Windows Longhorn vil blive grafikkorts-intensivt.

Litteratur d.  14. januar. 2005, skrevet af KTD
Vist: 1066 gange.

KTD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 06:58:04
Svar/Indlæg:
673/535
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 07:10:30
Svar/Indlæg:
1881/217
Glæder mig som et lille barn til LongHorn kommer :e
Især fordi, at det er mig der kommer til at teste den på jobbet :e



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 07:58:49
Svar/Indlæg:
2959/206
Hmm, vil dette tage flere krafter fra grafikkortet i spil?

Btw.. Longhorn kommer jo ikke med det der filsystem noget (whatever det er.. hørte noget om det...) Så er det overhovedet noget værd? (hørte jeg også folk sige...)



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2005 08:38:51
Svar/Indlæg:
1012/98
Så kom da mæ det! Så skal der bestilles grafikkort idag (hvis jeg kan få min mor til at gi mig 400 for mit ti4200)



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 10:18:02
Svar/Indlæg:
839/19
Hurra hvor fedt, et OS som æder alt saft og kraft så der intet er tilbage til brugeren, med mindre at de sidder med et mindre kraft værk.
Magen til latterlig grundlag for et operativ system skal man da lede længe efter.
Væk med eye alt det eyecandy - det er spild..

#2
MS har store problemer med WinFS (som egentlig bare er NTFS med en database overbygning).

/Kingu



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-01-2005 10:21:07
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg synes da det er meget fedt at de vil til at bruge de kraftige grafikkort når man bruger styresystemet. Lad os da bare få noget lækker grafik på windåsen når vi nu har de lækre grafikkort der kan håndtere det.



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 10:22:26
Svar/Indlæg:
1155/43
Vi kommer til at se verdens strømforbrug stige med skræmende fart, efter at Microsoft få indført dette styre system. Min maskine bruger lige nu omkring 180w idle i Windows XP. Når jeg gamer stiger dette forbrug en del. Hvis jeg nu kommer til at kunne forvente at min maskine bruger lige meget strøm, i og uden for spil, så tror jeg det er på tide at vi måler fordelene ved Lognghorn op imod det ekstra strømforbrug.



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2005 11:11:40
Svar/Indlæg:
487/59
Kan også se flere problemer som allerede er nævnt.
Højere strømforbrug, og hvad får vi får det ?
Vil nødig give afkald på fps i spil pga mit OS ligger i baggrunden og bruger resourcerne.
Nu har jeg jo ikke set herlighederne, men jeg betvivler stærkt at det er det værd.



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 11:12:50
Svar/Indlæg:
2175/21
er det bare mig der læser det forkert....vil det ikke være mere effektivt med gfx kortet når man afspiller dvd eller spil...såvidt jeg læser er det kun til alm brug at den sluger ressourcer. og mon ikke man kan slå al det gejl fra....kører stadig med windåse classic på min xp..



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 11:59:00
Svar/Indlæg:
611/26
Kan ikke forstå det som der står:
"Windows actually benefits from graphic card acceleration whether we talk about video or 3D acceleration"

Hvordan kan man lave 3D acceleration hurtigere end 2D acceleration??? ?:(

Jeg er sikker på at man i jagten på eyecandy i Longhorn skaber samme problem som på mac. Man skal have et monster OpenGL kort for at undgå at man sidder med en svag følelse af at brugerfladen ikke reagerer præcist, nok når man trykker på de ting som er fancy. x(

Jeg husker tydligt mit Tseng ET4000 med Windows Accelerator, det sparkede numse - Men jeg tror ikke at man får samme følelse selv med et lynhurtigt 3D kort, sammenlignet med et langsomt kort som kører windows i 100% 2D interface.

Jeg vil have et W2k interface i Longhorn x(
og med samme quick respons som i NT4 :)



#10
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 12:27:53
Svar/Indlæg:
3640/1231
Altså... WinXP krævede jo også uanede ressourcer da den udkom, men computerne vokser jo i takt med det.

Er der virkelig nogle som hellere vil sidde med en lækker Win 3.11 for at spare på el-regningen, og for at have flere ressourcer til spil?

