Barebone til NAS

Diverse d.  24. december. 2004, skrevet af adrinator
Vist: 281 gange.

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:42:40
Svar/Indlæg:
118/26
NAS = Network Attached Storage for dem der ikke ved det. Man kan vel også kalde det for en filserver.

Jeg har gået og puslet med tanken om at anvende en barebone som filserver. I stedet for at have mange HD i min PC så ville jeg gerne bruge en ekstern enhed til at lagre ting på. Min erfaring er, at nu flere ting man smækker i sit system nu varmere bliver det og langsommere. Kan godt være det bare er mig, men sådan synes jeg nu det er. Ideen er, at forbinde filserveren med netværked sådan at jeg kan gemme ting der i stedet for min HD, musik, dokumenter etc.

Men jeg er lidt tabt hvor jeg skla starte og hvordan jeg skal gøre det.

Min idea var at købe en rimelig billig barebone og smække en forholdvis sløv CPU i da den som filserver næppe behøver at køre med en trilliard trillion mhz. Dog er den mindste CPU jeg lige kunne finde en 2,2Ghz cleron. Grunden til at jeg vil have en lille cpu er varme, systemt skal helst være lydsløst så nu mindre varmeudvukling etc nu mere lydløs køling vil jeg kunne klare mig med, regner jeg med :D

Spekulerer på om jeg kan forbinde den direkte med min PC via USB? Tror det ikke, men kunne da godt være det var muligt. Ellers forbind til en switch så jeg kan få adgang den vej igennem, muligvis via ftp server fremfor windows share. Tror Linux ville være godt på den, selvom jeg aldrig har leget med det.

RAID 1 ville muligvis være nyttigt, men har ikke besluttet mig.

Er der nogen af jer OC'ere der har sådan en fætter?

Som jeg ser det skal jeg bruge:

1x Barebone. (Nogen der kan forslå en god lydløs en, har kigget på nogle fra ABIT osv, men de fik bedømmelse "noisy".

1x CPU

RAM, harddiske og måske smække en CD brænder i hvis den kan være der. Self netkort så den kan forbindes til netværked. Styresytem, tjah, windows eller linux, linux er gratis så det hjælper.

Grafik må gerne være indbygget eftersom den ikke skla anvendes til andet en lager.

Overvejede en med Intel 845G og så en Cleron 2,2, som jeg underclocker for at holde temp nede.

Tips, trickes, idder eller eventuetl guider er velkomen. Søgte på google men fandt kun en forum tråd om det, og den var ikke så lang.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:46:14
Svar/Indlæg:
6624/113
Man kan få ganske udemærkede bundkort til den slags i mATX format, og så skal du bare have et microtower. Tricket med barebones er jo gerne at de er dyre, der er ikke plads til mere end 2 HDD's, og der skal arbejdes en del med støjniveauet fordi der er så lidt plads.

Det med at man får en varmere og langsommere PC jo flere ting man sætter til den - det er en saga blot. Idag kræver P-ATA / S-ATA enheder så lidt af bundkortet og PCerne er blevet så hurtige at man ikke mærker det, næsten uanset hvor mange diske man har sat til.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 03:10:46
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg kan sige så meget at det er en god ide at forbinde med Gigabit eller Firewire 1 eller 2 hvis du bare skal i nærheden af en god ydelse :)

God jul til dem der fejrer det.

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 11:33:15
Svar/Indlæg:
118/26
Så i stedet for en barebone skulle jeg tage et mATX mobo og et microtower? Kunne da være en ide. Firewire/Gigabit. Tjah, jeg har ikke lige gigabit netværk så det skulle så være firewire, men så skulle jeg jo fortbinde min PC direkte med filserveren.

Nå, jeg må kigge vidre, prøver at se om jeg kan finde et meget lille tower og et mATX board.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 11:53:09
Svar/Indlæg:
4337/121
#3 Gigabit netwækskort koster da kun få hundrede kroner for 2stk PCI kort.

Jeg har da et bundkort der måler 22x24cm (BxH) med onbord GFX og lyd 3x SD-Ram pladser og 4xPCI porte 2xUSB O.S.V. eventuelt incl AMD K6-2 450Mhz CPU.
Jeg har dog ingen ide om hvor store diske det kan tage men selve hardwaren skulle nok kunne trække en fil server eller ligende.
Har også en 300W PSU.

200kr pp for det hele eller 300kr med 14" skærm Afhentet (Odense)

Skriv hvis det kan bruges.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 11:58:06
Svar/Indlæg:
4337/121
Her er der et rimelig lille kabinet til billige penge http://www.tjdata.dk/default.a...

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 12:00:51
Svar/Indlæg:
322/10
ellers kig på nogle Via / EPIA boards,
http://www.mini-itx.com/
fås op til 1,2 Ghz. mobo'erne fylder ca. 18x18, passiv eller rimeligt lownoise køling på onboardCPU.
2x PATA, 1x floppy, onboard LAN, lyd, grafik.
De er vist ikke med SATA endnu?.

Har selv en der kører FreeBSD med web/ftp/SSH/SQL/Samba server bygget ind i et humidor (pic i profil)
8)

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 12:05:34
Svar/Indlæg:
322/10
høps, så lige denne:
http://www.mini-itx.com/projec...
det er vist lige hvad du er efter?
:e

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 12:26:27
Svar/Indlæg:
118/26

Jeg kan ikke komme til odense :)

Ja det er godt nok en lille fætter. Den koster hellere ikke alverden og set fra øjemål er den vist like til mATX. Jeg går ud fra at en almindelig PSU passer ind i toppen. Dette kabinet vil passe godt tror jeg eftersom jeg selv kan vælge resten af udstyret og gå efter lavt strømforbrug og stilhed.

# 6+7

Yummy, gode links. Takker.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2004 12:37:24
Svar/Indlæg:
4337/121
#8 jeg kan da sende men uden skærm.

Lige lidt info der kan hjælpe med valg af forbindelses type:
USB 1,1 Håbløst langsomt bruger mange CPU kræfter.
USB 2,0 ca 20Mb/s bruger mange CPU kræfter.
Firewire 1 ca 30Mb/s Bruger meget lidt CPU kræfter.
Firewire 2 ca 60Mb/s Bruger meget lidt CPU kræfter.
10/100 kort ca 12Mb/s.
Gigabit kort Hurtigere end hvad en normal disk kan håndterer.

Overstående er taget fra hukommelsen såå...