-> #8
"5-7 år" referer til "overgangen" fra DSTN til TFT. Det blev dog hurtigt oplagt, at TFT til enhver tid er/var DSTN overlegent. Det der er sket inden for de sidste par år er i realiteten ikke en "udvikling", men snarere en følge af, at dollaren er faldet støt siden 2001.
Det er prisfaldet der har bragt gode fladskærme ned på "brugerniveau" ;)
Men du har bestemt ret. Der er sket en udvikling, hvor paneler og skærme har fået højnet kvaliteten i forhold til deres enhedspris. Jeg vil råde dig til, at være mere dybdegående (når nu det virkelig interesserer dig så meget - hvilket er godt :)) og bede om specifikke datablad.
Jeg ved, tilfældigvis fordi at jeg selv har samlet den, at i min bærbare sidder der et LG. Men jeg ved også, at hvis man er insisterende nok, så kan man uden videre problemer få udleveret specifikke data på den omhandlende computer.
- det gælder derfor også panelerne.
Men regn med, at de er af lige så god kvalitet. Sjældent er de(t) super-meget bedre, men som regel på samme niveau eller lidt under. Ikke fordi at det skulle lyde negativt, men "kravene" til skærmen på en bærbar er lidt anderledes end til en stationær skærm. Derfor er den også lidt mere "følsom", hvilket dermed har bekostning på kvaliteten.
Men tillad mig at kommentere: Kan det ikke være ligemeget? Mere eller mindre?
Medmindre vi snakker en totalitær desktop-replacement, så har man jo som regel sin computer med sig rundt omkring. Dermed er det omgivelserne og ikke specifikationerne der sætter begrænsningerne. Det eneste du skal være mere eller mindre opmærksom på er:
Synsvinkel
Kontrastforhold
Farvegengivelse
(Responsetid)
Det sidste er - efter min mening - ikke så vigtigt. Men synsvinkel og kontrastforhold er nok noget af det vigtigste.
Er skærmen i stand til at opfylde disse tilfredsstillende (stil ikke krav til papiret, men til dit øje ;) - Med andre ord: Tag tingene i selvsyn) så burde du at sidde med en skærm der er tilfredsstillende.
Men i så fald, så kan du jo til hver en tid købe en konventionel CRT-skærm. De(n) vil "altid" være en TFT-skærm overlegen i billedkvalitet :)