DIY Projekt - Byg dit eget USB lydkort.

Litteratur d.  26. december. 2004, skrevet af Kays
Vist: 351 gange.

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 11:57:44
Svar/Indlæg:
406/600
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Micker

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2004 12:41:05
Svar/Indlæg:
1012/98
Kanon guide, good work micma18, jeg har fulgt det lidt på hifi4all.dk.
Men jeg har ikke helt fået fat i alle detajlerne, kan man få 5.1 kanals lyd hvis man sender lyden videre til en ekstern dekoder via SPDIF?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 12:47:20
Svar/Indlæg:
23132/740
Hmm... interessant artikel.

Jeg er ikke helt enig med ham i hans udregning af SNR. Men som så meget andet i "den" branche er det jo mere eller mindre et individuelt valg, frem for en reel standard der er tale om.

Det er bestemt et spændende projekt. Men tillader mig at tvivle på, at det kan konkurrere med "større" kommercielle produkter (ved godt, at han selv belyser, at det er billige produkter han vil overgå).

Jeg kunne godt tænke mig at se en grafisk fremstilling af SNR for dét lydkort, og evt. også nogle andre. Det skulle ikke være så svært at fremstille.

Og til sidst: Kunne seriøst godt tænke mig at høre det i funktion :e

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 13:35:38
Svar/Indlæg:
4120/115
Nope, kun stereo!
Men hvis du læser i artiklen nede hvor jeg skriver om S/PDIF, så kan du se hvorfor 😉

Nej det bliver nok lidt svært at konkurrere med kommercielle lydkort, når man kigger på specs. men hvis man udelukkende bruger ørene, så er det særdeles konkurrence dygtig. De eneste lydkort nede i den klasse som jeg sammenligner med, som jeg endnu ikke har hørt, det er M-audio kortene med deres AKM konvertere, men ellers så Creative med Crystal(CirrusLogic) konvertere, og der er også mange andre der benytter konvertere fra Wolfson. Og dem er det helt klart overlegen på lydkvaliteten!

Men når det kommer til specs. så bliver det jo lidt svært, for hvem ville købe et 16bit lydkort, der kun kan spille stereo, og slet ikke har nogle indgange eller noget. som endda nok ville, hvis det stod i butikkerne, koste omkring 2K.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 13:39:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

*LOL*

Det er jeg sgu ligeglad med. For mig at se, har du ikke andet end konstrueret en "forstærker".

Sorry hvis det lyder lidt nedladende, men det er slet ikke ment sådan ;)

Jeg er bestemt imponeret af lydkortet. Om end spec.s'ne (tak fordi at du linkede til dem for øvrigt :D) er om end ikke andet lige, end hvad vi kan finde på et lydkort til kr. 2-300,- i
enhver PC-butik.

Hvordan er du egentlig nået frem til den formel du bruger for at finde SNR?

Det er en kendt faktum, er USB kort har et større Signal/Støj-forhold end interne.

Men det med 5V-linjen ville jeg gerne se en spektreanalyse på. Ikke fordi at jeg betvivler dit øre, for en mand med den viden ved garanteret også hvordan lyd skal være...

Men ville gerne se det. Specielt sammenlignet med de kort du selv nævner.

Tror du at det er muligt at få fingrene i et oscilloscop og lige lave et par grafer?

Ville monstergerne se nogle sammenligninger :D :i

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 13:49:04
Svar/Indlæg:
4120/115
http://www.micma18.dk/usb_dac2... der lidt grafer fra producenten, fra side 11. Det er self. ses lidt objektivt, for der er jo forskel på PSU'er, men man må nok formode at det er grafer der er tegnet med de bedste resultater.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 13:53:40
Svar/Indlæg:
4120/115
#5>>
Desuden så er indgangs impedansen på de fleste forstærkere på omkring 20Kohm, men graferne er tegnet med en impedans på 10Kohm. så i teorien burde resultatet være endnu bedre!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 14:14:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5 + #6

Har set dem ;)

Men ville bare gerne se nogle målinger på DIT lydkort :i :)

Bare for at se "kvaliteten" af produktet. (Noget alá dette: http://www6.tomshardware.com/c... )

