Hvilke væsker i vandkøling

Diverse d.  08. januar. 2005, skrevet af Pizzadude
Vist: 231 gange.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
08-01-2005 22:51:37
Svar/Indlæg:
5363/442
Læste lige en anden tråd her i forumet, og der snakker i om kølervæske og minus kalt i vandet. Jeg bruger selv demineraliseret vand og så det der vandadditiv mod kalt fra asatec. Men det er bare mega dyrt synes jeg, kunne jeg bruge noget andet i steddet for vandadditivet?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2005 22:53:04
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja - kølervæske, eller en slat konserveringsmiddel. Atamon dur fint...

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
08-01-2005 22:55:45
Svar/Indlæg:
5363/442
er det lige så godt som det der dyre vandadditiv så? mod kalk?

The

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2005 22:59:34
Svar/Indlæg:
2651/179
Der er nok lige så mange forskellige versioner af blandings forhold som der er seriøse vandkølere i Danmark, men jeg benytter mig selv af følgende opskrift:

90% Destilleret eller deminiraliseret vand
8% Ren Pool, eller tilsvarende anti alge middel
1% afspændings middel
1% UV addetiv

Der ud over kan jeg godt finde på at hælde en sjat anti korrosions middel i vandet, men blander man ikke metaller (også selv om det er addoniceret aluminium) er det ikke tvingende nødvendigt.

Men tricket består sådan set sjældent i selve blandings forholdet, men derimod rensningen af systemet FØR det tages i brug, for vandet er i sig selv ganske rent, men hvad med kølehoveder, radiatorer og slanger?

Til dette formål benytter jeg en blanding af 50% Deminiraliseret vand og 50% Listerine (mundskyld) som jeg lader køre i systemet en times tid, og tapper så det hele af, dermed er alle bakterier der måtte være i radiator og ander dele med sikkerhed døde.

Citat Magic h2okoeling.dk

Mvh.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
08-01-2005 23:13:45
Svar/Indlæg:
5363/442
#3 ok lige for at få det på det rene

8% Ren Pool, eller tilsvarende anti alge middel <-- hvad er ren pool?

1% afspændings middel <-- hvad kan bruges?

The

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2005 23:29:51
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#4

Fås i matas.

1% af det som man kommer i opvaskemaskinen så der ikke kommer glas pest.

Mvh.

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 10:03:12
Svar/Indlæg:
202/8
#6 jo,da. Kan du sagtens. Så længe du ikke bruger ting der kan opløse noget i dit system (f.eks. silikone) så kan du bruge alt.

Jeg brugte det samme som #3, men efter 2 måneder blev mit vand blåt . Det havde ikke nogen farve da jeg fyldte det på.
Jeg tog det med ind på Uni og fik vores laborant til at analysere det, og det viste sig at farven skyldtes at blandingen reagerede med kobberet i systemet og på den måde "åd" mine køleblokke.
Siden har jeg brugt alm. postevand. Jeg fik at vide af laboranten at pga. de store mængder kobber i mit sys, så ville jeg aldrig få alger selv om jeg brugte postevand. Og det har kørt i 1 år nu uden problemer. Der er ikke skyggen af alger i mine hoveder.

PS. nu har jeg også ekstrem store mængder kobber. Se min profil.