NorthQ Vs. Zalmann

Luftkøling d.  09. januar. 2005, skrevet af Anti-Pjerrot
Vist: 1216 gange.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 18:59:40
Svar/Indlæg:
2126/135
Jeg er en stor fan af Zalmans produkter... Deres kvalitet, design og ydelse/pris...
Men jeg syntes det er en skam at se at NorthQ er så platte at kopiere Zalmans produkter ned til mindste detalje, og så sjuske med kvaliteten og og dermed sælge et dårlige produkt... Jeg snakker om Deres kopier af CNPS7000 og 7700, og Zalman HP ZN80 serier...
Jeg har kigget på udførelsen af produkterne hos NorthQ og set at udførelsen af podukterne ikke er af samme kvalitet som hos Zalman, ting som rensning og slibning på NQ-3800 Heatpipe cooler, samt sammenføringerne på NorthQ 3312 Giant UFO...
Samt manglen på oplysninger fra deres hjemmeside...
HVis man skal kopiere et produkt, så skal man sku da også kunne lave det bedre... x(
Jeg syntes NorthQ skulle holde sig til at lave strømforsyninger i stedet for at platte Zalmans gode produkter...

Hvad sir I?

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:13:03
Svar/Indlæg:
1015/47
Syns også de skulle holde sig til deres strømforsyninger, istedet for at prøve at få en bid af kagen på kølermarkedet..

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-01-2005 19:35:39
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg tror at de desparat prøver at bide sig fast på kølermarkedet, og ikke har "recurserne" til at finde på noget nyt selv.

Bla. deres kopi af hyper6.. den suger jo vildt. Den er ikke bedre end boxkøleren :00. Og vel ca. det samme med Zalman7000 copierne.
Fatter simpelthen ikke at northQ ikke enten dropper - eller prøver at forbedre deres køleløsninger ?:(

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 19:38:50
Svar/Indlæg:
2353/24
Hverken du eller jeg ved om NorthQ betaler patent-penge (eller hvad det nu hedder) til Zalman, for at få lov til at bruge deres design. Nu indgår firmaer jo jævnligt kantrakter med hinanden uden nogen andre end de indblandte får det at vide ;)

[Tilføjelse]
Syntes at lamt at oprette en tråd om dette emne, da der somsagt ingen der ved, hvad NorthQ og Zalman har indbyrdes.

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 21:39:56
Svar/Indlæg:
1762/36
Det kan godt være at NorthQ's køleløsninger er af elendig kvalitet, men deres PSU'er er nu og en gang kvalitet...
"Skomager bliv ved din last" var der en klog man der sagde...

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
09-01-2005 21:52:46
Svar/Indlæg:
4295/306
#0 Mener præcis det samme!!

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 22:06:13
Svar/Indlæg:
3943/44
#0 Fordi de kan! og hvorfor lave noget selv når andre har lavet noget der virker!

Har hørt nogle ryger om at der er en retsag på vej!

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 22:13:34
Svar/Indlæg:
3346/81
Jeg er helt enig med #4 i betragtningen om at vi kun kan bedømme udefra -> gætte på hvad der foregår i kulisserne!

Hvis det er en royalty/licens produktion, så er det ikke til NQs egen fordel - det er det heller ikke hvis det er kopiering - af 1 årsag: Manglende kvalitet smitter af på de gode produkter ry!

I det sidste tilfælde med kopiering har det så ydermere den negative effekt at der kan komme en retssag ud af det.

Jeg skal ikke dømme om NQs forretningsmetoder/ideer - men jeg synes ikke det er en god vej frem.

Tomgun

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 22:25:50
Svar/Indlæg:
1713/31
http://www.northq.com/

Kig i venstre side - Datapoint er vidst også dem der ejer TweakUp.dk. Mon ikke den produktion er administreret i Danmark og bliver lavet i udlandet? :)

Det er nok ligesom Chill Innovation der vidst også er styret i danmark, men i virkeligheden bare er modficerede Fortron Source strømforsyninger hvis jeg ikke tager helt fejl.

