High end PSU- Ripple

Diverse d.  13. januar. 2005, skrevet af Slow-mo
Vist: 241 gange.

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 00:08:47
Svar/Indlæg:
330/34
En ting er den effekt diverse psu leverer.

Men hvad med hvor meget ripple de forskellige modeller leverer.

Er der nogen der kender til test, hvor dette bliver vurderet?

Hvad er andres erfaringer.

Checkede specs på min egen Enermax. Intet :l

Slow

Deep

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2005 17:26:41
Svar/Indlæg:
507/141
De nyeste af vores egne tests forsøger faktisk at give nogle målinger på brum & ripple. Vores oscilloskop er dog til tider lidt genstridigt, så det er ikke altid vi får brugbare målinger.

Umiddelbart kan jeg huske at Chill Innovation og Etasis har særdeles lav ripple.
OCZ 520W havde til gengæld temmelig meget , men den har jo trukket nogle af verdens hidsigste systemer, så i praksis betyder det tilsyneladende ikke så meget.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 17:35:38
Svar/Indlæg:
10398/435
tror ikke ripple-noise har så meget at sige, da strømmen bliver "jævnet" mange gange hen over motherboardet.
Desuden er den ripple som psu'er laver nok meget lille i alle tilfælde..

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 17:44:11
Svar/Indlæg:
1230/171
#0: Der er en test af ti forskellige PSU'er her: http://athlonmb.com/article-di...

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 17:46:23
Svar/Indlæg:
1230/171
For resten #2: Gider du uddybe hvad du mener med "jævnet"?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 17:52:39
Svar/Indlæg:
10398/435
Ripple bliver dæmpet for hver condensator spændingen løber igennem... (også lidt ved modstande).
Når den så kommer til en spændingsregulator bliver der tilføjet til ripple igen, men alle spændingsregularor er low-ripple og bruger low-ripple circuit hvor der indgår modstand og condensator.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 18:01:23
Svar/Indlæg:
1230/171
#5: Takker :)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 18:01:42
Svar/Indlæg:
10398/435
dog skal det siges at man nok ikke bruger særligt mange spændingsregulatorer, men snare fixed-voltage outputs hvilket også reducerer ripple..

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 18:34:50
Svar/Indlæg:
1081/37
du vil aldrig kunne fjerne ripple helt du vil kun kunne dæmpe det, og jo det har meget at sige inde i en computer, hvis det er stort nok og man feks har lange ledninger kan det stråle udfra ledningerne og forstyrre data, men det kan også forstyrre data direkte der findes ikke rigtigt nogen skala hvormed man kan sige hvor meget der skal til at gøre ens computer ustabil, men det afhænger til dels af hvor meget der kommer fra PSU, men også hvordan og hvor godt ens MB og andre printplader er konstueret, vil væde med at hvis man har en ustabil computer og det ikke har noget med varmen at gøre så har det i mange tilfælde noget med ripple at gøre

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 19:02:04
Svar/Indlæg:
1230/171
#8: Du har ikke nogle referencer som andre (læs: comment) kunne have gavn af at læse. Jeg mener: Assassin, du forsøger jo at tage livet ret hurtigt af andre i de tråde du deltager i ;)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 20:22:56
Svar/Indlæg:
1081/37
#9 jeg har en uddannelse i lige netop det område og damn hvor har jeg rodet med mange switchmode strømforsyninger og har også selv designet et par stykker, blandt andet til noget følsomt udstyr og til computer i bil! tror nok jeg ved hvad jeg snakker om!

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 20:32:52
Svar/Indlæg:
1230/171
#10: No offence! Jeg vil bare gerne lære lidt mere på dette område :)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 20:44:52
Svar/Indlæg:
1081/37
#11 hehe iorden men har ikke lige nogle referencer på nettet(skulle da lige være hvis der står noget om emnet på www.repairfaq.org , mener jeg faktisk at der gør men det er nu noget teknisk hvis man ikke lige har meget forstand på teknik), har selvfølgelig nogle lærer bøger men dem kan jeg ikke lige dele med dig, men jeg kan da huske at da jeg skulle lave den switchmode omformer til bilen løb jeg da ind i nogle problemer med netop ripple spænning, computeren frøs simpelthen efter at den var bootet op nogle gange og nogle gange ville den simpelthen ikke boote op, og nogle gange lavede den fejl når den skulle skrive eller læse fra en harddisk, den var iværtfald pænt ustabil, jeg fandt da så også ud af at ripple spændingen var alt for høj(noget med over 200mv, men det er selvfølgelig også ekstremt, men til sammenligning kan jeg fortælle at computeren ikke var overclocket), nå men vi fandt ud af at det var LC filteret på 12V linien som ikke var dimentioneret ordentligt, pga en lille simpel regnefejl:)

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2005 21:13:22
Svar/Indlæg:
330/34
Jeg mener selv at ripple er en meget overset faktor, når man skal vurderer sin nye psu.
Mange psu leverandører oplyser slet ikke hvor meget ripple der på psu. Andre oplyser ATX specifikationen, hvilket ikke fortæller noget om psu,en.
"3" linkede til en psu test på athlonmb.com. De psu med lav ripple - PC Power & Cooling, Zallman - ved de fleste er gode stabile psu,er. PC Power & Cooling i dette forum udråbt til noget af det ypperste, så der må være en sammenhæng mellem ripple og kvalitet.

Slow