boot-problem med SATA og PATA

Diverse d.  30. december. 2004, skrevet af red_martians
Vist: 170 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-12-2004 20:47:44
Svar/Indlæg:
7881/1165
Undskyld jeg blander mig lidt..
Er igang med at skulle indstallere XP på min nye maskine.
Det er første gang jeg har med SATA at gøre.
Men når jeg skal til at indstallere windows. Ser den kun min gamle harddisk som C-drev osv osv, og lægger min nye SATA-disk som G og F-drev til sidst. Og jeg vil self gerne ha' at min nye harddisk bliver mit nye primære drev.???
Nogle der kender løsningen til dette problem??

Jeg savner jumpere :l
Jeg har sat mit SATA til at være første boot-harddisk inde i bios.
(har Asus A8N-SLI-deluxe)

Det kan da ikke være rigtigt, at når man bruger PATA er man tvunget til at lade den være den primære harddisk??

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 21:19:19
Svar/Indlæg:
839/19
Naturligvis ikke..
Når du formaterer disken kan du vælge mellem to typer, den ene giver drevet et statisk bogstave - den anden gør at drevet fanger det første ledige bogstave (mener jeg).
Du kan jo sagtens installere win på din SATA disk, selv om at der ikke står c: ved den. Og skulle du mene at det er totalt umuligt så hiv din PATA fra og installer win.

/Kingu

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2004 21:41:45
Svar/Indlæg:
1268/80
Har du vel en diskette klar med SATA controller driver, når windows beder om den under installering, og hvor du skal trykke F6?

Edit: Er det onboard SATA eller pci kort du har til dit sata drev?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-12-2004 21:49:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Jeps... det har jeg.....
Noget tyder dog på, at jeg ikke behøver den.. da den kan se harddisk'en selvom jeg ikke har indstalleret driveren..
Men indstallere nu driveren alligevel!!

Jeg prøver at formatere den alene om lidt, og ser hvad der sker!!
Men hvordan tildeler jeg så drev-bogstaver med win-xp-CD'en??? For den anden jeg har er vel formateret som C-drev stadigvæk... og når den kommer i maskinen igen, lægger den vel SATA-disken bagerst igen??

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-12-2004 21:51:22
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nåja.... gider ikke at have windows på andet end C-drev'et.... Synes det er rart at formatere den for sig selv, når ulykken er ude!!