Projekt : Peltier køleskab.

Diverse d.  23. december. 2004, skrevet af Barkou
Vist: 941 gange.

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 12:59:27
Svar/Indlæg:
229/18
Hej gutter.

Sagen er den, at mig og en gut der hedder Barkou, har lige fået juleferie fra HTX, hvor vi begge går på 3.årgang. Nu er vi vant til at vi hele tiden skal lave lektier......... *host*.... så et eller andet skulle vi tage os til. 8) Nu var det så at Barkou købte et lille sødt peltier element på 80 W til det meget omtalte OC LAN 04, så hvorfor ikke lave et køleskab til medbringning ved LAN´s osv. Derudover skulle den også kunne klare et par Odense Classic :p

Vi kastede os straks over projektet, og var ude for at købe et par billige Intel box kølere til 40 kroner stk. og lidt kølepasta. Da vi kom hjem fandt et par gamle højtalerkasser vi kunne bruge som selve køleboksen. VI splittede den ene kasse fra hinanden for at lave et låg. I dette låg skar vi hul til den profil, som skulle virke som køleelementet.

Selve køle/varme elementet er samlet her på billede 1.

Til at skille den varme og den kolde side fra hinanden, fandt vi et stykke plastik som var 2 mm tykt. Heri blev der skåret ud til peltier elementet, og 4 huller til fastspænding mellem de to aluminium profiler. Til at spænde profilerne om peltier elementet måtte vi lave en nødløsning, så vi bruge nogle ledninger, og bandt den godt stramt omkring. På begge sider af elementet blev der påført kølepasta, inden samlingen. Ved at se på billede 2. kan man se hvordan det er fastgjort i låget.

Til sidst skar vi isolering ud i flamingo, så vi bedre kunne holde på kulden.

Færdige resultat:
Nu var det bare at ligge 8 stk. sodavand ned i kassen, tilslutte elementet til en ekstern strømforsyning som vi kortsluttede.
Vi testede med Barkou´s Shuttle, den kunne kun trække elementet på 5 V, så det var ikke helt holdbart, da hans psu er på små 240 W.

Vi brugte desuden en front fra et gammelt kabi, hvori der var temperatur måler. På den måde kunne vi holde øje med temperaturen.
Til at køle den varme profil ned, brugte vi en 90 mm. Shuttle blæser, som larmer mere end box køleren :p

Målinger:
Vi lavede de første målinger før vi havde lavet isolering, og hvor vi stadig brugte den 70 mm. Intel box køler. Anden sæt målinger er vi ved at fortage nu, med Shuttle blæseren og isolering.

Måling 1 - 70 mm blæser u. isolering
Profil varm: 48 grader
Profil kold: 2 grader
Den kørte natten over, hvor kassen med 12 stk. dåser faldt fra 18 til ca. 16 grader

Måling 2 - 90 mm shuttle blæser m. isolering
Profil varm: 43 grader
profil kold: ca. 5 grader

Der bliver testet på liv og løs, så der kommer flere målinger senere. Derudover har vi også nogle flere billeder som også kommer op senere.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:15:53
Svar/Indlæg:
3329/182
Wauw fra 18 til 16 grader :e

Jeg tror ikke helt I har formået at bygge det ordentligt når temperaturforskellen er over 12 timer :l

Men nu er luft jo heller ikke det bedste til at overføre varme :00

Jeg forstår heller ikke helt teknikken i det der - det ser helt forkert ud i mine øjne med en køler på begge sider af elementet.

I skal jo ned på en temperatur omkring de fem grader i kassen før det er sjovt :00

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:18:33
Svar/Indlæg:
3329/182
Desuden er det også lang tid siden jeg har set så dårlig en isolering af en kasse :p

Alle samlinger skal tætnes ordentligt - ellers vil kulden sive ud og træ er ikke ret isolerende - selvfølgelig mere end metal, men stadig langt fra lige så godt som flamingo eller mineraluld som kommer ned omkring Lamda 39 eller 36.

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:36:47
Svar/Indlæg:
229/18
tak for den hurtige respons.

#1 -> Vi var selv lidt skuffede over forskellen på 2 grader, men vi blev enige om at det skyldes de 12 stk. sodavand = 4 Liter. Og overhoved ingen isolering, derfor lavede vi en række forbedringer, som vi er ved at teste igennem nu. Bl.a. nedsatte vi mængde af dåser fra 12 til 8 stk...

#2 -> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis du kigger på billede 6 og 8, kan du se vi har brugt 20 mm. flamingo på alle sider. Har du nogen forslag til forbedring af dette? Er det nødvendigt at tætne i samlingerne med noget lim af en art?

