Samling af server?

Diverse d.  09. januar. 2005, skrevet af HenrikB
Vist: 538 gange.

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:37:43
Svar/Indlæg:
69/17
Jeg har i nogen tid spekuleret på at samle en server, men jeg er meget i tvivl om hviket hardware der er bedst til sådan en. Jeg vil bruge den til:
-Central lagerplads for film og musik så mine andre enheder i huset kan afspille dem derfra.

-Evt. mailserver

-firewall for hele netværket

-spilserver til flere af de nyere spil, fx HL2

Den skal gerne kunne flere ting på en gang, så skal det være et dual-processor-system, eller kan en P4 med HT klare det? Eller er en Opteron eller Xeon processor at foretrække?
Skal der være et monstergrafikkort til at trække spilservere eller har det ikke noget at gøre med det?
Mængden af ram til disse opgaver?
Andet hardware? kabinet, PSU mm?
Og så skal den gerne kunne udføre det i et par år eller mere uden at blive for langsom 8)

tak for svar på forhånd :e

Nåja evt. kommentarer fra AMD eller Intel fanbois frabedes :P Kun faglig vurdering accepteres
Briston

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:39:18
Svar/Indlæg:
2540/228
kan iværtfald lige sige at grafikkort ikke har noget med dette at gøre :)

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:43:13
Svar/Indlæg:
1287/32
Hvor mange penge har du tenkt at bruge på det og hvor meget lagringsplads skal du bruge?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:48:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Alt efter økonomi og "evner", så ville jeg måske forslå en "færdigpakke".

Dog knap så dyr som dem der sælges til større virksomheder. Men du når langt. Men, på den anden side, så er det jo knap så sjovt.

Du skal dog være forberedt på, at alt efter ambitioner så stiger prisen.

Jeg ville nok foreslå dig et system af 'ældre' dato, noget alá dual Pentium 2. Det kan i langt de fleste tilfælde det du siger. Men det lader til at du gerne vil lidt længere op.

En anden ting er, at en server kan se ud på to - fysisk - forskellige måder. Den ene er den der sidder i et alm. kabinet, og den anden er en "unit". Ligesom dem der sidder i racks (du har sikkert set billeder af nætværk og switches der sidder ud sådan).

Det er som regel ligegyldigt hvad du vælger. Funktionalitet og interface er langt hen af vejen den samme.

Jeg vil dog tilråde dig at læse lidt op på informationen. Om end ikke for videns skyld, så for interessen. Det er meget spændende, og du vil nå langt ved at læse nogle "easy to go"-guides i diverse computerblade.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

- her er der et lille udpluk af hvad der findes til <10.000,- kr.

Du kan dog sagtens selv lave en god server til under kr. 10.000,- enddog ca. det halve.

Dog ved jeg, at Dell har nogle udemærkede servere, også til private. Prøv at kigge her: http://www1.euro.dell.com/cont...

Dog ville jeg nok - personligt - ty til den nemmeste og nok også mest oplagte løsning. At tage en "mid-end" computer og lave den om til en server.

Bare sætte et eller andet RAID-kort i, og så lade den køre for sig selv. Det eneste en server skal er, at distribuere data rundt på et netværk. Groft set. Dertil kræves ikke grafikkort, men tilgængelig regnekraft.

Dette opnås ved:
God(e) stærk(e) CPU('er)
Masser af RAM
Hurtig dataoverførsel (kan opnåes ved RAID)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:52:07
Svar/Indlæg:
69/17
Kan du nævne eksempler på CPU'er og mænden af RAM som ville kunne trække sådan en server, hvor der osse spilles?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:56:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

En Pentium3 eller 4, med min. 1Gb ram.

- taler af erfaring.

Hvis jeg kan "lokke" med en færdigløsning, vil jeg helt klart anbefale en DELL til omkring kr. 5.000,- som du så selv kan konfigurere.

Ie. smide mere RAM og harddiskplads i.

Men som sagt/skrevet:
Dual CPU-løsning
Min. 1Gb RAM
Harddiskplads ad lib.

Men igen, det er op til dig selv (læs: din "offervilje") hvor kraftigt dette system vil blive.

Jeg bruger min egen laptop som BF:V, BF1942 server fra tid til anden.

Pentium 3, 1GHz
256Mb RAM
og hvad der nu ellers sidder i sådan en fætter.

