Råd om ekstra output til hifi på Audigy 2 ZS

Diverse d.  05. januar. 2005, skrevet af PRJ
Vist: 302 gange.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 08:56:13
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej

Jeg ville gerne koble min PC til anlæget permenent, uden at skulle trække dyret ud af skabet og skifte ledning hver gang.

Har et audigy 2 ZS som jeg har prøvet at finde output stik internt på kortet men uden held. Selv om det egentligt er det samme kort som platinium, bare uden 3,5" front med output...

Så polerne er der, det er bare ikke til at finde ud af hvilke der skal bruges?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 09:10:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kan du ikke bare købe en 3,5mm Stereofordeler? :)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 09:24:21
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej #1

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet det på dette her lydkort, men på min gamle pc lavede det en brummen som ingen gad høre :)

Men det kunne da være man skulle ud og finde sig sådan en igen og håbe på bedre held

Mvh Pelle

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 09:26:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Jeg har haft stereofordeler på i flere perioder af gangen - kein Problem.

Det lyder som om, at du har haft fejlstrøm i dit kredsløb eller noget. Mekanisk/magnestisk støj el.lign.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 09:31:52
Svar/Indlæg:
1249/247
Jamen så er det jo løst, enda billigt og nemt og tager kun 5 min.

Tak!

Mvh Pelle

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 18:27:46
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej igen

Nu Har jeg så købt en fordeler, hvilket virker ok, men der er stadig en summen fra diskanten/ mellemtonen...

Dette er på et ganske alm. billigt forlænger kabel på 8 m!!

Kan det afhjælpes ved at få lavet et kvalitetskabel??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 18:32:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Du kan jo selv lavet et. Men det lyder godt nok mystisk. Sikker på at der ikke er en løs forbindelse?!

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 18:39:37
Svar/Indlæg:
1249/247
Ja det mener jeg ikke, fordi det er en konstant rislen i højtaleren.

Har prøvet at dirke lidt uden det hjælper

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 18:49:27
Svar/Indlæg:
456/27
....det er alm på selv samlede systemer(ikke de samlede hvor det eneste man skal er at sætte den røde ledning ind i den røde klips..)

men det skal ikke være sådan man bliver træt af det!

...bare sådan en LILLE smulle summen...en konstant lille tiny bitte miny støj...der vil altid være lidt ...pga forstærker..comp..osv

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 18:55:18
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej

Det er desværre mere end man gider høre på :(

Tror jeg må bruge udelukkelses metoden... Købe et bedre isoleret kabel og høre efter forbedringer

Tak!

Mvh Pelle

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 19:01:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Når det gælder lyd, specielt, er kæden ikke stærkere end det svageste led. Derfor kan man altid blive ved med at finde faktorer der spiller ind og forringer lydbilledet :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 19:03:27
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har haft sammen problem og løste det ved at jorde min forstærker på den skrue hvor man normalt sætter pladespilleren på og så jorderede jeg også min computer til samme.

Hvis man vil have det helt væk, så kan man køre med optisk eller coax over til en forstærker med D/A converter. Det har de fleste surround receivere.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 19:11:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Coax = Isolerede/magnetisk afskærmede kabler = Jording eller faserettelse ;)

Det hjælper ikke at køre igennem en ADA konverter eller whatever. Støjen er der stadigvæk...

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 20:01:00
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej igen

Det vil sige "Coax kabler" er hvad jeg skal købe?

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 21:36:21
Svar/Indlæg:
456/27
...ja køb bedre kabel...for eksempel, hvis du har 2 ledninger der er sat sammen...jammen så er der jo mere modstand der hvor du har lodet/sat de 2 ledninger sammen...og det kan lave små dumme lyde.

små tynde kabler...også a baaad move...jeg mangler det hele ;)

en ordentlig forstærker....køere lige nu med 14 år gammel l*rt....og tynde kabler til 6 kr meter....piv og jeg arbejder i en 2tal butik ;) :p :e

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 22:08:29
Svar/Indlæg:
1249/247
#15 :e :e :e :e

Griner højt, man skulle da ellers tro at du ville have noget kram derhjemme med dit job i 2tal...

