PC i stykker eller Windows XP?

Diverse d.  02. januar. 2005, skrevet af lillejorn
Vist: 256 gange.

lillejorn
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2005 18:41:42
Svar/Indlæg:
22/12
Hej. Jeg skriver på vegne af en ven, så har ikke de hele vilde detaljer, men håber en kan hjælpe os.

Problemet er min kammerats nye PC (Athlon Sempron 2200+, 512 MB Ram, 80 GB HDD, Win XP Sp2). Efter at maskinen har været tænd et stykke tid (omkring 1 time), så begynder Windows at komme med diverse fejlmeddelelser, f.eks. "Media Player/Explorer/IExplorer/drwtsn32.exe har fundet et fejl og må lukke ned". Ved genstart kommer de samme fejl, men det er ofte forskellige programmer fejlen kommer i. Hvis man så lader maskine stå slukket i et par timer, kan man igen have den kørende i en times tid inden den går ned igen.
Efter at have rodet lidt med maskinen, er jeg kommet frem til, at det næsten må være en hardwarefejl et eller andet sted.
Jeg har nemig prøvet at reparere Windows fra min Windows-cd, men under kopieringen af filerne fra cd'en til harddisken kommer der også en masse fejl, hvilket gør, at reparationen senere bliver afbrudt pga. fejl i filerne.
En anden grund til at jeg tror, at det er en hardwarefejl, er at maskinen før har haft en fejl, hvor cd-brænderen brændte af.
Har været inde i maskinen og sørget for at alt sidder godt fast.
Først troede jeg, at det var pga. for høj varme, men cpuen er kun 39 grader og bundkortet er 32 grader.

Hvor er det mest sandsynligt, at fejlen er? I rammene, harddisken eller noget helt tredje? Min kammerat har fortalt mig, at den først er begyndt at melde fejlene efter den kom tilbage fra reparationen af brænderen.

Håber I kan hjælpe os.

Lusingando.
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 18:56:50
Svar/Indlæg:
1015/47
Prøv et andet drev, formater, eller tjek for spyware/snask?



lillejorn
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2005 19:04:17
Svar/Indlæg:
22/12
Har scannet for spyware og virus, og vil helst undgå at formatere. Men det kan godt være det er eneste udvej...



Lusingando.
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 19:07:35
Svar/Indlæg:
1015/47
Prøv eventuelt at skifte IDE kablet ud! Men har dog svært ved at se at dette skulle skabe problemer med Windows. I jeres tilfælde ville jeg nok tage backup af den vigtige data (via. et netværk) og så formatere skidtet.

Husk at installere SP2 og Antivirus FØR (!) computeren får kontakt med internettet. Eller kan i sagtens risikere den bliver fyldt med skidt, inden i nogensinde får den opdateret. x(



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 21:13:58
Svar/Indlæg:
1268/80
#0 find ud af hvilken harddisk der sidder i, og hent et testprogram fra producentens hjemmeside. For at se om der er fejl på harddisken.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 21:18:40
Svar/Indlæg:
4120/115
Synes helt klart det lyder som en hardware fejl... prøv lisom #4 siger (dosprompt "c:\chkdsk /R" er ligeså god!)
Men prøv også at køre en memtest86.

Men synes nu ærligtalt det lyder som et varme problem...



lillejorn
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2005 22:30:07
Svar/Indlæg:
22/12
Tak for svarene. Har hentet Memtest, som jeg vil prøve at køre i morgen. Så må jeg lige se, hvilken harddisk der sidder i maskinen. Jeg vender tilbage.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 22:45:38
Svar/Indlæg:
1262/95
Umiddelbart vil jeg holde med #5 det lyder som varme problemer eller RAM fejl.

Jeg har oplevet lign. problemer med RAM moduler der var defekte.



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2005 22:54:21
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg har også oplevet lign problemer og hos mig var det en ram kompatibilitets fejl... ´
Prøv at kør Memtest86 ( www.memtest86.com )

og prøv at clock din comp ned på default hastigheder