Det kører "ok", men den kan ikke håndtere fildeling samtidig med. Den kører kun server, når den så agerer spilleserver. Intet andet.

Men de krav du stiller med er straks en lidt anden sag. Jeg vil evt. råde dig til at kontakt Big_BEN her fra siden. Han har selv en server kørende (når den funger :p) der agerer fil- og spilleserver ;)

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 17:58:01
Svar/Indlæg:
1262/95
Til det setup du nævner vil jeg sige at et dual system med 1 - 3 GB RAM er at foretrække.

Derudover er hotswap diske heller ikke det værste.

Som NoNig nævner er det næsten givet at man bør lave et eller andet RAID setup i serveren, hvis den vel at mærke skal bruges til noget seriøst.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 18:20:32
Svar/Indlæg:
416/49
Den filserver NoNig snakker om er følgende:

AMD Athlon 800Mhz Slot A (Passivt kølet)
256mb SD-ram
2 x D-link DFE530TX netkort
Creative Geforce 256 DDR 32mb ram
Promise S150 SX4 (4ports SATA Raid controller)
4 x 200GB Maxtor Diamondmax Plus 10

Den aggere kun filserver, og operativ systemet er Windows XP.
De 4 diske kører i raid 5, hvilket vil sige at der bruges hvad der svarer til en hel disk til paritet. Det er sikkeret og hurtigere end bare en enkelt disk. (www.burn-it.dk har en raid forklaring)
Jeg vil sige at denne computer ikke helt opfylder mine krav, men den kører i det mindste.
Jeg oplever tit at det tager ekstra lang tid at overføre filer, og jeg tror det er 1 af 2 ting. CPUen overopheder pga. manglende køling, eller også er det pga. alt for lidt ram.

Hvis jeg skal anbefale dig noget så vil jeg sige at du skal købe så stor en cpu din pengepung tillader, spare lidt på bundkortet, købe mindst 1 gb ram, gerne mere, og her nøjes du bare med pc3200 value, eller noget i den stil.
Det raid kort jeg har vil jeg klart anbefale, det har 4 porte og så fylder du ellers bare diske på som du har råd til.

CODAY

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 18:56:02
Svar/Indlæg:
321/63
kan man ikke købe et sata(raid) kort der køre pci-e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:11:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det ved jeg ikke. Jeg ved at de findes til PCI-X (surprise surprise :00).

Men hvorfor ikke bare købe et eller andet "billigt" dual-bundkort?

Du skal primært bruge penge på:
CPU
RAM
Harddisk(e)

Bundkort og ramtype (PC2100 vs. PC4400) betyder faktisk ikke så meget. Det er mængden der tæller. Dog ville jeg nok foretrække et "mindre" dual-CPU system, frem for et single-CPU baseret på en røvhurtig CPU. 'Forcen' ligger i rå regnekraft.

2x 1,4GHz er lidt vildere end en 2,533GHz. Fordelen her er, at du kan købe en "middel" CPU nu, og senere opgradere med en ekstra. Det giver et lille boost og er langt mere økonomisk. I hvert fald frem for løsningen med en motherfucker CPU nu og her.

TriNitro

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:14:58
Svar/Indlæg:
287/41
hmmm 3# er det ikke billigere at samle serberen selv istedet for at købe den @ edbpriser.dk ?

et lille hurtigt eks.

2* 1,6Ghz 1mb cache opteron
2* 512mb kingston pc2700 reg ecc
2* 300gb 16mb cache maxtor
MSI K8T
Sapphire 9250 VIVO
510w chill inovation

Samlet pris lidt over 10K, man for sq da meget mere ved at samle selv end at købe færdig lavet server, eller mangler jeg noget ??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:18:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Fint forslag dér. Jeg ville nok bare gå lidt længere ned og vælge mere RAM frem for to gode CPU'er.

Jeg redigerede #9 mens du skrev dit indlæg.

Måske et ældre system bestående af 2x 1,2-1,4GHz og en røvfuld RAM er at foretrække, i forhold til "dit"?!

Og jo. Måske det ville være billigere. Men #0 kan sagtens købe en rigtig god løsning til under kr. 10.000,- og havde noget nær den samme kapacitet (lagring og regnekraft) som i dit superduper system dér :)

Jeg har et par forslag til hardware:
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listpr...
CPU (socket 603): http://www.edbpriser.dk/Listpr...
CPU (socket 604): http://www.edbpriser.dk/Listpr...
CPU (socket370): http://www.edbpriser.dk/Listpr...