# 14

Tak for dit svar, men jeg er i tvivl om "altid direkte kryds, for at formindske støj"??

Endnu en ting hvor "jorde" man sin PC fra og til?

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 23:28:49
Svar/Indlæg:
456/27
😛 ja i know....har kram i alt andet :e :e rimelige højtallere...men jeg havde ikke råd til sony/pana forstærker ☹ ....men så blev det jul....og den amd 64 sli løsnings råbte jo på mig..... :e :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 12:07:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Du trækker en ledning fra stellet på din computer, til stellet på din forstærker.

Dvs. du sætter bare en skrue fast i en af kabinetskruerne bagpå (evt. en af dem din strømforsyning er skruet fast med) og det samme på din forstærker (der finder du bare en skrue du kan sætte den i).

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 12:46:46
Svar/Indlæg:
611/26
#12 NoNig

Støjen kommer jo et sted fra og er ikke med i det digitale kredsløb på lydkortet - det ville da være mærkeligt.

Derfor kan man føre signalet digitalt over coax eller lysleder til en forstærker/surround receiver og benytte dens A/D konverter.

Anyway - hvis man får støj på det digitale signal, så kan man jo heller ikke på nogen måde få ordentligt analog lyd ud fra sit kort.

Tror du ikke vi har snakket forbi hinanden før 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 12:52:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Nope... eller, dvs. det tror jeg ikke :l

Prøver igen så:

Jeg har før oplevet, at f.eks. mit CD-romdrev "gik i" lyden. Dertil hjælper det ikke at faserette eller jorde sit anlæg og computer. Der er støjen "intern".

Det samme gælder f.eks. harddiske og blæsere. Blæsere er nok mere en mekanisk støj. Men ikke desto mindre, så kan den gå i (pga. de små gnister der dannes internt i motoren - hvilket også er grunden til at det kunne gælde harddiske. Men de er i dag så godt afskærmede, at det næsten kun gælder harddiske i bærbare computere) lydkortet eller kabler/banerne deri/dertil.

Det er fuldstændig korrekt, at der er mindre støj på en digital forbindelse. Eller, at den er mindre overfølsom for støj. Men er der "støj" i det digitale signal, så hjælper det ikke så meget at sende det igennem en ADA converter. Støjen bliver også forstærket ;)

Jeg tror, at mange af os der har haft bærbare computere godt kender til det. At f.eks. CD-romdrevet går i lyden. Det er pisseirriterende.

Det samme gælder også kort til/i computeren. Derfor "anbefaler" jeg som regel eksterne løsninger. Det 100-gange bedre. Pga. reduceringen af støj.

Men nu er "støj" jo meget subjektivt, og hvad jeg ville kalde for "generende" er måske bare "tåleligt" for nogle :)

... eller snakker vi forbi hinanden?! :r

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 13:37:37
Svar/Indlæg:
611/26

Jeg tror vi er meget langt fra hinanden nu!!!

Hvis du transportere digitale data rundt i computeren, så skulle du ikke gerne have støj på - så ville diverse filer også blive corrupted, for det er jo ikke alle kredsløb som har ecc på.

Det som kan give digital støj er hvis du har problemer med en driver eller med noget som stjæler båndbredde på din pci, eller hvis du har en hardware fejl.

Det digitale signal som er sendt ud fra din computer bliver først konverteret med en D/A (Digital/Analog) konverter (ved ikke hvor du har din ADA fra). Dit signal bliver ikke forstærket, for en A/D'er forstærker ikke.
Så kommer der senere en analog forstærker på efter en A/D konverter som så laver forstærkningen. Hvis der eksempelvis er et dårligt kabel til din digitale overførsel til din forstærker, så kommer der ikke noget lyd igennem.
Men den støj som måtte komme er fra de interne kredsløb på din forstærker ville være den samme, som der så også ville komme på en DAT eller CD afspiller som sidder på en digital indgang.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 14:14:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

:00

ADA = Analog/Digital/Analog (troede at det var sådan en du snakkede om), og jeg har aldrig sagt at en konverter også forstærker...

