The Quest For Silence

Diverse d.  30. december. 2004, skrevet af adrinator
Vist: 261 gange.

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2004 13:05:51
Svar/Indlæg:
118/26
Efter at have været fokuseret på ydelse i den del år er jeg på det sidste kommet frem til, at jeg meget hellere vil have stilhed end maksimal ydelse. I dag er de fleste computere så store, at de snildt klarer det meste uden at brokke sig. Jeg har alligevel ikke råd til at følge med i kapløbet om at være først med det nyeste og tip-top på ydelsen. Men jeg behøver det hellere ikke når jeg tænker over det.

Alle de maskiner jeg har købt og samlet til dato har været med et spil som målgruppe. Den første var så jeg kunne spille Diablo II uden problemer, gik fint, og min sidste og nuværende var sigtet mod Counter Strike, ikke Source, og det gik også fint. Nu kommer World of WarCraft snart, har allerede spillet beta på mit system og det kører som det skal, og det er det spil jeg vil spillle i mange år frem sammen med lidt Day of Defeat eller Counter-Strike som afveksling her og der. Derfor besluttede jeg mig for, at der nok skal en ny PC til, hvem vil ikke gerne have nyt hardware :), men målet er maksimal stilhed med passende ydelse.

Som platform har jeg tænkt mig at anvende AMD64 da jeg føler de er rimelig fremtidssikret. Jeg vil gå efte ren Winchester 3000+ da pris/ydelse er fænomenal efter det jeg har læst mig til. Men nu til de ting jeg er sikker på:

Kabinet:
Coolermaster Stacker

Dejligt stort kabinet med masser af plads. Det kan jeg lide. Der er også plads til 2xPSU hvilket kan blive nødvendigt. Du kan se kabinettet og en test her: http://www.tweakup.dk/article/...

CPU:
AMD64 Winchester 3000+. Regner ikke med der behøves et link :)

Bundkort:
Har overvejet et Asus nForce 4 SLI, men jeg har ikke tænkt mig at køre SLI og jeg har set der sidder en lille hidsig fan og køler nForce chipsættet. Bad monkeh. Nogen der har et godt forslag? Det skal naturligvis understøtte de nye 0,9 AMD64, SATA og USB 2.0. Firewire er et plus, men ikke et must. Det samme gælder for onboard lyd, netkort etc. Dejligt at have, men ikke et must. Passiv køling af nordbro klart et must. JEg vil dog antage man kan monetere en passiv zalman løsning, mener jeg har set dem i handelen., Jeg er ikke interesseret i Dual Channel som sådan, det er sikkert nice, men ikke et must. Mener ikke at gain er så stort overall. RAID 0+1 skal der være da jeg overvejer 2xHD i RAID 0. Jeg har ikke tonsvis af åh nej det er tabt data liggende. Skal være PCI-E. AGP er dødt og det gider jeg ikke investerer i.

RAM:

Ikke nogle specielle. Vil nok forsøge at finde nogle med heatspreder på og med en højerer Mhz understøttet end momo klarer default. Så ser jeg da sikker på de kan klare OC for OC vil dyret helt sikkert blive, for at hente lidt mere bang for buck.

PSU:
Antec Phantom. Den er passivt kølet, men desværre kun 350W. Jeg ved ikke om 1 af dem kan trække 1xAMD64, 2xHD, 1xOptisk drev og så GFX kort som blive ret Geforce 6600GT. Kan en 350W ikke klare det giver Stacker jo mulighed for at anvende 2xPSU selvom det godtnok bliver dyrt med Phantom :/

GFX:
Et Geforce 6660GT fra en eller anden producent. Har ikke besluttet mig for noget bestemt mærke. Jeg har dog hørt fugle synge om, at Geforce 6600GT mangler monteringshuller omkring GPU hvilket vil forhindre vandkøling og det er noget lort. Er det tilfældet bliver det sgu et ATI kort, for de skulle alle have disse huller.

Harddisk(e):
Segate Barracuda V da de skulle være meget lydløse. SATA nataurligvis. Jeg har dog også hørt at Hitachis skulle være ok på det område?

Køling:
Zalman Reserator 1. Passiv vandkøling af CPU + GPU. Link: http://www.tweakup.dk/article/... Det er helt fornuftigt ud til mig.