RAM: Efter eget og passende valg.

Lynge

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:22:52
Svar/Indlæg:
485/57
min server er en dual celeron 400mhz, 256mb ram. Den gør det sgu fint nok...:D

TriNitro

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:29:02
Svar/Indlæg:
287/41
hehe, jow nogle p3 kunne os være sjove ! :D

Men blev lige crazy :e ;)

Man kunne også evt. købe 1*1,6 opteron og så smide de resterende penge i 1gb ram mere istedet, og så købe en til opteron når man har brug for det og/eller penge til det ?

men ja, mindre kunne sagtens gøre det !!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:30:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Som #12 ganske godt beviser (og Big_BEN), så skal der ikke så meget til.

En god server kan laves for under kr. 5.000,- ;)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 20:19:41
Svar/Indlæg:
69/17
Tak for svarene og de fede links. Jeg har lige lidt mere at spørge om...

Dvs. hvis jeg tager min nuværende maskine som er en Athlon XP 1600+ og smider 1 GB ram i og harddisk mm så skulle den kunne trække det nødvendige med spil og andet samtidig? Og grafikkortet er kun for at have en minimal mulighed for at komme til at se hvad man sætter op? ;)

Da det ikke er lige nu og her ved jeg ikke hvad budgettet er, så jeg skal bare have nogen ideer om det. Fyr løs med de vådeste drømme I har (og osse gerne nogle mere realistiske :p )

CODAY

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 20:23:16
Svar/Indlæg:
321/63
#15 tror det kommer til at hakke i spilet. hvis nogen overføere en fil samtidet. men em stang ram koster jo ikke så meget så du kan jo prøve.

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 20:35:17
Svar/Indlæg:
69/17
SÅ en dual CPU løsning er sagen må konklusionen være, masser af ram og diske i raid. Takker! :e

TriNitro

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 20:37:29
Svar/Indlæg:
287/41
ja,

MEN HVILKEN !?!?!?!?! :00 :e ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 20:46:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Igen: Jeg vil foreslå dig en forholdsvis "lille" løsning, mht. CPU-valg. Der er absolut ingen grund til at stavere med en stor CPU-kapacitet på bekostning af resten af systemet.

Vælg at køre med en CPU i starten. Fokusér primært på RAM og harddiskplads.

Og vælg gerne 2Gb. RAM er så billigt for tiden. Grunden til at jeg foreslår dig en 1x CPU-løsning i begyndelsen er, at du så senere kan vægte om det er nødvendigt med en ekstra.

Derved kan du vælge om du vil investere i dual-CPU bundkort nu, eller senere.

Vælg 1x CPU nu (enten i form af 1x sokkel bundkort eller dual-sokkel bundkort udstyret med én CPU) ;)

Smid så min. 1Gb RAM i. Alt efter type, kan det gøres for mellem kr. 1-2.000,- 2Gb RAM kan købes for godt og vel kr. 2.200,- Bundkort for en tusse til halvanden og CPU for rundt regnet det samme.

Det være sig om du vælger et dual-sokkel bundkort ;)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:04:36
Svar/Indlæg:
69/17
Men muligheden i #15 ville fint kunne gå til en filserver, der ikke skal kunne køre spil men bare være filserver/firewall/mailserver/evt. afspiller af film/musik?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:11:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Afspiller af film kræver lidt af grafikkortet.

Don't. Enten laver du en server, eller en filmafspiller. Så vil man også have god lyd, billede osv.

Bestem dig for hvad du vil bruge den til ;)

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:15:07
Svar/Indlæg:
499/767
Jeg må sige at det er nogle vilde systemer folk kommer med, men jeg mener at fokus ligger de forkerte steder.

For det første er det vigtigt at overveje hvilke muligheder du vil have for backup, en fin løsning i dag, er en ekstern harddisk, som kan fåes med kapaciteter op til 300 GB (snart 400 GB).

Næste vurdering ligger i operativsystemet, vil du have et rigtigt server-operativsystem, eller kan mindre gøre det. Hvis du vil have Windows Server, kan en Small Business Server anbefales, da den er forholdsvis "billig", og der er integreret mail-server (Exchange).

