Harddiske og støj

Litteratur d.  11. januar. 2005, skrevet af Deep Thought
Vist: 3132 gange.

Deep

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2005 16:45:32
Svar/Indlæg:
507/141
Om harddiskstøj, montering, og en sammenligning af forskellige typer harddiskophæng.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Briston

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 21:39:18
Svar/Indlæg:
2540/228
På Dansk Computer Messe 2004 var vi blandt andet ovre at besøge Chill Innovation, og mens bossen afledte deres opmærksomhed lykkedes det mig at gafle et Chill HDD Anti Noise/Vibration Kit.

også kaldet tyveri? :e

men fed test!

The

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 21:49:09
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#1

Hehe grublede jeg også lidt over :00

Men fed test :) Tænk, så tror jeg lige at jeg skal have fat i et par elastikker. Ifølge din test er der ingen grund til at købe de "dyre" til flere hundrede kroner. Med buksesnørre, får harddiskene vel også bedre passivt køling, da de hænger frit i luften ?.

10 point herfra :)

Mvh.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 22:15:39
Svar/Indlæg:
4263/107
Det jeg læser i "testen" er sådan set at det langt billigste (og mindst lige så godt :i) er at hænge det op i nogle elastikker (omend det ikke er så pænt :00)

:e

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 23:24:42
Svar/Indlæg:
1155/43
Hey DT

Fin test, er det muligt at jeg kan få mit harddisk ophæng tilbage anytime soon ?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 00:43:11
Svar/Indlæg:
2664/97
0# nice nok.. Men har lige besluttet mig for at vandkøle mine harddiske, også pakke dem ind i noget skum, og måske et aluhus til dem. Så burde man ikk kunne hører dem mere, de er nemlig min største støgkilde mine 2 hitachi diske. De kan lige hører når jeg skal sove, det kan man jo ikk ha :p Men ellers fed test ;) :D

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 02:42:30
Svar/Indlæg:
2126/135
gisp.. jeg anede ikke der kunne være så meget resonans støj...
Men nu ved jeg hvad mit næste Zalman produkt skal være :e

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 08:54:49
Svar/Indlæg:
1016/19
Som altid en god og grundig test - tak for det Deep Thought. Køber altid en Zahlman med hver gang jeg køber en disk. Det virker sgu støjmæssigt, og med hensyn til temperaturen så bliver de heatpipes altså godt varme. Ergo transporteres der også en del varme væk...... 8)

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
16-01-2005 10:56:04
Svar/Indlæg:
4295/306
God artikel! :)

Problemet ved alle løsningerne er dog at de kræver et 5.25" slot til montering af ophæng.

Hvis man som jeg har 4 harddiske og et miditower kabinet (Antec Sonata) og samtidig har 2 optiske drev og en blæsercontroller får man desværre et problem. Så kræver det et high-tower kabinet at få alle ens diske i ophæng. :(

Findes der løsninger til 3.5" drev?

Nu har mit Antec Sonata kabinet gummidupper på harddisk monteringen, og jeg har ingen støjproblemer med mine diske, men de fleste med miditower kabinet har ikke denne "luxus" :).

Deep

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 11:39:57
Svar/Indlæg:
507/141
Alle:
Tak for de pæne ord. Jeg er ked af at jeg hverken kunne måle temperaturer eller præcise støjforskelle...

The Leader, Stamps:
Buksesnører er ganske effektivt støjmæssigt, men noget usikkert - der er ingen sikkerhed hvis snørerne går i stykker, diskene kan falde ned, da der ikke er "backup" støtte som de rigtige holdere giver. Desuden er det ikke så holdbart hvis kabinettet får et slag.
Temperaturmæssigt vil jeg dog anbefale en blæser - løst ophængte diske bliver tydeligt varmere end hvis de er monteret i blot en 3,5 ramme der fungerer som køleprofil.

Carpe-Diem:
To af de anvendte rammer var lånte - hvilken havde jeg lånt fra dig ? (Man bliver glemsom når man kommer op i årene...)

Illisher: Billeder når du er færdig?

KleitusIV: Hvis der anvendes 3,5 rammer er der ikke plads til afkobling - der vil jeg så anbefale at du monterer blygummi eller noget andet tungt og resonansdæmpende på siden af rammerne for at forhindre svingninger.(Og naturligvis en stor blæser bagved for at køle diskene).
Alternativt kunne du flå 3,5 rammen ud, købe to "dual Swing" ophæng og skrue dem i i bunden, eller en lignende løsning.

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 11:40:16
Svar/Indlæg:
2540/228
jeg får barebone her i løbet af næste uge og jeg kunne da som #8 også godt tænke mig at vide om der var noget til 3.5" drev?

slettes

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 12:36:14
Svar/Indlæg:
69/23

Elastikkerne er en genial løsning støjmæssingt. (se min profil) Men man skal være opmærksom på at kabinettet tilsyneladende har en betydelig kølende effekt, og at den ryger når man hænger disken op på den måde. Så kan man selv vurdere om man har tilpas godt airflow i sit kabinet. Mit var tilsyneladende ikke særligt godt, hvilket jeg tilfældigt opdagede da jeg lige rettede lidt på min harddisk og bogstaveligt talt brændte nallerne.

Jeg løste problemet ved at montere (også i elastikker :e) en 80mm papst blæser foran disken. Den passer lige så kabinetlågen kan lukkes og virker ud over alt forventning. Nu ligger temperaturen altid lige omkring de 24 grader hvilket disken vel sagtens kan tåle.

M.v.h.

Martin

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 15:31:03
Svar/Indlæg:
2664/97
9# Der skal nok komme billeder op.. opretter nok en tråd med det, for har lovet flere at vise resultatet når det bliver færdigt :)

Jeppefar

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2005 09:16:43
Svar/Indlæg:
47/1
Hejsa
Brug IKKE alm "postelastikker" da, de har en kedelig tendens til at mørne ret hurtigt p.gr.a varmen!
Det er bedre at klippe en cykelslange op på langs.
#11 ophæng er som det skal være, med krydsede gummibånd.
Har en HD som har været ophængt sådan i ca. 4 år.
Still going strong inkl. en "hård" tur til Århus med PostDanmark, som fik min CPU m. køler til at ligge og rode løst inden i kabinettet og et smadret kabinethjørne som resultat, men HDen hang på sin plads!
Billigt og meget effektivt.
Hilsen Jeppe

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 10:02:54
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg synes nu at der også skulle have haft været en test med af nogle vandkølede ophæng og en måling af temperaturen, hvis det var muligt. Mange af de testede ophæng får temperaturet til at sige væsentligt på disken. Men da jeg selv ved hvor svært og tidskrævende det er at teste, så synes jeg det er en god artikel.
Jeg har personligt proppet mine diske i en vandkølet boks og de er uhørbare, hvis det altså ikke var fordi at den ene af dem er markedets mest støjende disk til dato :x
Nogle som ved hvor man kan låne en dB måler henne??? ?:(

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 13:19:14
Svar/Indlæg:
2664/97
16# med blæser bliver de 37-40 grader? det er sku da også meget. Min maxtor og 2 hitachi bliver ikk over 25 når der er blæser på, men uden kan maxtor godt komme op på 45.

Du må have meget varm luft i dit kabinet hvis du ikke kan køle dine diske mere med blæser inde i kabinettet.. Måske skal du have et bedre airflow ;)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2005 21:41:45
Svar/Indlæg:
274/19
God måde at skjule rodet på i billede 6 :p

Ej, rigtig god test. Du har ihvertfald påvirket mit valg, når jeg skal ud at købe et ophæng i en overskuelig fremtid.