Nu skal det self også lige siges at ingen af os har erfaringer mht. peltier eller noget lign. Det samme med isolering, så i hjertelig velkommen til at komme med forslag til forbedringer.... :00

Vi har overvejet nogle ting, som i evt, kunne hjælpe os med at besvare:

1. Vi skal have sat en bedre profil på toppen, så den bedre kan komme af med varmen, dette vil også resultere i en bedre køling, da dette peltier ca. kan lave en temperaturforskel på 40 grader. Vil det være nogen ide at sætte en større profil på undersiden også, til at overføre kulden til luften?

2. Vil det forbedre køleevnen hvis vi fik noget ventilation i kassen?

Mvh Tz og Barkou

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:44:51
Svar/Indlæg:
807/31
fedt at du kunne bruge det ;)

mht. målingerne, så kan jeg sige at det ser meget ude mærket ud.

jeg har lavet de samme målinger i mit køleskab, som dog er vandkølet, og der kom jeg også frem til en delta T på ca 45 grader.

jeg lavede en række målinger, hvor en balje med vand blev kølet af ca. 5-7 litter knuste isteninger, og havde derfor en vandtempratur på ½ grad i indløbet og 1,3 i udløbet. dette resulterede i at blæseren på den kolde profil nærmest frøs til, og selve elementet målte -32 grader :o

når du tilslutter PEC'et på PSUen, så skal du sørge for også at have noget modstand på 3,3V eller 5V linien... bare på en ca 5-10W. Ellers kører du 12V linien helt i bund, hvis det vel og mærke ikke er en kvali PSU.

PS: har i også en blæser på den kolde side? det vil gøre at indholdets tempratur hurtigere vil falde ;)

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:47:10
Svar/Indlæg:
807/31
en lille blæser på kulde siden, vil gøre underværker... måske bare 40-50mm blæser.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:49:07
Svar/Indlæg:
3329/182
#3 Okay så kommer det ;)

Jeg er overbevist om at jo mere i fylder i kassen på nuværende tidspunkt jo bedre vil den virke da i får mindre luft ;)

I den reelle virkelighed så er en fryser også mere økonomisk jo mere du fylder i den af madprodukter.

Jeg kan godt se at i har isoleret kanterne rundt i kassen - det er bare ikke nok. Desuden fungere jeres peltier ikke optimalt.

Hvis i putter en metalplade ned i bunden af jeres kasse og der tilmed er lidt plads nedenunder så kan i sætte den kolde side af peltieret til metalpladen og derefter en blæser på den varme side af peltieret.

Altså sådan at alt køleskidtet vender nedaf i kassen og metalpladen kommer til at være øverst så sodavanderne kan stå derpå.

Bare sørg for noget luftgennemstrøm igennem til peltierblæseren.

Mht. isolering så skal samlinger mellem pladerne helst limes og tapes medmindre i kan finde noget bedre. Desuden vil det også være en fordel at isolere top og bund.

Jeg laver lige et hurtig tegning og smider i min profil og poster et link her når jeg har den færdig. Indtil da har du min beskrivelse ;)

jsv

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:52:09
Svar/Indlæg:
315/39
til barkou... jeg oplevede samme problem med en slags waterchiller 2x50watt peltier.... det tog også lang tid før test bassinet på 1 liter faldt i temp....

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
23-12-2004 13:54:52
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har også lavet noget lignende, et køleskab til en ½liter cola. Med et 30 W peltier element. Det var bare ikke så godt isoleret. Men det er da en fed ide. Lidt stjålet fra Carlsberg's lille køleskab, det man kunne vinde på et tidspunkt.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:57:48
Svar/Indlæg:
3329/182
Her har du et link mester ;)

http://www.overclocking.dk/bil...

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 13:58:22
Svar/Indlæg:
807/31
det kræver imo rigtigt meget ombygning, at smide en metalplade i bunden, selv om dette klart ville være en meget god løsning.

og det med at:"jo mere i fylder i kassen på nuværende tidspunkt jo bedre vil den virke da i får mindre luft ".
dette betyder utrolig lidt i deres sammenhæng. Det bedste for dem ville være at bruge en blæser, der får luften til at sirkulere, som du selv nævner.
dette vil også være det mindst omfattende

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:04:29
Svar/Indlæg:
3329/182
#10 Jeg ved det er lidt af en ombygning, men når man skal lave noget kan man lige så godt lave det ordentligt og det der med at have en blæser på den kolde side burde ikke give det vilde da den blæser der kommer til at sidde på den side ikke kan køle til lavere temperatur end det luften er nede i kassen - dvs. at den egentlig bare er der - den laver ikke noget - det er blæseren på den varme side der skal lave alt arbejdet.

