Overclocker
Tilføjet:
12-01-2005 20:03:29
Svar/Indlæg:
95/14
Nu har jeg efterhånden fået leget en del med overclocking, og som nybegynder på området synes jeg, at jeg har nået et rimelig pænt resultat, men er sikker på grænsen ikke er nået!
Mit system består af:
3200+ Winchester
MSI K8N Neo2 Platinum-54G
2x512 Mb Crucial Ballistic PC4000
Samt vandkøling fra Asetek bestående af en enkelt radiator og Antarctica kølehoved, som ligeledes køler min NB og GPU...
Som det er nu har jeg nået en FSB på 259 med HT på 4x og RAM timings på 2.5-3-3-6. Vcore'en er sat på 1.55v, hvilket i bios ca. svarer til 1.65v, men efterhånden Winchesteren er en 1.4v default, så er bios ikke helt med :) På Vdimm kører jeg 2.85v som ligeledes er max i bios.
Dog kan jeg ikke gå over 259 på FSB'en. Sætter jeg FSB op og HT ned, så loader den fail-safe. Hvis jeg kører CAS3 og altså løsner mine ram timings booter den fint i Windows, men giver errors i Prime95 rimelig hurtigt...
I starten troede jeg det var mine ram, som stod af, den Memtest ligeledes gav fejl, men ved nærmere efterprøvelse, hvor jeg testede mine ram udelukkende ramte Memtest 100% uden fejl, mens Prime95 stadig ikke var tilfreds...
Spørgsmålet er så, hvad der er problemet? Umiddelbart tror jeg ikke det er temperaturen. Ikke nok med, at motherboardet ikke skulle være helt præcis, så er temp'sne nu fine nok (CPU 40 idle, 50 load; NB 35 idle, 40 load).
Spørgsmålet er om det er CPU'en, der står af og har brug for mere i Vcore? Med et modded bios burde jeg kunne nå 1.6v og også 1.7v for den sags skyld, men kan det virkelig være problemet?
Jeg håber i har nogle forslag :)