder" er lig: Netværkssikkerhed, vedligeholdelse og jeg ved ikke hvad...

Der er forskellige skoler rundt omkring i Nordjylland, som bruger mio. af kroner på software, men nada på hardware. De kunne nå langt, hvis de fik en lille smule kompetence på området, og vidste. At det ikke er lig død, at bruge opensource.

Dét bliver jeg sur over. For de får ikke valget. Der sidder ikke folk, der nok "inde i det" til at kunne vurdere. Selvom på de fleste af skolerne går mindst 100 elever der kunne sige det modsatte.

Men det er nu engang ikke sådan tingene fungerer.

Det geniale ved Windows er netop, at det hele er integreret. DDN eller min far skal ikke tænke på at installere en ny Medie-afspiller eller opdateringer. Det gør den af sig selv.

Jeg bruger er par timer (hvor man før i tiden satte en hel weekend til det) på at reinstallere hans computer. Og i løbet af den tid har han alle sine elskede dokumenter, programmer, genveje og spil.

Det er DET Microsoft står for. At hjælpe computeren ind i de små hjem.

Men så længe folk ikke er nok "inde i det", ser jeg ikke noget problem, what so ever, i, at Bill Gates kan sælge et produkt der hælper min fatter og DDN er stort skridt hen af vejen.

Microsoft bliver ikke presset ned over hovedet på folk. Man vælger selv om man vil bruge kr. 7.000 på en HP med skærm, mus, tastatur og alskens godter. Hvortil der er præinstalleret en softwarepakke bestående af udelukkende Microsoftprodukter.

Det er en klappeklar og færdig løsning der er til at sluge med aftenskaffen.

Man vælger selv. Og det er noget fis, som forbruger, at stå med hænderne i lommen og se sådan her: :00 - ud i hovedet. For man har et valg.

Vi er, som kvalitetsbevidste computerbrugere, godt klar over muligheden. Men prøv du at forestille dig, at du, alene mand, skal præstere at prakke folk en "standard" på hovedet... det er stort set umuligt. For der vil altid sidde små smålige nørder, som du og jeg, til at fortælle min fatter, at Linux bare ER det bedste, frem for den løsning han kan forstå og absorbere.

... nej!

Vi er som kvalitetsnørder godt klar over mulighederne. Og er godt klar over hvordan tingene fungerer. Men det er min far ikke. Og ("desværre"), det er størstedelen af Microsoft-forbrugerne heller ikke.

Jeg ville vitterligt ønske, at alle vidste mindst lige så meget om computere som vi gør. For gjorde alle det, var vi nok nået 10-15 år længere frem.

Computerne er efterhånden ved at være en så integreret del af vores hverdag, at det er vigtigt at der kan indføres en standard.

Tag f.eks. det danskudviklede "Bluetooth". Det er en genial standard der gør, at ens printer, mus, tastatur, telefon, headset osv. taler sammen. Trådløst.

Når det engang, om nogle år, kommer til at skulle konkurrere med USB (om det trådløse herredømme), tror du så også at vi får den samme fløjdannelse?

Nej. For både USB og BT er efterhånden så integrede at de fleste er klar over valget.

Men hvor ville det være skønt for min far, at kunne købe en printer. Sætte batterier i, trykke på en knap, og vupti! Så er han/man kørende.

Bag dette teknologiske vidunder står en lang proces, som blev grundlagt i 1985.

Den rette mand, var på det rette tidspunkt det rette sted og købte det rette stykke software til den rette pris og tænkte den rette tanke.

Mande er intet mindre end genial.

Han har hjulpet SÅ mange folk. Ikke bare på IT-området, men også ud over det. Hvis ikke Verdens rigeste (det er han så vistnok ikke længere) mand ikke kan vise sådan en overmåde... så ved jeg virkelig ikke hvem der kan.

Bill Gates er ikke bare rig på intellekt, men også på penge og vilje til at bruge dem rigtigt.

Når han tænker en tanke, om at ville hjælpe folk nemmere til computeren.

Så er en stor del af det også det, at integrere tingene så vidt muligt.

