Brydning af cd beskyttelse

Diverse d.  03. januar. 2005, skrevet af YourownMamma!
Vist: 490 gange.

YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 15:37:14
Svar/Indlæg:
336/67
Jeg køber mig meget snart en ipod, og skal derfor have alt mit musik som ikke er i pc'en over i pc'en, for derefter at flytte det over i min Ipod. Nogen af cd'erne er dog beskyttede med en "cd beskyttelse"(ved ikke hva det hedder :00 ) men hvordan knækker jeg det problem, og hvilket SW skal jeg bruge?

dette er til legalt brug, ikke warez8)!!!

BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 15:53:31
Svar/Indlæg:
2732/41
CDex



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:33:18
Svar/Indlæg:
846/74
det er aldrig lovligt at bryde en kopispærring.

Men i dit tilfælde synes jeg det er helt iorden :)



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:44:48
Svar/Indlæg:
545/13
3# det er da ikke ulovligt at bryde kopibeskyttelsen.

Derimod er der mange andre tilng der er ulovlige :). Manden må jo godt tage kopier af de cd'er han nu engang har til at ligge, for derfor at kunne bruge dem sammen med sin Ipod eller lignende afspiller.

Tigeren



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:51:25
Svar/Indlæg:
592/17
@3:
http://www.antipirat.dk/Defaul...

Altid en god ting at checke facts først! 8)

>> Ebzen <<



Vejby
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:54:44
Svar/Indlæg:
205/22
"Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

* Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
* Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."

Well så må man vel ikke rippe den kopibeskyttede cd og bruge på ipod... for så kopierer man den...

Forvirrende IMO



jrw
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:57:24
Svar/Indlæg:
371/31
Moralsk er det fuldt forsvarligt at bryde kopi-sikringen på en CD man har købt og betalt såfremt det er "til eget forbrug"...

Bare fyr den af...



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 16:58:51
Svar/Indlæg:
2307/37
#3, jo det er lovligt at omgå en kopispærring, sålænge formålet er at lytte til sin egen indkøbte musik. Det fremgår helt klart af kulturministerens svar i forbindelse med debatten op til vedtagelsen af loven, hvor InfoSoc direktivet blev implementeret i dansk lovgivning...



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:01:45
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det ER lovligt at bryde en kopisikring hvis det er fordi du ikke kan lytte til musikken uden at gøre det.

Så når man nu har en MP3 afspiller, IPod eller lign, ja så er det jo nødvendigt at gøre det.

Så ifølge Antipiratgruppen.dk's eget udsagn på du gerne bryde den :D



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:03:13
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, de eneste der tolker loven sådan er APG - tjek et hvilket som helst juridisk forum, og du vil finde ud af, at du gerne må tage en kopi, når formålet er at lytte til musikken....

Det er lidt kryptisk - du må ikke bryde en spærring med det formål at foretage en kopiering, men du må godt bryde en spærring, hvis formålet er at lytte til musikken. Hvis det så samtidigt er nødvendigt at kopiere skidtet for at lytte til musikken, så er det tilladt... ;)



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:05:22
Svar/Indlæg:
870/45
Mener også AnyDVD kan bruges - tror jeg :)



Rubberbob
 
Overclocker
Tilføjet:
03-01-2005 17:07:34
Svar/Indlæg:
77/7
* Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."

er direkte forkert. Du må GERNE tage en "sikkerheds" kopi som du kan bruge istedet for original cd´en men KUN inden for ens hus 4 vægge.

Jeg vil skide på hva reglerne siger om digital kopiering. Hvis jeg vil lave en mp3 kopi af min dyrt indkøbte cd så gør jeg fanama det. Jeg deler ikke min musik og jeg spiller den ikke for andre, ergo ska de holde deres fede kæft, for så meget har de da været med til at bestemme. I know... man ejer ikke rettighederne på musikken når man køber en cd. Men hvordan jeg vil høre min musik er op til mig.

Der står jo osse at du gerne må kopiere hvis du ikke kan høre musikken på andre måder, så den regle kan du jo bare bruge hvis du har moralske skrubler. ;)



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:08:13
Svar/Indlæg:
846/74
Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

1.Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.

