Ristet IC7-G efter Mach I

Køling d.  03. januar. 2005, skrevet af Ghostav
Vist: 827 gange.

Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 18:43:50
Svar/Indlæg:
310/38
Så er dødsårsagen fastlagt.
http://www.overclocking.dk/for...

Jeg opdagede da jeg lod kompressoren stå tændt alene, at der var dannet is over hele kølehovedet, og det havde bredt sig ud på bundkortet.
Nu er jeg jo så skidebange for at købe et nyt IC7 mobo, og sætte kølehovedet på, da det samme vil ske igen.
Har lige fået moddet kompressoren med r404a gas, og den begyndte først at danne is på evaporatoren, efter jeg fik den moddet.
Betyder det kølehovedet er defekt, eller er kittet defekt?
Hvis det er hovedet, skal jeg jo have tømt den for gas igen, skiftet kølehoved (som jeg slet ikke ved hvor jeg kan købe), for dernæst at fylde den op med gas igen.

Det er osse værd at vide, at der dannedes is omkring det sted slangen gik ind i evap'en.

Jeg er helt på herrens mark, så hvis nogen kan hjælpe vil det være stærkt værdsat. :/


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 18:52:52
Svar/Indlæg:
3972/242
havde du køler profiler på mosfets da du oc så hojt?alle ic7 mb skal have mosfets køled når man oc eller ryger det.det er sikkert et mosfet der brant af.havde en ligner tilfæld med max 2 da jeg køred 2xprime natten over.det var med en prescott og vapo.når du ikke har cpu på mach er det vidste naturlig der kommer is.en prescott skal nok syg det til sig.for undersøgt det godt for du bygener og brug peng.det er ikke sikkert det fejler noget.nogen ligger heat kompenenter bag mb for at ungå condens.sorry about the spelling,hop it helps ;)



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 18:57:03
Svar/Indlæg:
310/38
hmmm, ok.
på det nye må jeg så have fat i nogle mosfets.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 19:05:09
Svar/Indlæg:
310/38
profiler til mosfets naturligvis. :P



vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 19:11:09
Svar/Indlæg:
3972/242
øg måske en blæser over.jeg havde nemlig også grøn lys på mb.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 19:15:22
Svar/Indlæg:
310/38
hmmm, oki.



Cyber-Frog
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 20:57:04
Svar/Indlæg:
830/15
Det er en meget "kendt" IC7 fail, har haft 3 der er døde uprovokeret i oc'et tilstand hvor der var lys i og blæserne lige tog et spin. Rigtig træls, har hørt om flere af samme slags.



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 21:30:26
Svar/Indlæg:
1137/24
Jeg mener, at jeg læst tom h udtale på tweak.dk, at når der kommer is på kølehovedet, så er der for meget gas i kompressorsen...
Men prøv at sprøg på tweak.dk, da Gomer Pyle og tom h kigger mere der og ved en del om det :)
/Thomas



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 21:42:33
Svar/Indlæg:
870/45
#7 Mener også det er rigtigt hvad du siger. Så vidt jeg ved, kunne det tyde på, at der er mere end for meget gas i systemet. Normalt mener jeg man siger at hvis der er kondens, lukker man en anelse ud, indtil det er helt væk, men is..?? Tjaa, ret mig hvis jeg tager fejl....

Ellers må vi håbe at Rododendon læser med her, han er vist lidt mere ekspert på området skulle jeg mene :p



SkyQuake
 
Overclocker
Tilføjet:
03-01-2005 22:24:17
Svar/Indlæg:
40/4
Danner is?

Det er da ganske normalt på et vapo/mach kølehovede. Du køler evaporator hovedet ned til -20 eller sågar -50 grader. Under alle omstændigheder under frysepunket. Luftens fugtighed kondenserer omkring kølehovedet og fryser til is?

Hvornår opstar isen? Når du kører mach'en alene med frit hængende kølehovede? Eller når den er påmonteret cpu og bundkort?
Hvis der er is i første tilfælde er alt sweet and dandy - skidtet køler i hvert fald under frysepunktet.
Hvis der kommer is omkring kølehovdede og til dels på cpu efter montering, så har du ikke tætnet skidtet rigeligt med sealstring?!? Smør evt. hele sokkel og cpu ind i dielectric grease. Det lader udelukkende til at være et monterings problem. Der skal bruges godt med smørelse og luuub...

At der dannes is på kølehovede har kun meget lidt til fælles med mængden af gas i systemet. Er der for lidt kommer kølehovedet ikke under 0 grader. Er der for meget kan kompressoren ikke trække systemet. Her midt imellem de to yderpunkter kan man så finde maks køletemperatur og maks load temperatur. F.eks. 220w @ -10 C eller 0w @ -55 C. Gasmængden behøver ikke være ens for at opfylde begge specifikationer. Vapo'er og Mach'er er dog oftest påfyldt for at opnå lavest temperatur og ikke maksimal heatload.

Sågar min fryser laver isdannelse - de 2 gange om dagen det bliver åbnet i 20 sekunder er sq nok til at jeg skal afsætte 4 timer hvert år på at afrime den.