Naaah, følg nu bare udviklingen og lad være med at male fanden på væggen før i virkelig bruger 90% af jeres ressourcer på et OS.. Jeg tror aldrig det kommer til at ske.

Og man kan sikkert, ligesom i XP, slå alt det lir fra, hvis man hellere vil have ydelse frem for candy ;)



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 12:54:28
Svar/Indlæg:
1881/217

#11

Hørt :)

Desuden, skal de også lige have mulighed for at kode det færdig ?:(

Dem som har sat og leget med Alpha/Beta kan det vel næppe komme bag på, at det ikke er helt færdig udviklet :l

Så hvis der er nogle der sidder eller har sat med en Longhorn som sidder og bitcher over at det kræver mange resurser, så tænk lige på at det stadig er en Ikke-Færdig-Udviklet version de har, så der kan stadig nå at ske meget inden den er helt færdig (Læs; om 1 år)

Ellers kan man bare krype til korset og beholde sin WinXP eller Linux - sværre kan det vel ikke være? :)



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 12:58:59
Svar/Indlæg:
1881/217
BTW; Den skal have MAX EyeCandy på min maskine når den udkommer :e



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 13:19:50
Svar/Indlæg:
2175/186
hmm.. kan huske jeg prøve en Xp alpha tror jeg det var... dengang kørte det PISSE dårligt... men da det så endelig udkom kørte det fint, fordi at hastighed på computere blev fordoblet ( ca ) på den tid... så...



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 13:28:17
Svar/Indlæg:
4338/142
Tror bare jeg bliver hængende på Win 2K et par år endnu - et styresystem skal bruge så få ressourcer som muligt, ellers skal man jo have en overdimensioneret comp. (hvilket self. er Microsoft's hensigt, da de er i stærk alliance med HW-producenterne).



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 13:56:52
Svar/Indlæg:
2749/122
#1 du arbejder da på Handels skolen i Randers gør du ikke ?
hvis du gør så ses vi moske meget snart da jeg skal begynde på hg-moske-hh .... :e

Damm et vildt windows gfx krævende... sygt... det virker lidt li som med win xp hvor man lige pludselig skulle ha mindst 256mb ddr bare for at ku køre med win xp og normale programmer... og mindst 512mb hvis man også sku ku køre spil (nu hedder det så nok mindst ca 768mb for at alt køre flydende...) fanme sur røv hvis det blir det samme med gfx... så ka alle dem med 6600gt og de kort vist godt begynde at sparer sammen til et nyt gfx... allerede :p



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 14:23:47
Svar/Indlæg:
1881/217
#16

Jo, det gør jeg. Oppe på Rådmands Boulevard :)
Hvornår har du planer om at starte deroppe? ;)




micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 15:18:14
Svar/Indlæg:
4120/115
#Kingu m.fl.
Den skal jo ikke rendere windows desktoppen når du f.eks. har startet et spil, så du har jo samme grafik power som normalt inde i spillet!



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 15:20:41
Svar/Indlæg:
4337/121
Dejligt at se at Microsoft igen hugger med arme og ben for at prøve at være med helt i front



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-01-2005 15:22:21
Svar/Indlæg:
4295/306
Fuldstændig enig med B@NG i #11! :)



Jokerman
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 15:32:05
Svar/Indlæg:
141/80
Selv om microsoft har lavet nogen super styresystemer igennem tiden, synes jeg de er blevet bedre og bedre.. 2k var absolut det bedste da det kom, og mener også det var bedst da XP kom, men med tiden synes jeg XP (læs; sat ordentligt op) er bedre, og hurtigere end 2k ever was 🙂
Og det kan godt være Longhorn ikke er bedre end XP når det kommer, men jeg er helt sikker på at udviklingen nok skal catche op til det nye styresystem, og på den måde skal det nok blive bedre end de foregående windows styresystemer, lige som de foregående er blevet overgået. 🙂



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 15:39:01
Svar/Indlæg:
2749/122
#17 jeg ved det ikke helt i nu ... men altså engang nok senest til august... ;)

vi må da næsten lige snakkes engang ... men vi ses vel nok hvis jeg begynder der... :00



carbonic
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2005 16:42:23
Svar/Indlæg:
32/1
Hvad skal jeg dog bruge det til.
JEg vil have:
Funktionalitet så jeg kan mest muligt.
Overskuelighed så jeg kan gøre mest muligt - hurtigst muligt.
Lethed - så mine øjne kan slappe af.
Og crap 3d pop-smarte menuer med brugervenlighed så langt oppe i ens #¤%& at man slet ikke kan finde noget, som de er begyndt på i win XP kan de godt glemme.
Kan jeg ikke bare få et Win 2k pro med finpussed grafik og nyt filsystem + ekstra funktionalitet istedet?