<b>EDIT:</b> Lidt om Chill Innovations baggrund: http://www.chill-innovation.co...
NorthQ's er nok noget af det samme, men bare lavet af andre firmaer

red_martians

Moderator
Tilføjet:
09-01-2005 23:28:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg har set de nøjagtig samme blæsere som northQ på en pcpops hjemmeside. ligeså krøllet, samme blæsere osv. bare emd et eller andet underligt kinesisk navn :)
Se det finder jeg lidt løjerligt:)
Men ellers er jeg da ret sikkert at den ene eller den anden har givet lov til at bruge den andens produkter.
Thermaltake laver jo også Zalman-grafikkortkøler-kopier.
Og desuden finder jeg ikke NorthQ's strømforsyninger som den vilde kvalitet. Deres strømper (LOL, på min var der 2CM strømpe mellem 2 af stikkene) De har en kendt produktionsfejl, der gør at en stor del af dem hyler. Og en af mine venners blæser er begyndt at støje efter 1år.
Kender 4 der har northQ 4001 og 3 af dem har haft problemer med dem.
Nej NorthQ er og bliver et billigmærke. Et billigt alternativ til de store. Og det bære deres produkter self lidt præg af!

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2005 23:59:13
Svar/Indlæg:
6531/410
tror nu er der zalman der har opfundet dem for der står på derres side dette

1. Korean Patent Application No. 00-54635
2. Korean Design Application Nos. 02-17470, 02-25208, 02- 25208, etc.
3. Patents pending in over 20 nations around the world, including the USA, EU, and Japan.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 00:00:34
Svar/Indlæg:
2126/135
Tja .. jeg mener jo bare jeg ser det lidt svinsk at kopiere et produkt for at spare lidt kr. her og der. Det er for mig lamt og umoralsk, set af mig, med mine værdier. Men jeg er også typen der kan råbe lidt op hvis folk prøver at lave et produkt og så fejler at gøre det bedre end et eksisterende...
Jo det er nok meget jantelov, men også bare en general håndværker/kvalitet's-ting jeg har.
Jeg blev sku så irreteret på computermessen da jeg så NorthQ's produkter, da jeg samtidig lige havde købt Zalmans CNPS7000b-cu. JEg kiggede på deres kopi, og tænkte... Sikke noget HØ!
Jeg ved hvordan profilerne på kølerne bliver fremstillet, og har selv arbejdet med nogle tilsvarende arbejdsmetoder (Standsning/Bukning). Men det er er gennemgående i forskellen på Zalman og NorthQ er at Zalman leverer et færdigt produkt, mens NorthQ ikke har fjernet grater/kanter fra deres emner. Ikke en særlig synlig ting, men gør bare at jeg tænker sjusk... Problemet er at NorthQ samtidig stjæler af Zalmans succes, da produkterne er så ens.
OG Jo det kan godt være at NorthQ betaler Zalman, eller at der intet ulovigt er imellem, men der er princippet med kvaliteten jeg bliver sur over.... Hvis de havde forbedret Zalmans produkt, havde jeg klappet i min små kolde hænder. (Selvom jeg ikke tror at produktet kan foredres meget mere...)

Hvad jeg prøver at sige er at NorthQ skal holde sig til det de nu gør bedst, og hvis det er at kopiere andre dårligt, så stoppe NU!
x( x( x( x( x(

red_martians

Moderator
Tilføjet:
10-01-2005 00:21:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
ja, men helt ærligt.... der bliver jo kopieret produkter overalt i computerbrancen!!
Ta f.eks. Coolermasters Aero7+ og Hyper6.
Der er "stjålet" på kryds og tværs, uden dog at der er kommet nogle mærkbare forbedringer ud af det.
Ej.. Det giver bare billgiere produtker til os forbrugere!!
Kapitalismen længe leve!!

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 02:11:30
Svar/Indlæg:
2126/135
jeg betaler gerne for kvali... kapitalister siger at kommunisterne lavede enformige dårlige produkter som alle hadede...

Når jeg tænker enformige dårlige produkter som alle hadede...

...................Mcburger...............

:(

red_martians

Moderator
Tilføjet:
10-01-2005 09:28:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
#14: LOL

PeAk^

Overclocker
Tilføjet:
10-01-2005 14:02:05
Svar/Indlæg:
30/5
Hvad har du som forbruger at beklage dig over?

Mere konkurrence - betyder lavere priser, og hvis du er utilfreds med NorthQ's produkter, så lad være at købe dem.

Så enkelt er det.

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:11:59
Svar/Indlæg:
1762/36
#10 Jeg kænder også et par stykker som har en NorthQ PSU, mig selv inkluderet. En ting har vi til fældes, vi er alle glade og tilfredse med vores strømforsyning...
At deres blæser begynder at larme efter et stykke tid er for mig ikke et problem da jeg har 3 120mm fans ekstra liggende, de koster jo næsten ingen ting...
Men ser man bort fra deres blæserroblemer så leverer NQ faktisk en glimrende strømforsyning, stabile spændinger og holder amp's...
Det skal lige siges at jeg snakker on 4001-serien...

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:37:19
Svar/Indlæg:
3640/1231
For det første har jeg lige ændret overskriften, da jeg ikke syntes den er passende!