Det var vist det. Overvejer om der skla 1x120mm eller 2x120mm fan i kabi. Køber nok nogle PAPST og ser om jeg kan få dem til at køre ved 7V for så burde de ikke sige så meget. Vil nok forsøge at nøjes med outtake bagi først da det vist er det bedste hvis man absolut vil vælge.

Hva' synes i? Nogle ideer til de ting jeg ikke har valgt eller andre forslag? Systemet burde blive meget stille da det eneste der bevæger sig er HD og case fans, ihvertfald efter planen. Måske kan casefans undværes, hvad ved jeg.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 13:50:07
Svar/Indlæg:
2870/65
De nye Seagate SATA diske skulle efter sigende være alt andet end lydløse.
Dette er ikke noget jeg har fået bekræftet, men alligevel skulle du overveje at få flere oplysninger om netop disse diske hvis du ønsker et lydløst system.

Storm_DK

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2004 13:57:21
Svar/Indlæg:
237/37
Hvis du gerne vil ha din computer gjort meget lyddæmpet, så skal du nok købe nogle støjredurecerende måtter. Samtidig kan du ha de 2 120mm som følger med kabinet til at køre ved 7 volt, hvor de ik vil lave nogen form for støj næsten. Det kan du også gøre ved de 2 80 mm som også er med.

Som PSU, anskaf dig en Chill Innovation. En 400 watt til 384 kr, er et rigtig godt valg. Siger ikke særlig meget, og leverer alligevel en del strøm.

HDD kan du hænge op i "elastiker". På den måde undgår du også støj fra dem.

Bundkort skal du jo køre socket 939, så dual channel har du så.
Ved ik lige hvilket, men måske dette: http://www.asus.com/products/m...

Der er godtnok aktiv køling, men mon ik du bare kan sætte den Zalman til i stedet.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 14:40:20
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg vil klart vælge nogle hitachi harddiske, da de yder utroligt godt og samtidigt at støjsvage, uden de udvikler ret meget varme, som bla. seagate gør.

Der følger 3 stk blæsere med til cm stacker kabinettet (2x120mm + 1x80mm) og de larmer faktisk mindre end papst`s 80mm 19 db(A).
Med et cm stacker kabinet har du også plads til en dual radiator i fronten, hvis du er til vandkøling = ingen synlige tegn på vandkøling, og du slipper for slanger ud af kabinettet.

Som psu ville en seasonic eller chill innovation, være mit bud, da jeg ikke kan lide northQ.

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2004 15:52:35
Svar/Indlæg:
118/26
#4+5

Tak for tips. Skal til at have regnet på det. Tror det bliver halvdyrt og det har jo lige være Jul, og den var sgu dyr nok. Nå, men altid rart med nogle mål.

Den sekundære løsning er at arbede vidre med det jeg har. Dog med den Zalman vandkølle, der ser cool ud^^

Og så nogle af de ting du forslår. Skulle nok kunne bringe lydniveauet ned. Vil helst have nyt HW, men min P4 2,4 NW er ikke det værste endnu og slet ikke til WoW. Som GFX har jeg også kigget på et GeForce FX 5700 fra Asus. 425 Core, 500 Mem og med 256MB DDR. BLizzard anbefaler mindst et FX 5700 hvis man vil nyde alt gejl i WoW, pixel shader og vertex shader hejs står der. Det er ikke så vidlt som eg GF 6600GT, men det må udvikle mindre varme, det er godt, og jeg tror nok det slår mit ti-4200 med nogle længder.

Jeg arbejder vidre.

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 16:14:35
Svar/Indlæg:
807/31
når du nu vil spille WoW, så er det helt klart at 512mb ram er for lidt. efter jeg fik sat 512MB mere i min maskine, kører det 100% flydende, og før fik jeg omkring 5FPS når jeg fløj med griff.

adrinator

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2004 16:40:23
Svar/Indlæg:
118/26
#8 Jeg skal klart have mere ram, mindsdt 1024 i alt.

x800, tjah, jeg kan godt vente. Er ikke noget jeg står og skal bruge lige her og nu. Har faktisk aldrig brugt ATI kort før, så det ville være en første.

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 18:38:25
Svar/Indlæg:
1015/47
Mht. antivibrationsbeslag til harddiske i en Stacker kabinet, så er det der allerede.

Og blæserne til kabinettet og også helt lydløse!..

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 18:39:05
Svar/Indlæg:
1015/47
Desuden har NorthQ lavet en del helt lydløse PSU'er!..