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2005 16:53:16
Svar/Indlæg:
1016/19
I det mindste vil Langtuds øgede grafikkrav sikkert betyde øget efterspørgsel efter high-end GFX. Hvilket vil bringe priserne ned. Hvilket vil bevirke at folk som fortjener det bedste indenfor GFX (mig :e ) får bedre råd til det :)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 19:44:35
Svar/Indlæg:
4120/115
#24
Så meget skal der nok heller ikke til at animere nogle menuer og sådan noget... mon ikke et alm. nogenlunde grafikkort let kan trække den grafik 😉



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
14-01-2005 20:04:34
Svar/Indlæg:
3222/205
Lidt det samme da Xp kom frem, nogle af mine venner sagde den gang at de ihverfald ikke skulle have Xp da det ville æde alt alt for meget system power, og hvad bruger de netop nu ? ja som i sikkert har gættet Xp :00

Tror heller ikke det bliver noget problem til den tid når Lognhorn kommer på gaden, for som nogle af de andre har påpeget bliver ens pc jo hurtigere med tiden. (næsten det samme med Win98 og Xp)



#26
mxee
 
Overclocker
Tilføjet:
14-01-2005 21:21:09
Svar/Indlæg:
29/6
Nice glæder mig til Longhorn. Men bliver det 64bit eller 32bit?





[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2005 21:35:38
Svar/Indlæg:
2175/21
ja det gør :)

Well er stadig af den mening at win 2k pro stadig er windåses bedste system siden 3.11 .....XP går for nemt istykker ved pludselig strømsvigt eller andet.......men xp er mere effektiv med dens ram osv. så nogen udvikling er der da sket...den skal som skrevet bare sættes ordentligt op.



Sheik3n^
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 00:40:07
Svar/Indlæg:
359/63
"Faktisk er der stort set ingen forskel på hvor lang tid det tager mig at starte Word 2003 op i Windows XP med mine 512Mb RAM og en Barton 3000+ i forhold til Word 6 i Windows 3.11 med en 486DX2 66Mhz." :x Skræmmende! :x



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 01:13:57
Svar/Indlæg:
3943/44
#10 Avalon er det ikke bare en nu Direct X?

Nå så får linux sikkert flere brugere!

Men XP kører altså også en del bedre hvis man har et ordenligt gfx! slog mit gamle i hjel, gik 3 uger inden jeg fik nyt! Så jeg har kørt med et 4 mb matrox kort med windows drivere! - Damn mine menuer var langsomme! Prøv bare at ligge mærke til hvor elendigt de køre før man installere gfx driver!



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 01:32:03
Svar/Indlæg:
3346/81
#29 - We want DOS med WYSIWYG!

Mand, jeg ønskede mig den store DOS håndbog skrevet af Per Gjerløv - det hjalp på udformningen af config.sys og autoexe.bat - gjorde det!

Komflitterknaset i XP spiser sådan cirka 64 MB RAM 😕 -> så jeg kører klassisk.

Men hvis de kan undgå at Longhorn bliver langhåret så skal der nok være maskinpower til at trække det rundt - men hvor fanden blev stabilitet og produktivitet af? Nå ja og starte DSI tekst med database i en 16MB DOS konfiguration - det kan selv en DX33 klare hurtigere end man kan blinke.

Tomgun

Tomgun



#31
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 10:42:23
Svar/Indlæg:
675/55
Damn jeg synes der er mange i den her tråd der er nogle pessimister og gamle grå konservertive stoddere..

En himler på om et ramforbrug på 300 mb.. hvem har seriøst mindre i sin maskine idag?