Den støj der ryger igennem din konverter, bliver også forstærket. Det er vel ikke så svært at forstå?! Jeg siger ikke at konverteren forstærker, men den støj der slipper igennem, vil "senere hen" også blive forstærket - håber det hjalp lidt? :)

Og man vil altid have støj på sine signaler. Alt der bliver sendt rundt i computeren bliver bombaredet med støj. Derfor at S-ATA lækkert, for der har man færre kabler=mindre støj, når signalet skal transporteres. Man må ej heller have for lange IDE kabler, for ellers er de også for følsomme over for støj.

Du sender et digitalt (firkantet) signal ind i dit lydkort fra f.eks. din harddisk. Dette signal skal:

Fra harddisk, ind på bundkortet, rundt på bundkortet, ind i en konverter, derefter en forstærker og muligvis ud til en forstærker igen igen.

I løbet af den tid, kan signalet sagtens nå at blive udsat for en masse støj. Uanset om du vil eller ej. Så ryger der støj ind, og støj ud af en konverter. Om så den er A/A, A/D eller D/A. Sådan er det bare.

Støjen kan, som jeg også skriver længere oppe, være mange forskellige ting.

Det kan være (d)en susen man kører når man skruer meget højt op. Det kan være at man kan høre søgeren på sit CD-rom drev gå amok, eller noget helt trejde, fjerde, femte osv. osv.

Der er støj alle steder. Lige fra kilde og til modtager. Man kan gøre alt hvad der står i ens magt for at reducere den. For, fjerne den, er helt og aldeles komplet umuligt!

Støj bliver genereret og opsamlet alle steder i kredsløbet. Men, som sagt, man kan gøre alt muligt for at reducere den.

At tro, at der ikke er støj i et digitalt kredsløb er en forfærdelig fejl. Man kan så gøre forskellige tiltag for at formindske eller fortrænge den.

Men, det er jeg ret overbevist om, at det ved du godt.

Men som du sikkert også ved, så er det forfærdelig dyrt.

Man oplever corruptions på sine filer fra tid til anden, selv når de sendes digitalt.

Støjen der er i lydkortet kan skyldes forskellige ting. Det kan skyldes dårlige komponenter, dårlige kabler, varme etc.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:22:00
Svar/Indlæg:
611/26
#23 jeg er ikke enig med dig...

Så ville en stor del af de filer som jeg flytter fra en harddisk til en anden blive corrupted hvis ekspempelvis mit CD-ROM eller mine blæsere kørte, hvis der ikke var ECC i kredsløbene.
Hvorfor tegner min skærm ikke mærkelige farver osv. osv. for så meget ECC kan der vel ikke være i kommunikationen gennem computer til grafikkort at alle ting er dækket? og i så fald - hvorfor kan man lave en kommunikation ud til skærm uden støj og ikke en kommunikation ud til den digitale udgang på lydkortet uden at man får støj?

Digitalt er mange gange mindre følsomt overfor støj - hvis man får et fejl i et digitalt signal, så viser det sig som regel som en høj tone en enkelt gang eller at lyden enten "hakker" / falder ud.
Man kan ikke fremkalde det velkendte "brum" som man får ved at plante klør 5 på phono kablerne ind til forstærkeren.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:22:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Jeg snakker ikke om overførslen alene. Men også internt.

Enhver hifi-nørd tilstræber at få så kort en afstand imellem sine komponenter i en forstæker.

Støj kommer alle steder fra.