Derefter skal du se på dine pladsbehov - film fylder eksempelvis meget, så du skal nok gå efter en kapacitet på cirka 300 GB, hvilket passer fint med den foreslåede backup-løsning. Du skal også overveje sikkerheden, vil du køre RAID, og hvilken form for RAID vil du køre - du kan eksempelvis vælge 2 stk 300 GB harddiske i RAID 1, og hvis du vil have mulighed for at udbygge systemet, skal du måske gå efter 3 stk. 200 GB harddiske i et RAID 5 hvor du så får 400 GB plads, og så har mulighed for at udvide med endnu flere harddiske.

Når du har taget disse overvejelser, kan du så begynde at kigge på hvilken hardware der bedst passer med ovenstående, en "hjemmelavet" computer, eller en mindre server fra HP, Dell eller en anden udbyder.

Hvis du selv bygger, er det vigtigt at fokusere på kølingen, som er altafgørende for en stabil computer, der skal køre i døgndrift, og det er især vigtigt at køle harddiske, for at minimere risikoen for fejl på disse.

Når du vælger bundkort, skal du nok gå efter en større fabrikant, men spørgsmålet er om ikke du får mest for dine penge, ved at holde dig fra deciderede server-bundkort. Et nyt nForce4-bundkort fra en større fabrikant, vil være stabilt, og kan fåes med indbyggede RAID-controllere med plads til 8 harddiske, hvilket burde være nok. Samtidig vil det kunne styre nogle kølere og processoren med Cool'n'Quiet, således at strømforbruget ikke bliver overvældende højt - strøm koster jo også penge.

Det var en ordentlig smøre - men jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh. en systemadministrator...

palle

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:15:24
Svar/Indlæg:
2307/37
Jeg ville gå efter sådan et bundkort til DKK 1.098,- : http://www.computer-parts.dk/c...

Køb dertil to billige XP2400 til DKK 544,- :http://www.edbpriser.dk/Listpr...

XP'erne skal så moddes til MP'er ved lidt tegnearbejde med lidt sølvlak eller tilsvarende.

Jeg kan ikke lige huske, om bundkortet kan køre uden registrerede ram, hvis man kun bruger to af ramsoklerne, men det kan da undersøges. Ellers koster registrerede ram jo heller ikke ret meget i dag. 512 MB kan fås til DKK 699,- :http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Så med lidt fingersnilde skulle du for omkring 3600 kroner have en dual XP2400 med 1 GB ram.

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:25:41
Svar/Indlæg:
69/17
mht. film regner jeg egentlig heller ikke med at det skal være serveren der afspiller men et system lavet til formålet. (enten færdigkøbt eller hjemmelavet det er ligemeget i denne sammenhæng) Beklager forvirringen :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:30:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Gå efter noget "småt" vil stadig være mit forslag.

Tag og gransk hardwareforslagene igennem og lav en server ud fra #22's særdeles gode "guide". Så er du godt kørende, og har tilmed en rigtig lækker server til en billig penge :)

Lad være med at bruge kr. 10.000,- på det. Du kan få dig en rigtig lækker server for omtrendt det halve.

Det er dine egne ambitioner der sætter begræsningen og økonomien i det :i :D

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:35:52
Svar/Indlæg:
69/17
Jeg tror jeg er ved at have informationer nok. Jeg må i tænkeboks. Hvis der ikke er flere der har noget på hjerte vil jeg sige mange tak for jeres engagement. I er toppen der :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:37:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Du kommer også med den helt rigtige holdning, og forstår at pirke til vores "lyster". Så det er bare fjong 8) :e

Held og lykke med projektet. Du må meget gerne tilbage om hvordan det går. Gerne med spec.s, billeder og gerne et par benchmarks ;)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:40:06
Svar/Indlæg:
69/17
hov æh ja vil et enklt processor system som #22 foreslår kunne håndtere mange ting af gangen (med spilserver som det mest krævende)?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:43:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

Kig længere op mate. Min klap kan agere BF:V og BF1942 server, uden videre probs. Så du behøver ikke at være urolig ;)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:48:18
Svar/Indlæg:
69/17
Ok tak igen.....*lyden afhjerne der siver ud af mine ører*

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:52:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