Forresten så har din mach-unit de deresens varmemåtter? If so så lad være med at køre dem på 10-40% - de skal minimum køre omkring 80% ved dagligt brug. De er der jo netop for at forhindre kondensation og tilisning. Selvfølgelig hvis du mener at kunne tætne systemet 100% og der ingen fugtighed er i luften står det én frit for.

En sidste ting her på falderebet - hvis det er isdannelse efter påmontering du har observeret - ville det være rart at høre din fremgangsmåde for denne observation.
Hvis du kører machen lidt tid - "panikker" (må tjekke isdannelse) - og skynder dig at slukke og afmontere hovedet vil det sikkert danne is meget hurtigt efter afmonteringen da hovedet stadig er meget koldt. Hvis du derimod tager "chancen" og kører maskinen en dags tid eller to og derefter lader den stå slukket i 3-4 timer også afmonterer kølehovedet. Så burde der intet is være at se - det eneste du skal se efter er fugt og kondens. Hvis det er at finde har du ikke isoleret godt nok.

SQ



#10
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 02:13:11
Svar/Indlæg:
3712/44
Har kørt med Vapochill PE, Mach II og Mach II GT på et IC7-G, og det har holdt i langt over et år, ingen problemer med hverken kondens, mosfets eller noget andet.

Nu er jeg så også temmeligt omhyggelig med monteringen af kølehovedet, og varmelegemet er der ikke for sjov.... Ganske som #9 også gør opmærksom på.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 13:06:27
Svar/Indlæg:
310/38
Jeg har nu aldrig haft problemet før, og har ikke haft kølehovedet afmonteret i langt tid.
Har afmonteret det nu, og prøver så at montere det igen, og lader kompressoren stå og køle lidt.

Hvad er det for en varmemåtte?



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 13:26:21
Svar/Indlæg:
418/10
#11 Det er en som ikke findes på Mach1. Den er ikke nødvendig, hvis du ellers bruger bagpladen med neopren i.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 13:39:53
Svar/Indlæg:
310/38
Den bruger jeg da selvfølgelig.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 13:59:05
Svar/Indlæg:
310/38
Jeg har lige afmonteret hovedet og kittet, og monteret det igen.
Nu har kompressoren så stået tændt i ca. 20 minutter, og der er begyndt at dannes is.
Der er ikke nede ved seal stringen, men langs hjørnerne på kølehovedet..



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:00:59
Svar/Indlæg:
418/10

Kan du tage et billede af det? Lyder ikke så godt.



GargaZol
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:12:03
Svar/Indlæg:
431/26
måske kan isoleringen ikke holde til den lave temp, med den nye gas, og skal forbedres?



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:17:58
Svar/Indlæg:
310/38
Rododendon har fortalt, at det højst sandsynligt har noget at gøre med at jeg ikke har processoren tændt.
Når den bliver varm, skabes der ikke længere kondens.
Nogen som kan følge ham i det?
Jeg kan jo ikke rigtig selv teste, da bundkortet er futtet af. :D



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:19:28
Svar/Indlæg:
310/38
Har desværre ikke noget digitalt kamera, så kan ikke tage noget billede.
Men der bliver skabt kondens omkring slangeindtaget til evaporatoren, ovenpå hovedet og nedeunder hovedet.
Og det starter ikke omkring seal stringen.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:37:45
Svar/Indlæg:
310/38
Fremgangsmåde til ære for SQ: :D

Monteret kølehovedet, uden at sætte cpu i.
Lader kompressoren stå og køle.
Efter 20-30 minutter begynder der så at dannes is ovenpå kølehovedet, men ikke i nærheden af seal string.
5 min. senere er kølehovedet godt kondenseret omkring slangen, ja faktisk på hele overfladen.
Jeg slukker den igen.

Har det noget at gøre med, at processoren ikke er sat til, og derfor ikke danner noget varme?




Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:41:01
Svar/Indlæg:
418/10
Du har også sealstring på skruerne ikke?

Men der er nok noget om det han siger. Jeg kan godt teste det for dig. Ved at lade min stå tændt uden at tænde computeren, når jeg kommer hjem senere.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 14:43:11
Svar/Indlæg:
310/38
jaja, sealstring på alle metaldele som kan skabe kondens, naturligvis.
Hvis du kan det, vil det bare være lækkert.



bias_hjorth1
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 15:14:51
Svar/Indlæg:
93/3
Enten har du hul i dit neopren slange eller så har du en lille utæthed omkring selve blokken hvor "slangen" bliver ført ind. Fyld evt. sealstring i hullet og efterspændt med et spændebånd / strip. Men man kunne let forestille sig kondens ovenpå kølehoved når der ingen modstand er til stede.



