Jeg må sige at det er nogle vilde systemer folk kommer med, men jeg mener at fokus ligger de forkerte steder.
For det første er det vigtigt at overveje hvilke muligheder du vil have for backup, en fin løsning i dag, er en ekstern harddisk, som kan fåes med kapaciteter op til 300 GB (snart 400 GB).
Næste vurdering ligger i operativsystemet, vil du have et rigtigt server-operativsystem, eller kan mindre gøre det. Hvis du vil have Windows Server, kan en Small Business Server anbefales, da den er forholdsvis "billig", og der er integreret mail-server (Exchange).
Derefter skal du se på dine pladsbehov - film fylder eksempelvis meget, så du skal nok gå efter en kapacitet på cirka 300 GB, hvilket passer fint med den foreslåede backup-løsning. Du skal også overveje sikkerheden, vil du køre RAID, og hvilken form for RAID vil du køre - du kan eksempelvis vælge 2 stk 300 GB harddiske i RAID 1, og hvis du vil have mulighed for at udbygge systemet, skal du måske gå efter 3 stk. 200 GB harddiske i et RAID 5 hvor du så får 400 GB plads, og så har mulighed for at udvide med endnu flere harddiske.
Når du har taget disse overvejelser, kan du så begynde at kigge på hvilken hardware der bedst passer med ovenstående, en "hjemmelavet" computer, eller en mindre server fra HP, Dell eller en anden udbyder.
Hvis du selv bygger, er det vigtigt at fokusere på kølingen, som er altafgørende for en stabil computer, der skal køre i døgndrift, og det er især vigtigt at køle harddiske, for at minimere risikoen for fejl på disse.
Når du vælger bundkort, skal du nok gå efter en større fabrikant, men spørgsmålet er om ikke du får mest for dine penge, ved at holde dig fra deciderede server-bundkort. Et nyt nForce4-bundkort fra en større fabrikant, vil være stabilt, og kan fåes med indbyggede RAID-controllere med plads til 8 harddiske, hvilket burde være nok. Samtidig vil det kunne styre nogle kølere og processoren med Cool'n'Quiet, således at strømforbruget ikke bliver overvældende højt - strøm koster jo også penge.
Det var en ordentlig smøre - men jeg håber du kan bruge det til noget.
Mvh. en systemadministrator...