X800 RAM-placering og allokering

Overclocking d.  25. december. 2004, skrevet af mick-j
Vist: 440 gange.

mick-j

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2004 20:55:58
Svar/Indlæg:
168/22
Hej,

Ved ikke om dette er det rette forum, men jeg prøver alligevel..

Ved I, om der er en sammenhæng mellem hvor RAM-chippene sidder på X800 og hvordan RAM'en allokeres?

Med andre ord, når et spil allokerer 128MB RAM, tager det så først RAM'en på samme side af PCB'et som GPU'en eller sker det som en ligelig bid af alle chips?

Med helt andre ord: Kan man nøjes med at køle kun den ene side af RAM-chips på et X800 kort, hvis man alligevel kun allokerer 128MB?

Grunden til jeg spørger er, at min nye X800-profil (AC aquagratiX800) kun køler den ene side, dvs. GPU + 128MB RAM, og hvis allokeringen sker som en lille bid af alle chips, redder det jo ikke noget at køle halvdelen af RAM-chippene.

Morpheus@HOOD

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2004 21:03:27
Svar/Indlæg:
637/63
Et godt spørgsmål er med på en lytter. Har nemlig samme kølehoved som dig, og har også tænkt i de baner.

mick-j

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 04:26:46
Svar/Indlæg:
168/22
I forbindelse med mit oprindelige spørgsmål, tænkte jeg, at jeg ville lave en lille test af nævnte køler mod min gamle GPU køler (Xice XGK) samt den originale køler. Dette burde give et hint om hvorvidt der er noget at hente på RAM ved at køle kun på den ene side samt give et sammenligningsgrundlag mod andre kølere. Da jeg alligevel var igang, skulle jeg også lige prøve den oldgamle Koolance blok (på størrelse med en tommeltot) jeg har haft liggende, men aldrig har brugt..

Testen blev kørt på min nyligt omtrukne ekstramaskine med flg. specs:
- Abit IC7-MAX3
- P4E 3.2 ikke overclocket m. Intel InABox køler
- 2x512MB Ballistix PC3200 @ 200Mhz SPD 2.5-2-2-8
- Sapphire Radeon X800 PRO
- WinXP PRO UK SP2 og Catalyst 4.12

Kølere:
A. Std. ATI reference køler

B. Koolance EXOS ved setting 1 (no-noise) og Xice XGK ATI

C. Koolance EXOS ved setting 1 (no-noise) og AC aquagratiX800
http://www.studiedata.dk/produ...
D. Koolance EXOS ved setting 1 (no-noise) og Koolance VGA kølehovede
http://www.studiedata.dk/produ...

Til alle vandkølingsløsninger bruges 6/8mm slange
Der bruges Arctic Silver Ceramique kølepasta.

3D Mark 2001 SE ved std. clocks (475/450) = 21876

Testen foregik således:
1. Sæt udgangspunkt til 520/540 i ATITool da dette er et stykke under kendt max. på std køling
2. Køre ATITool MAX GPU i 20 min
3. Sæt GPU til 5Mhz mindre end MAX fundet i 2, og find MAX RAM
4. Sæt RAM til 5Mhz mindre end MAX fundet i 3, og kør artifact test i 10 min
5. Kør en 3D Mark 2001SE ved fundne MAX-5Mhz/MAX-5Mhz
6. Hvis denne fejler, skru 5Mhz ned på GPU og prøv igen. Hvis den ikke fejler, skru op og prøv igen.. usw..

Resultat:

Bench clock 3D Marks
A. 535/546 22539
B. 555/565 22794
C. 555/569 22728
D. 555/569 22649

Som det ses, leder vandkølerne så meget varme væk, at der også sker en betydelig forbedring af RAM-hastigheden. Subjektivt er der en stor forskel på C og de andre, idet PCB'et er markant køligere. En blæser henover PCB'et kunne måske hjælpe lidt på sagen, men det prøvede jeg ikke.

De gange, 3D Mark gik ned, var pga. den frøs; der var på intet tidspunkt artifacts. Derfor ville et voltmod sandsynligvis gøre underværker, og give endnu større afstand fra luft- til vandkølerne. Derudover ville man sikkert også kunne begynde at se en forskel på de tre vandkølingsprofiler. Ud fra ovenstående tal er det jo ikke svært at konkludere, at Koolance hovedet til ca. 168,- giver lidt mere for pengene end AC hovedet til 549,-.

EXOS'en var ikke en begrænsende faktor. Luften der kom ud fra radiatoren var lun, ja nærmest kold. Har tidligere kølet 2xXeon 2.4@3.5Ghz med selvsamme EXOS, og der var luften ret varm ;)

Slutteligt ser det ikke ud til at RAM-kølingen har nogen virkning - om det så ville hjælpe hvis der kom køling på begge sider er uvist.