3D på brugergræsefladen betyder da ikke at vi snakke 3D rendering ala HL som desktop, men bare at man vil kunne lave menu'er osv ala Mac.. vil umidelbart gætte på at INGEN herinde seriøst har et kort i maskinen der ikke kan klare den smule!

Strømforbrug? Hvis din maskine idag kan klare det, og du ligger et par watt til for at trække en lille 3d applet i hjørnet.. MON så ikke forbruget er stort set det samme som idag?

Jeg synes personligt at MS hver eneste gang har lavet forbedringer når der er kommet en ny windows, at mange så ikke kan finde ud af at bruge det er en anden sag! Hvis folk f.eks. startede med at køre en lovlig udgave med alle patches, så kunne det snildt være at de IKKE havde halvdelen af deres problemer.. og gik de så en anelse op i at sætte det op, så kunne de fleste nok finde et guldkorn eller 2..

#4
Hurra hvor fedt, et OS som æder alt saft og kraft så der intet er tilbage til brugeren, med mindre at de sidder med et mindre kraft værk.

ØØhh JA det er jo derfor folk bruger samurize osv.. det er jo fordi vi HADER den slags.. næhh så hellere en dos promt da.. Ej seriøst, så kan jeg ikke se hvordan man kan være negativ overfor en ide man ikke har set implementeret endnu, ISÆR ikke når det nu er en detalje der virker KANONT på Mac!

WindowsFS er ikke bare en overbygning af ntfs med en database. Det er et nyt os hvor man går væk fra fat tabeller osv, og dermed opnår en masse forbedringer! Personligt er det noget jeg glæder mig enormt til!

NÅ det var lige min harme over folks pessimisme.. DAMN ingen har kørt med en final endnu, og det i lukker ud er på lige linie med "the Inc." !



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 12:52:06
Svar/Indlæg:
2175/21
" DOS kom på 3 disketter. Win 3.11 kom på 9. 500 MB senere er den eneste reelle forbedring at computeren er blevet mere stabil. "

ikke enig min dx2-66 gik aldrig kold......genstart var en by i rusland og man slukkede lortet når man ville på kontakten....ikke noget med at bruge 2 min. på at lukke ned.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
15-01-2005 13:45:55
Svar/Indlæg:
7881/1165
spændende udvikling. Det ender jo med at producenter som ATi og nVidia går hen og bliver konkurenter til intel og AMD.
Især hvis den generelle ydelse nu vil ligge i grafikkortet. Så er det vel næsten et spørgsmål om tid før at det er grafikkortet der er bundkortet??
Lyder absurt, men alligevel! ?:(



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 14:04:26
Svar/Indlæg:
4337/121
#35 rolig det sker ikke. Det der her er tale om er at det grafiske lir bare bliver i rigtig 3D som du kender det fra moderne spil



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2005 16:05:02
Svar/Indlæg:
1881/217
#35

*LOL* - grafik-kort med on-board bundkort :e

Men som #36 siger, det kommer ikke til at ske, da Microsoft´s mål med dette er at udnytte nogle af alle de resurser der ligger i et GFX., hvilket ikke er muligt med 2D som i 3D :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
15-01-2005 17:07:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#37: tror nok nærmere det bliver grafikkort med onboard processor.



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2005 01:24:46
Svar/Indlæg:
1536/33
Taget fra newz.dk

"For alle dem, der ikke kan vente på Microsofts næste styresystem, Lognhorn, og dets nye 3D brugerflade, Avalon, så har man muligheden nu. En pre-udgave af Avalon er blevet lagt op på Microsofts hjemmeside til fri download

Engelsk download her. ( http://download.microsoft.com/... )

For instruktion om installation skal man læse filen "Public November 2004 CTP Avalon Release.html"



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 01:50:21
Svar/Indlæg:
3943/44
Har stadigt ikke forstået Avalon - erstatter det explorer eller DirectX ?

