Ammoniak afkølet vandkøling

Køling d.  05. januar. 2005, skrevet af T-max
Vist: 1194 gange.

T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:04:06
Svar/Indlæg:
649/35
Jeg er gået i gang med at føre mine planer ud i livert om at bygge et Amoniakkølesystem til at afkøle vandet til mit vandkølingsanlæg :e

Ideen går ud på at rippe et gammelt Absorbtionskøleskab (Amoniakkølet) og så i alt sin enkelthed lime en varmeveksler på kølefladerne med termisk lim (Jeg kan ikke lodde på elementet uden at ødelægge det).

Elementet burde teknisk set kunne køle vandet til under frysepunktet hvorfor jeg bliver nød til at tilføre frostvæske til systemet.

Min største bekymring er kondensdannelse på slangerne inde maskinen :l

Er der nogle der har efaringer med dette ??

Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:07:01
Svar/Indlæg:
545/13
med det pæne overclock du har, så tvivler jeg lidt på om du vinder det store ved det.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:09:17
Svar/Indlæg:
316/10
Min største bekymring ville være utætheder på køleanlægget, amoniak kan ikke ses og lugtes, men du kan dø af at opholde dig i det.
Hvis jeg var dig ville jeg ribbe et normalt køleskab i stedet.

Der er mange måder at isolere på, jeg har valgt en noget besværlig måde:
www.nskjaer.dk/computer , kabinettet er lufttæt og luften er tørret med silica gel så der kan ikke dannes kondens på noget indenfor i kabinettet. Slangerne har jeg isoleret med normal rørisolering.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:10:31
Svar/Indlæg:
316/10
Hov, det kabinet der kan ses på linket er et gammelt et, jeg har siden lavet dette:
http://www.nskjaer.dk/kabinet/



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:12:15
Svar/Indlæg:
649/35
Dette overclock er opnået på stock køleren og sopper kun pga temperaturen, og fordelen ved dette system er at det er fuldstændigt lydløst (passivt) og kan bære det ondeste clock :e

Der er ingen kompresser der larmer og det er lang mere effektivt end et peltier element (dog ikke så effektivt som en kompressor)



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:17:49
Svar/Indlæg:
649/35
silicagel er bestemt en intressant løsning det havde jeg ikke tænkt på, men kræver selvfølgelig et tæt kabi.

Jeg har ikke tænkt mig at bryde amoniaksystemet, og så er det altså ikke farligere end at det er godkendt konventionelt hus køleskab



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 10:30:46
Svar/Indlæg:
649/35
Jeg tænkte om man kunne isolere slangerne med sådan noget tape som normalt isolerer vapo koblinger med ??



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 11:20:55
Svar/Indlæg:
649/35
# 3 det er fandme det sygeste casemod jeg har set længe ! flot arbejde ;)

Hvor meget kan du clocke ekstra i forehold til luft ??



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
05-01-2005 11:43:14
Svar/Indlæg:
5039/109
#2
Amoniak kan i den grad lugtes. Har du aldrig været i nærheden af din mor når hn pudser vinduer? Det lugter fælt, jeg fik en gang stukket en flaske af det lort under snuden og fik fortalt at jeg skulle suge hårdt indad, hvad gør man ikke når man kun var en lille knægt. Nu kan jeg sgu ikke tåle den mindste duft af skidtet uden at være være at kaste op.

Så hvis der endelig går hul på det, skal det nok blive opdaget.

Det er også dødeligt i større mængder.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 11:48:49
Svar/Indlæg:
316/10
#8 Jeg husker nok egentligt forkert, men hvis det er et større køleanlæg der er sprunget læk har man detectionsgrej med så man kan se hvor problemet er uden at komme for tæt på. Jeg var ikke helt klar over der var tale om et normalt køleskab, jeg kan ikke forestille mig det skulle være noget problem i så små mængder, men jeg ved det ikke.

#7 Har aldrig kørt med andet end som det er, så jeg ved ikke hvor langt det kan nå på luft. Desværre gik projektet lidt i stå på et tidspunkt, og nu er det jo ikke ligefrem det nyeste hardware, så jeg bruger den faktisk ikke rigtigt i øjeblikket på trods af den fungerer fint, jeg er ligesom aldrig rigtigt kommet i gang med den, det sjove for mig var at lave skidtet.
Men jeg går med planer om at udbygge lidt og lave vandkøling af køledelen så jeg slipper for en stor larmende blæser, men tiden mangler lidt.