:e Det er/var jo godt, at der i det hele taget var noget ;) :p :e

RedHot

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 22:26:26
Svar/Indlæg:
796/99

evt. tag et kik på qxl.dk har set de somme tider har nogle fin og bilige server der :)

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 23:54:09
Svar/Indlæg:
658/48
min server består skam af *Trommehvirvel* 1stk IBM Dekstopmaskine :D med 512mb RAM... den trækker snildt en 8 personers CS server, film og div. på samme tid (:

Dog skal det siges at jeg nok snart udvider en smule <:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 23:59:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #33

*Standing ovation 8) - klap klap klap :e*

MaDwEeSeR

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 00:32:19
Svar/Indlæg:
79/1
Min egen server består af

1stk xp1700+ @ 2.1Ghz
1stk Nforce 2 board fra Epox
512mb pc2700 @ 334mhz
400Gb diskplads
Onboard Netkort
En super ringe kølerprofil med en Sunon 80mm på
Med Win 2k pro som os (mest fordi jeg ikke har sat mig så meget ind i linux)
Indtil i går havde den oppe tid på 90dage (lorte strøm afbrydelse)

Ved fildeling bruger den utrolig meget cpu hvis det er via windows shares der flyttes data :( (tror det er windows der bare ikke kan li store filer)

Men i store lans kan jeg tydeligt mærke at mine diske ikke kan følge med (7200rpm 8mb) når 20 mand keder sig samtidig

Så her kommer mine råd

skal du bare side dig selv og 3-5 venner kan du godt undvære raids dual osv. , jaja måske er det smart at ahve men du mangler det ikke, brug pengene på mere plads :P

Større netværk vil få brug for Dual cpu , 16Gb ram osv

En billig server vil være

et stabilt mobo (evt ECS , ja billig og clocker dårligt men stabilt)
en cpu (over 1Ghz hvis du kører 100Mbit lan over 1.4Ghz hvis du kører 1Gbit)
512Mb (Windows loooves ram :D)
En harddisk da
et eller andet random gfx (har et Matrox G100 i min)
En Køler som virker :)
kabinet
Netkort (Brug lidt penge på det Intel/3Com)

+ et skab til at gemme det hele ind i

En dyr firma server :)

- Ville du ikke sprøge om her :P (www.dell.com eller noget)

MaDwEeSeR

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 00:33:46
Svar/Indlæg:
79/1
Hov glemte lige

Fil Server og Spil Server hører ikke til på samme maskine

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 00:34:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

Hvis den kan, så jow! :p

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 06:32:56
Svar/Indlæg:
1881/217
En nice server behøver ikke at være dyr overhovedet.

Min Dual CPU server ser således ud:

2 x Dual AMD XP 2400+ - 650,- Stk = 1300,- - http://www.edbpriser.dk/Listpr...

2 x Artic Cooler kølere - 100,- Stk = 200

Bundkort : MSI K7D Master L - 1600,- - http://edbpriser.dk/Listprices...

Pris dengang : 3100,-

Resten havde jeg:
SCSI : Adaptec 29160
HDD :4 x IBM i RAID 1 (SoftRAID(Snak om Redudant Data))
Ram : (Kun) 512 MB ECC (Er på jagt efter 1,5 GB mere som er magen til)

Så er der sikkert nogle der tænker - "Det virker ikke, for det er XP CPU´ere!" - Rigtigt, men efter en tur med PostDK op til RainMaker blev de moddet fra XP´er til MP´ere, så Daddy her lige sparet 1000,- pr. CPU.
Det passer så ikke helt, da jeg vidste at MP CPU´er bliver varmere end XP, sparet jeg kun 900,- pr. CPU, da jeg selvfølgelig skulle have andre kølere end de stok der var med.

I dag køre den server:

Windows 2003 Enterprise Server
Exchange Server 2003
DNS
VPN
HTTP
SQL
FTP
Fil/Print
Folding@Home (Sat op her fornyligt)
SETI@Home

OSV.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 09:47:47
Svar/Indlæg:
2307/37
#38, jeg er helt enig i konceptet - jeg ville dog bare nøjes med at betal DKK 544,- pr. cpu: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Som jeg skrev i #23, ville jeg oprindeligt have valgt et Tyan Tiger bundkort til DKK 1.098,-, men jeg kan se at MSI K7D Master L er faldet helt vildt og nu kan fås til DKK 817,- :http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Og så et par registrerede 512 MB ramblokke fra Kingston til DKK 699,- : http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Det er kname billigt :e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 10:04:47
Svar/Indlæg:
1881/217