Det er sandt, at kan "fjerne" noget af støjen når du konverterer (sampler) din lyd. Du kan faktisk fjerne rigtig meget af den. Men det som jeg tror er #0's problem skyldes en langt kraftigere kilde, end noget der siger "hej" - med baggrundsstøj ;)

Jeg tror, at han har et optisk drev, en harddisk eller noget andet, der danner støj. Som han så kan høre :)

Snakken om "intern støj" gik vist hen og blev lidt Off-Topic. Men det er i orden. Bare vi får styr på det :)

-> #25

Læs dette indlæg :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:29:43
Svar/Indlæg:
611/26

Enhver HiFi nørd er fuldstændig ligeglad om hans digitale source kommer fra månen eller 1 cm, ved siden af sålænge der er en tydelig forskel på hvad som er høj og lav på det digitale signal.
Eftersom at signalet er serielt, så kan man trække det så langt man ønsker uden bit disalignment.

Det som enhver HiFi nørd ikke er ligeglad med er hvorlangt der er imellem komponenterne fra D/A konverteren igennem forstærkeren og ud til højttalerne.

Hvis du forstærker et digitalt signal, så får du bare større forskel imellem høj og lav. Du får ikke mere lyd ud af det.

redigeret med tilføjelse:

teori: - Hvis man har en motherfucker transducer som sender det digitale signal ud med +12 som høj og 0 som lav, så skal du have en støjkilde som er istand til at producere +-6 volt spænding for at få den til at registrere et skift imellem høj og lav.
Hvis du kan højst påvirket det tidspunkt hvor den skifter en lille smule - noget som jeg ikke gætter på er hørbart.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:41:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

Du misforstod mit (#26) svar ;)

Læs det lige igen :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:48:08
Svar/Indlæg:
611/26

Kan ikke se hvad jeg skulle have misforstået. :l

Men jeg ved at han ikke kan få støj på sit digitale signal fra et CD-ROM drev medmindre drevet er kraftigt defekt (tvivler så på at han ville kunne overføre data på det ATA interface) eller at der er en software/hardware defekt/problem på hans PCI interface eller hvor så end hans ATA controller er placeret på hans bundkort.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 15:54:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #29

Snakker heller direkte om støj på kablet. Men jeg ved, at harddiskkabler ikke må være for lange, da man derved øger risikoen for fejlsignaler.

Jeg har haft problemer med, at DVD-drevet (i min bærbare) kunne høres i lyden. Jeg kan prøve at lave en optagelse af det, såfremt dette er ønskeligt.

Men at påstå, at man ikke vil have støj, selv på et digitalt signal er noget fjams. Det er fuldstændig korrekt, at der kan være tale om en lille støj. Der er en grund til, at SNR (Signal/Støj-forhold) bliver vægtet "højt" i moderne computere.

Tro mig. Uanset hvor fed og god en reciever du har. Så vil din for(for)stærker forstærke what-ever signal der kommer ind i den ;)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 16:57:43
Svar/Indlæg:
611/26

Jeg vil gerne satse 500 kroner på at du ikke kan høre dit DVD drev på din bærbare, hvis du har en digital udgang på den, og hvis du læser lyden digitalt fra skiven!!!

Grunden til at harddisk kabler ikke må være for lange er fordi de er paralle. Med et parallelt kabel risikere du bit disalignment, fordi der er en lille forskel på hvor meget modstand og hvor meget støj der påvirker timingen på hver enkelt leder i dit IDE kabel. Så risikere du at leder 1 bliver høj men at leder 2 lige nøjagtigt ikke når det før at leder 1 igen er lav.
Når du så har 33 ledere at rykke med, så skal der ikke meget til før at én af dem resulterer i en fejl i dit interface.

Men hvis alle informationer kommer som perler på en snor, så gør det ikke noget at modstanden eller støjen rykker lidt til perlerne, for ofte vil pårvirkingen både ske når den går høj og lav og vil derved ikke give alt for mange problemer.

Parallelt er i stand til at køre større hastigheder ved samme frekvens end med serielt, men parallelt er også mere udsat for fejl i datastrømmen end serielt. Derfor kan man ikke trække så lange kabler.