Men, du ved det og jeg ved det, at folk selv kan bestemme om de vil bruge:

OpenOffice eller Microsoft Office
Medie-afspiller eller Winamp
Explorer eller FireFox

- og lige så godt ved du, at fravælger man en integreret del, så fravælger man også nogle fordele.

Og så længe folk ikke kan forholde sig til "enten eller"-princippet og stedet tænker "både og". Så bliver vi ved med at have denne diskussion.

Men på et eller andet tidspunkt falder tiøren, og folk ser hvad det er Microsoft har at tilbyde.

Mange der klager over at "Microsoft-produkter er dyre", har end ikke undersøgt deres muligheder. Lad mig afsløre en lille hemmelighed:

Når man køber et lovligt produkt, medfølger der fordele. Såsom "rabatter". Og så siger jeg ikke mere...

Og hvis "folk" ellers gad at hive de hænder op af lommerne, og kradse sig lidt i roen. Så ville de også tænke, at "hey, her er noget!". Og indse, at man når længere ved at købe sine produkter, end at klage over de er for dyre, købe hardware, der så ikke virker, fordi man ikke har en lovlig udg. af sit OS og dermed ikke kan opdatere til SP2 (ved at godt man kan alligevel. Dette er hypotetisk, og MEGET nær sandheden).

Det eneste Microsoft er "skyldige" i, er at gøre tingene en anelse lettere, for en stor del af Verdens computerbefolkning...

Så please. Kom ikke og spil martyr. For det er hverken du eller jeg.

Det bedste vi kan gøre er, at fortælle folk som min far, om mulighederne, be' en lille bøn og håbe på, at min far så forstår at vurdere og bruge disse valg korrekt.

Indtil den dag indtræffer, vil jeg fortsætte med at råde ham til Microsoftprodukter.

For de virker!

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 01:05:45
Svar/Indlæg:
499/767
#25 --> Tja, du kan jo installere et alternativt program i Windows hvis du har lyst til det, der er jo ingen der forbyder dig at bruge Winamp frem for Medie Player, så du har jo stadigvæk valget.

Hvorfor må Microsoft ikke udbygge deres programmer - det her svarer jo til at Ford ikke må bygge navigation-systemer ind i deres biler, fordi at det vil være synd, for dem der sælger navigations-systemer til eftermontering - det er jo ren galskab !

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 07:15:00
Svar/Indlæg:
2175/21
well hvis han var smart kunne han have undgået det her ved at lave en "ren" windows som KUN var et styresystem og så sige: det er gratis til private.......og så kan i sq selv finde alle de små programmer jeg normalt har i den.........så kan ingen klage over prisen eller at der ikke er et alternativ...........var han rigtig smart baserede han den på en linux kerne :D ....se DET kunne være grinern og genialt :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 09:27:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

Så er du nødt til, over for en sådan uvidende person som jeg, at forklare hvad "en linux kerne" er. :00

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2004 12:26:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
#28: Som sagt.. jeg ser frem til at XP-light også lander i danmark på et tidspunkt🙂
Og nej... Vi har ikke meget valg. Microsoft windows er den eneste seriøse platform der findes, fordi den er sååå stor!!.
Jeg leger med linux og mac. Men bruger det ikke. Jeg henter da også drivere og det der findes til dem. Men udbudet er småt og tit useriøst.
Jeg har måske til dels et valg. Men det har alle andre forældre, bedsteforældre, småbørn osv. ikke!!

Og hvorfor må der ikke være regler for salg af software, når der er regler for så meget andet??

Og enig, vi har intet valg for at sortere fra i XP som tidligere i f.eks. 95 og f.eks. også office.
Microsoft gør det, fordi de kan gøre det!! Og det finder jeg skræmmende.

Jeg synes man ligesom man gør med alt andet der har monopol. Prøver at fremskynde andre platforme ved hjælp af regler, for at øge konkurencen, og for at gøre markedet billigere med fordel for forbrugeren.
Jeg ser frem til det kommende lovforslag i danmark, hvad angår opensource i det offentlige miljø. I Danmark ville det tvinge linux over den almindelige computer-bruger. Og så ville der måske ske ting og sager. Kina har jo gjort det, og det synes jeg er flot, at de prøver at tage konkurencen op mod microsoft!

