kølevæske ikke ledende virker det?

Vandkøling d.  12. januar. 2005, skrevet af Primeradk
Vist: 340 gange.

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 00:58:46
Svar/Indlæg:
262/84
Jeg fandet det her utrolig dyre væske men kan det passe at man kan have det utæt i maskinen uden det kortslutter? synes det lyder lidt vildt eller misforstår jeg? Nu er der jo ingen undskyldning for slev de mest bange mennesker for at installere vand :)
http://www.vcore.dk/shop/defau...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 01:02:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er blot en meget tynd olie - alá symaskineolie - men det virker! :D

Derfor anbefales den ikke at bruges sammen med dele/slanger indeholdende silikone :)

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 01:13:34
Svar/Indlæg:
262/84
#1 okey, det står der godt nok ikke noget om, men hvor tit er det lige du tager fejl ;)
Men lyder da ellers cool nok at man ikke skal tænke på at brænde noget af hvis der går hul :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 01:15:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Ved ikke, hvor tit tager jeg fejl?! :l :00

;) :p

Tror nu nok hellere jeg ville undgå hul. Med denne kølevæske undgår du bare kortslutning, mens dit lort så brænder af - såfremt der opstår lækage :00 :e

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 01:34:43
Svar/Indlæg:
3214/18
Har du lagt mærke til prisen? 149,- for 0,5L! :o

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 01:36:05
Svar/Indlæg:
4657/53
det tager bare lidt længre tid før det gå op i røg .
alt efter hvor stor hul på slagen der er.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 04:09:53
Svar/Indlæg:
6624/113
Well. Det er jo fra asken til ilden, med det der stads.

Lad os bare forestille os at der går hul mens den der fancy væske er hældt på - så siger det pjaskpjask og væsken løber ud.... og køleevnen forsvinder. :00
I så fald kan der ske 2 ting : Enten går den ned og bliver ikke varmere, eller osse rister den slanger og hele moletjavsen på grund af varme. :o

Havde du så haft almindeligt demoraliseret vand som os andre, og der går hul - så går maskinen med 100% sikkerhed ned og stiger ikke mere i temperatur - men så er der jo en chance for at noget dør på grund af vandet?!?!
Til gengæld er det nemt at gøre rent i stedet for noget tyndt oliesjask, som jo gerne brænder fast. :e

Jeg bruger normalt demoraliseret vand ( ja det hedder det ik, men det kalder vi det bare herinde. ;) ) og en slat kølervæske - ca 10%. Jeg har rodet med vandkøling i ca 4½ år nu.... :p

Nu vi kun sidder os to her en stille stund og sludrer - så kan jeg da godt betro dig at jeg har druknet en DEL hardware. Ved en hurtig fintælling, bliver det til 6 bundkort-drukninger ( 3 forskellige bundkort ) / 2 gfx / 3-4 cdrom drev / 1 floppy og 1 eller 2 netkort.... Og ikke EN af de ting er døde den dag idag. Du skal ikke sige det højt, for så ryger min troværdighed nok.... :e :o :e :00 :P :00

Jeg siger ikke det ikke kan ske for dig, at dit grej tager skade af vand, men som vores allesamens NoNig siger - så er den bedste løsning IKKE at få nogen utætheder. Samler man et vandkølesystem, så lader man det køre i et par timer. Man lægger nogle lyse klude under, som vil afsløre alle eventuelle dryp øjeblikkeligt. Virker det umiddelbart som om det er tæt, så giver man sig til at ruske i alle samlinger for at se om de kan tåle lidt tæv. Er det stadig tæt på daværende tidspunkt, så forbliver det tæt!!

Det har min erfaring lært mig - og det er kun gået galt de gange der var for meget fart på, og grundigheden var sat på standby... ;)

God fornøjelse!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 08:22:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Enig. Der skal fandme meget til før hardware dør af kondens/vandskade :00

Har/havde et Geforce2 GTS Pro, der skulle 4-5 lækager/kondensskader til og 3x overstrøm før det ville dø! :o Sådan noget gammelt l*rt er bare ikke til at slå ihjel :e

"Demoraliseret vand" - Hø hø, fed tråd :e :00

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 12:20:58
Svar/Indlæg:
262/84
#1, det var faktisk ment positivt, synes du for det meste kun udtaler dig hvis du ved noget og ikke som mange andre bare snakker for at være med. ;)
#6 ja nu har jeg selv kørt lidt med vand på min P4 og min A64 er dog på luft pt, da deres steppings ikke var særlig gode og dermed fik jeg ikke mere ydelse af vand. Sad bare og tænkte om det virkede. Tror nu ikke jeg ville købe det alligevel da det jo er lidt dyrt :) Det kunne jo være der var nogen der havde gode erfaringer med det.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 12:26:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jamen så tak da :r Forsøger også at holde kæft når det er noget jeg ikke ved noget om ;)

Men ang. den ikke-ledende kølevæske. Tillader mig at tvivle på at der er så meget at hente.

