Vandkøling newbie

Vandkøling d.  03. januar. 2005, skrevet af vest
Vist: 375 gange.

vest

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2005 23:12:59
Svar/Indlæg:
258/72
Jeg er begyndt at kigge lidt på fordelene ved vandkøling.
Jeg har overvejet at invisterer i et sæt, dog ikke for dyrt eller kompliceret.
Er der nogle der kan anbefale et nybegynder sæt, og måske lidt læsestof, tests, vejledninger osv?

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 23:16:35
Svar/Indlæg:
1762/36
www.hardware-test.dk , www.tweakup.dk og www.tweak.dk ...
Disse sider har alle rewievs af vandkøling i alle prisklasser...
Der er selvfølgelig mange andre, men de er på engelsk...
P.S.
tweaks strømforsyningstester er ikke en bjælde bevendt....

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 23:18:39
Svar/Indlæg:
2664/97
Kan anbefale et waterchill sæt, det skulle være gode nok. Bare lad vær med at købe det billigeste, husk man får hvad man betaler for, så giv en 1500-2000.- så skulle du godt kunne få et godt sæt

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 23:22:33
Svar/Indlæg:
2453/80
med et waterchillsæt er du rimelig godt kørende.. startede selv med waterchill.. det er max nemt at samle. bare tilpasse slangerne, jorde dem ned i fittings, og så montere hoved(er), pumpe og radi ;)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2005 23:22:42
Svar/Indlæg:
1762/36
#2 du har fuldstændig ret...
Hvis man køber et komplet sæt (CPU, NB, GFX) til under 1000kr, så kan man ikke forvendte andet end et sæt der køler dett samme som god/halvgod luftkøling...
Asetek er GLIMRAGENDE til prisen, som IMO synes er ret lav, hvis man tænker på at det er rigtig god kvalitet man får...

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2005 00:34:52
Svar/Indlæg:
4338/142

Jeg kan se i din profil, at du ejer samme bundkort som jeg (MSI K7N2-delta ILSR). Derfor ved jeg at der ikke er 4 huller i dit motherboard omkring cpu-soklen.

Netop dette resulterede i at jeg valgte et NorthQ SilentWaterSystem 3600 til 699,-

Det tager 15-20 minutter at installere (højst), siger ingenting og køler rimelig godt.

Reservoiret, pumpen, heatsink og blæsere er samlet i en 5,25" box (altså fylder det ikke mere end et cd-romdrev) og selvom min cpu (XP3200+ Barton) er overclocket til 2500Mhz bliver den højst 52 grader fuld load.

Her er et link : http://www.compumail.dk/vare-o...

Kan kun anbefale dette sæt, er også H2O-newb. men det er intet problem.

MVH C.C.

vest

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 23:02:18
Svar/Indlæg:
258/72
Bør man starte med et sæt til CPU'en eller bare hoppe ud i det og køle det meste med det samme.

Der er jo desværre også overvejelser ang økonomien :(

Hvor tit skal man skifte vand og sån, hvis man da skal det?
Og hvad er der ellers af vedligeholdelse når man vandkøler?

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2005 23:59:24
Svar/Indlæg:
626/20
#6 Om du vil tage skridtet til et sæt med 3 blokke eller nøjes med cpu til en begyndelse vil jeg lade op til dig selv, men jeg kan da sige, at vandkøling af gpu og dermed bedre oc af gfx ofte er det der giver mest ekstra ydelse i spil.

Det er normalt ikke nødvendigt at udskifte vandet, hvis man har tilsat de rigtige additiver. Så kan det køre i årevis. Den eneste vedligeholdelse er at fylde lidt ekstra vand på, efterhånden som der fordamper en smule. De fleste systemer er dog meget tætte, så der går normalt flere måneder mellem det kan være nødvendigt at påfylde lidt ekstra vand. Det kan også være en god idé at blæse støvet af radiatoren et par gange om året, læs evt. den meget morsomme tråd om dette emne, som kører herinde for tiden...;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 00:28:35
Svar/Indlæg:
3346/81
#6 - Læs endelig #5 - hvis du har et kort uden huller omkring CPUen, så skal du disponere efter det.

Har du hullerne er jeg enig med #2/3/4.

Mht. til betragtningerne omkring antal af kølehoveder, samt vedligehold er jeg helt enig med #7.

All in all - vand er meget enkelt - specielt når det er tæt - så husk at teste uden strøm på mobo etc. (Sæt en ledning i ATX stikket mellem grøn og en af de sorte, således at PSUen tror den er tilsluttet moboet)

Tomgun