-> #21
USA er absolut ikke mit yndlingsland. Og jeg bliver ikke sur. Blot en anelse irriteret over, at "folk" så ukritisk tager sådan en "dokumentar" til sig, som ikke indeholder andet en tomme "beviser" og ligegyldige spørgsmål ;)
- så bare rolig :) Sorry hvis mit svar lød lidt "galde", det var bestemt ikke meningen 8)
Ang. det med stjernerne: Jeg ville påstå at enhver amatørfotograf ryster lidt på hovedet. Det kræver ikke den store indsigt at gennemskue den ;)
Her på jorden har vi en "tyk" atmosfære der gør, at himlen om dagen er blå, og om natten er den oplyst af stjernerne. Solens lys bliver "ledt udenom" vores blik, af atmosfæren.
Månen har (næsten) ingen atmosfære, så derfor bliver astronauterne hele tiden udsat for sollys. Dermed er "himlen" også mere oplyst, og hvis de ikke blændede ned ville de ikke kunne tage nogle brugbare billeder. Solen og Jorden som får Månen til at lyse, "overblænder" faktisk de mindre lysende stjerner.
Det er meget simpelt.
Hvis du selv har et kamera der har autoeksponering kan du selv prøve at lave eksperimentet.
Prøv at gå udenfor en nat, og tag et billede af et træ - uden blitz. Du vil muligvis kunne se stjernerne på billedet. Prøv så at lyse dine omgivelser meget kraftigt op (ie. en projektør eller lign.) og stjernerne vil "forsvinde", ligesom de gør om dagen her på Jorden.
Astronauterne har givetvis sagtens kunne se stjernerne, men ikke tage billeder af dem, da deres billeder da ville blive alt for overeksponerede ;)
Omgivelserne lyser for meget op, i forhold til stjernerne "derude", og derfor ser man dem ikke på billederne.
Med hensyn til skyggerne: Det billede du linker til viser det mere end godt hvad jeg sagde tidligere.
Månen er ikke flad som Nevadas ørken (uden at dette skulle drages ind i diskussionen). Den er meget bulet og ujvæn. Det der sker på det billede du linker til er, at de to astronauter står lidt forskudt.
De er ca. 1-1½m imellem dem. Dertil burde deres skygger være lige lange forskudt (parallelt), men det er de ikke. Hvorfor?
Fordi at astronauten til højre står på en lille "bakketop". En lille skråning der forlænger hans skygge betydeligt. Hvis de havde stået ved siden af hinanden, havde deres skygger være nøjagtig lige lange.