Sorry, jeg linkede forkert.
Det er den model CPU´er jeg købte - de var bare dyrer da jeg købte dem ;)

Hvis jeg ikke husker helt ved siden af (Har næsten Alzimeres Délight) så bruger Tyan Tiger og MSI det samme AMD 760/762/768 Chipset :)

Det er helt sikkert billigt - men jeg bruger nogle meget underlige HP/Compaq Ram, som selvfølgelig ikke vil arbejde sammen med andre end lige den model x(

Men #0 behøver ikke ECC Ram, da Tyan Tiger og MSI Master L, tager Alm. Ram i de første 2 slots ;)

slp^

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 10:46:36
Svar/Indlæg:
321/99
#39, #38 skriver at priserne er fra dengang han købte.. 😉

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 11:55:17
Svar/Indlæg:
69/17
Tak for al den fine info. Det er bare træls at det MSI-bræt ikke er hos forhandleren :(
Hvad er fordeen ved ECC-ram? (Ja jeg er en N00b :p )

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 12:00:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #42

"ECC" = Error Correction Code

- det betyder, at rammene selv kan korrigere for evt. datafejl der måtte opstå i rammene.

Ikke vitalt for "os", men de bruges (ofte) i serversystemer :)

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 12:08:40
Svar/Indlæg:
1881/217

Prøv at ring til Midt-Data.dk
Det er dem jeg købte mit MSI kort af, det kunne jo ske, at de kunne skaffe ét mere ;)

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 12:12:52
Svar/Indlæg:
69/17
Er det kun Opteronsystemer man skal have registreret ram til? Eller er det alle AMD-systemer?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 12:15:18
Svar/Indlæg:
1881/217
Vil nu nok mene at både Xeon og Opteron svare til at skyde fluer med motergranater.

Desuden kan et rigtig nice Dual AMD setup gøres for 21-2200,- (Hvis han har Ram, HDD ect.)

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 12:27:37
Svar/Indlæg:
1881/217
ECC Ram til server er klart at fortrække, men ikke en nødvendighed :)

Man kan smide ECC Registreret Ram på alle bundkort som understøtter det ( Det gør næsten alle )

AMD bruger også Alm. Ram.

F.eks. det MSI bundkort, kan godt tage Alm. Ram. Men det er kun i Ram-slot 0 og 1 (Eller er det 1 og 2) men skal man gøre brug af Ram-slot 2 og 3 (Eller er det 3 og 4) skal man bruge Registreret ECC Ram i alle 4 Ram-slots 0, 1, 2, 3 (Eller 1, 2, 3, 4)

(Læs lige; Alzheimers DéLight)

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:05:36
Svar/Indlæg:
30/2
Hej...

Har ikke læst alle indlæg igennem, så sorry for evt. gentagelser :)

Hvis du "bare" er ude efter en arbejdshest til lidt filhåndtering mv. vil jeg mene, at langt de fleste maskiner du kan skrabe til dig idag er ok, så længe du fylder nok ram i dem.

Du kan finde et par gode eksempler på www.qxl.dk under computer/servers

Her er et eksempel:

http://my.qxl.dk/accdb/viewIte...

Happy hunting

HenrikB

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 22:34:57
Svar/Indlæg:
69/17
Og så lige et sidste sæt spørgsmål (jeg lover det): Kan min 1600+ Athlon XP moddes til en MP? Og kan Athlon XP-Mobile moddes ligesådan? OG kan man sætte 2 forskellige processorer i samme server (Altså ikke opteron og xeon, men fx min 1600+ og en 2400+ begge modificeret til en MP)?

TBT

Superbruger
Tilføjet:
10-01-2005 23:44:20
Svar/Indlæg:
422/14
Du kan modde alle XP til MP, det er kun et spørgsmål om at slutte L5 brigden, så opfører de sig som MP.

Du kan derimod ikke bruge 2 forskellige CPU, ifølge MSI anyway, i teorien, kan du godt for det er jo bare at sætte bios efter den sløveste, så skal den anden nog følge med, men om det vil spille sammen er en anden sag, jeg har aldrig forsøgt, men eller er 2 x 2400+ da til at komme til for penge ;)