Lidt ligesom det lovforslag med intel og AMD. At det nu bliver anset for ulovligt i offentlige miljø i EU, at udelukkende anbefale Intel. Det er jo også korrupt!! ?:(

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:22:41
Svar/Indlæg:
839/19
Du har masser af gode argumenter, men Microsofts laver direkte skræmme kampagner - deres FUD (Fear Uncertaincy and Doubt) kampagner er til for at forhindre konkurrencen.

Dommen mener jeg er fair, da Microsoft overfor konkurrenterne har en ulig fordel. Deres lukkethed gør at konkurrenterne ikke har mulighed ( i hvert fald meget ringe mulighed) for at lave konkurrence dygtige produkter.

Ja, Hr. og Fru Jensen har et valg - men hvor bevidste er de om det?
Det vil være lidt det samme som hvis du gik ned i din lokale Føtex og kiggede hvad de havde af øl og kun så Carlsberg. Ekspidienten kunne fortælle at Carlsberg udemærkede sig ved dit og dat, og at dens skum var superb og øllens sprødhed passede godt sammen med den.
Dine børn var der imod godt klar over at der fandtes øl fra Ceres, Thor, Albani, Thistedbryghus m.m. men ville ikke forvirre dig ved at informere dig omkring det. Ville det ikke være trist, ikke være klar over at man havde et valg?

Sluder og vrøvl.. Ford må da gerne smide navigation i deres biler, så fremt de giver brugeren mulighed for at flå det ud og erstatte det med noget tilsvarende eller bedere..
Det vil være det samme som at fortælle Ford at de ikke må sætte en radio i bilen, mig bekendt må de da godt det og folk er klar over at der er andre - og at de kan skiftes.

/Kingu

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 03:49:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

Du har tydeligvis misforstået pointen af mit svar. Prøv at læse det igen :)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-12-2004 09:25:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
#31:
Netop... Det er det der er problemmet.
Og det skal der laves om på, om så det er med regler!!
Det minder lidt om TeleDK's monopol her i danmark for 10år siden.
Det er praktisktaget det samme... Der blev lavet en ordentlig bunke regler, og nu har andre tele-operatøre mulighed for at indtage det danske marked, uden at blive konkureret ud af teleDK!!

fan2mas

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 10:00:16
Svar/Indlæg:
43/5
no msg

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 17:29:41
Svar/Indlæg:
839/19
Hvordan har jeg misforstået dig? Dit svar (#26) er det meste af en fristil - som så ofte før.. Så det kan være at du lige vil uddybe dig :)

I øvrigt glædelig jul folkens..

/Kingu

<2Xaspekt>Nagel

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2004 02:03:37
Svar/Indlæg:
70/12
BG har beslaglagt mit sind; jeg drømmer i Times New Roman :)

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2004 17:06:51
Svar/Indlæg:
415/19
Æv bæv vi har ikke ligeså mange penge som MS og de er langt bedre til promovering og markedsføring end vi er. Det er vi rigtig sure over og istedet for at gå ud og tjene nogle penge selv så vil vi hellere udstede enorme bøder der sørger for at MS har lidt mindre penge. Så føler vi nemlig at vi har magten og det er rigtig fedt så kan MS bare lære det og så når de sætter prisen op på deres produkter fordi vi har givet dem en mega bøde så gver vi dem bare ny og på den måde sørger vi for at ligemeget hvor dyrt det bliver tager vi pengene fra dem igen. Nøjhh hvor er vi dygtige... :l

Weeeeeeeeeeeeeeeee

Da_Ganja

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2004 23:45:23
Svar/Indlæg:
149/3
typisk...

når men jeg brugte skam også lotus office program i et godt stykke tid... men da min printer brød sammen og jeg skulle printe det ud et andet sted, fandt jeg pludselig ud af hvor irriterende det er at skulle kopier al tekst over på fx word pad også videre...

men dengang var lotus en del overlegent ms office IMHO, nu til dags ligner 2003 office den lotus jeg brugte før i tiden, bare med lidt bedre udseende og ordbog hehe.

monopol er noget værre noget folkens og det er ligemeget hvor gode dem, som har det så er...

konkurrencer fremmer nemlig udviklen, og giver os forbrugere en mere acceptabel pris.

MONOPOL IS BAAAAD MMKAY