2.Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

#alle se her under 2. Det jeg forstår her er, at man ikke må bryde en kopispærring for at lytte den på en anden slags medie end cd´er



Rubberbob
 
Overclocker
Tilføjet:
03-01-2005 17:10:19
Svar/Indlæg:
77/7
#13

Og hva så??

APG er verdens dårligeste kilde... fuck dem! :)



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:15:39
Svar/Indlæg:
846/74
#alle: vi er helt enige om at det burde være lovligt at kopiere i sådanne tilfælde.

Vil det sige at vi skal skide på "APG´s regler?" altså i netop dette tilfælde? Det jeg vil sige med dette er, at de regler APG har skrevet på deres HP altså er forkerte

er det korrekt opfattet?



#15
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:17:01
Svar/Indlæg:
3640/1231
#13 > Ja, men punkt 1 siger jo at du gerne må hvis du ellers ikke kan se/lytte til den.

Og har man en MP3 afspiller kan man ikke lytte til sin musik uden at rippe den fra CD'en først.

Og når alt kommer til alt tror jeg altså at APG har andet at give sig til end at give bøder til folk som ripper deres originale skiver til eget brug.



#16
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:18:58
Svar/Indlæg:
3640/1231
#15 > Der skal absolut ikke opfordres til at "skide" på nogen som helst regler, da det vil være at opfordre til warez.

Men i lige nøjagtig det tilfælde der er reglerne meget tvetydige, og det bedste vil nok være at kontakte APG og høre hvad de siger.

Så er det da i hvert fald på plads :i



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:21:00
Svar/Indlæg:
846/74
#17 jeg tror ikke man skal kontakte APG for at hører nærmere om reglerne. de mener vel at alt er ulovligt. :e



YourownMamma!
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:22:28
Svar/Indlæg:
336/67
#15, ja sådan opfatter jeg det! APG er jo heller ikke politimænd! det er en privat org. hvorimod at politiet er statens"egendom".

og tak for linket#1!!



adrinator
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 17:36:12
Svar/Indlæg:
118/26
Du må gerne:
 Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
 Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
 Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
 Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
 Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
 Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
 Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
 Bryde en dvd-regionskode

http://www.kum.dk/sw12528.asp

Som i kan se i det næstsidste svar må man altså gerne omgås en koipsikring, blot det er nødvendigt for at afspille filmen/musikken privat, eventuetl via en PC. Ergo må du altså gerne rippe din indkøbte cd, lave det om til mp3 og bruge det på din PC, mp3 afspiller etc.

APG kan hoppe og skide. Lovgiver, som jo er regeringen og folketinget, har lidt mere at skulle have sagt end APG. Så hvis en sag kommer for domstolen og dette er stridspunktet kan i være sikre på, at domstolene vil kigge på hvad lovgiver har haft til hensigt og ikke hvad APG siger. Så igen, APG hop og skid.





palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 21:34:57
Svar/Indlæg:
2307/37
#20, Det er desværre ikke første gang, at APG har en anden holdning til lovene, end dem der rent faktisk har skrevet dem. Sidst sendte de trusselsbreve ud til samtlige skoler og gymnasier, hvor de truede med bål og brand, hvis skolerne fremviste film i undervisningsøjemed, der ikke var lejet i dyre domme gennem Nordisk Film. Der er bare den hage ved det, at Kulturministeriet ikke ser noget ulovligt i, at f.eks. en gymnasielærer viser en film fra Blockbuster i et klasseværelse for sit filmhold. :00





Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 09:42:35
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg vil godt lige sige til alle dem der er i tvivl, at det er ikke lang tid siden at det i Tv (DR1) blev fortalt at du godt må kopierer cd'er du har lånt på bibloteket, eller kopierer dine egne cd'er til privat brug, du må bare ikke kopierer dem og sælge/give dem til andre...



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 10:10:32
Svar/Indlæg:
2307/37
#22, enten har du misforstået noget, eller også har DR ikke haft styr på fakta. Efter den gamle lovgivning (før Infosoc) var det ganske rigtigt lovligt at låne en cd på biblioteket eller af en bekendt og tage en kopi af den. Det må man IKKE mere.

Du kan læse linket #20 henviser til - der er det pisset ud i sneen, hvad du må og ikke må...



TwinX!
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 10:46:31
Svar/Indlæg:
909/40
Jeg bruger winamp 5 pro til at rippe mine cd'er.. Det virker rigtig godt..