Jeg forstår, ikke for at starte en længere diskussion, ikke helt hvad det er du har "imod" de 5V du får fra USB'en?!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 14:36:05
Svar/Indlæg:
4120/115
Ville også gerne måle dem, men har desværre ikke udstyret til det... :l Men indtil viddere er det så kun målt med mine øre 😉

Men de 5v. fra USB'en den er jo genereret af switchmode strømforsyningen inde i computeren, og det er jo rent ud sagt en ren støjsender...
Så kan man jo sige at det er alt det andet inde i computeren self. også! og det er også noget pis.... men når man så bruger USB porten som interface istedetfor f.eks. en S/PDIF udgang fra et internt lydkort, så er signalet knapt så følsomt overfor den støj der ligger på det digitale signal, for det første så er de fleste signaler i computeren "smith triggered" hvilket gør dem nogenlunde imune overfor støj, indtil en vis grænse self. Den anden ting som er meget gældene på en S/PDIF udgang især, det er jitter, fordi S/PDIF er en data stream, så er det meget vigtig at tiderne bliver overholdt hvis man kan sige det. falde og stige tiderne de kan hurtigt have indflydelse på lyden, og forskyde bittene fra hinanden, så tiden imellem dem er ændret.
Det er på en USB bus ikke så aktuelt da den sender dataene i pakker, altså i klumper med et vis antal bit ad gangen, (for ikke at snakke om at det er 2vejs kommunikation, med fejlretning osv.) men først når dataene ender nede i lydkortet, bliver de fordelt ud på en data strøm, med en meget nøjagtig timeing.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 14:42:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

I know. Men hvorfor ikke bare lave en intern strømforsyning på lydkortet? Det behøver jo ikke at koste mere end en smule strøm (bevidst ordvalg).

Men under alle omstændigheder. Det er dit projekt.

Synes bare at det kunne være interessant, i stedet for at fylde stikdåsen med endnu en transformator ;)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 14:49:40
Svar/Indlæg:
4120/115
Self. den kreds jeg har valgt køre på en USB bus, så det er bygget lidt på det grundlag... men du kan jo sætte lydkortet helt henne ved forstærkeren, og trække USB kablet op til omkring 10M. (hvis jeg husker rigtig), så skal du jo kun føre det følsomme analoge signal det sidste lille stykke. der er man igen rimelig imun overfor jitter, som er S/PDIFs største fjende...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 15:02:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det fungerer vel "bare" ligesom alle andre USB-lydkort, right?!

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2004 22:23:05
Svar/Indlæg:
722/35
Jeg er endog meget nysgerrig for at høre, hvor du har den formel for SignalToNoiseRatio (SNR) fra.

Du laver en baglæns beregning på et Audigy2 tror jeg det er og du undrer dig over det giver 17,3 bit.
Det skyldes vel at de 106 db som der er opgivet er gældende i hele frekvensområdet - som regel opgivet som fra 20Hz til 20kHz.

Er du sikker på den formel du har brugt er gældende i hele det hørbare område?
Tror ikke det er muligt at opnå et SNR forhold på 146 db.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2004 23:19:16
Svar/Indlæg:
3943/44
Den strømforsyning vi snakker om er det den på bundkortet?, hvor switchmode skulle teoretisk set være det bedste til computere, men de fornyligt er begyndt at bruge en anden slags, som teoretisk skulle være dårligere, men den fungere langt bedre da den giver mere stabil strøm, hvilket også skulle gøre det nemmere at OC.

Ved ikke om jeg har ret, men jeg spørg jo også (bare lige for at slå det fast!) :e

supermother

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2004 00:46:32
Svar/Indlæg:
39/2
Hvis i vil vide lidt mere om sample og bit teori er her et par link

http://logicforum.dk/manual.as...

http://logicforum.dk/manual.as...

Whistler

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2005 17:33:47
Svar/Indlæg:
207/0
til de intresseret så vil http://www.diyhifi.dk/ lancere nogle DIY produkter.

af produkter kan siges at der vil komme.

Preamp
USB lydkort (bygger på samme ide som micma18)
DAC (forbedring af CD afspillere og mulighed for spdif fra PC til preamp)