Skæring i plexiglas

Case-modding d.  22. december. 2004, skrevet af System
Vist: 1372 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2004 23:15:24
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej, jeg ville lige høre om der er nogen der har nogle gode råd med hensyn til at skære i plexi..

står nemmelig og er igang med et større casemod, og mit første. Lige nu skal jeg ha skåret 2 firkantet huler ud i en størrelse af ca 2x3 cm, og det er jo ikke meget, og stiksaven har det lidt med at flække plexien, hvis jeg ikke er MEGET forsigtig.. som i nok kan høre er det gået galt et par gang :00

Så nu vil jeg lige høre om der er nogle gode forslag, eller om jeg bare må op hesten igen, og så være ekstra meget forsigtig, og så tag det sidste med en fil.

På forhånd takker :)

mike-the-bike

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2004 23:18:30
Svar/Indlæg:
53/7
prøv at bruge en nedstryger, det plejer at virke :D

eller en jern klinge til den stiksav. Det skulle også kunne gå

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2004 23:27:51
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg ville ligge 2 stykker træ omkring plexiglasset. Det plejer jeg at gøre. Så bare stille og roligt så bliver det helt perfekt.

Dane

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 01:27:37
Svar/Indlæg:
270/104
Et hul på 2x3cm? - Prøv med en go' gammeldags løvsav!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 01:31:23
Svar/Indlæg:
10398/435
hvem siger store tænder? hold du dig til små tænder.

må vi hører hvad dit projekt ellers går ud på? :e

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 07:19:46
Svar/Indlæg:
2175/21
FOR små tænder vil betyde at de smelter og for store at det flækker..det er balance.....jeg har en dremel agtig maskine der er yderst velegnet......

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 11:54:52
Svar/Indlæg:
235/13
Du kan, når du ellers har fået lavet hullet, nøjes med at brænde/varme savsporet istedetfor at file det jævnt.
Det gør det gennemsigtig igen, og givet en form for "frosted" look

der er en tommelfinger regel, ganske vist til metal, der siger at man skal altid have midst 2 tænder i materialet .

Det vil sige at saver du i en plexi plade der er 1 mm tyk skal din tand afstand ikke overstige 0,4mm.
Og for et meget pænt resultat gerne 3 tænder i materialet af gangen.

At materialet af og til smelter, skyldes jo at man kører med for høj hastighed på klingen, vælg en stiksav der kan skrues ned i hastighed, det tager længere tid ganke vist, men resultatet bliver også derefter.

God fornøjelse, og husk at vise det frem når du er færdig.

/TorQue

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 12:43:26
Svar/Indlæg:
148/42
Alt det Akryl og Lexan jeg arbejde med, bruger jeg små tænder og hurtige maskiner.
Stik sav med Aluklingen, en overfræser er også rigtig godt, bormaskine med metal bor, rundsav med alu klinge.
Så små tænder og højhastighed er godt.
PASPÅ med den store hastighed, det går hurtigt at akrylen eller lexanen smelter.

Det der med at få ting klart eller frostet, skal slibe, polerer og sluttet af med tandpasta og papir, man kan også når man har poleret det voldsomt, bruge en varme pistol.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:48:17
Svar/Indlæg:
3329/182
Hvis du har adgang til en overfræser kan den også være en god hjælp. Du skal bare finde et godt punkt med hensyn til antallet af omdrejninger og så ellers spænde pladen fast oven på f.eks. et stykke træ, men du finder vel nok en løsning ;)