Jacob
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 16:34:28
Svar/Indlæg:
95/4
Hej Ghostav

Jeg kender godt til Mach I - Også til det problem med at den laver kondens på bundkortet samt kølehoved. Det er fordi de varmeledende tråde inde i kølehovedet og slangen højest sandsynligt ikke kan "følge" med kulden. Det kan godt lyde mærkeligt men det er faktisk sandt. Der er varmeledende tråde inde i slangen på Mach I og i kølehovedet for at forhindre kondens på slangen. Hvis du havde moddet en Mach II, var dette aldrig sket. Hehe, lyder grimt, men sandt. For nogen sker dét som er sket for dig, det skete bl.a for mig.. Jeg fandt så selv ud af at mit display var forkert kalibreret. Det viste hele tiden + og - tal.. Altså sprang fra det ene til det andet. Jeg valgte så at sætte den til side og købe en mere. Hvis det er dit problem, som Rhodendendron også omtaler så kontakt xtremeprometeia så de kan hjælpe jer.

Det kan også være som Tobias nævner, at der er hul på din isolering omkring slangen, ellers har du måske vredet hovedet lidt for voldsomt så der er en utæthed ved evaporatorslangen som går ned i hovedet?..

Ellers så hvis du har yderligere spørgsmål så er du mere end velkommen til at skrive mig en mail, så kan vi se på det



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 17:27:35
Svar/Indlæg:
567/2
For lige at smide det med for meget gas helt væk - det i har læst om er at der kommer is helt ned til kompressoren, det skal ikke kunne ske, der skal man lukke gas ud til man har nogle cm rør uden is på inden kompressoren under load.
Ghostav:
jeg ville enten førsøge at købe noget varmelegeme-værk hvis det kan købes løst eller endnu bedre forbedre isoleringen.
på den måde undgår du at tilføre systemet mere varme.
Du kan købe et neoprenkit hos coolerkit.dk og så ellers bare isolere op.
At det er fordi den er uden load tror jeg til dels er sandt - men det burde ikke rykke SÅ meget på toppen af hovedet og slet ikke der hvor slangen kommer ind. det er dog vist et kendt problem at meget kolde machI'er danner kondens netop der.



SkyQuake
 
Overclocker
Tilføjet:
04-01-2005 17:41:55
Svar/Indlæg:
40/4
Vil stadig påstå det bare er et isoleringsspørgsmål. Det lyder bare som om slange og kølehovede ikke slutter helt tæt sammen. Ingen fugtig rumluft ingen kondens og is.

25# tror også det er det de mener. IMO er det ikke noget problem at slangen er frossen hele vejen op til kompressoren - bare kompressoren ikke iser til. Man bør dog ikke tilstræbe at få hele slangen frossen :)



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 19:07:23
Svar/Indlæg:
310/38
Fik omisoleret slangen da jeg fik den fyldt op, så det burde ikke være noget problem. :)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 19:40:12
Svar/Indlæg:
567/2
#25 hvis røret er frosset hele vejen op under load vil der komme for meget tilbage nar man idler skulle jeg da helt klart mene ;)



Rododendon
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 19:50:45
Svar/Indlæg:
316/11
Problemet er ikke isoleringen på slangen, men nærmere på hovedet og varmelegemernes manglende effekt.
Men vi kan isolere herfra og til helvede - det hjælper bare intet hvis der ikke kommer noget varme fra CPUen...

Hvis du får det lavet/monteret hos mig, så kan vi jo evt. isolere hovedet yderligere med neopren - jeg har en masse forskellige stumper på lager. Så kan vi se varmelegemerne efter i sømmene og køre nogle tests for at se om der stadig dannes lorte kondens...

Hvis du køber nyt MB, hva så med at købe et MAX3 - der er jo aktiv køling på mosfetts..

Mvh. Rododendon



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 20:42:13
Svar/Indlæg:
310/38
Rododendon hjælper med at fixe det asap, og har lige bestilt et IC7-Max3, så nu er køling af mosfets ikke noget problem længere.
Så må vi se, hvad vi finder ud af med kølehovedet. :D
Tak for hjælpen alle sammen.



hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 20:53:44
Svar/Indlæg:
1419/29
#29 Fedt så må vi jo håbe det virker.
Men der dannes kun kondens der du havde kompressoren tændt uden comp?



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 13:03:58
Svar/Indlæg:
310/38
Kunne kun tjekke det uden comp tændt, da bundkortet er futtet af. ;)



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 14:29:07
Svar/Indlæg:
437/64
Har haft nøjagtig samme problem som du beskriver da jeg havde min mach 1.
Jeg kørte på det tidspunkt med 2 seperater psuer, en til machen og en til resten af systemet.
Jeg lukkede så pcen ned en dag, men glemte at slukke for psuen til kompresseren. Tror den stod en times tid inden jeg opdagede det, og resultatet var is på kølehovedet.
Så længe man har resten af pcen tændt(gang i processoren) sker der ik noget, men så snart kompresseren ikke får noget "modstand" vil der dannes is på kølehoved eller kondens andre steder.



Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 20:21:10
Svar/Indlæg:
310/38
Alle med IC7 bundkort, bliver nødt til at køre med en seperat psu, da elektronikken i Mach I er dybt forældet. :)
Men jeg poster igen, når Rododendon og jeg har leget lidt fredag 8 dage. ;)

Mange tak alle sammen, i har været til stor hjælp!



#34
vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2005 20:13:51
Svar/Indlæg:
836/54
jaja det var så lidt