Det som næsten afgør hvor langt et serielt kabel kan trækkes er modstanden (der skal jo noget ud) og kommunikationshastigheden.
Man skal jo kunne nå at svare tilbage til afsenderen og fortælle at man har modtaget "pakken" for at kunne modtage den næste eller få den gensendt. Derfor falder frekvensen med hastigheden som informationen i et medie er istand til at rejse med - frekvensen falder også med længden af mediet.
Dette er dog mest teori - for selvfølgelig er der grænser for alt når det er kobber kabler osv. (DSL) men det var nu et sidespring... :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 17:09:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

*host* :00 gør klar til at betale *host*

Arj ;)

Jeg laver en optagelse i aften, og hvis alt går vel, så oploader jeg den også.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 17:21:44
Svar/Indlæg:
611/26
NoNig - hvad optager du digitalt på - bare for at være nysgerrig :)

Hvis du får støj, så er det en BUS fejl eller hardware/software fejl altså en defekt.

Havde selv nogle støjlyde fra mit DVD drev på min bærbare, men det kunne rettes med software.

Har oplevet andre bærbare med støj på lyd udgangen - det er meget normalt problem - men støjen bliver lavet i analog delen på lydkortet i den bærbare. Det vil ikke ske med en digital udgang. :i

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 17:31:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #33

Jeg sætter bare et kabel på line-out. Støjen er ikke til at tage fejl af.

Og det kan være ligemeget hvor man får støjen. Som jeg skriver længere oppe. Den kan fremkomme næsten hvor som helst, dog med svingende sandsynlighed. Men det ændrer ikke på det faktum, at støjen er der. Selvom den ikke "burde".

På samme måde som #0's støj. Så vil jeg mene at den er fremkaldt af de enheder jeg nævner længere oppe. Og jeg har prøvet med diverse drivere og firmware.

Men det var alligevel ikke pointen. Pointen var, alt selvom du kører alt 100% digitalt (dekodning og forstærkning), så vil der være en smule støj. Den opstår forskellige steder, men er som oftest (for rene digitale kredsløb/systemer) fremkaldt internt i en eller anden konveter eller dekoder. Som enten skyldes støj eller dårlige komponenter.

Anyways. Jeg gider ikke at diskutere med dig, for jeg er et eller andet sted overbevist om, at vi mener det samme. Men siger det forskelligt.

Du lyder til at vide mindst lige så meget om det som jeg, så der er ingen grund til at blive uvenner over sådan noget her :)

Men generelt set. Uanset om du kører rent digitalt, analog-digitalt eller analog-analog, så vil der være støj. Man kan formindske og hæmme den, men den vil altid være der :)

Men, som eg også skrev tidligere. Så tror jeg ikke at #0's "brummen" er et konverteringsproblem, men snarere et spørgsmål om fremkommende støj fra en anden enhed i computeren.

Så indtil han får jordet sit anlæg og sin computer, tror jeg, at jeg vil lade diskussionen stå i "tomgang" :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 18:58:14
Svar/Indlæg:
611/26

Ikke for at få den sidste bemærkning og fair nok at du ikke gidder køre denne diskussion videre...

men du skriver: " Jeg sætter bare et kabel på line-out. Støjen er ikke til at tage fejl af. "

Det er jo ikke spor digitalt - så jeg kan jo godt forstå at du får støj og alt muligt.

Som jeg skrev: " Jeg vil gerne satse 500 kroner på at du ikke kan høre dit DVD drev på din bærbare, hvis du har en digital udgang på den, og hvis du læser lyden digitalt fra skiven!!! "

Jeg tror også at det er støj i hans computer - men hvis han valgte at først at lave fælles stel så er han nok nået langt.
Skiftede han derimod til digital udgang, så var han med garanti støjfri.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 19:52:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #35

Fuldstændig enig (mht. digital og stel) :)

Mht. optagelsen, tror jeg at vi gik forbi hinanden. Den støj jeg snakker om kommer fra lydkortet. Og jeg har prøvet med både digilyd og analog.

Så uanset hvordan jeg optager, så får jeg støjen med :)