Jeg syntes ikke der er nogen her som er berretiget til at dømme NorthQ og kalde dem for tyv. Om man kan lide deres produkter eller ej, er helt op til jer selv, men der er ikke nogen af jer der ved hvem der har opfundet hvad i dette tilfælde.

Jeg ved det skam heller ikke, men når alt kommer til alt, kunne det ligeså godt være NorthQ der opfandt dem, men aldrig udnyttede teknologien optimalt, og så kom Zalmann og optimerede det og fik dermed succes.

Som sagt ved jeg det heller ikke, men det er store ord at bruge, når man, for at sige det mildt "Don't have a fuking clue!" ;)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 17:53:19
Svar/Indlæg:
2126/135
jeg har lige skrevet til zalman og spurgt om deres forhold/kommentarer til northQ...

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
10-01-2005 18:58:43
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg er sådan set ligeglad med hvem der har rettigheden til hvad.

Jeg konstaterer bare at NorthQ i forhold til Zalman føles som ekstremt ringe kvalitet (her tænker jeg KUN på kølerne), og eftersom prisen er den samme henviser jeg altid til Zalman.

Jeg har så altid været en Zalman fanboy og har været med siden de aller første "flower" kølere. Zalmans kvalitet har altid været i top og er kun blevet bedre med årene.

Derfor skuffer det mig når der kommer en konkurrent at de laver så ringe produkter og tager det samme for dem. Så det er sådan set bare en advarsel: køb Zalman istedet for NorthQ - baseret på kvalitet og ikke patent ;)

NielsPeter

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2005 19:29:02
Svar/Indlæg:
247/42
Har lige købt en NorthQ kopi af en Zalman køler af en eneste grund: Det er ikke en ren kopi, den jeg købte (NQ-3310) kan nemlig bruges til (socket A) bundkort uden huller hvilket Zalman kølerne af samme design ikke kan og eftersom at der ingen huller er på mit MSI mobo og jeg har drømt om en Zalman CU7000 længe så NortQ'en ud til at være et fint alternativ.
Synes dog ikke kølingen er specielt god men kan være for meget kølepasta.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 08:47:20
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg synetes NorthQ skulle lade være med at kopierer Zalmans produkterm, men der kunne jo være tale om en slags handel på udseende mellem de to producenter...

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 11:43:51
Svar/Indlæg:
4338/142
Det er vist ikke kun Zalman, der er udsat for NorthQ's tyveri:

Q-tec vandkøling:

NorthQ vandkøling:

Slående lighed :o faktisk 100% ens bortset fra NorthQ logoet :00

Jeg har pågældende kølingssæt fra NorthQ - og det virker sq fint, men det er da en mærkelig stil N.Q. kører....

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2005 21:09:21
Svar/Indlæg:
541/22
#10 NorthQ's strømforsyninger er da vilde.

Har kørt med 4001 men den havde ikke helt nok strøm på 12 volten. Soglte den til min lillebror (han har ingen problemer med den og den er ganske stille)

Købte derefter en NorthQ kingkong extrem 4100. Er du gal hvor er den vil de opgiver den til 28/30 amp på 12 voltslinien. Har dog ikke testet at det var rigtigt men den har ingen problemer med at trække p4 2,6@3,5 og et 6800gt 350@400 / 1000@1100. Den siger ikke noget ligemeget hvor meget den skal trække. Man kan sætte blæsere til som bliver kontroleret af hvor mange watt strømforsyningen giver. Det vil siger hvor hurtiger computeren arbejder hvor hurtigere drejer blæserene rundt i ens kabinet. Min strømforsyning blev dog kun leveret i en grå eske. Overfladen på stømforsyningen er det flotteste jeg nogensinde har set på en strømforsyning. Blæserne kan ikke høres. Til sidst er der værd at nævne at NorthQ 4100 har aktiv PFC.

Dette produkt er nok det mest perfekte produkt jeg har købt.

Har også en 4001 se til mit køleskab. Det klare denne strømforsyning fint og den siger kun ganske lidt.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2005 23:01:08
Svar/Indlæg:
2126/135
du er vel nok heldig... Men vi snakker om at northQ stjæler et patentetet design... og derfor stinker de! :x

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2005 23:12:06
Svar/Indlæg:
3640/1231
Anti-Pjerrot > Og det VED du helt tilfældigvis? :00

Jeg holder ikke med nogen i den her "sag", men hvis det er som du siger "At NorthQ stjæler et patenteret design", så er dine sorger da snart forbi, for så får NorthQ sig da et seriøst sagsanlæg på halsen :i