Hvis det erstatter explorer - så skal de fandeme glemme noget af det lort de har puttet i eksplorer - skulle åbne et billede, fik ved en fejl guiden billed udskrivning åbnet - som så crashede - og da billed udskrivning er en del af explorer - Så genstartede explorer - og alle de mappe jeg rodede var væk fra min skærm
Ved godt det ikke noget stort problem men det er træls i længden! - min explorer crasher mindst 5 gange om ugen - og det er ikke en måned siden jeg installerede en fresh windows

Well windows får sparket når jeg begynder på alborg uni



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 11:17:19
Svar/Indlæg:
2175/21
husk lige at opdatere windåsen også.......det lyder da som en fejlinstallation, for jeg har sq sjældent problemer med den.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 22:21:55
Svar/Indlæg:
1262/95
#34 hvis din spand bruger 2 min på at lukke ned bør du seriøst overveje at få dig en hurtigere disk, hurtigere spand eller skære lidt ned på mængden af installerede programmer...

Jeg har aldrig oplevet en nedlukning tage to minutter med Windows XP, selv ikke på en 500MHz med 128MB RAM.

Som #33 siger, så er der et par stykker i denne tråd der lyder en anelse konservative og nogle er MEGET hurtige til at male fanden på væggen.

Vent nu for guds skyld og se hvordan Microsoft har tænkt sig at lave Longhorn, jeg er overbevist om at, det ligesom i XP, er muligt at slå alle de ressource krævende "eye-candy" funktioner fra. Jeg synes ligesom at kunne ane historien gentage sig.

Da XP var i BETA stadigt himlede folk også op om hvordan dårligt det kørte hvor mange fejl det havde, hvor mange ressourcer det krævede. Hvad de bare lige glemte at tænke over var, at de havde fingrene i en BETA udgave, vi siger det lige igen, BETA! det kan ikke undgåes at det er fejl og det er vel derfor BETA stadigt er lavet, så fejlene kan blive luset ud ?

Jeg glæder mig til at se hvad Longhorn kan byde os og jeg håber da at Microsoft får samlet tropperne og får gjort WinFS færdigt, nu har vi haft NTFS i 3 generationer af Windows, det er på tide vi ser noget nyt på den front.




espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2005 23:25:24
Svar/Indlæg:
2175/186
det er ikke engang en beta, men en alpha, som er under en beta :D... og computerne er jo også hurtigere om et år ;)...



#42
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2005 17:12:31
Svar/Indlæg:
675/55
#44

Man er konservativ hvis man brokker sig over ændringer, uden at vide andet om dem end at der vil blive lavet noget om! Desuden aner jeg da virkeligt ikke hvilken udgave af Xp du kører hos din mor, men MIN bruger IKKE 300MB uden at lave noget.

Jeg har en 300 Mhz maskine med 64 mb ram med xp på, som min mor anvender på daglig basis og det kører fint.. så mon ikke der enten er noget galt, eller man kigger forkert hvis 256 ikke er nok 😉



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2005 20:09:47
Svar/Indlæg:
1262/95
#44 At du roder med Linux gør dig, i mine øjne, ikke specielt konservativ.

Diskussionen med Linux vs. Windows har været taget op SÅ tit og umiddelbart vil jeg sige at det ikke komme denne tråd ved. Det samme gælder Mac OS/Apple vs. Windows/PC.

Longhorn kommer tidligst om 1 år, jeg er sikker på at alle i dette forum har en idé om hvor hurtigt hardware verden fornyer og ændre sig. Det er, efter min mening, ganske svært at spå om hvor udviklingen vil være om et år. Bare i løbet at dette år er der jo spået en hel del nye ting, nogle er kommet, nogle er lige på trapperne og andre kommer senere i år.
Lad os da tage denne tråd op igen i november/december måned og lad os se hvor vi står ;)



fissan
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2005 16:27:38
Svar/Indlæg:
28/1
øv en gang tumpet vrøvl som folk skriver her...

nogen går så langt som at beskrive dos som et godt os - den gang hvor intet ville køre hvis man ikke tweakede sin config max så man havde 620 kb ram og hvor man skulle være heldig at have lyd hvis man havde et lydkort som ikke hed creative...

det løgn som tofferman skriver er sq for tumpet til at være sjovt...

sandheden er at windows xp er det bedste os til pc i dag - det er stabilt (nogen kan bare ikke finde ud af at lave stabile programmer) og det har aldrig været nemmere at tilføj og bruge nyt hardware..
jeg glæder mig til at se det nye 3d interface og håber udviklingen af os interfacet aldrig stopper