Sajmon har, om end nogen, meget godt styr på det med vandkøling. Og jeg tilslutter mig ham. Det nytter ikke noget at købe sådan noget stads, for så er ens vandkøling alligevel noget bras.
-Hvis der går hul i det.

Men i hvertfald, tror ikke at du vinder så meget ved det. Du kan lige så vel investere i postevand og noget algefjerner.

Fordelen ved det er jo, lidt oplagt, at det ikke leder elektriske strømme. Dermed mindsker du risikoen for kortslutning ved lækage. Men på den anden side. Du kan risikere ikke at opdage at der er noget galt, pga. den ikke viser det.

Så skal du have et flowmeter på eller noget... osv. osv. Hvis nu og hvad nu hvis?!

Næh du. Tag hellere og brug noget alm. vand, lidt $$$ på nogle ordentlige fittings og en god portion tålmodighed ;) :)

Berg

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:05:04
Svar/Indlæg:
254/8
NoNig>> Kan slet ikke følge dit argument:
Hvordan kan det være en god ting at ens udstyr kortslutter - og at man på den måde opdager en utæthed?? Det kan da ikke være et argument for at bruge postevand!

Så vidt jeg ved kan stort set alle bundkort lukke ned når CPU kommer over en given temp - altså brænder man ikke noget af.

Derudover er det nok meget sjældent at al vandet bare lige ryger ud - den typiske utæthed er imho snarere en mindre læk der drypper lidt. Her vil kølingen altså ikke være påvirket det første stykke tid, men det vil til gengæld kunne brænde dit bundkort og GFX af før du opdager det! (har selv prøvet :x)

Selvfølgelig er det vigtigste at man bruger gode komponenter og er omhyggelig med at sætte tingene sammen, men personligt kan jeg da godt lide idéen om lidt ekstra sikkerhed - især nu hvor grafikkortet er blevet det dyreste i maskinen..

Men jeg er jo selvfølgelig ikke helt objektiv i denne situation - synes bare ikke din argumentation holder :)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:10:16
Svar/Indlæg:
6531/410
hvis man er lidt smart har man jo sat sin pc til at slukke ved for høj temp.

så går der hul med det væske burde der ikke ske skader.

ville ihvertfald gerne have haft det væske da mit gamle system brændte pga en meget lille utæthed.

der gjorde der gik ild i mit lydkort , som så tog mit bundkort og mit 5950u kort med i døden

Berg

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:22:15
Svar/Indlæg:
254/8
DevilDK>> Sørgelig historie, men LOL - det ville jeg gerne have set!
Lydkort: Nu med flammer! :D

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:36:55
Svar/Indlæg:
1081/37
er der ikke noget med at der er noget olie som leder varmen meget bedre end vand???

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:40:37
Svar/Indlæg:
6531/410
du kan se her hvad der kan ske hvis bare lidt vand drypper ned på et audigy 2 kort.

http://www.tweak.dk/forum/thre...

det var den ene studs på min innovatek gpu køler der efter ca 1 md åbenbart ikke kunne holde tæt

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 13:47:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Hva' i alverden snakker du om ?:(

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2005 14:08:22
Svar/Indlæg:
94/5
#6 nu siger du at noget oliesnask gerne brænder fast - det et noget komplet vås. De temperaturer og forhold der er gældende i en pc kan ikke få olie til at brænde fast.
Self vil en lækage give nogle fedtede kort, men hellere fedtet end døde :)

Har nu aldrig hørt om, at køleevnen i systemet er forsvundet ved en lækage (så skal en slage være faldet af eller lign.). man kan bare have en flowmåler eller simpelt hen holde øje med vandstanden i reservoir.

Ru113

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2005 15:01:56
Svar/Indlæg:
316/65
Hvaaa' har "geil" inde fra tweakup, ikke haft en ´cube der var total passiv, kun kølet af profiler, og så bare en masse olie i?