Desuden betyder det med hvor meget luft der er i kassen meget - hvis de putter en sodavand ned i kassen er der rigtig meget luft som er dårlig til at afgive varmen til peltieret - så sker der ikke meget.

Men en blæser ville kunne hjælpe - men hvis du har flere sodavander og og blæser går det endnu hurtigere.

Så jeg vil våge at påstå at det betyder alt ;)

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:07:46
Svar/Indlæg:
3329/182
Jeg tror simpelthen ikke på man kan opnå et godt resultat med den nuværende løsning da det vil tage alt for lang tid før at sodavanderne bliver kolde - hvis vi etc. siger at de får temperaturen til at falde godt over ca. 6 timer så har de altså med garanti drukket de 12 sodavand inden hvis de er min. 2 mand og er til LAN.

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:27:52
Svar/Indlæg:
807/31
da jeg havde mit køleskab med til OC-LAN, kunne mine 6 colaer fint blive kølet på den tid det tog for mig at drikke dem, og spiffen havde vist også 2, som han fik smidt i.

i mit skab, er det kun de 4 nærmeste colaer der bliver kølet, og resten falder med samme tempratur, som barkou beskrev i #0.

så blæseren gør underværker...

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:32:52
Svar/Indlæg:
229/18
Tak igen for den hurtige respons, men hvad pokker, det er jo også OC.dk vi taler om.

Det er meningen at det skal kunne køle sodavander til 1 person, og det vil self kræve at den skal stå i 5- 10 timer før den er rigtig kold. Derudover skulle man have noget der kunne holde på kulden, så man ikke skal køle det hele ned igen.....

Mvh Tz og Barkou

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:34:05
Svar/Indlæg:
3329/182
#13 Okay ja - jeg skulle lige tænke tanken ordentligt igennem, men nu kan jeg se hvad du mener - Du vil selvfølgelig sætte den til at blæse igennem ribberne og ikke ned på selve profilen :00

Men jeg tror stadig at langt den bedste løsning vil være den med metalpladen da man hvis man ønsker det kan komme ned på minusgrader :p

Så er der mulighed for slushice :e

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:35:54
Svar/Indlæg:
3329/182
#14 Hvis bare den bliver isoleret ordentligt kan den som sådan holde temperaturen tæmmelig længe, men det kræver altså fingersnilde ud over det sædvanlige og at I laver en noget bedre løsning end det der er på billederne ;)

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:39:26
Svar/Indlæg:
807/31
yep.
helt enig i at den med metalpladen ville være den hurtigs kølende metode.
man kunne evt udbygge den lidt, og fylde noget på pladen, så kontakten mellem plade og cola ville være støre! måske bare lave en vandtæt beholder, og fylde op med vand.. når først vandet er koldt, er det bare at sætte colaerne i... så går det sku stærkt 8)

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:44:07
Svar/Indlæg:
3329/182
#17 Jeg kan bare ikke så godt lide den med vand - lige pludselig er der nogle tosser der pøler rundt og får den væltet - ikke så fedt hvis ens PC så er involveret :00

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 14:46:13
Svar/Indlæg:
807/31
#18 8)

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 22:13:44
Svar/Indlæg:
588/68
Epi^zepto -> Tak for din tegning, den var meget illustrativ.

Det du siger omkring at der skal være så lidt luft som muligt for at køle bedst, det kan jeg ikke rigtig få til at passe i vores tilfælde. Du skriver også at en fryser bliver mere økonomisk jo flere madvare der er i, og det kan jeg godt følge dig i. Vi snakker bare forbi hinanden.

Det jeg tror at du mener det er at hvis man tager en fyldt fryser, og måler hvor meget strøm den bruger, set i forhold til en tom en, så vil det være bedst med den fyldte. Men hvis du, som vi skal, have den med til LAN´s hvor den skal køle det hele ned igen og igen, vil det svare til at du sammenlignede hvilken fryser der først kom ned på -18 grader, den med madvare, som først skal fryse alle madvarene ned, eller den tomme fryser, så ville der her være meget stor forskel.

Det jeg mener det er at uafhængig hvor meget luft der er i, så skal vi have kølet de 8 sodavand (husk at vand er meget svære at køle ned end luft), så hurtigt som muligt, samt at hvis køleren er i gang, og man bytter de 8 sodavand ud med 8 nye, så skal den kunne udnytte kulden fra før (enten ved en vandbeholder, metalplade, eller andet) så den nu i løbet af meget kort tid har kølet de nye sodavand ned...

