Hvor mange MHZ på AGP og 4x/8x

Bundkort / CPU d.  29. december. 2004, skrevet af morteng
Vist: 459 gange.

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2004 19:17:46
Svar/Indlæg:
242/71
Jeg har en mulighed i min BIOS hvor jeg kan instille MHZ på AGP portet, skal lige siges at jeg har et EPOX EP-8RDA nForce 2 SPP (AGP1/2/4/8) jeg kan stille den til AUTO og så fra 50-100Mhz, hvad køre den normalt og hvad sker der hvis jeg ændre på den? kan graffikortet brænde af? Eller er det en instilling for om den køre AGP1/2/4/8 ??

Har lige et udrag her fra Aida32:
Chipsæt Egenskaber
Motherboard Chipset nVIDIA nForce2 SPP

AGP Egenskaber
AGP Version 3.00
AGP Status Frakoblet
AGP Aperture Størrelse 256 MB
Understøttede AGP Hastigheder 1x, 2x, 4x, 8x
Nuværende AGP Hastighed 4x

Problemer og Forslag
Problem AGP er afbrudt. Dette kan give ydelses problemer.
Problem Nuværende AGP hastighed er lavere end den maksimalt understøttede. Dette kan give ydelses problemer.

Den siger AGP er afbrudt, men det forstår jeg ikke helt, efter som jeg jo har mit graffikort til at køre i porten

og så er jeg meget utilfreds med at den kun køre med agp 4 og ikke med 8 da både bundkort og GFX understøtter det.. Jeg kan ikke stille på det i driver for GFX eller i Rivatuner, men AGP8 er Enabled på bundkortet.. Men er der andet man skal gøre i bios for at få det til at virke.. Eller har i kendskab til hvordan man får den til at skifte, evt via nogle programmer

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2004 19:32:15
Svar/Indlæg:
2959/206
66

ZharK

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2004 19:50:38
Svar/Indlæg:
130/17
Kør AGPx8 hvis dit grafikkort understøtter det.. men plejer den at gøre hvis du ikke har pillet!

kør 66MHz på porten og 1.5 volt! eller brænder lortet af.

og selvom du ændre på det for du ike noget ud af det ydelses messigt!

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2004 20:07:55
Svar/Indlæg:
722/35
Som Zhark siger, så får man ikke meget, om noget, ud af at øge hastigheden på agp-porten. Det er jo ikke anderledes end hvis man øger fsb på et mobo uden agp/pci-lås. Tværtimod så øges risikoen for ustabilitet, alt efter kvaliteten af dine udvidelseskort. Men som udgangspunkt er langt de fleste ikke glade for at køre mere end nogle få ekstra mhz, 33 for pci og 66 for agp. Mange kort begynder at vise ustabilitet når de kommer bare 3-4 mhz over standarden. Så med mindre du virkelig ved hvad du har med at gøre, så hold dig fra at ændre på hastigheden eller spændingen på agp-porten.

Så vidt jeg ved er der i praksis vist ikke meget at vinde ved 8x agp frem for 4x.

Aida32 er langt fra fejlbarlig. Hos mig siger den også at agp er frakoblet, hvilket naturligvis er noget sludder, hvis du benytter et agp-kort og alt ser normalt ud på skærmen. Så det skal du ikke tænke nærmer over.

Hvis du har tænkt dig at overclocke, så skal du tværtimod låse agp/pci til default på 33/66 mhz ( det må der da være mulighed for i bios på dit Epox nforce2 kort). Så sikrer du nemlig at hverken grafikkort eller andre udvidelseskort tvinges til at køre hurtigere på pci-bussen end de er beregnet til. Det hedder sansynligvis noget med "AGP Default setting" eller noget i den stil.

morteng

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2004 22:35:21
Svar/Indlæg:
242/71
i skal have mange tak for svarende..

Så nu blev jeg da overbevist om at jeg ikke skal give mig til at pille ved de MHZ :D

for jeg er OC n00b af første grad. og jeg er stolt af det.. men det holder jo nok ikke evigt, hvis interessen bliver ved :D
man kunne jo ende med at blive halv god til det.. Have to start at some point!