Superbruger
Tilføjet:
24-12-2004 01:42:40
Svar/Indlæg:
118/26
NAS = Network Attached Storage for dem der ikke ved det. Man kan vel også kalde det for en filserver.
Jeg har gået og puslet med tanken om at anvende en barebone som filserver. I stedet for at have mange HD i min PC så ville jeg gerne bruge en ekstern enhed til at lagre ting på. Min erfaring er, at nu flere ting man smækker i sit system nu varmere bliver det og langsommere. Kan godt være det bare er mig, men sådan synes jeg nu det er. Ideen er, at forbinde filserveren med netværked sådan at jeg kan gemme ting der i stedet for min HD, musik, dokumenter etc.
Men jeg er lidt tabt hvor jeg skla starte og hvordan jeg skal gøre det.
Min idea var at købe en rimelig billig barebone og smække en forholdvis sløv CPU i da den som filserver næppe behøver at køre med en trilliard trillion mhz. Dog er den mindste CPU jeg lige kunne finde en 2,2Ghz cleron. Grunden til at jeg vil have en lille cpu er varme, systemt skal helst være lydsløst så nu mindre varmeudvukling etc nu mere lydløs køling vil jeg kunne klare mig med, regner jeg med :D
Spekulerer på om jeg kan forbinde den direkte med min PC via USB? Tror det ikke, men kunne da godt være det var muligt. Ellers forbind til en switch så jeg kan få adgang den vej igennem, muligvis via ftp server fremfor windows share. Tror Linux ville være godt på den, selvom jeg aldrig har leget med det.
RAID 1 ville muligvis være nyttigt, men har ikke besluttet mig.
Er der nogen af jer OC'ere der har sådan en fætter?
Som jeg ser det skal jeg bruge:
1x Barebone. (Nogen der kan forslå en god lydløs en, har kigget på nogle fra ABIT osv, men de fik bedømmelse "noisy".
1x CPU
RAM, harddiske og måske smække en CD brænder i hvis den kan være der. Self netkort så den kan forbindes til netværked. Styresytem, tjah, windows eller linux, linux er gratis så det hjælper.
Grafik må gerne være indbygget eftersom den ikke skla anvendes til andet en lager.
Overvejede en med Intel 845G og så en Cleron 2,2, som jeg underclocker for at holde temp nede.
Tips, trickes, idder eller eventuetl guider er velkomen. Søgte på google men fandt kun en forum tråd om det, og den var ikke så lang.