-> #22
:00
ADA = Analog/Digital/Analog (troede at det var sådan en du snakkede om), og jeg har aldrig sagt at en konverter også forstærker...
Den støj der ryger igennem din konverter, bliver også forstærket. Det er vel ikke så svært at forstå?! Jeg siger ikke at konverteren forstærker, men den støj der slipper igennem, vil "senere hen" også blive forstærket - håber det hjalp lidt? :)
Og man vil altid have støj på sine signaler. Alt der bliver sendt rundt i computeren bliver bombaredet med støj. Derfor at S-ATA lækkert, for der har man færre kabler=mindre støj, når signalet skal transporteres. Man må ej heller have for lange IDE kabler, for ellers er de også for følsomme over for støj.
Du sender et digitalt (firkantet) signal ind i dit lydkort fra f.eks. din harddisk. Dette signal skal:
Fra harddisk, ind på bundkortet, rundt på bundkortet, ind i en konverter, derefter en forstærker og muligvis ud til en forstærker igen igen.
I løbet af den tid, kan signalet sagtens nå at blive udsat for en masse støj. Uanset om du vil eller ej. Så ryger der støj ind, og støj ud af en konverter. Om så den er A/A, A/D eller D/A. Sådan er det bare.
Støjen kan, som jeg også skriver længere oppe, være mange forskellige ting.
Det kan være (d)en susen man kører når man skruer meget højt op. Det kan være at man kan høre søgeren på sit CD-rom drev gå amok, eller noget helt trejde, fjerde, femte osv. osv.
Der er støj alle steder. Lige fra kilde og til modtager. Man kan gøre alt hvad der står i ens magt for at reducere den. For, fjerne den, er helt og aldeles komplet umuligt!
Støj bliver genereret og opsamlet alle steder i kredsløbet. Men, som sagt, man kan gøre alt muligt for at reducere den.
At tro, at der ikke er støj i et digitalt kredsløb er en forfærdelig fejl. Man kan så gøre forskellige tiltag for at formindske eller fortrænge den.
Men, det er jeg ret overbevist om, at det ved du godt.
Men som du sikkert også ved, så er det forfærdelig dyrt.
Man oplever corruptions på sine filer fra tid til anden, selv når de sendes digitalt.
Støjen der er i lydkortet kan skyldes forskellige ting. Det kan skyldes dårlige komponenter, dårlige kabler, varme etc.