HenrikB
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 13:14:09
Svar/Indlæg:
69/17
Jep som kemiker kan jeg sige at man ville ikke være i tvivl om utætheder i et ammoniaksystem. Du forveksler det med kulilte (carbonmonoxid også kaldet), som har de egenskaber at man ikke kan lugte eller se det men lige pludselig besvimer man og dør da det optager pladsen for ilt i blodet.
Lugt til lidt tredobbelt salmiakspiritus (en ammoniakopløsning) og du er ikke i tvivl om at det lugter. Vær dog forsigtig det er skrappe sager :)
Man kan dø af ammoniak men så er det indåndet i så store mængder at det trækker vand ind i lungerne så man drukner :x



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 13:20:54
Svar/Indlæg:
649/35
Tak alle de fede indlæg men jeg har ikke helt blevet klog på hvad jeg gør ved mit kondensproblem.
Silicagel og og fuldstændigt tæt kab er lige lidt for volsomt en mod projekt for mig.

Jeg tror jeg prøver at isolere slangerne på en eller anden måde, men hvordan ?? :00

Nogle forslag ??



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2005 16:18:51
Svar/Indlæg:
316/10
#10 > Jeg tænkte nu på amoniak, huskede bare forkert mht lugt. Men ved større køleanlæg tager man nogle forbehold ved utætheder, og det er jo sådan set klart hvorfor.

#11 > I silvan har de noget isolering til rør, det er godt nok til varme, så jeg ved ikke om det er tæt nok til ikke at blive fyldt med kondens, men ellers skal du have fat i noget armaflex rørisolering, men det er ret dyrt, koster ca. 20kr pr. meter, så hvis køleskabet ikke skal stå klods op af computeren kan det godt blive lidt dyrt.
Jeg ville nok forsøge med normal rørisolering først og så finde noget neopren eller lign. til at have omkring vandkølehovede-t/rne. Men det er svært at få isoleret ordentligt. Da jeg startede var det også med et skrallet køleskab, det var lidt besværligt at skrælle det, men jeg fik det gjort og smed fordamperen i en spand. Jeg kørte med med termostat med vandtemp på ca. 13C, derved undgik jeg kondensproblemer.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2005 02:21:08
Svar/Indlæg:
4112/52
#0 En anden ting du skal have "in minde" er, at HVIS lortet bliver utæt, så er amoniak og kobber og/eller messing ikke just nogen god "koktail" da amoniakken vil "æde" kobber og messing, og så kan du resikere at dit system bliver "ædt" af amoniakken! :o



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2005 09:18:18
Svar/Indlæg:
649/35
Fuck min amoniak"motor" køler sku hele køleskabet ned til -15 grader for fuld knald, det her bliver sku sjovt at lege med !

Det fede ved det her anlæg er at det siger ikke en lyd der er ikke en eneste blæser eller kompresser eller noget det eneste der kommer til at "larme" er min vandpumbe !

Amoniakken kører i et fuldstændigt seperat kredsløb så jeg er ikke bange for amoniakudslip til systemet



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2005 10:10:25
Svar/Indlæg:
649/35
Ved meget Vcore tror i en winnie 3500 90nm vil kunne snuppe med denne lidt seriøse vandkøling ??

(ovevejer at købe et msi mob hvis ikke 1,7v vil være tilstrækkeligt)



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2005 11:49:32
Svar/Indlæg:
649/35
# 12

Du skulle vel ikke have et link til en forhandler der sælger "armaflex" ??



apprenti
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2005 21:44:12
Svar/Indlæg:
196/10
t-max jeg har vapochill hvilket jo må give en lavere cpu temp og der er det neophrene der bruges til at isolerer...men ved ikke hvor det kan købes...

der var en på et tidspunkt der købte det til sit firma men fik 10x så meget som han havde brug for så han gav det videre til personer i vapochill forumet - ved ikke om han har mere(han var dansker...) prøv at søg på forum.vapochill.com



T-max
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2005 12:01:47
Svar/Indlæg:
649/35
Tak for hjæpen, jeg kom i tanke om at en af mine venner er kølemontør og han havde alt hvad et oc´r hjerte kunne begære :e

Desværre er projektet gået i vasken da mit absorbtionsskab ikke kunne levere nok køleeffekt :(

jeg havde ellers fået lavet en god varmeveksel og det hele var sat op men, når den blev belastet steg temperature støt og roligt æv...

Så nu kører jeg bare med standart vandkøling og overvejer at investere i en Mach II



KAK1000
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2005 13:13:51
Svar/Indlæg:
248/37
#8 - sry for offtopic, mne jeg har det på samme måde, min fysik lærer gjore det samme ved mig, jeg kan ikke være i rum med det uden af få det dårligt i dag, og kan stadig lugte det bare ved tanken