Mvh Tz

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2004 22:50:39
Svar/Indlæg:
767/119
Hehe - fedt projekt! BTW: Vi går sgu på samme skole :e

Surfmaster

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 00:48:50
Svar/Indlæg:
83/3
#15, ideen med metal pladen kunne måske være god nok, men jeg ville nok sætte den over sodavandene. Der burde være et par grader at vinde der, da kulden jo falder nedaf, og varmen stiger op.
Der burde dog nok være en lille blæser for at optimere kølingen inde i køleskabet når det er lukket, så man får kølet alt luften og ikke bare det nederste/øverste f.eks.

Har også selv lavet et køleskab (bare bygget ind i et kabinet) hvor jeg snart skal have opgraderet det, med bedre køling af den varme side på peltier, og dobbelt så god isolering som det har nu. 8)

se evt. her:

http://www.modders.dk/guides/s...

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 03:51:18
Svar/Indlæg:
1581/5
se hvad dem der laver køleskab til biler gør, for de virker, og er også bygget op omkring peltier køling.
eller endnu bedre, køb et 80w "køleskab" til 399 i den lokale bil-dille ting ;)

så kan i evt. splitte det af og "tune" det eller lign.

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 13:36:20
Svar/Indlæg:
229/18
Hej igen.

Nu har vi leget lidt videre, og jeg har fået skiftet den "varme" intel box køler ud med en "lidt" bedre profil, nemlig en SP-94. Af blæsere bruger jeg stadig en intel boxblæser nede i kassen, og på profilen har jeg sat to billige, men rigmelig kraftige blæsere på hver side, så der bliver suget luft ned i toppen af profil, og udgennem blæserne på hver side. Dette gøre at mængde af luft som passere profilen næsten fordobles....... :00

Nu tager det en halv til en hel time at køle de 8 sodanvand ned, og hvis jeg fjerne box køleren nede i kassen, fryser profilen til efter små fem minutter.8)

Mit termometer er desværre gået i stykker så jeg har desværre ikke nogen temp. målinger.:l

Er ved at planlægge en større kasse, så der kan være mere end 8 sodanvand i, måske en ½ til en hel kasse a 24 stk....... :e Men der skal nok også laves nogle modifikationer før det kan blive en realitet..... :e :e

Mvh Barkou

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 13:48:49
Svar/Indlæg:
1081/37
#24 du skulle vel ikke have nogle billeder og tegninger af resultatet?

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 13:57:59
Svar/Indlæg:
229/18
Jeg er lige i skole. Men jeg kan smide nogle billeder op når jeg kommer hjem, kl ca. 5..... ;)

Mvh

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 14:01:22
Svar/Indlæg:
1081/37
det lyder fint

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 17:15:46
Svar/Indlæg:
229/18
så er der nye billeder

jeg har lige fået købt 4 nye billige blæsere til 10 kr stk som jeg skal prøve at smide på, på samme måde som dem her.
Jeg montere dem i morgen

Mvh

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 17:24:10
Svar/Indlæg:
1081/37
#28 nice nok:) det var lige før man skulle gøre et forsøg med vandkøling af peltier elementet, det kan være at man så kan få temperaturen endnu længere ned

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 18:01:30
Svar/Indlæg:
1341/56

hmm ellers en god ide, kunne være man skulle leje lidt med det 226w pelt man har liggende 8)

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 19:27:54
Svar/Indlæg:
217/32
hvad er så de nye temps efter i har fået sat de andre blæsere på?

thumps up for et grinern projekt.. ;)

-René

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 20:03:53
Svar/Indlæg:
229/18
Nu mit termometer er desværre gået i stykker. men efter bare 5 min er der is på køleprofilen på den kolde side :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2005 22:14:19
Svar/Indlæg:
2664/97
Mon ikk i kan få det pænt koldt med sådan et TEC element her :p :e http://www.frozencpu.com/exp-0...

hehe

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 18:06:34
Svar/Indlæg:
229/18
Nu er der så blevet smidt 4 blæsere på, og jeg kan kun sige at den nu køler meget vildere :)

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 19:58:55
Svar/Indlæg:
54/0
Er det et projekt i skolen? eller er det bare noget i laver for sjov?

Hvis i skal opnå lavere temperaturer er det nok ikke kun køling af den varme side der skal fokuseres på, men også køleeffekten. Med 80W er det jo begrænset hvor hurtigt man kan køle en håndfuld bajerer/sodavand, uanset om der er en metalplade i bunden og det hele er køleboksen er kold når varene indsættes.

