-> #18
"Fedt indlæg" = ironisk ?:(
Anyways.
Jeg kender skam godt til de sataner. Ikke mere end at jeg har set det. Jeg "nåede" desværre ikke at være med. Men i kraft af min store interesse inden for computer, har jeg fået hentet en del ind på det.
Til en af vores første SPC-forelæsninger på Uni, fortalte en "yngre" gut om hans introduktion til computere. Han fortalte en masse sjov "almen viden", men ud over det. Så lagde han ikke skjul på den generationskløft der er, ikke imellem computerne, men computernes brugere.
Han fortalte om nogle af de *host* ældre personalier *host* der havde benyttet datamaterne. Det var noget med nogle hulkort og det tog lang tid... bla bla bla.
Det var generelt meget langtrukkent. Men for mig at se, så er det på en eller anden måde "smukt".
Jeg kan godt lide at se på de gamle computere og tænke, at "her begyndte det". Konstruktionsmæssigt set, har computerne jo ikke ændret sig (fysisk). Det er tilgangen til dem der har...
Derfor, tror jeg, at vi "ældre nørder" (tillader jeg at kalde mig selv, og andre med mindst den samme viden om ældre systemer) har haft nogle glæder og problemer med de gamle møgdyr. Jeg bliver da en smule nostalgisk når jeg ser på min mutters gamle Olivetti, og tænker tilbage på skolen, C64 osv.
For nogle er det jo ligefrem en religionssag. Det er det ikke for mig (ser ingen grund til at dyrke religion inden for hardware :l). Jeg får bare en masse minder til at træde frem...
Jeg synes blot, at "ungdommmens nørder" er gået glip af en hulens masse. De har ikke den tålmodighed vi blev flasket op med, når "Whacky Wheels", "Wolfenstein 3D" eller "Falcon 3.0" ikke lige kørte som det skulle. Ej heller problemerne med netværket til "LAN", når gutterne samles om BNC-helvedet.
Jeg har stået i silende regn, for at vikle kabler ud, som vi derefter kunne bruge...
"Quake II" blev ligesom mærkepunktet for mig. Alt før dét, står i ét, som værende "minder".
Så uden at lyde alt for selvophøjet. Så mener jeg, at "Longhorn-generationen" får det nemt. Set i relief, til de kvaler vi har haft. Ville ønske, at jeg på en eller anden måde kunne formidle til "folk" den følelse jeg får, når jeg ser et eller andet indlæg (hovsa, der røg crew-hatten vist af :00) hvor en bruger emsigt og utålmodigt efterlyser svaret på et problem.
I "gamle dage" satte man en weekend af til at ordne computer. I dag kan det gøres på et par timer. I "gamle dage" skulle vi sgu selv finde løsningen på problemet. Der var ikke umiddelbart noget fancy Oc.dk-forum, hvor man i løbet af timer kunne få svar på et givent problem.
Derfor tror jeg heller ikke, at "nutidens nørder" har den samme tilgang og respekt til og for hardwaren som vi "gamle" har. Jeg bliver en smule forarget når jeg møder "nørder" der bare kigger mistroisk på mig, når jeg fortæller, at Intel og AMD engang har delt sokkel-standard.
De nægter simpelthen at tro på det. For dem, er AMD og Intel = "AMD vs. Intel".
Det kan gøre mig både irriteret og frusteret. For sådan hænger Verden sjovt nok ikke sammen.
Derfor tror jeg også at jeg har en lidt anden mening om Microsoft. Jeg ser ikke nogen forherligelse der. Men mange kender slet ikke til livet før "GUI". Alt blev stort set nemmere derfra. Og det kan vi takke Microsoft (eller whatever) for.
Med introduktionen af Longhorn ser jeg slutningen på en "æra". Hvor det hele før var lidt besværligt, er det hele nu blevet lidt nemmere. Ikke fordi at det gør noget. Man skal bare lige huske at have "hjertet" med :)