mac spørgsmål

Diverse d.  10. januar. 2005, skrevet af PK
Vist: 217 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 13:52:16
Svar/Indlæg:
931/181

sidder og overvejer at smide penge efter en apple ibook G4 men er lettere forvirret :r

min første bekymring er styresystemet, de leveres med et linux baseret styresystem, men ville man ku installere windows XP på den hvis man ik helt kan med linux ?:(

hvordan performer deres G4 processor i forhold til intel/amd
?:(

hvis man ik kan få XP ind, hvor nemt er det så at få installeret windows programmer (spil og lign.) ?:(

der kommer nok flere hen af vejen.

på forhånd tak

en forvirret PK

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 13:55:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan ikke installere XP på den!!!

Og den kommer ikke med linux baseret system, men MacOS baseret på BSD... Men du kan godt få linux dist. der kan køre på G4'eren!

Men jeg vil til enhver tid anbefale dig at købe en PC istedetfor!

PK

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:03:27
Svar/Indlæg:
931/181
#1 ok, se der var det første jeg ik havde forstået rigtigt :00

mit største problem er bare at jeg gerne vil ha en lille bærbar (12" skærm) men kan ik finde nogen uden standart integreret lorte gfx, og blev anbefalet mac som alternativ

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:10:15
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 hvad skal du bruge den til?

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:15:53
Svar/Indlæg:
2540/228
der er da blevet lavet et eller andet program så man kan hvis ikke køre xp sammen med macOS så iværtfald "alm pc programmer" på den.

Hvis jeg kunne vælge om nu havde jeg helt klart valgt en ibook istedet for bærbar pc

PK

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:18:30
Svar/Indlæg:
931/181
#3 dvd/musik når jeg er på farten, dreamweaver, billedbehandling og spil

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:32:57
Svar/Indlæg:
3943/44
spil og dreamweaver kan komme til at knibe lidt, men der er faktisk mange spil som bliver lavet på mac og så converteret til pc, de gode gamle Diablo2 er et godt eksempel det skulle også køre perfekt på mac (eller det står der på cden!)

Billed behandling kan man f.eks. bruge gimp til, skulle være lige så godt som photoshop (og så er det gratis!) og skulle kunne fåes til at køre på alle styre systemer (det er bare ikke så nemt på windows, har prøvet!)

Der skulle også være en række alternativer til Dreamweaver (har dog ikke selv fundet noget der er lige så godt!)

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:34:40
Svar/Indlæg:
4337/121
Apples OS X er meget længere fremme i skoene på sin egen måde end windåse og så er det baseret på UNIX som grundstenen.

Med hensyn til at installere windows og almindelige PC spil så kan det ikke lade sig gøre uden at det skal emuleres (kræver MINDST G3/G4 400MHZ og 256Mb ram) se mere her http://www.apple.com/dk/smallb...
Koster næsten det samme som almindeligt winXP.

Det er meget svært at sammenligne en Apple PC CPU med en almindelig PC CPU da de er opbygget på vidt forskellige måder og så er det i høj grad også softwaren der bestemmer hastigheden.

Hvis jeg var dig så ville jeg vente til de får bixet deres G5 powerbook og deres nye MAC OSX færdigt for så får du en maskine der er 100% 64Bit og efter sigende meget hurtigt 8)

Det skal dog siges at man jo betaler for et brand og en kvalitet på samme måde som man gør ved en bærbar fra F.eks IBM

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:42:01
Svar/Indlæg:
4337/121
Her er en database over ting og sager der er made4mac http://guide.apple.com/index.l...

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:43:26
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 det kan kan godt være man betaler for navnet, men man få en mac g4 til under 8000, og så er det ikke med onboard gfx! (for dem laver mac slet ikke!)
Så de er slet ikke så dyre!

En af mac's store fordele er hvis man redigere video, der sparker den røv! (kraftig cpu og et temmelig godt stykke software med i os!)

PK

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 14:45:55
Svar/Indlæg:
931/181
#6 så det jo ik godt, gør mig mest i dreamweaver.

#7 lyder meget besværligt, nok mere end jeg ville gide...

nu det svært at vente da jeg skal bruge min d. 1/2

macduke

Overclocker
Tilføjet:
10-01-2005 14:58:31
Svar/Indlæg:
45/0
#6 og #10: dreamweaver findes til osx, bruger det selv, ingen problemer der.

#7:ja, emulering (virtual pc) vil være for tålmodighedskrævende på nævnte ibook.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 15:08:03
Svar/Indlæg:
3943/44
btw hvis i ikke har opdaget det så vil jeg gerne selv have en mac.

Nice Star wars knights of the old republic kan køre på mac det er feee!
Call of duty
World of warcraft

Søgte på dreamweaver og fandt:
http://guide.apple.com/action....

Photoshop skulle også virke (fandt ihvertfald version 7)

Men man kan jo altid smide linux på - så kan man få endnu flere spil til at køre!

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2005 15:40:59
Svar/Indlæg:
611/26
Næsten Adobe programmer - inklusiv Photoshop og hele CS pakken kører naturligvis mac, eftersom at de først kom til mac og altid er kommet til mac.

Microsoft office findes også til mac og Dreamweaver samt næsten alle Macromedias produkter findes til Maccen.

Men det onboard grafikkort som findes på de små maccer er ikke bedre end de onboard kort som findes på mange små PC'ere

Jeg ville kigge på en Vega+ PC notebook med 12 tommer skærm, hvis jeg var dig.

Man får ikke særligt meget mac for pengene og hvis du ikke er super hardcore mac fanatiker, så tror jeg faktisk at du vil være meget mere lykkelig med en PC notebook.
Jeg kører mac til daglig og er ikke glad for den og det skal lige siges at det er en Dual G5 med 2.5 GB ram og MacOS-X 10.3 på den. Så det er ikke fordi det er dårlig hardware.
Jeg kan bare ikke tolerere alle de fejl som findes i softwaren til mac og den mærkelige måde som apple griber tingene an på.
Jeg er langt mere produktiv på min PC'er på trods af at jeg har arbejdet på mac i 16 år og med PC i 12 år...
Men kører man kun sammen med maccer og ikke er særligt krævende, så kan det nok gå an.

Mit råd er at du skal danne dig din egen mening - køb en mac og spørg om du kan levere den tilbage, evt. imod et beløb, hvis du ikke kan finde dig tilrette med den.