Hvor lav temperatur kan i opnå? Skal i snart have en termostat på for at undgå frost eller hvordan ser det ud?

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 20:22:30
Svar/Indlæg:
541/22
Hvorfor fanden gidder min ikke.

Hvad sætter i mellem den varme og kolde pofil som isolering der hvor der ikke er noget tec ellement.

Jeg kan ikke få den varme profil under 34 grader. Hvor ligger jeres på. Min kolde er der en gammel p4 køler men der er ikke noget der minder om is på den.

Skal jeg ha den varme profil længere ned ?

Er en blæser på den kolde side en rigtig god ide eller....

Isolering er 3 cm i kassen og elementet er et 156 watt.

Kassen er dog lidt stor kan rumme 6 litter sodavand.

Håber i også kan hjælpe mig :D

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 21:59:09
Svar/Indlæg:
229/18
Jeg har smidt et stykke plastic mellem de 2 kølerprofiler, altså skåret et hul i plastikpladen og så lagt pelt elementet der. Hvis du vil have dine sodavand/øl kølet ned hurtigt så skal du have noget ventilation nede i kassen, for den skubber alt den "varme" luft fra sodavandene op til den kolde profil. Hvis jeg har en blæser nede i kassen så tager det ca ½ time at få 8 colaer ned på 5 grader, uden køler tager det over 1½ time..

Hvor mange volt giver du til pelt elementet?

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 22:25:42
Svar/Indlæg:
541/22
Tror bare det er den blæser jeg mangler ned i kulden... JEg har målt under 0 grader på den kolde profil men temp i kassen vil ikke under 15... Er det noget en blæser vil kunne ændre på ???

?:(

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 22:33:59
Svar/Indlæg:
229/18
Når jeg ikke har blæser på fryser den til med det samme, men når der er blæser på så fryse den ikke til, så jeg vil anbefale dig at få smidt en blæser på din kolde profil, det burde få din kasse ned på 5 grader

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 22:55:27
Svar/Indlæg:
541/22
Også selvom den er så stor....

Jeg mangler at bygge den helt færdig.

MEn jeg kan se at der begynder at komme frost på p4 køleren dog ikke efter 5 min men en halv time ca.

Jeg prøver med en blæser imorgen...

BTW: Har du et bud hvor lang tid det vil tage for et 156 watts pletier ellement som er 35 grader på den varme side, at køle 4 litter cola ned til omkring de fem grader.

Tak for hjælpen.

dusted

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 23:11:58
Svar/Indlæg:
109/37
#1 well, køleren på den varme side af elementet er til at fjerne varmen fra elementet.
Køleren på den kolde side af elementet er til at fjerne varmen..

MEN !!! husk liiiige, at selve elementet faktisk producerer 80 watts varme i sigselv, som skal væk udover de ~10 watt i luften, er ikke sikker på en intel box køler kan fjerne 90 watt effektivt..

dusted

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 23:17:06
Svar/Indlæg:
109/37
uhm, et forslag mere, når i kører peltet ved 12 volt
og i har en profil som rent faktisk kan fjerne varmen:
lav en metalplade med en godstykkelse på 3-4 mm (helst alu), på oversiden af den smider i så pelt+køler så den kolde side kommer ned mod pladen, isoler grundigt op oversiden med evt. flamingo plade..

på den måde får i jer en god stor kuldeflade, som i kan bruge som låg (og som alle ved, falder kulde..)

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2005 23:29:10
Svar/Indlæg:
229/18
# 40

Ved fysiske udrgninger så vil det tage:

4Kg*((4180 J/(kg*K)*15 grader /156W=1607 sek ~28 min

Det er den tid det tager at køle 4 L vand med fra 20 til 5 grader med 156 W. Dette forudsætter at det er et helt isoleret miljø og der ikke går noget varme til spilde i elementet.

Realistisk skal du nåk ikke regne med at du får mere end max halvdelen ud af det. så vil det se såsan ud:

4Kg*((4180 J/(kg*K)*15 grader /78W=3215 sek ~ 54 min

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2005 13:54:47
Svar/Indlæg:
541/22
Mange tak #43

Og tak til alle det halp enormt meget at sætte en blæser på den kolde side.

Kan få køleskabet ned på 1 grad uden noget i....

Og endnu engang tak til Barkou....

Barkou

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 15:28:16
Svar/Indlæg:
229/18
Det er rigtigt, her er en artikel som forklere det meste du "bør" vide om peltier.

http://www.h2okoeling.dk/?site...

Flæsketarzan

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2005 16:31:17
Svar/Indlæg:
201/72
Dejligt med alternativ køling af drikkevarer...mer af det tak :)